Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksitautia sairastaville kysymyksiä

Vierailija
25.09.2020 |

Kysymys vain niille, joilla lääkäri on jo diagnosoinut sairauden, ei siis itse epäileville. Miten teillä alkoi kyseinen sairaus? Missä vaiheessa hakeuduitte lääkäriin ja mitä oireita silloin oli? Oliko teidän vaikea saada hoitoa/diagnoosia? Tuleeko happosalpaajista ikäviä sivuvaikutuksia?

Minulla yskittää ja kutittaa kurkkua makuuasennossa ja joskus seisaaltaankin, mahanesteet valuu kurkkuun ja polttelee etenkin makuuasennossa syötyäni happamia tai rasvaisia ruokia, kahvi ärsyttää vatsaa suunnattomasti ja kurkku tuntuu ärtyneeltä. Kerran juotuani vahvaa kahvia mahansisältöä hulahti kurkkuun pystyasennossakin ja suuhun tuli oksennuksen maku. Nukkuminen on välillä todella vaikeaa yskän ja kurkun kutinan takia. Pelottaa myös kulkea julkisilla paikoilla, kun kaikki luulee koronatapaukseksi tuon yskimisen takia.
Minulla ei ole mitään koronaoireita, voin hyvin paitsi tuo hakkaava yskä, närästys, happamat röyhtäisyt ja nielun ärsytys kiusaa.

Imeskelen välillä mynthoneita, kun haluan lievittää kurkun ärsytystä julkisella paikalla yskän ja kutinan hillitsemiseksi, mutta sitten tulee mentoliröyhtäisyjä eli sekään ei vissiin sovi mahalle. Kyllä tämä kiusaa jo sen verran, että soitan kyllä seuraavana arkipäivänä terveysasemalle, vaikka hirvittää tällaisena aikana kuormittaa jo entisestään ruuhkautunutta julkista terveydenhuoltoa. Ei vaan ole varaa mennä yksityiselle.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä oikein haluat tietää? Eihän tuolle juurikaan tehdä mitään julkisella. 

Vierailija
2/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduin lääkäriin kun suussa oli öisin jatkuvasti vatsahapot, ääni oli seen takia ihan käheä, yskitti, hengityskin oli välillä vaikeaa. Mulla ei siis ollut juuri yhtään siitä "poltetta rintalastan takana" vaan niitä kurkkurefluksin oireita lähinnä. 

Mitään sivuvaikutuksia ei happosalpaaajalääkityksestä tullut, ja auttoi oireisiin. Lääkäri sanoi että niitä voi syödä jopa pysyvästi, mutta koska mulla oli 30 kg ylipainoa, kehotti laihduttamaan niin voi lääkitystarve vähentyä tai jopa kadota. Mulla sitten 15 kg painonpudotuksen kohdalla käytännössä loppui refluksioireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiseltä ehkä pääset leikkaukseen yksityiselle jos kukkaro kestää

Vierailija
4/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei sun ap edes tarvi välttämättä mennä lääkäriin tuon takia, ostat vaan esim. Somaceja apteekista ja syöt kuurin. Jos ne auttaa, on varmistunut mistä on kyse ja voit halutessasi käydä lääkärissä saamsasa käytähnnössä samoihin lääkkeisiin reseptin, niin tulevat halvemmaksi ja saat ostettua isompia pakkauksia.

Vierailija
5/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoppa,semmonen asia kuin ruoka. Mitä rasvaisempaa ruokaa syöt,sen enemmän närästää. Mulle teki kaurapuuro,KYLLÄ; ja banaani! Joo,usko pois,munkit,korvapuustit,ite tehty leipä,siihen voita päälle,herrajjestas että poltteli!

Rupesin kattomaan rasvamääriä enkä enää paistanut,grillannut enkä leiponut,lopetin banaanit ja kaurapuuron ym.

Fineli on hyvä paikka,kato sieltä ihan vähiten rasvahappoja ja rasvaa sisältäviä ruokia.

Kasviksia paljon ja semmosta....

En ikinä käyny lääkärissä,ihan noilla hoidin.

Joskus join maitoa jos sitä oli kun röyhtäytti,se jotenkin helpotti.

Niin ja aloin syömään maitohappobakteereita,joka päivä.

Vierailija
6/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä oikein haluat tietää? Eihän tuolle juurikaan tehdä mitään julkisella. 

Lue viesti alusta alkaen, siellä niitä kysymyksiä on alussa jo. Kai tässä nyt veroja on maksettu, jotta hoitoa saisi vai mikä helkkarin virka tuolla julkisella terveydenhuollolla on? En tienaa niin paljoa, että olisi varaa yksityiselle mennä etenkin, jos tulisi tarve leikkaukseen. -ap

Vierailija
7/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeni pois, kahvin vaihto pikakahviin saattaa auttaa sillä se ei ole näin happoinen, voimakkaat mausteet pois. Ruokavaliollahan tätä hoidetaan, pelkkien happosalpaajien popsiminen vain siirtää ongelmaa, auttavat toki ihan pahimman akuutin vaiheen yli. Leikkausta ei kovin lyhyen oirejakson jälkeen lähdetä tekemään. Ihan pahimmassa vaiheessa kannattaa antaa elimistölle vähän aikaa palautua eli syö viikon pari extramietoja ruokia esim. kasvissosekeittoja, puuroja tms.

Vierailija
8/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ei sun ap edes tarvi välttämättä mennä lääkäriin tuon takia, ostat vaan esim. Somaceja apteekista ja syöt kuurin. Jos ne auttaa, on varmistunut mistä on kyse ja voit halutessasi käydä lääkärissä saamsasa käytähnnössä samoihin lääkkeisiin reseptin, niin tulevat halvemmaksi ja saat ostettua isompia pakkauksia.

Mulla on Somac ollut jo vuosia säännöllisesti. Jos en muista ottaa, tulee heti pian syömisen jälkeen poltetta ym oireita. MUTTA; luin just että on tehty tanskalainen tutkimus: k.o. lääke voi aiheuttaa aivoveritulpan tai   -verenvuodon! En tiedä mikä neuvoksi kun ilmankaan en pärjää. Reseptillä tosiaan paljon halvempi!

Vierailija
9/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yksityiseltä ehkä pääset leikkaukseen yksityiselle jos kukkaro kestää

Ei ole vaihtoehto tässä taloudellisessa tilanteessa, johan sanoin. -ap

Vierailija
10/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyyyyhhh kirjoitti:

Katoppa,semmonen asia kuin ruoka. Mitä rasvaisempaa ruokaa syöt,sen enemmän närästää. Mulle teki kaurapuuro,KYLLÄ; ja banaani! Joo,usko pois,munkit,korvapuustit,ite tehty leipä,siihen voita päälle,herrajjestas että poltteli!

Rupesin kattomaan rasvamääriä enkä enää paistanut,grillannut enkä leiponut,lopetin banaanit ja kaurapuuron ym.

Fineli on hyvä paikka,kato sieltä ihan vähiten rasvahappoja ja rasvaa sisältäviä ruokia.

Kasviksia paljon ja semmosta....

En ikinä käyny lääkärissä,ihan noilla hoidin.

Joskus join maitoa jos sitä oli kun röyhtäytti,se jotenkin helpotti.

Niin ja aloin syömään maitohappobakteereita,joka päivä.

Mulla joskus jopa pelkkä vesi korventaa!

Vierailija
11/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lekurin kanssa. Vahvoilla oireilla pääsee kyllä julkisilla hoitoon. Leikkaus ei ehkä ole niin hyvä kuin luulisi, voi olla ettei enää voi esim oksentaa.

Vierailija
12/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla gluteenin jättämistä pois. Sain parannettua vuosikymmenien sitkeän refluksin näin.

Varo seuraavia  ruokia:

- Banaani

- Omena

- Kaikki paistettu ja käristetty ruoka. Hauduta / keitä / valmista kaikki uunissa

- Paprika

Kokeilemalla ei häviä mitään. :) 

Vierailija
13/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensi toki ne ilman reseptia olevia, zolt, somac. Minulle tuli zoltista sivuoireita kahden viikon sisällä. Lääkäri määräsi pariet nimistä lääkettä. Oireitä oli edelleen. Pääsin työterveyshuollon kautta julkiselle leikkaukseen. Leikkaus ei kuitenkaan auttanut ja käytän nyt pariettia 20 mg päivässä. Se toimii närästykseen. Minulla on diagnosoitu IBS joka lienee mahaongelmieni alkuperä, röyhtäily jatkuu. Gluteeniton ruokavalio helpottaa oloa. Röyhtäilyn takana voi olla joku sinulle sopimaton ruoka-aine.

Vierailija
14/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakipua, huonoa oloa, turvotusta ylävatsalla, ruokahaluttomuutta. Ikinä ei hapot nousseet suuhun. Tämä siis alkoi buranakuurin jälkeen. Menin lääkäriin ja lääkäri diagnosoi närästyksen. Sain happosalpaajakuurin. Se auttoi, mutta muutaman viikon jälkeen oireet palas. Sain taas happosalpaajia. Aina kun happosalpaajat loppui alkoi oireet, huolimatta siitä että ruoakavalio oli kunnossa. Kolme vuotta mentiin tällä rallilla. Terveyskeskuslääkärit kitisi happosalpaajista ja määräsivät, että niitä sai syödä vain kuureina. Aina piti pitää taukoa ja oireet palas. Lopulta pyysin lähetettä ruokatorven ja mahan tähystykseen. Ja pääsin sinne. Tähystyksessä todettiin löysä läppä ja tähystänyt lääkäri kirjoitti pysyvän happolääkityksen. Sanoi, että on turhaa lopettaa lääkitys ja hommata ruokatorventulehdus. Parempi syödä lääkkeitä koko ajan. Nyt ei ole terveyskeskuksen lääkäritkään enää kitisseet uusiessaan reseptiä.

Mulle happosalpaajasta ei tule sivuoireita. Omepratsoli on sopinut mulle hyvin ja pitää oireet kurissa pienimmällä annoksella yhdessä ruokavalion kanssa. Välillä jos lipsun syömisistä voi oireita tulla, mutta kurinpalautuksen jälkeen ne menee ohi. Mulle oireita aiheuttaa rasvainen & maustettu ruoka, sitrushedelmät, omena, tomaatti, suklaa.

Vierailija
15/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeni pois, kahvin vaihto pikakahviin saattaa auttaa sillä se ei ole näin happoinen, voimakkaat mausteet pois. Ruokavaliollahan tätä hoidetaan, pelkkien happosalpaajien popsiminen vain siirtää ongelmaa, auttavat toki ihan pahimman akuutin vaiheen yli. Leikkausta ei kovin lyhyen oirejakson jälkeen lähdetä tekemään. Ihan pahimmassa vaiheessa kannattaa antaa elimistölle vähän aikaa palautua eli syö viikon pari extramietoja ruokia esim. kasvissosekeittoja, puuroja tms.

Mietin (jos tämä on refluksia) vain happosalpaajia alkuvaiheeseen, jotta tuo nielu ja ruokatorvi saisi rauhassa aikaa parantua ärsytystilasta ja hampaiden kiille ei syöpyisi pilalle. Pyrin aina käyttämään mitä tahansa lääkettä vain ehdottomaan tarpeeseen eli tilanne on silloin jo kestämätön ilman niitä. Esim. kuukautiskivutkin saa olla jo melkein lamaannuttavia, että uskallan ottaa edes särkylääkkeen niihin. Ibuprofeenia en enää uskalla käyttää, kun se ärsyttää liikaa vatsaa, mutta parasetamoli on vähän turhan mieto yksinään, harmi kyllä.

Nyt on tullut viime aikoina hampaisiin vihlomisoireita, joita ei ennen ole ollut eli kiillevaurioita voi jo olla. Närästys ym. oireita on ollut jo useamman kuukauden, mutta viime viikon ajan on pahentunut. Jos niitä happosalpaajia saa reseptittä apteekista, voisin kokeilla, kun ei ole muita lääkkeitä nyt käytössä. -ap

Vierailija
16/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Somac ollut jo vuosia säännöllisesti. Jos en muista ottaa, tulee heti pian syömisen jälkeen poltetta ym oireita. MUTTA; luin just että on tehty tanskalainen tutkimus: k.o. lääke voi aiheuttaa aivoveritulpan tai   -verenvuodon! En tiedä mikä neuvoksi kun ilmankaan en pärjää. Reseptillä tosiaan paljon halvempi!

Muistaakseni se riski aivotulppaan lisääntyi isoilla annoksilla. Normaalilla annoksella riski ei noussut.

Vierailija
17/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttele lekurin kanssa. Vahvoilla oireilla pääsee kyllä julkisilla hoitoon. Leikkaus ei ehkä ole niin hyvä kuin luulisi, voi olla ettei enää voi esim oksentaa.

Vitut pääse. Itse menin yksituýisellä lopulta tähsytykseen kun tk- lääkäri ohitti toistuvasti oireet vaikka sanoin, että en ole pysytynyt syömään kuukauteen. Haista paska noiden faktojesi kanssa.

Vierailija
18/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin (jos tämä on refluksia) vain happosalpaajia alkuvaiheeseen, jotta tuo nielu ja ruokatorvi saisi rauhassa aikaa parantua ärsytystilasta ja hampaiden kiille ei syöpyisi pilalle. Pyrin aina käyttämään mitä tahansa lääkettä vain ehdottomaan tarpeeseen eli tilanne on silloin jo kestämätön ilman niitä. Esim. kuukautiskivutkin saa olla jo melkein lamaannuttavia, että uskallan ottaa edes särkylääkkeen niihin. Ibuprofeenia en enää uskalla käyttää, kun se ärsyttää liikaa vatsaa, mutta parasetamoli on vähän turhan mieto yksinään, harmi kyllä.

Nyt on tullut viime aikoina hampaisiin vihlomisoireita, joita ei ennen ole ollut eli kiillevaurioita voi jo olla. Närästys ym. oireita on ollut jo useamman kuukauden, mutta viime viikon ajan on pahentunut. Jos niitä happosalpaajia saa reseptittä apteekista, voisin kokeilla, kun ei ole muita lääkkeitä nyt käytössä. -ap

Voi olla että bruksaat (narskutat) yöllä hampaitasi kun hapot nousee suuhun. Mulla narskutus aina pahenee silloin kun refluksi on pahempi. Sitä jotenkin stressaa sitä happojen nousua. Sitten hampaita vihloo kun ne ei meinaa kestää sitä öistä narskuttelua. Toki kyllä hapot kiillettäkin vie. Mutta refluksin on todettu lisäävän narskuttelua.

Vierailija
19/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitut pääse. Itse menin yksituýisellä lopulta tähsytykseen kun tk- lääkäri ohitti toistuvasti oireet vaikka sanoin, että en ole pysytynyt syömään kuukauteen. Haista paska noiden faktojesi kanssa.

Riippuu paikasta, mä pääsin ihan vaan pyytämällä. Takana oli toki jo kolmen vuoden oireilu ja useampi lääkärireissu.

Vierailija
20/38 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös nostaa sängynpäätyä 10-15 cm. Estää yöllisiä haponnousuja. Esim. kirjoja jalkojen alle. Mulla on ihan tilatut korottajat sängynjaloissa.