Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa suomen kielessä "ensi lauantaina"?

Vierailija
25.09.2020 |

Onko ensi lauantai huomenna vai vasta reilun viikon päästä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä.

Olen samaa mieltä. Huomenna on nyt-lauantai ja ensi lauantai on viikon päästä.

Ensi talvi ei sitten olisikaan kohta alkava talvi vaan yli vuoden päästä alkava. Ensi lauantai, talvi kesä, viikko, mikä vaan viittaa seuraavaksi vastaan tulevaan. Ei ensi lauantai voi tarkoittaa eri asiaa keskiviikkona kuin perjantaina.

Vierailija
22/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys! Luulisin, että useimmiten se tarkoittaa heti lähintä lauantaita, mutta jos viikko on jo pitkällä, se voi tarkoittaa seruraavan viikon lauantaitakin.

Esim. englannissa se on aina seuraavan viikon lauantai, mutta suomessa ei niinkään.

Sama jatkaa vielä - jälkimmäisessä tapauksessa saattaisin sanoa "tämä lauantai" lähestyvästä lauantaista ja "ei nyt mutta seuraava lauantai" seuraavan viikon lauantaista... Useimmiten "ensi lauantai" on kuitenkin se heti seuraava lauantai, ellei sitten olla jo perjantaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo voi olla epäselvää?! Ensi viittaa ensimmäinen sanaan eli ensimmäinen lauantai joka tulee vastaan! Case closed.

Vierailija
24/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan sanoisi "ensi lauantai" jos tarkoittaa huomista? Ihan oikeastiko useimmat täällä puhuisi huomisesta "ensi lauantaina"?

Mielestäni sillä tarkoitetaan selvästi ensi viikon lauantaita jos tänään sanoo ensi lauantai.

Vierailija
25/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lauantai on huomenna niin yleensä silloin sanotaan huomenna tai lauantaina. Jos tarkoitetaan seuraavan viikon lauantaita niin silloin yleensä sanotaan ensi viikon lauantai. Alkuviikosta voidaan sanoa ensi lauantaina tai ens lauantaina. Jos jää itselle jotain epäselvyyttä niin voihan sitä kysyä että tarkoittaako ensi viikon lauantaita vai huomista.

Vierailija
26/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan sanoisi "ensi lauantai" jos tarkoittaa huomista? Ihan oikeastiko useimmat täällä puhuisi huomisesta "ensi lauantaina"?

Mielestäni sillä tarkoitetaan selvästi ensi viikon lauantaita jos tänään sanoo ensi lauantai.

Minä viikonpäivänä tarkalleen tuo vaihto sinulla tapahtuu?

Vierailija
27/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea tietää mitä kukakin tällä "ensi perjantaina/lauantaina" tarkoittaa.

Jos joku sanoisi tänään, että "ens sunnuntaina mennään elokuviin" niin en olisi tämän viikon sunnuntaina menossa hänen kanssaan vaan vasta seuraavan viikon. Miksi ei voi sanoa tänä sunnuntaina? Vai onko TÄNÄ aina tänään eli tänä päivänä. Mitä hellwettiä

Kuulostaa siltä, että otat käsitteet englannin kielestä ja käännät ne samasta sanaan suomeksi. Ei suomen kielessä voi sana "tänä lauantaina" muulloin kuin lauantaina. Sen sijaan voi sanoa "tämän viikon lauantaina". Mutta "ensi lauantaina" tarkoittaa täsmälleen samaa, jos lauantai on sillä viikolla vasta tulossa.

Tosin on aika hassua sanoa perjantaina "ensi lauantaina" sen sijaan, että sanoisi vain "huomenna".

Vierailija
28/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu ajankohdasta. Tänään perjantaina se tarkoittaa viikon päässä olevaa lauantaita, koska muuten sanottaisiin huomenna tai nyt lauantaina. Sen sijaan esim sunnuntaina sanottuna se tarkoittaa seuraavaa lauantaita..

Vierailija
29/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin tänään huomisesta lauantaista tietenkin ninitystä huonenna. Muutoin ensi sana viittaa aina lähimpään tulevaan päivään. Esimerkiksi jos eilen olisin sanonut ensi lauantaina käyn saunassa, se todellakin viittaa huomiseen päivään. Ihmeellistä vääntämistä täällä.

Vierailija
30/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava lauantai. Tuota sanontaa käytetään yleensä sunnuntaista keskiviikkoon, näin ainakin toimin itse. Torstaina se on ylihuomenna ja perjantaina huomenna.

Vierailija
31/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lauantai on huomenna niin yleensä silloin sanotaan huomenna tai lauantaina. Jos tarkoitetaan seuraavan viikon lauantaita niin silloin yleensä sanotaan ensi viikon lauantai. Alkuviikosta voidaan sanoa ensi lauantaina tai ens lauantaina. Jos jää itselle jotain epäselvyyttä niin voihan sitä kysyä että tarkoittaako ensi viikon lauantaita vai huomista.

Joo, ei kyllä yleensä sanota "ensi lauantaina", jos kyse on huomisesta päivästä. Kyllä se on silloin "huomenna". Tai "huomenna lauantaina". 

Mutta jos tänään puhuttaisiin ei huomisesta vaan seuraavasta lauantaista, niin minä ainakin sanoisin "ensi viikon lauantaina". Yhtenäkään perjantaina en siis puhuisi "ensi lauantaista".

Vierailija
32/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi lauantai tarkoittaa seuraavan vuoden ensimmäistä lauantaita, eli tässä tapauksessa 2.1.2021. Tuo "ensi" viittaa vaihtuvaan vuoteen.

Vierailija
33/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä.

Mikä ihmeen "nyt lauantai"? Se on "tänä lauantaina" jos vaikka nyt puhut jostain mitä tapahtuu huomenna. Jos puhut "ensi lauantaista" niin se on tietysti seuraavalla viikolla.

Tuota tuota... Myönnän että jos perjantaina sanoo "ensi lauantaina" niin on siinä kieltämättä vähän sellainen seuraavan viikon painotus.

Mutta jos tiistaina tai keskiviikkoja sanoo "ensi lauantaina" niin kyllä se prkl on se seuraavaksi vastaan tuleva lauantai.

Kallistun siihen että ensi lauantai on huomenna. 

Minä ajattelen samoin. Miksi perjantaina, tai edes torstaina, sanottaisiin "ensi lauantaina"? Miksei henkilö sano "huomenna"/"ylihuomenna" tai pelkästään "lauantaina", joka selvästi silloin olisi se ihan kohta oleva lauantai?

Eli jos mainittuun viikonpäivään on vain pari päivää, varmistelisin itsekin tarkoittaako henkilö tämän vai vasta seuraavan viikon viikonpäivää.

Sitä taas en tiedä miksi olen koko elämäni vuosikymmenet ajatellut asiasta näin.

Vierailija
34/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä.

Mikä ihmeen "nyt lauantai"? Se on "tänä lauantaina" jos vaikka nyt puhut jostain mitä tapahtuu huomenna. Jos puhut "ensi lauantaista" niin se on tietysti seuraavalla viikolla.

Ei ole mitään tänä lauantaita, ensi lauantai on huomenna ja tänään on tänään ja tänään riittää kun sanoo huomisesta puhuttaessa ”huomenna menen ....”, ja jos on vähäjärkinen (itse tai keskustelukumppani, tai molemmat) voi sanoa ”huomenna lauantaina...” Ensi viikon lauantai on viikon kuluttua.

Vierailija
35/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut myös vastaan tämä ongelma että tarkoitetaanko tulevaa lauantaita vai vasta viikon päästä olevaa lauantaita. Mulle se on aina tarkoittanut sitä tulossa olevaa mutta jostain syystä mun lähipiirissä se monilla tarkoittaakin vasta sitä seuraavaa, meinaa tulla sekaannuksia ja pitää aina varmistaa mistä puhutaan. Ihan täysin suomalaisia kaikki eli ei mitään tekemistä ruotsin kanssa.

Oisko samanlainen juttu kuin verkkaisesti käveleminen? Mulle verkkainen on aina tarkoittanut nopeaa eikä hidasta.

Vierailija
36/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa sarjaa se "lauantaiyö" tai "lauantain vastainen yö". Ei mitään hajua mitä noilla tarkoitetaan.

Onko perjantain ja lauantain välinen yö perjantaiyö vai lauantaiyö? Entä oliko viime yö perjantain vai torstain vastainen yö?

Vierailija
37/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava (tuleva) lauantai eli jos ei ole lauantai niin päiviä eteenpäin kunnes tulee lauantai, jos on lauantai niin sitten seuraava lauantai viikon päästä. 

Vierailija
38/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin sanotaan vaikka "huomenna", lauantaina, jos on perjantai jo. 

Vierailija
39/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sanoisin saman viikon lauantaista ihan vaan että lauantaina menen ravintolaan. Ensi lauantaina mummolaan, sitten kun tarkoitan ensi viikon lauantaina.

Joissain tapauksissa voisin kyllä ehkä sanoa maanantaina että ensi lauantaina ollaan sitten kotona. Mutta sitä lähempänä puhuisin lauantaista.

Vierailija
40/70 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sie aika höpökkä ap. Aukasit ketjun tänään perjantaina ja kyselet jonkun sanomasta ens lauvantaista?

Tarkoittaneen ensi viikon lauvantaita, koska nyt jo mennään perjantaissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän