Lääke liikahikoiluun?
Lääkäri väitti ettei sellaista olekaan. Googlaillut olen ja kyllä siihen kai lääkkeitä on. Pistoshoitojakin.
Onko täällä joku jolla lääkitys tai asiasta tietävää?
Lääkäri meinasi että vaihdevuodet ovat voineet alkaa ja olla jo pitkään. En usko. Olen 38-vuotias ja kuopus 3-vuotias. Säännölliset menkat. "Vaihdevuodet" olleet siis jo yli kymmenen vuotta. Tuskin.
Mutta inhottava vaiva. Hikoilen joka paikasta (paitsi kainalot) mutta pahin on kasvot ja pää. Ja kämmenet. Olen niin iloinen kun ei tarvitse nyt korona-aikaan enää kätellä. Sekin oli oma juttu kun ennen kättelyä oli pakko pestä kädet tosi kylmällä vedellä jos vaan mahdollista käsien pesuun muutamaa minuuttia ennen kättelyä. Meikki ei pysy siistinä ja antaa itsestään epäammattimaisen kuvan kun hiki valuu. Jotain hoitoa tänän on oltava?
Ylipainoa on nyt kymmenisen kiloa. Olen hikoillut myös normipainoisena samalla tavalla.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Salviasta voisi olla apua.
Olisiko muutenkin ruokaremonti paikka?
Sokeri ja vehnä pahimmasta päästä.
Täytyy koittaa vaikka vähän epäilen ettei ongelmaa poista. Eihän sitä silti tiedä vaikka yllättäisikin!
Olen hikoillut myös karppaajana. Ei johdu ruokavaliosta vaikka hyvä noita mainitsemiasi juttuja on välttääkin.
Ap
Mulla on ollut liikahikoilua lähinnä kainaloissa. Elämän rauhoittaminen on ollut ehkä eniten avuksi, aiemmin olin Kia kroonisessa ylikunnossa koko ajan. Alkoholi pois, terveellinen ruokavalio, stressitekijöiden eliminointi, itsensä rauhoittaminen.
Ootko kokeillut apteekin deodorantteja? Its llä käytössä pari kertaa viikossa Absolut torr ja muuten triple dry ja kainalot pysyy niillä kuivina vaikka muualta hikoaa.
Luulis että ainakin kämmenet kestää käytön.
Vaihdevuosien alkaminenhan olisi voitu todeta verikokeilla.
Tämä on kuin omasta elämästä. Tosin kädet ei hikoa, pahin pää, kasvot, kaula ja niska. Oikeastaan koko rintakehä. Mulla kanssa kuopus 3v. ja ikää 41v. Tää on pahentunut tosi paljon lyhyessä ajassa. Perinnöllisestikin tota vaivaa on, mutta se on ollut vielä ihan ok. Olen nyt kolmatta kertaa menossa vaivan takia lääkäriin. Kun soitin ja sanoin, että nyt tälle oikeasti on tehtävä jotain,että näin en pysty elämään. Veriarvoissa oli jotkut kortisolitasot koholla ja jotain muutakin vähän ja juuri kävin kontrollissa. Ensi viikolla taas lääkäriaika. Kuulemma on joku hoito, mutta se sitten kuivattaa koko kehon, suun ja limakalvot. Itselleni kyllä ihan sama tässä vaiheessa. Ei tarvitse kuin normaaliin tahtiin kävellä lähibussipysäkille niin hiki virtaa. Hiki ei tule mitenkään kuumina aaltoina vaan pienestä tekemisestä. Kunto on ok, ylipainoa n. 5kg, lääkärin mukaan ei voi johtua siitä. Toi sunkin ylipaino vielä sen verran pieni, ettei siitä johdu.
Mulla on tätä samaa. Ikää 47v enkä meinaa enää kaupassa kehdata käydä, kun saan naureskelua, kun kasvot, päänahka ja hiukset märät. Ei ole ollut kuin ehkä pari vuotta eli ilmeisesti ikään liittyy. Nyt jäi kuukautisetkin ekan kerran tulematta. Kuitenkaan en muiden kroonisten sairauksien takia saa estrogeeniä, joten tosi vaikea keksiä, mikä auttaisi.
Kiitos vastanneille!
Sama että pienestäkin tekemisestä hiki virtaa. Jos on kiire niin silloin varsinkin ja stressaavissa tilanteissa.
Kiireessä jos menee suihkuun niin ei voi meikata kun naama valuu. Vaikka olisi käynyt viileässä suihkussa. Tuuletin puhaltamaan itseä päin meikkaamisen ajaksi. Hikoilen yksin ollessakin eli ei liity vain sosiaalisiin tilanteisiin.
Koko vartalolle en voi kosteusvoidetta juurikaan laittaa kun se pahentaa hikoilua ja iho tuntuu limaiselta. Käyn suihkussa joka päivä. Hiki ei onneksi haise.
Ja tämä sama hikoilu on vaivannut 10 vuotta sitten jo ja oikeastaan koko ikäni mutta parin kympin jälkeen pahentunut enemmän ja enemmän.
En käytä alkoholia kuin hyvin harvoin. Silloin en itse asiassa hikoile juurikaan kun alkoa otan.
Markettidödöt riittää kun en kainaloista hikoile. Olen kyllä jo siinä pisteessä että voisin valella itseni jollain myrkyllä päästä varpaisiin.
Olen nyt varaamassa lääkäriaikaa. Ohimennen tästä mainitsin omalääkärille lapsen lääkärikäynnin yhteydessä siis nyt tällä viikolla. Siinä hän sanoi ettei ole lääkettä olemassakaan tähän ja epäili vaihdevuosia.
Ja mielellään koitan hoitoa joka kuivattaa koko kropan. Jos sellainen on. Luin että myös beetasalpaajaa käytetään ja joku muu lääke oli myös. Ärsyttää mennä sille lääkärille kun hänellä ei selvästi ole mitään kokemusta liikahikoilusta. Kuvittelen jo että hän pistää ylipainon ja vaihdevuosien piikkiin ja thats it.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille!
Sama että pienestäkin tekemisestä hiki virtaa. Jos on kiire niin silloin varsinkin ja stressaavissa tilanteissa.
Kiireessä jos menee suihkuun niin ei voi meikata kun naama valuu. Vaikka olisi käynyt viileässä suihkussa. Tuuletin puhaltamaan itseä päin meikkaamisen ajaksi. Hikoilen yksin ollessakin eli ei liity vain sosiaalisiin tilanteisiin.
Koko vartalolle en voi kosteusvoidetta juurikaan laittaa kun se pahentaa hikoilua ja iho tuntuu limaiselta. Käyn suihkussa joka päivä. Hiki ei onneksi haise.Ja tämä sama hikoilu on vaivannut 10 vuotta sitten jo ja oikeastaan koko ikäni mutta parin kympin jälkeen pahentunut enemmän ja enemmän.
En käytä alkoholia kuin hyvin harvoin. Silloin en itse asiassa hikoile juurikaan kun alkoa otan.
Markettidödöt riittää kun en kainaloista hikoile. Olen kyllä jo siinä pisteessä että voisin valella itseni jollain myrkyllä päästä varpaisiin.
Olen nyt varaamassa lääkäriaikaa. Ohimennen tästä mainitsin omalääkärille lapsen lääkärikäynnin yhteydessä siis nyt tällä viikolla. Siinä hän sanoi ettei ole lääkettä olemassakaan tähän ja epäili vaihdevuosia.
Ja mielellään koitan hoitoa joka kuivattaa koko kropan. Jos sellainen on. Luin että myös beetasalpaajaa käytetään ja joku muu lääke oli myös. Ärsyttää mennä sille lääkärille kun hänellä ei selvästi ole mitään kokemusta liikahikoilusta. Kuvittelen jo että hän pistää ylipainon ja vaihdevuosien piikkiin ja thats it.Ap
Mulla ei ainakaan auta beetasalpaaja, koska olen sitä muutaman vuosikymmenen joutunut rytmihäiriöiden takia syömään. Huonolta tuntuu, kun mitään hoitoa ei kukaan keksi ja tämä haittaa niin kovasti nykyään elämääni. T. Nro 6.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tätä samaa. Ikää 47v enkä meinaa enää kaupassa kehdata käydä, kun saan naureskelua, kun kasvot, päänahka ja hiukset märät. Ei ole ollut kuin ehkä pari vuotta eli ilmeisesti ikään liittyy. Nyt jäi kuukautisetkin ekan kerran tulematta. Kuitenkaan en muiden kroonisten sairauksien takia saa estrogeeniä, joten tosi vaikea keksiä, mikä auttaisi.
Joo juurikin tuo ettei ole kiva näyttää suihkusta tulleelta. Inhottavaa kuivata kasvoja koko ajan. Ei anna ihmisestä kovinkaan vakuuttavaa kuvaa.
Ja tuolla joku mainitsi elämän rauhoittamisen. Olen ollut nyt kotiäiti yli kolme vuotta ja elämä on nyt leppoisaa ja rauhallista. Mutta tosiaan se kauppareissukin pistää hikoiluttamaan ja kotityöt. Kotitöitä ei voi tehdä ollenkaan jos on menoa johonkin jossa haluaa näyttää vähääkään freesiltä. Menin nyt vanhempainiltaankin autolla viilennin päällä ja se vanhempainilta oli noin 100 metrin päässä. Jos olisin kävellyt niin hiki vaan olisi valunut siellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille!
Koko vartalolle en voi kosteusvoidetta juurikaan laittaa kun se pahentaa hikoilua ja iho tuntuu limaiselta. Käyn suihkussa joka päivä. Hiki ei onneksi haise.Ja tämä sama hikoilu on vaivannut 10 vuotta sitten jo ja oikeastaan koko ikäni mutta parin kympin jälkeen pahentunut enemmän ja enemmän.
Ja mielellään koitan hoitoa joka kuivattaa koko kropan. Jos sellainen on. Luin että myös beetasalpaajaa käytetään ja joku muu lääke oli myös. Ärsyttää mennä sille lääkärille kun hänellä ei selvästi ole mitään kokemusta liikahikoilusta. Kuvittelen jo että hän pistää ylipainon ja vaihdevuosien piikkiin ja thats it.Ap
Mulla ei ainakaan auta beetasalpaaja, koska olen sitä muutaman vuosikymmenen joutunut rytmihäiriöiden takia syömään. Huonolta tuntuu, kun mitään hoitoa ei kukaan keksi ja tämä haittaa niin kovasti nykyään elämääni. T. Nro 6.
Ok, no hyvä tietää. Olin alun perinkin skeptinen myös tuon beetasalpaajan suhteen omassa tilanteessani.
Ap
Toi lääkärissä ravaaminen kun vaan levitellään käsiä on todella raivostuttavaa. Mulla myös, että ei liity sosiaalisiin tilanteisiin, kun ihan yksin ollessa sama. Salviaa olen kanssa välillä käyttänyt, se auttaa ehkä ihan vähän, mutta ei tarpeeksi. Ei kanssa tee mieli mitään voiteita laittaa, kun tuntuu inhottavalta, kun hikoaa. Meikkiä en voi käyttää. Ärsyttää kun ongelma ei ole kädet tai kainalot, kun niille vielä helpommin pystyisi jotain tekemään. Kasvot ja pää niin hankala. Suihkussa joutuu ramppaamaan joo.
5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo juurikin tuo ettei ole kiva näyttää suihkusta tulleelta. Inhottavaa kuivata kasvoja koko ajan. Ei anna ihmisestä kovinkaan vakuuttavaa kuvaa.
Ja tuolla joku mainitsi elämän rauhoittamisen. Olen ollut nyt kotiäiti yli kolme vuotta ja elämä on nyt leppoisaa ja rauhallista. Mutta tosiaan se kauppareissukin pistää hikoiluttamaan ja kotityöt. Kotitöitä ei voi tehdä ollenkaan jos on menoa johonkin jossa haluaa näyttää vähääkään freesiltä. Menin nyt vanhempainiltaankin autolla viilennin päällä ja se vanhempainilta oli noin 100 metrin päässä. Jos olisin kävellyt niin hiki vaan olisi valunut siellä.Ap
Sama mulla, että pelkkä kaupassa kävely, aiheuttaa valtavan hikoilun. Eikä ole edes mikään iso kauppa. Nykyään laitan muun perheen käymään, kun itse sain eräältä nuorelta mieheltä naureskelua hikoilustani, kun olin kassalla. T. Nro 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ja vehnä pahimmasta päästä.Täytyy koittaa vaikka vähän epäilen ettei ongelmaa poista. Eihän sitä silti tiedä vaikka yllättäisikin!
Olen hikoillut myös karppaajana. Ei johdu ruokavaliosta vaikka hyvä noita mainitsemiasi juttuja on välttääkin.
Ap
Tähän vaivaan ei auta salvia tai ruokaremontti. Mutta pistoshoito auttaa. Yksityisellä kallista, mutta itselläni on tepsinyt ainakin kainalohikoiluun. Tsemppiä!
Mulla ongelmana että jalat ja kädet ei hikoa, minkä vuoksi en meinaa saada esimerkiksi vihannespussia kaupassa auki, kännykkä lipsuu kädestä samoin kuin muutkin pyöreähköt esineet ja kovalla puulattialla olen ottanut lipat paljain jaloin, kun jalkapohjat on niin kuivat, ettei mitään pitoa.
Tosaalta sitten pää hikoaa kuin suihkulähde heti kun on vähänkäään kosteampi ilma ja vaikka olisi käynyt suihkussa esim. tuntia aikaisemmin. Kostea ilma, siis ei tarvitse olla mikään sadepäivä, nyt syksyisin, on todella haastava kun pitäisi olla esim. kokouksessa muiden ihmisten kanssa. Korona on onneksi vähentänyt noita häpeällisiä tllanteita, kun jnyt outuu/saa olla etätyössä. Ja kyse ei ole mistään jännitttämishikoilusta, vaan voin esimerkiksi mökillä ollessani kirjaa sohvalla lukiessa huomata yhtäkkiä että pää on hiestä märkä.
Verenpaine- ja kolesterolilääkitys on ja ne on toimineet tehtävissään, mutta tuota paikallaan olessakin tulevaa hikoilua on ilmennyt jo vuosia, ennen lääkkeitäkin. Lämmin ilma ei ole syy hikoiluun, eikä liikunta. Lenkin jälkeen hikoilu 'normaalia'.
Mutta. Olen tosiaan huomannut että ilmankosteus vaikuttaa asiaan todella paljon. Olin esim. USA:ssa Nevadassa, jossa oli varjossa +35c, enkä kärsinyt hikoilusta, kun kaikki hiki haihtui suoraan päästä, ilman ollessa todella kuivaa aavikkoilmaa. Sitten taas Suomessa odotan kauhulla esim. helmikuun suojakelejä kun pää on taas kuin suihkukaivo kosteuden takia. Esimerkiksi joukkoliikennevälineissä ärsyttää suunnattomasti talvella kun pää on läpimärkä hiestä ja silmälasit menee huuruun, vaikka niitä puhdistaisi koko ajan paperilla. Porukka tuijottaa että onks tolla krapula, vai oonko joku huumeiden käyttäjä.
Pää alkaa hikoilemaan täsmälleen samaan tahtiin kuin silloin, kun jääkaapista kaadettu juoma huurruttaa juomalasin ulkopinnan. Mitään apua ei lääkäreiden mukaan asialle ole olemassa, sanovat aina vaan että ihmiset hikoilee eri tavalla eri tilanteissa, just joo, auttaa tosi paljon mua arjen ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Toi lääkärissä ravaaminen kun vaan levitellään käsiä on todella raivostuttavaa. Mulla myös, että ei liity sosiaalisiin tilanteisiin, kun ihan yksin ollessa sama. Salviaa olen kanssa välillä käyttänyt, se auttaa ehkä ihan vähän, mutta ei tarpeeksi. Ei kanssa tee mieli mitään voiteita laittaa, kun tuntuu inhottavalta, kun hikoaa. Meikkiä en voi käyttää. Ärsyttää kun ongelma ei ole kädet tai kainalot, kun niille vielä helpommin pystyisi jotain tekemään. Kasvot ja pää niin hankala. Suihkussa joutuu ramppaamaan joo.
5
Lääkärit ei tiedä mistään mitään, sanovat vaan ettei pidä kaikkea uskoa mitä googlettaa...joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuolla joku mainitsi elämän rauhoittamisen. Olen ollut nyt kotiäiti yli kolme vuotta ja elämä on nyt leppoisaa ja rauhallista. Mutta tosiaan se kauppareissukin pistää hikoiluttamaan ja kotityöt. Kotitöitä ei voi tehdä ollenkaan jos on menoa johonkin jossa haluaa näyttää vähääkään freesiltä. Menin nyt vanhempainiltaankin autolla viilennin päällä ja se vanhempainilta oli noin 100 metrin päässä. Jos olisin kävellyt niin hiki vaan olisi valunut siellä.Ap
Sama mulla, että pelkkä kaupassa kävely, aiheuttaa valtavan hikoilun. Eikä ole edes mikään iso kauppa. Nykyään laitan muun perheen käymään, kun itse sain eräältä nuorelta mieheltä naureskelua hikoilustani, kun olin kassalla. T. Nro 6.
Mullekin on kaupan kassa kommentoinut hikoilua... oli vielä hellepäivä että en tiedä miten se nyt niin epänormaalia oli. Mutta ehkä antaa osviittaa tästä ongelmasta. Ja minäkin hikoilen nimenomaan pään ja kaulan alueelta eniten, kainaloista en juuri yhtään.
Eilen käytin pitkästä aikaa bussia ja muistin äkkiä miksi. Kävelin ehkä muutaman sata metriä pysäkille, viileä ilmakin oli ja kun pääsen bussiin sisälle, tunnen kun alkaa hiki valumaan otsalta ja niskasta. Jouduin vielä istumaan selkä menosuuntaan päin kun ei muita penkkejä ollut vapaana. Itsestä tuntuu että kaikki tuijottaa hikipisaroita jotka valuu naamalta. Ei oikein kehtaa alkaa naamaa pyyhkimäänkään siinä kaikkien nähden. On tämä perseestä. -eri
Minulle auttoi vain botuliinitoksiini pistoksina. Hikoilu loppui lähes kokonaan. Ongelma-alueeni olivat juuri pää, niska ja rintakehä. Nyt saa hyvin aikoja maksuttomiin etäkonsultaatioihin monissa paikoissa joista voisit kysyä lisää neuvoa. Itse en valitettavasti julkisen puolelta saanut tähän apua vaikka ongelma oli jokapäiväinen.
Sokeri ja vehnä pahimmasta päästä.