Saako teillä sanoa, että ruoka on pahaa?
Meillä ei saa. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta kaikkea pitää maistaa, ja "hyi pahaa" -kommentteja en kuuntele.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 17:35"]
Varmaan ravintolassa maksatte itse kipeiksi ja syötte sen pahan ruuan mukisematta. Tarjoijalle hymyilette kauniisti ja vakuutatte ruuan maistuneen erinomaiselta?
[/quote]
Oikeastiko sanot tarjoilijalle, että ruoka oli pahaa? Mitä se tarjoilija edes voi sille tehdä, kun ei tiedä, mikä on vialla? Luulisin, että paremmin toimisi, jos sanoisit "tämä pihvi taitaa olla raakaa", "keitossa oli liikaa suolaa minun makuuni" tms.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 14:41"]
Meillä ei saa. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta kaikkea pitää maistaa, ja "hyi pahaa" -kommentteja en kuuntele.
[/quote]
Samoin.
Todella harvoin tulee eteen tilanne että edes jälkikäteen sanovat että oli vähemmän hyvää ruokaa ja etteivät halua toiste. Mutta aina syövät mitä eteen tarjotaan. Jos ruuassa on jotain erikoista mikä ei maistu (nyt siis puhutaan erikoisemmista äyriäisistä, joistain sienistä, tuoreesta tryffelistä tms) niin jättävät huomaamattomasti sivuun.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 17:35"]
Saa sanoa.
Varmaan ravintolassa maksatte itse kipeiksi ja syötte sen pahan ruuan mukisematta. Tarjoijalle hymyilette kauniisti ja vakuutatte ruuan maistuneen erinomaiselta?
[/quote]
Miksi tilaisin pahaa ruokaa ravintolassa? Yleensä menen nauttimaan sinne ateriasta. Jos ruoka on huonosti tehtyä tai hintaansa nähden kelvotona niin sanon varmasti. En ole valmis maksamaan maltaita ruuasta jonka itse tekisin paremmin!
Täydellisen epäonnistuneesta ruuasta voi sanoa kotonakin (kylässä ei) mutta yleensä jo ruuan laittaja ehtii huomauttamaan vaikka hieman kärähtäneestä pinnasta. Tästä ei mielestäni ollut tässä ketjussa kyse
Ei saa. Jos maistaa ja ei pidä, niin sen voi hilata lautasen reunalle vähin äänin. Niin aikuistenkin pitää toimia, eikä kailottaa ääneen "HYI miten PAHAA!!".
Jos kysytään suoraan, että maistuiko kyseinen ruoka, voi sanoa ettei se ollut ihan minun makuuni.
Näin meidän lapsille opetetaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 17:28"]
meidän pojat yökkäilee ja kakoo pöydässä. Nyrpistävät naamaa ja valittavat, että yök tämä on pahaa!
Ja arvatkaa vaan kuinka monta vuotta ollaan ohjeistettu, että ruuasta ei sanota noin. Ja muitakin käytöstapoja on opetettu. Kuuroille korville menee...
[/quote]
Ehkä tässä juuri syy, miksi lapset toimivat niin kuin toimivat. Mitä enemmän kiinnität "pöytätapoihin" huomiotasi paukuttamalla niitä lapsille, sen vähemmän luultavasti haluavat (kotona) tehdä niiden mukaan. Se on lapsissa oleva "vika", mutta minkäs teet.