Miksi mulla aina alkaa aamuyöstä särkemään päätä?
Aina josks klo 4 aamuyöstä herään karmeeseen päänsärkyyn. Mulla on migreeniä, mutta tuo ei ole sitä ja siihen ei auta migreenilääkkeet.
Särky on silti toispuoleista tai otsalla, valtavan kovaa.
Olen kokeillut 5 eri tyynyä, ei auta.
Niskat on aika jumissa, harrastan uimista.
Mitä voisin tehdä, ettei ihan joka yö tuo tapahtuisi?
Menen nukkumaan n. klo 22-23 ja herään 6.30.
Kommentit (32)
nukutko kovin paikallasi?
onko pääkipu tullut vasta sen jälkeen, kun niskat ovat menneet jumiin?
entä voisiko avoin ikkuna auttaa?
Aamuyöstä tai aamuisin tuleva päänsärky on paha merkki, mene heti lääkäriin!
Miestäsi haluttaa aamuisin seksiä?
Lekuriin, asap! Jostain lukenut että aamuyöstä alkanut päänsärky merkki aivokasvaimesta...
Hortonin syndroomassa
kohtaus alkaa usein aamuyöllä
ja on aina toispuolinen, toisen silmän seutuun paikantuva päänsärky.
Kipua on kuvattu esimerkiksi termillä "kuin joku poraisi silmää".
Siihen saattaa liittyä silmän punoitusta, kyynelvuotoa, mustuaisten supistumista ja samanpuoleisen sieraimen tukkoisuutta.
Kohtaus voi kestää 15 minuuttia – 3 tuntia.
Kohtaukset esiintyvät viikkojen, jopa kuukausien mittaisina sarjoina, jotka voivat hävitä ehkä vuosiksikin kohtausten välillä.[
Aamuyöstä alkava polttava ja repivä kipu toisen silmän ympärillä voi paljastua sarjoittaiseksi päänsäryksi eli Hortonin taudiksi. Kivun puoleinen silmä punoittaa ja vetistää ja nenä on tukkoinen. Kipukohtaus herättää usein aamuyöstä. Se alkaa lähes minuutin tarkkuudella samaan aikaan kuin aikaisemmillakin kerroilla. Tuska kestää parista minuutista pariin tuntiin, vain palatakseen myöhemmin uudestaan. Kipujaksot uusiutuvat päivittäin muutaman viikon tai kuukauden ajan, ja saattavat sitten pysyä pitkäänkin pois. Monilla kohtausjaksot tulevat aina samaan aikaan vuodesta.
Hortonin tauti on tyypillisesti miesten vaiva, joka alkaa 20–30-vuotiaana jatkuen läpi elämän. Sarjoittainen päänsärky on vahvasti perinnöllinen, joten sitä voi epäillä, jos omalla isällä tai isoisällä on ollut samanlaisia oireita.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 21:59"]
Hortonin syndroomassa
kohtaus alkaa usein aamuyöllä
ja on aina toispuolinen, toisen silmän seutuun paikantuva päänsärky.
Kipua on kuvattu esimerkiksi termillä "kuin joku poraisi silmää".
Siihen saattaa liittyä silmän punoitusta, kyynelvuotoa, mustuaisten supistumista ja samanpuoleisen sieraimen tukkoisuutta.
Kohtaus voi kestää 15 minuuttia – 3 tuntia.
Kohtaukset esiintyvät viikkojen, jopa kuukausien mittaisina sarjoina, jotka voivat hävitä ehkä vuosiksikin kohtausten välillä.[
[/quote]
No nyt alko mietityttään... Olen miehelle kertonut tuosta puukosta otsalla, silmät vuotaa vaan ihan yhtäkkiä ja tänäkin aamuna mies kyseli, että mikäs sun nenässä on vikana kun kuulostat tukkoselta.
ap.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:02"]
Aamuyöstä alkava polttava ja repivä kipu toisen silmän ympärillä voi paljastua sarjoittaiseksi päänsäryksi eli Hortonin taudiksi. Kivun puoleinen silmä punoittaa ja vetistää ja nenä on tukkoinen. Kipukohtaus herättää usein aamuyöstä. Se alkaa lähes minuutin tarkkuudella samaan aikaan kuin aikaisemmillakin kerroilla. Tuska kestää parista minuutista pariin tuntiin, vain palatakseen myöhemmin uudestaan. Kipujaksot uusiutuvat päivittäin muutaman viikon tai kuukauden ajan, ja saattavat sitten pysyä pitkäänkin pois. Monilla kohtausjaksot tulevat aina samaan aikaan vuodesta.
Hortonin tauti on tyypillisesti miesten vaiva, joka alkaa 20–30-vuotiaana jatkuen läpi elämän. Sarjoittainen päänsärky on vahvasti perinnöllinen, joten sitä voi epäillä, jos omalla isällä tai isoisällä on ollut samanlaisia oireita.
[/quote]Noiden lisääntyminen pitäsi kieltää
Narskutteletko öisin hampaita? Sekin voi käynnistää päänsäryn aamuyöstä. Kannattaa toki käydä silti lääkärillä selvittelemässä asiaa.
horttoni migreeni voi tulla myös lapsena, järkyttävä toispuoleinen kipu
näkyykö mangneettikuvissa poikkeamia horttonin sydroomassa?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:07"]
Narskutteletko öisin hampaita? Sekin voi käynnistää päänsäryn aamuyöstä. Kannattaa toki käydä silti lääkärillä selvittelemässä asiaa.
[/quote]
Mulla oli purentakiskot aiemmin, mutta alkoi leukanivelet paukkumaan.
Mulla on aika neurologille, mutta vasta 5 vk päästä.
Luin tuosta Hortonista, aika paljon se siltä vaikuttaa :(
ap
Mulla oli vasta joku ihme näköhäiriökin + aura, kirjoittelin sitäkin täällä. Se meni ohi ja nyt tää yösärky.
ap.
Ei se taida olla se, ei se nyt noin karmea kipu ole, että alkaisin huutaa.
ap.
Itsemurhapäänsärky – Horton neuralgia – Cluster headache – Sarjoittainen päänsärky
Vastaa
Itsemurhapäänsärky tai sarjoittainen päänsärky, virallisesti Hortonin neuralgia on erittäin paha neurologinen sairaus ja kiputuntemukset ovat todella rajuja. Englanniksi Cluster headache.
Edes hillityimmät ihmiset eivät kykene pysymään paikoillaan kohtauksen ollessa pahimmillaan. Kipu on niin valtava, että ihmiset huutavat ja tekevät usein jotain toistuvaa motorista liikettä. Potilaan on erittäin vaikeaa pysyä aloillaan. Kipukohtaus voi kestää vartista jopa kahteen-kolmeen tuntiin. Päänsärkyyn liittyy autonomisia oireita, kuten silmän punoitusta, silmäluomen roikkumista, kyynelvuotoa, kasvojen hikoulua, nenän tukkoisuutta ja mustuaisen pienenemistä.
Tietellistä tyhjentävää selitystä ei tautiin vielä ole olemassa ja neurogolisen ongelman taustoista tiedetään vähän. Taudilla on kaksi päämuotoa, episodinen sarjoittainen päänsärky ja krooninen sarjoittainen päänsärky.
Hurjat kiputilat voivat olla traumatisoivia. Termi itsemurhapäänsärky juontaa päänsäryn hurjaan voimakkuuteen; ihminen tekee mieluummin itsemurhan kuin kärsii siitä. Lääkärit sanovat oireyhtymää joskus kivuliaimmaksi lääketieteen tuntemaksi sairaudeksi.
Hoito ja lääkitys
Klusteripäiden, lempinimi potilaille, on olemassa lääkkeitä, mutta ne voivat olla hengenvaarallisia. Myös potilaan itse pistämää sumatripaania, dihydroergotamiinia tai vastaavia aineita on käytetty hoitona. Aineet ovat kemiallisesti ja biologisesti välittäjäaine serotoniinin kaltaisia. Myös kalsiumkanavien salpaajia ja steroideja on käytetty. Puhdas happi toimii usein hyvinkin tehokkaasti juuri alkaneen kohtauksen keskeyttämisessä, mutta sitä on saatava välittömästi.
Hoitomenetelmistä seuraa usein muita ongelmia, kuten fyysisia sairauksia sekä psyykkisiäkin ongelmia, kuten ahdistusta.
Jospa makkarissanne on aamuun mennessä vain korkea ilman hiilidioksidipitoisuus? Se aiheuttaa toisille voimakasta päänsärkyä.
Vetääkö ikkunoista/koneellinen ilmanvaihto puhaltaa viileeää ilmaa niskaan? Tämä on mulla varma konsti saada niskat jumiin ja sitä kautta pää kipeäksi.
Mulla on ollut iät ja ajat (siis vuosikausia) aamuyöstä alkavaa, useimmiten toispuoleista päänsärkyä, ja niskajumituksen piikkiin olen sen pistänyt.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:25"]
Vetääkö ikkunoista/koneellinen ilmanvaihto puhaltaa viileeää ilmaa niskaan? Tämä on mulla varma konsti saada niskat jumiin ja sitä kautta pää kipeäksi.
[/quote]
On meillä koneellinen ilmanvaihto, mutta lämmintä se nyt puhaltaa. Ei ole huono ilmakaan, kun tosiaan tulee ilmaa jatkuvasti.
ap
Sinuna menisin äkkiä lääkäriin. Siis äkkiä, oikeesti. Sorry :(