Miten ihmeessä vanhusten laitospaikkoja voidaan nykyisestä enää vähentää?
En ymmärrä miten iäkkäiden, usein muistisairaiden, voidaan olettaa pärjäävän kotona? Kenties jo valmiiksi huonokuntoinen puolisoko hoitaa, omaiset? Kotisairaanhoitokin varmaan jo nykyään pyörii maksimillaan, potilaita on liikaa yhdelle hoitajalle, kauhea kiire seuraavan luo. Tätäkö se on?
Mutta, mitä käytännössä tarkoittaa oppivelvollisuusiän nosto 17- vuoteen?
Kommentit (26)
Säästäkää rahaa, niin voitte maksaa omasta hoidostanne. En ymmärrä, miksi pitäisi saada ilmainen hoito jos asuu miljoonakämpässä
Eikö ne vanhainkodit olleet helvetin esikartanoita ja lähärit vain levitti persettä. Aivan oikein jokaiselle valittavalle omaiselle, että joutuu hoitamaan omaisensa itse
minä ainakin olin tosi tyytyväinen äitini vanhainkotiin, hyvä yksityinen laitos. Minun vuokrayksiööni ei äiti olisi mahtunut, ja eikä lisi halunnuminuuttia 300 km päähän kotiseudustaan,
Nyt puhuttiin ensivuodesta ja tällä hetkellä olevista muutoksista. Me tuskin saadaan enää hoitoa rahallakaan tulevaisuudessa, hoidetaan toinen toisiamme jos kykenemme.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:53"]
Säästäkää rahaa, niin voitte maksaa omasta hoidostanne. En ymmärrä, miksi pitäisi saada ilmainen hoito jos asuu miljoonakämpässä
[/quote]
"Mielestäni jokaisell avanhuksella on oikeus itse päättää, ja saada tarvitsemansa hoito. "
Onhan se, jos sinulla on rahaa. Eli joko omaisuuttamyyntiin tai omaiset maksaa tai hoitaa enemmän.
Kotihoidon auttamismahdollisuudet ovat rajalliset jos vanhus on muistisairas, joka ei oikeasti pärjää kotona (->sairaalaan) tai jos lähihoitaja joutuu tekemään 3-4 h työt välillä klo 8-10. Yhtälö on aika mahdoton jos pitäisi olla useammassa paikassa yhtäaikaa.
Piltti -sose voi olla hyvä vaihtoehto jos ei pysty puremaan ja pitää olla soseutettu ruoka (jotta nieleminen onnistuu, esim. nesteet hiukan sakeutettuna jotta ei mene ns väärään kurkkuun). Eikös ne teinitkin vedä pilttejä?
Mutta kun kaikilla dementikkovanhuksilla ei ole edes sitä puolisoa tai läheisiä, jotka hoitaisivat. Eikä silti pääse laitokseen. Eikä kunnollista kotihoitoakaan saa. Kyllä monessa paikassa Suomessa asiat ovat jo nyt todella huonosti.
t. sivusta seurannut