Koronavilkku on täysin turha
Informaatioarvo on nolla.
"Edellisen 2 viikon aikana olet saattanut altistua virukselle."
No shit? Tuon lauseen voi kertoa kenelle tahansa.
Kommentit (92)
Mulla se ei tehnyt niitä tarkistuksia. Käytin kaksi viikkoa, kaikki ilmoitukset ja muut oli 24/7 päällä, puhelin vähän takkuili kun bluetooth häiritsi esim musiikin kuuntelua kuulokkeilla jne mut ajattelin että sovellus on tärkeämpi. Sit aloin tutkia sovelluksen sisältöä. Kaikki asetukset on kuten tulee olla, mutta sovellus ei lähettänyt niitä tarkistuksia vaan siellä luki että se on viimeksi tehnyt tarkistuksen vartti lataamisen jälkeen. Eli yli kaksi viikkoa aiemmin.
Latasin sovelluksen myös toiseen puhelimeeni, jossa se ei myöskään toiminut moneen päivään. En tiedä ovatko kaikki edes tietoisia että jos sovellus ei jostain syystä saa tehtyä niitä tarkistuksia, se ei vain ilmoita yhtään mitään missään vaiheessa. Mulla ainakin päällä oleva bluetooth haittaa puhelimen muuta käyttöä ja arvelin lopulta että en sitten vaan jaksa säätää.
Minua hämmentää se, että jopa kokonaisia kouluja siirtyy altistumisen vuoksi karanteeniin - vaikka tuskin jokainen oppilas on ollut tartunnan saaneeseen parin metrin päässä ja vartin ajan. Että mikä ihme todennäköisyys sille on, että koronavilkun kautta voisi saada ilmoituksen?! Siis jos ei käytä julkisia kulkuneuvoja tai näe työkavereita/asiakkaita lähietäisyydeltä?
Jos kävisin paikoissa, missä Vilkun määrittelemä (lähikontakti 15 min) altistuminen olisi mahdollista, lataisin koronavilkun ja ottaisin kännykkäni mukaan sellaisiin paikkoihin. En kuitenkaan käy sellaisissa paikoissa, joten en tarvitse Vilkkuakaan. Mun lähikontaktini muiden ihmisten kanssa kestävät aina alle 10 minuuttia ja silloinkin käytän aina hengityssuojainta. Tällaisia kohtaamisia on maaliskuun puolivälin jälkeen ollut tasan yksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se ei tehnyt niitä tarkistuksia. Käytin kaksi viikkoa, kaikki ilmoitukset ja muut oli 24/7 päällä, puhelin vähän takkuili kun bluetooth häiritsi esim musiikin kuuntelua kuulokkeilla jne mut ajattelin että sovellus on tärkeämpi. Sit aloin tutkia sovelluksen sisältöä. Kaikki asetukset on kuten tulee olla, mutta sovellus ei lähettänyt niitä tarkistuksia vaan siellä luki että se on viimeksi tehnyt tarkistuksen vartti lataamisen jälkeen. Eli yli kaksi viikkoa aiemmin.
Latasin sovelluksen myös toiseen puhelimeeni, jossa se ei myöskään toiminut moneen päivään. En tiedä ovatko kaikki edes tietoisia että jos sovellus ei jostain syystä saa tehtyä niitä tarkistuksia, se ei vain ilmoita yhtään mitään missään vaiheessa. Mulla ainakin päällä oleva bluetooth haittaa puhelimen muuta käyttöä ja arvelin lopulta että en sitten vaan jaksa säätää.
Lisään että sovellus kyllä herjasi ja laittoi punaisen logonsa näytön kulmaan kun bluetooth oli pois päältä. Kun laitoin sen taas päälle, logo katosi ja sovellus näytti toimivan. Asun kaupungin keskustassa siten että on täysin varmaa että kymmeniä tai satoja muita sovelluksen käyttäjiä on liikkunut lähelläni ja sovelluksen olisi pitänyt kyllä kommunikoida heidän sovellustensa kanssa. Näin se ei ollut kuitenkaan tehnyt. Sovellus ei ollut tehnyt mitään koko aikana jonka se oli puhelimessani.
Miten se tieto muuttaisi mitään? Oon etätöissä, käyn lähinnä kaupassa ja sielläkin hiljaiseen aikaan ja turvaväleillä. Käsihygieniasta oon pitänyt huolta aina. Kuka hullu nyt edes menee juhliin tai ravintoloihin?
Seuraan oireita muutenkin, ja jos se olisikin oireeton, niin mitä se vilkku siis auttaisi? Enhän mä tietäisi edelleenkään, onko mulla se vai ja ei oireetonta testata.
Ehkä se on hyvä niille jotka liikkuu paikoissa ja hilluu kaupungilla tai kouluissa.
"Turha tai ei, se on kuitenkin parasta mihin me pystyimme! Jatkuvien suositus-määräys-sekoilujen ohessa 🤪!", vastaa kanan-aivoinen🐔 tytteli-h0m0-hallitus 💃!
En ole ladannut sovellusta. Käyn kaupassa 2x viikossa n. 10 minuuttia kerrallaan. Muuten vietän aikaa ulkoilmaharrastuksen parissa, jossa kerrallaan voi olla useampiakin ihmisiä, mutta ollaan koko ajan ulkona eikä lähikontaktissa. Työpaikkaa ei ole. Muualla en käy. Jos eläisin toisenlaista elämää niin voisin sovelluksen ladatakin.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tieto muuttaisi mitään? Oon etätöissä, käyn lähinnä kaupassa ja sielläkin hiljaiseen aikaan ja turvaväleillä. Käsihygieniasta oon pitänyt huolta aina. Kuka hullu nyt edes menee juhliin tai ravintoloihin?
Seuraan oireita muutenkin, ja jos se olisikin oireeton, niin mitä se vilkku siis auttaisi? Enhän mä tietäisi edelleenkään, onko mulla se vai ja ei oireetonta testata.
Ehkä se on hyvä niille jotka liikkuu paikoissa ja hilluu kaupungilla tai kouluissa.
Jos minä saisin hälytyksen, niin en sinne kauppaan nyt ainakaan menisi enää. En hiljaiseen enkä mihinkään aikaan, koska on siellä ainakin henkilökuntaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Sovelluksessa olisi hyötyä jos toimisi reaaliaikaisesti.
Eli hälyttäisi siinä vaiheessa kun tartunnan saanut liikkuu lähellä.
Vaatisi tietenkin sovelluksen lataamista pakolla ja puhelimen/sovelluksen puutteesta sakotettaisiin kunnolla.
Samaan lopputokseen päädyttäisiin jos poliisi valvoisi karanteenien toteutumista kuten aasiassa tehdään ja valvoisi puhelimen ja kotikäyntien avulla että henkilö ja perhe pysyy kodissaan karanteeniajan.
Ulkona liikkumisesta mojovat sakot tai vienti valvottuun karanteeniin.
Niille joille koronasovellus olisi tärkein, eli nuorille, eivät käytä bileissään koronavilkkua, sillä kahden viikon karanteeni estäisi kavereiden tapaamista ja bailaamista.
Vaatisi myös sitä että toimisi vanhemmissa luurimalleissa. Kuten iPhone 4 ja 5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään että sovellus kyllä herjasi ja laittoi punaisen logonsa näytön kulmaan kun bluetooth oli pois päältä. Kun laitoin sen taas päälle, logo katosi ja sovellus näytti toimivan. Asun kaupungin keskustassa siten että on täysin varmaa että kymmeniä tai satoja muita sovelluksen käyttäjiä on liikkunut lähelläni ja sovelluksen olisi pitänyt kyllä kommunikoida heidän sovellustensa kanssa. Näin se ei ollut kuitenkaan tehnyt. Sovellus ei ollut tehnyt mitään koko aikana jonka se oli puhelimessani.
Ja mistä nyt sitten olet päätellyt ettei se sovellus ole tehnyt mitään?
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmentää se, että jopa kokonaisia kouluja siirtyy altistumisen vuoksi karanteeniin - vaikka tuskin jokainen oppilas on ollut tartunnan saaneeseen parin metrin päässä ja vartin ajan. Että mikä ihme todennäköisyys sille on, että koronavilkun kautta voisi saada ilmoituksen?! Siis jos ei käytä julkisia kulkuneuvoja tai näe työkavereita/asiakkaita lähietäisyydeltä?
Tuolloin on altistunut opettajat eikä henkilökuntaa enää riitä oppilaiden opettamiseen. Siksi on saattanut kokonainen koulu siirtyä karanteeniin - tietääkseni kyllä tämä on erittäin harvinaista. Et taida olla kovin tuttu koulumaailman kanssa, et ainakaan yläkoulun kanssa. Oppilaat kiertävät luokasta toiseen eri aineenopettajien tunneilla. Jos vaikkapa enkun ope on saanut koronan, altistaa hän muutaman päivän aikana todennäköisesti ainakin kuusi luokkaa eli noin 120 oppilasta. Lisäksi hän on käynyt kahvilla opehuoneessa eli altistuneina iso määrä opettajia sekä ruokalassa syömässä (altistuneina sellaisiakin, joita ei opeta). Jos hän on välituntivalvoja, saattaa altistuneiden määrä kasvaa vähän riipppuen siitä, onko kyseessä sisä- vai ulkovalvonta. Hän on voinut myös pitää tukiopetusta, valvoa jälki-istuntoa, pitää kasvatuskeskustelua, vetää englanninkerhoa jne. Altistuneiden määrä voi olla yhden päivänkin jälkeen pahimmillaan jopa 200 henkilöä ja minimissäänkin 80.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä saisin hälytyksen, niin en sinne kauppaan nyt ainakaan menisi enää. En hiljaiseen enkä mihinkään aikaan, koska on siellä ainakin henkilökuntaa aina.
Joo, jos saisi. Mutta miten saisi, kun en ole kenenkään läheisyydessä niin kauaa, että se edes ikinä hälyttäisi. Ja maski päässä vou kyllä mennä altistuneena esim. bussilla testiin. Siinähän ollaan kauemmin samassa tilassa muiden kanssa kuun kaupassa. En siis itse menisi, mutta saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavilkku on hyödyllinen. Heti, kun joku saa tiedon tartunnasta, hän ilmoittaa siitä vilkkuun ja altistuneita ohjataan koronatesteihin. Näin ainakin Savossa saatiin nopeasti löydettiin vielä oireettomia tartunnan saaneita.
Ei kai se nyt jälkikäteen ilmoita, että viikko sitten olit 15 min henkilön x läheisyydessä, jolla eilen todettiin tartunta???
Miten sen sitten kuvittelet toimivan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos saisi. Mutta miten saisi, kun en ole kenenkään läheisyydessä niin kauaa, että se edes ikinä hälyttäisi. Ja maski päässä vou kyllä mennä altistuneena esim. bussilla testiin. Siinähän ollaan kauemmin samassa tilassa muiden kanssa kuun kaupassa. En siis itse menisi, mutta saa mennä.
En minä ainakaan viitsi alkaa arvailla olenko riittävästi kontaktissa jonkun kanssa. Pyrin välttämään niitä, mutta voihan sitä joskus huomaamatta ollakin tarpeeksi pitkään, kun ei kuitenkaan neljän seinään ole majoittunut pysyvästi. Ja mikä vaiva tuosta sovelluksesta on? Ei se mun puhelimen painoa nosta, ei edes näytä vaikuttavan akun kulumiseen. Ja yhtä lailla siinä kohtaa jostain todennäköisyyksien vastaisessti saisin tartunnan, olishan se ihan kiva kun muut saisivat tietää.
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännä. Koronan alkuvaiheessahan puhelimet oli hirveitä bakteeripesiä ja taudin levittäjiä ja niiden käyttöä piti vältellä yleisillä paikoilla.
Nyt sitten kaikilla tulisi olla sovellus ja puhelinta kantaa mukana.
Niin, nimenomaan kantaa mukana. Laukussa tai taskussa. Ei räplätä koko ajan. Ja edelleen desinfioida, jos tulee räplänneeksi julkisella paikalla. Ei sitä puhelinta tarvitse siellä pään yläpuolella pitää ja pyöritellä, että varmasti saa kerättyä kaikki korona-altistusviestit, jos niin kuvittelet.
Mä en halua lisätä stressiä sillä sovelluksella. Onko bluetooth päällä, oliko mobiilidata päällä (usein ei oo), onko akkua tarpeeksi (välillä sammuu), pitääkö ottaa puhelin mukaan (en aina jaksa). Töissä en voi kantaa puhelinta mukana, se on komerossa.
Mun elämässä se siis ei mitenkään olisi ajantasalla tietoineen siis kumminkaan. Yleinen huolellisuus riittäkööt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan viitsi alkaa arvailla olenko riittävästi kontaktissa jonkun kanssa. Pyrin välttämään niitä, mutta voihan sitä joskus huomaamatta ollakin tarpeeksi pitkään, kun ei kuitenkaan neljän seinään ole majoittunut pysyvästi. Ja mikä vaiva tuosta sovelluksesta on? Ei se mun puhelimen painoa nosta, ei edes näytä vaikuttavan akun kulumiseen. Ja yhtä lailla siinä kohtaa jostain todennäköisyyksien vastaisessti saisin tartunnan, olishan se ihan kiva kun muut saisivat tietää.
No mä arvioin ja näin minimoin riskin. Vilkku ei sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua lisätä stressiä sillä sovelluksella. Onko bluetooth päällä, oliko mobiilidata päällä (usein ei oo), onko akkua tarpeeksi (välillä sammuu), pitääkö ottaa puhelin mukaan (en aina jaksa). Töissä en voi kantaa puhelinta mukana, se on komerossa.
Mun elämässä se siis ei mitenkään olisi ajantasalla tietoineen siis kumminkaan. Yleinen huolellisuus riittäkööt.
Eli välinpitämättömyydellä ja laiskuudella altistat muut ihmiset koronalle.
Kuule, juuri niin se sovellus nimenomaan toimii!