Siis oikeastiko pitäisi ottaa töitä vastaan 80km päästä?
Mihin tällä pyritään? Onko tarkoituksena saada enemmän väkeä pois työttömyysturvalta karenssin avulla vai mitä?
3h työmatkat ovat kohtuuttomat varsinkin perheellisille ihmisille. Se tarkoittaa, että lasten pitäisi olla 11h päiväkodissa ja miten sellainen voi olla kenenkään etu? Ja näissä työmatka-ajoissa ei huomioida sitä, että esim. se linja-auto harvoin pääsee lähtemään omasta pihasta eikä se yleensä pysähdy työpaikan eteen eli aikaa menee myös pysäkeille kulkemiseen.
Mitä järkeä tässä on?
Kommentit (177)
Hallitus olsi voinut vilkaista, mitä TEM ohjeissa jo nyt sanotaan eli vuodesta 2010 työssäkäyntialue on ulottunut 80 km päähän kodista.
Joo, mulle ilmoitettiin tästä työkkärissä jo pari vuotta sitten. Ymmärrän asian, eihän siinä mitään, mutta miksi sillä virkailijalla pitikin, jostain sattuneesta syystä, olla niin norsunelimen kaltainen virne naamalla?
Väärin on kyllä saada rahaa tekemättä mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:16"]
Väärin on kyllä saada rahaa tekemättä mitään.
[/quote]
Saatanan koroillaaneläjät! Eikun ne olikin sankareita! Apuva!
Jos on pienten lasten yksinhuoltaja niin ei kyllä onnistu tuollaiset työmatkat.
Ja sitten kyllä taas huudetaan "huonoa äitiä" jos lapset on hoidossa 11h.
Julkisen liikenteen ympärillä asuvat kitisevät aina tyhjää. Täällä siperiassa ei edes kulje julkisia ja tuo 80 km voi olla ihan normaali matka, joka ajetaan milloin jäätietä pitkin tai lumella umpeen tuiskutettua tietä pitkin. Kyllä minullekin sopisi istahtaa vaikka linjusbiiliin työmatkan ajaksi lueskelemaan..
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:32"]
Julkisen liikenteen ympärillä asuvat kitisevät aina tyhjää. Täällä siperiassa ei edes kulje julkisia ja tuo 80 km voi olla ihan normaali matka, joka ajetaan milloin jäätietä pitkin tai lumella umpeen tuiskutettua tietä pitkin. Kyllä minullekin sopisi istahtaa vaikka linjusbiiliin työmatkan ajaksi lueskelemaan..
[/quote]No juu, minä asun Turussa eli meidän työnkäyntialuetta on esim. Salo tai Uusikaupunki. Sopii laskea mitä tulee maksamaan päivittäiset juna- tai linja-automatkat, kun ajokorttia minulla ei ole, saati autoa.
Lisäksi olen kouluttautunut alalle jossa palkkani on maks. 2000 euroa kuussa eli palkka ei riittäisi kattamaan asumista (vaikka saisin asumistukea), työmatkakuluja, ruokaa yms yhden lapsen yksinhuoltajana joten joutuisin hakemaan sossusta toimeentulotukea vaikka menisin palkkatyöhön toisin kuin nyt työttömänä ollessa.
Puhumattakaan siitä että ammattisuoja kestää ainoastaan 3 kk joten minut voitaisiin laittaa vaikka siivojaksikin? Palkka pienenisi entisestään.
Työmotivaatiota voi myös pohtia kun istuu päivässä 3 tuntia omalla vapaa-ajalla työmatkoja, sen päälle 8 tunnin työpäivä eikä palkkasi edes riittäisi elämiseen vaan joutuisit sossusta hakemaan toimeentulotukea päälle. Käytännnössä saman toimeentulotuen saisit kotona makaamalla, kun se "työssäkäyvän 150 euroa ylimääräistä" menee jo lounaisiin tai työvaatteisiin, eihän se ole kuin 7,50/työpäivä.
Mä kävin 2 vuotta 120 kilometrin päässä töissä. Matka siis yhteen suuntaan. Silloin ei kyllä ollut lapsia. Nyt en enää pystyis moiseen alkamaan, olihan se rankkaa mutta siihen tottuu kyllä
jos saatte vakitöitä, muuttakaa lähemmäksi. Tadaa - pulma ratkaistu!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:52"]
jos saatte vakitöitä, muuttakaa lähemmäksi. Tadaa - pulma ratkaistu!
[/quote]Hallituksen esityksessä ei ollut että ihmisiä "pakotetaan" muuttamaan työn perässä vaan nimenomaan se, että työmatka voi olla 80 km/3h.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:32"]
[/quote]No juu, minä asun Turussa eli meidän työnkäyntialuetta on esim. Salo tai Uusikaupunki. Sopii laskea mitä tulee maksamaan päivittäiset juna- tai linja-automatkat, kun ajokorttia minulla ei ole, saati autoa.
Lisäksi olen kouluttautunut alalle jossa palkkani on maks. 2000 euroa kuussa eli palkka ei riittäisi kattamaan asumista (vaikka saisin asumistukea), työmatkakuluja, ruokaa yms yhden lapsen yksinhuoltajana joten joutuisin hakemaan sossusta toimeentulotukea vaikka menisin palkkatyöhön toisin kuin nyt työttömänä ollessa.
Puhumattakaan siitä että ammattisuoja kestää ainoastaan 3 kk joten minut voitaisiin laittaa vaikka siivojaksikin? Palkka pienenisi entisestään.
Työmotivaatiota voi myös pohtia kun istuu päivässä 3 tuntia omalla vapaa-ajalla työmatkoja, sen päälle 8 tunnin työpäivä eikä palkkasi edes riittäisi elämiseen vaan joutuisit sossusta hakemaan toimeentulotukea päälle. Käytännnössä saman toimeentulotuen saisit kotona makaamalla, kun se "työssäkäyvän 150 euroa ylimääräistä" menee jo lounaisiin tai työvaatteisiin, eihän se ole kuin 7,50/työpäivä.
[/quote]
Eli haluat, että me muut elätämme sinut, kun haluat elää juuri turussa ja et halua sijoittaa autoon.
Mitähän tästä tulisi, jos me kaikki muuttaisimme jonnekin utsojen perukoille ja myisimme auton pois ja odottaisimme, että kaipa se joku tekee töitä ja elättää meidät.
Ei vain työtä, vaan myös kelan rahalla tehtävä harjoittelu on otettava vastaan 80 kilometrin säteellä. Nämä harjoittelut tulevatkin täten lisääntymään.
Miettikääs nyt oikeesti, missä ne lapsen on hoidossa jos hoitotarve on esimerkiksi 11-14h/vrk?
Tässä on kyllä taas niin hyvä syy olla koskaan muuttamatta pois Helsingistä. Täältä löytää aina jonkun homman. Ikinä, en ikinä rupeaisi matkustamaan tunteja päivässä työn perässä.
Ja sossu maksaa koska jo nyt ne jotka saavat tökärirahaa olevat sossun luukulla :/ Se 9e kulukorvausta / pv ei kata matkakuluja mitenkään, korkeintaan pääkaupunkiseudulla, eikä sielläkään jos joutuu menemään ns. seutulinjaston ulkopuolelle
No arvatkaapa kummanko se työnantaja ottaa, sen, joka tulee kolmen minuutin vai kolmen tunnin työmatkan päästä?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:56"]
Sossu sitten varmaan mielellään maksaa mun työmatkakulut.
[/quote]
Minä en aio maksaa tuilla elämistäsi, muutat tai hankit auton.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:57"]
Miettikääs nyt oikeesti, missä ne lapsen on hoidossa jos hoitotarve on esimerkiksi 11-14h/vrk?
[/quote]
Ei kiinnosta. Se on vain ja ainostaan sinun ongelmasi.
Minä aikoinaan hain 80 km päästä töitä ihan tosissani, mutta pakkohan se olisi ollut auto ostaa. Kun se eka juna lähti 10.00 eikä bussejakaan mennyt. Toisin päin olisi onnistunut hyvin. En kyllä päässyt, pääsin kauemmaksi. Niin kauaksi, että nyt on auto ja toinen asunto. No jää mulla muutama satanen kuussa voittoa tästä hommasta, vaikka palkka ei ole mitenkään iso. Pääasia että on sosiaalisesti hyväksytty. Työmatka työpaikkakunnalla asunnon ja työpaikan välillä vie 45 minuuttia, kun työpaikan lähellä on liian kalliit asunnot. Kotiin matka vie sitten n. 5 tuntia yhdellä pysähdyksellä. Onko tässä mitään järkeä? En tiedä. Ei ole helppoa saada samalta paikkakunnalta töitä molempien, varsinkin kun molemmilla on oman alan työt. Mieluummin teen oman alan töitä kauempana, kuin että joutuisi johonkin alalle, mihin en yhtään sovellu, kotikunnassa.
Minä olen yh ja lapseni ovat hoidossa perhepäivähoitajalla. Hoitopäivä saa max. olla 9h. Perheeseemme ei kuulu toista aikuista eli ei onnistuisi mitenkään. Päiväkodissa max. on 10h eli sekään ei riittäisi 8h töihin + matkoihin jos olisi 100km päässä duuni. Ilta- ja vuoropäiväkoteja tarvitaan paljon lisää. Mistä niihin tulisi rahat?