Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa suomen kielessä "ensi lauantaina"?

Vierailija
25.09.2020 |

Onko ensi lauantai huomenna vai vasta reilun viikon päästä?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä.

Olen samaa mieltä. Huomenna on nyt-lauantai ja ensi lauantai on viikon päästä.

Ensi talvi ei sitten olisikaan kohta alkava talvi vaan yli vuoden päästä alkava. Ensi lauantai, talvi kesä, viikko, mikä vaan viittaa seuraavaksi vastaan tulevaan. Ei ensi lauantai voi tarkoittaa eri asiaa keskiviikkona kuin perjantaina.

Miksei voi vain sanoa ”Menemme lauantaina ravintolaan” tai ”Talvena on taas kylmää”.

Miksi ylipäätään on sanottava ”ensi” jos tarkoittaa tulevaa?

Ja kyllä, itse ajattelisin ekana ensi vuoden talvea jos joku sanoisi ”ensi talvena”.

Jos sanona kesäkuussa: ensi kesänä markustan Kreikkaan.

Koskas sinne matkalle ollaan lähdössä. Tänä vuonna, ensi vuonna vai kahden vuoden päästä?

Vierailija
62/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi lauantai on aina tulevaisuudessa eikä tulevaisuudesta kukaan tiedä varmasti onko silloin enää lauantaita vaiko ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä.

Ensi talvi ei sitten olisikaan kohta alkava talvi vaan yli vuoden päästä alkava. Ensi lauantai, talvi kesä, viikko, mikä vaan viittaa seuraavaksi vastaan tulevaan. Ei ensi lauantai voi tarkoittaa eri asiaa keskiviikkona kuin perjantaina.

Miksei voi vain sanoa ”Menemme lauantaina ravintolaan” tai ”Talvena on taas kylmää”.

Ja kyllä, itse ajattelisin ekana ensi vuoden talvea jos joku sanoisi ”ensi talvena”.

Koskas sinne matkalle ollaan lähdössä. Tänä vuonna, ensi vuonna vai kahden vuoden päästä?

Edelleen, miksi pitää ylipäätään käyttää ”ensi” kun se herättää vain kysymyksiä?

Vierailija
64/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä.

Edelleen, miksi pitää ylipäätään käyttää ”ensi” kun se herättää vain kysymyksiä?

Puhutko suomea äidinkielenä?

Kesäkuussa: ”KesäLLä matkustan Kreikkaan”. Ei kuulijalla ole hajuakaan, milloin matka tapahtuu. Toisaalta, mitäpä se hänelle kuuluukaan.

Vierailija
65/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pitkään ulkomailla ja huomaan, että en koskaan käytä muotoa ensi lauantaina. Se on vain liian epämääräinen, joten sanon mieluummin vaikka 'nyt tulevana lauantaina' tai 'ensi viikon lauantaina'. Voi olla, että asuinmaani kielellä on tähän jotain vaikutusta, vaikka kyseessä ei englanninkielinen maa olekaan.

Vierailija
66/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa sarjaa se "lauantaiyö" tai "lauantain vastainen yö". Ei mitään hajua mitä noilla tarkoitetaan.

Onko perjantain ja lauantain välinen yö perjantaiyö vai lauantaiyö? Entä oliko viime yö perjantain vai torstain vastainen yö?

Yö on illan jälkeen, ennen aamua oleva vuorokaudenaika. "Yö" alkaa ennen puoltayötä. Perjantaiyö on siis yö perjantai-illasta lauantaiaamuun, ja lauantaiyö lauantai-illasta sunnuntaiaamuun. Näin "perjantaiyö" ja "lauantain vastainen yö" tarkoittavat samaa.

Hieman hassusti "perjantaiyöstä" suurin osa tapahtuu itse asiassa lauantaivuorokauden puolella. Mutta tätä varten voikin sanoa "lauantaina aamuyöstä"!

Vierailija
67/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että suomalaisille on ihan perus asiat suomen kielessä näin pahasti hakusessa? Ei tiedetä mitä toinen, omaa äidinkieltä puhuva henkilö tarkoittaa ihan normaaleissa arkipäivän asioissa? Onko älypuhelimet ja jatkuva erilaisten ruutujen töllääminen vienyt sen vähäisenkin järjen.

Päinvastoin, kun on järkeä, ymmärtää ihmetellä epäloogisia käytäntöjä. Tämä menee samaan piikkiin kuin puolet suurempi.

Eli mennäänkö säästöperiaatteen mukaan välttäen tarpeettomia ilmaisuja: huomenna, ensi lauantaina, seuraavana lauantaina, eli kolme lauantaita tulee käsiteltyä noin (minä laiskana ihmisenä kannatan tätä tulkintaa, mutta seurauksena joudun näkemään vaivaa, enkä uskalla jättää selvittämättä, mistä lauantaista nyt puhutaan).

Mennäänkö konkreettisen merkityksen mukaan, niinkuin valtaosa näköjään haluaa tässä, mutta puolet suurempi heille silti on luultavammin tuplat kuin kolme neljännestä.

Ensi lauantain voi myös ajatella olevan lyhenne, josta jätetään sanomatta keskimmäinen sana: ensi viikon lauantaina.

Sori, minä ainakaan en ole ajatustenlukija. Miten kukaan voi olettaa, että puhekumppani ymmärtää, jos kieli on jokaisen puhujan mielivaltaisesti päätettävissä oleva asia, jota voi laiskuuttaan käytellä tai tulkita miten tahansa?

Siinäpä se on, että sellainen toive on haaveilua. Luonnollinen kieli ja konekieli ovat eri asioita. Epämääräisyys vallitsee, tietysti voitaisiin yrittää sitä vähentää parhaamme mukaan, mutta intuitiot eroavat ja myös muuttuvat. Pitäisi päättää, mikä se merkitys on. Ja sitten osa porukasta on kuitenkin eri käsityksessä. Ei olla tietoisia säännöistä, tai sitten vain ei saada omaa päätä sopeutettua niihin. Kaverini ei voinut ymmärtää koulussa, miksi ihmeessä kerrostalo ei ole kerros talo. Oikein välkky tyyppi silti.

Vierailija
68/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi lauantai on aina tulevaisuudessa eikä tulevaisuudesta kukaan tiedä varmasti onko silloin enää lauantaita vaiko ei.

Jos kyseessä on ns. työmiehen lauantai, niin saattaa löytyy itsensä iltakuudelta putkasta.

Vierailija
69/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä.

Jos tapaat jonkun tutun keskiviikkona, voit sanoa hänelle esimerkiksi että kävin viime lauantaina Prismassa ja ajattelin käydä ensi lauantaina vaihteeksi Lidlissä. Muuten käyn vain paikallisessa lähimarketissa.

Vierailija
70/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appeni käyttää puheessaan "toisena lauantaina". Eli milloinkas se sitten on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi