Koronavilkku on täysin turha
Informaatioarvo on nolla.
"Edellisen 2 viikon aikana olet saattanut altistua virukselle."
No shit? Tuon lauseen voi kertoa kenelle tahansa.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Jos kävisin paikoissa, missä Vilkun määrittelemä (lähikontakti 15 min) altistuminen olisi mahdollista, lataisin koronavilkun ja ottaisin kännykkäni mukaan sellaisiin paikkoihin. En kuitenkaan käy sellaisissa paikoissa, joten en tarvitse Vilkkuakaan. Mun lähikontaktini muiden ihmisten kanssa kestävät aina alle 10 minuuttia ja silloinkin käytän aina hengityssuojainta. Tällaisia kohtaamisia on maaliskuun puolivälin jälkeen ollut tasan yksi.
Olen päiväkodissä töissä, lapsilla ei ole puhelimia, mitä hyötyä sovelluksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua lisätä stressiä sillä sovelluksella. Onko bluetooth päällä, oliko mobiilidata päällä (usein ei oo), onko akkua tarpeeksi (välillä sammuu), pitääkö ottaa puhelin mukaan (en aina jaksa). Töissä en voi kantaa puhelinta mukana, se on komerossa.
Mun elämässä se siis ei mitenkään olisi ajantasalla tietoineen siis kumminkaan. Yleinen huolellisuus riittäkööt.
Eli välinpitämättömyydellä ja laiskuudella altistat muut ihmiset koronalle.
En altista. En mä edes juuri käy missään. Ne jotka käy ravintoloissa, juhlissa, harrastuksissa, baareissa, eikä käytä etätyömahdollisuutta jos se on altistaa itsensä ja muut. Siksihän tää vilkku kehitettiin, kun ihmiset ei pidä etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tieto muuttaisi mitään? Oon etätöissä, käyn lähinnä kaupassa ja sielläkin hiljaiseen aikaan ja turvaväleillä. Käsihygieniasta oon pitänyt huolta aina. Kuka hullu nyt edes menee juhliin tai ravintoloihin?
Seuraan oireita muutenkin, ja jos se olisikin oireeton, niin mitä se vilkku siis auttaisi? Enhän mä tietäisi edelleenkään, onko mulla se vai ja ei oireetonta testata.
Ehkä se on hyvä niille jotka liikkuu paikoissa ja hilluu kaupungilla tai kouluissa.
No aika moni tuntuu menevän, vai etkö ole seurannut ulkomaailmaa mitenkään muutenkaan, kun et ole kotoa poistunut? Et lue lehtiä, et katso uutisia? Sitten ne hullut menevät töihin ja ovat töissä koko päivän työkavereidensa kanssa ja monet jopa asiakaskontakteissa. Ja ne työkaverit ja asiakkaat taas sitten käyvät siellä lähikaupassa ja ajatuksissaan vähän yskäisevät tai jäävät kovaan ääneen juttelemaan siihen eteisalueelle. Tai matkustavat bussilla tai ovat jollain muulla tavalla kontaktissa taas muihin ihmisiin. Ja vaikka tartunnan mahdollisuus on pieni, jos et ole yli 15 minuutin kontaktissa, kyllä sinä sen taudin voit saada lyhyemmässä kontaktissa ja ulkotiloissakin, jos sattuu huono tuuri. Ja siksi tuo koronavilkku kertoo myös niistä mahdollisista altistuksista, jotka eivät siis täytä varman altistuksen kriteerejä. Ja jos tiedät altistuneesi, niin sitten suhtaudut seuraavat 14 vrk niin, että sinulla on korona - oli oireita tai ei. Se tuossa tiedossa on se idea. Tiedät altistuneesi -> teet kaikkesi, ettet altista muita, jos vaikka sattuisit olemaan se oireeton kantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tieto muuttaisi mitään? Oon etätöissä, käyn lähinnä kaupassa ja sielläkin hiljaiseen aikaan ja turvaväleillä. Käsihygieniasta oon pitänyt huolta aina. Kuka hullu nyt edes menee juhliin tai ravintoloihin?
Seuraan oireita muutenkin, ja jos se olisikin oireeton, niin mitä se vilkku siis auttaisi? Enhän mä tietäisi edelleenkään, onko mulla se vai ja ei oireetonta testata.
Ehkä se on hyvä niille jotka liikkuu paikoissa ja hilluu kaupungilla tai kouluissa.
No aika moni tuntuu menevän, vai etkö ole seurannut ulkomaailmaa mitenkään muutenkaan, kun et ole kotoa poistunut? Et lue lehtiä, et katso uutisia? Sitten ne hullut menevät töihin ja ovat töissä koko päivän työkavereidensa kanssa ja monet jopa asiakaskontakteissa. Ja ne työkaverit ja asiakkaat taas sitten käyvät siellä lähikaupassa ja ajatuksissaan vähän yskäisevät tai jäävät kovaan ääneen juttelemaan siihen eteisalueelle. Tai matkustavat bussilla tai ovat jollain muulla tavalla kontaktissa taas muihin ihmisiin. Ja vaikka tartunnan mahdollisuus on pieni, jos et ole yli 15 minuutin kontaktissa, kyllä sinä sen taudin voit saada lyhyemmässä kontaktissa ja ulkotiloissakin, jos sattuu huono tuuri. Ja siksi tuo koronavilkku kertoo myös niistä mahdollisista altistuksista, jotka eivät siis täytä varman altistuksen kriteerejä. Ja jos tiedät altistuneesi, niin sitten suhtaudut seuraavat 14 vrk niin, että sinulla on korona - oli oireita tai ei. Se tuossa tiedossa on se idea. Tiedät altistuneesi -> teet kaikkesi, ettet altista muita, jos vaikka sattuisit olemaan se oireeton kantaja.
Ne ketkä huitelee pitkin kylää hyötyy tästä. Ne jotka ei, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro muista mahdollisista lyhyistä altistumisista mitään. Ei iossin päivityksen jälkeen.
En hirveästi käy muualla kuin töissä, kerran viikossa kaupassa ja kuskaan lapsia harrastuksiin pari kertaa viikossa. Ei siis ole ihme, ettei ole tullut mitään hälytystä altistumisesta. Mutta pari viikkoa sitten kävin kampaajalla, siitä pari viikkoa sitten hammaslääkärissä ja elokuussa silmälääkärillä. Joitakin pieniä menoja tulee aina silloin tällöin ja näiden takia haluan tietää, olenko ehkä jossakin näissä altistunut tai ainakin osaan vältellä näitä menoja, jos tiedän altistuneeni. En elä ilman mitään kontaktia, töissä olen tekemisissä yli 100 ihmisen kanssa päivittäin, joten on tärkeää tietää, etten altista työni takia lapseni harrastusryhmää tai kampaajaani.
Jos ei oikeasti tapaa ketään viikon aikana, niin silloin koronavilkkukin on turha, mutta moni meistä käy töissä, joutuu käyttämään julkisia ja käy kaupassa ja meitä varten tämä sovellus on tehtykin.
Rilluttelen kuin ellun kana, koska koronavilkku ei ole vielä käskenyt toimimaan järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
On meneillään ennennäkemätön kehitys, jossa yhteiskuntaa ajetaan yhä enemmän valvontayhteiskunnan suuntaan. Ja tätäkö ei sitten saisi arvostella?
Eli siis koet, että vaikka sovelluksen lataaminen on vapaaehtoista, pitäisi sen lataaminen kokonaan kieltää, koska se sinusta vie yhteiskuntaa kohti tarkempaa valvontaa. Aina voi kysyä, että kuka tässä valvoo ja ketä: sinäkö valvot, mitä sovelluksia muut lataavat? Anna muiden ladata ja ole itse lataamatta, niin ei ole turhaa valvontaa puolin eikä toisin.
Koronavilkkuhan sisältää 2 eri ohjelmaa, yksi tämä thl:län mainostama koronavilkku, jonka voit ladata tai olla lataamatta.
Se toinen onkin sitten pahempi, sen latausta et voi estää, vaan puhelin päivittää/lataa sen automaattisesti. Se sisältää bt toiminnallisuuden, eli kuuntelee onko lähellä muita puhelimia joissa tämä ydinohjelma on, ja tietysti esittelee itseään muille. Tätä tehdään 4 kertaa sekunnissa ja kaikki löydetyt puhelimet (niiden esittelykoodit) taltioidaan vaikka puhelin ei olisi 'kuultavissa' kuin hetken.
Tähän ohjelmaan ei ole saatavana lähdekoodeja, eli se ei ole tarkistettavissa. Sen toimintaan on "vain luotettava" erään tietoturvatalon mukaan.
Jos koronavilkkua ei ole ladattu/ei ole käynnissä, tämäkään osa ei ole käynnissä. Lienee totta ja tämän voi kyllä todentaakin.
Mutta kuka takaa että jossain vaiheessa tätä ei aleta käyttämään muihin tarkoituksiin. Tuon osan tekijöinä ovat apple ja google, ne varmasti keksivät monenlaista käyttöä tuon keräämälle tiedolle. Periaatteessa tuo on tieto kahden puhelimen läheisyydestä, mutta entä jos toinen ei olekaan puhelin vaan esimerksi festarialueen portti tms..
Koronapandemian varjolla on nyt helppo testailla kaikenlaisia uusia ideoita..
Tuo on ollut mulla useamman kuukauden ajan. Käyn päivittäin ihmisten ilmoilla, esimerkiksi isoissa kaupoissa ja koululla. Ei ole hälyttänyt kertaakaan. Ja täällä missä asun, korona on kuulemma leviämisvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro muista mahdollisista lyhyistä altistumisista mitään. Ei iossin päivityksen jälkeen.
Android-puhelimista näkee edelleen ladattujen avainten määrän ja onko avainosumia. Mutta jos nyt puistossa on sivuuttanut jonkun koronaisen, niin en välttämättä jäisi täyteen karanteeniin. En liiku juuri muualle kuin ulkoilemaan ja viikon parin välein kauppaan muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kerro!
https://yle.fi/uutiset/3-11816114
Koronavilkku aiheuttaa tartunnanjäljittäjille jopa enemmän haittaa kuin hyötyä – ylilääkäri: "Olen poistanut sovelluksen kotipuhelimestani"
Yle kysyi kuudesta sairaanhoitopiiristä, mitä hyötyä Koronavilkku-sovellus on tuonut. Kaikkien mukaan saatu hyöty on jäänyt vähäiseksi tai olemattomaksi.
Varmaa faktaa vaikutuksesta on vähän
Tampereen yliopistollisen keskussairaalan infektioyksikön jäljittäjälääkäri Ville Kaila on ollut mukana Koronavilkun asiantuntijatyöryhmässä.
Kailan mukaan ryhmässä tuotiin alusta lähtien esille, että Koronavilkku ei ole tartunnanjäljityssovellus. Se ei voi olla sitä, koska se ei tarjoa mitään sellaista tietoa, mitä voitaisiin hyödyntää tartunnanjäljityksessä.
– Emme voi mitenkään varmentaa, mistä tilanteesta signaali on tullut. Voi olla esimerkiksi, että kuntosalilla on ollut vierekkäisissä lukollisissa kaapeissa kaksi kännykkää. Sehän kertoo vain, että kaksi kännykkää on ollut lähellä toisiaan, ja toiseen niistä on syötetty koodi.
Ylilääkäri poisti sovelluksen puhelimestaan
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän infektiotautien ylilääkärin Risto Pietikäisen mukaan koronavilkusta ei ole ollut sairaanhoitopiirin alueella mitään hyötyä.
Eli helpompaa, kun ei lataa sovellusta, voi seurata oireita ja tavata muita normaalisti.