15-vuotiaalle lahjaksi Demi vai Trendi?
Apua kaipaisin, olen googlettanut kyllä runsaasti tätä lehtiasiaa, mutta ei tunnu selkenevän, eli josko täällä joku osaisi auttaa? :)
Onko Demi nolo lehti 15-vuotiaalle? Viralliseen kohderyhmään sen ikäinen toki kuuluu, mutta... Sitten taas Trendi tuntuu muuten hyvältä vaihtoehdolta, mutta se vaikuttaisi kuitenkin olevan enemmän parikymppiselle.
Kommentit (41)
Demi! Trendi nuorten aikuisten (+/-30v) lehti jossa paljon myös työelämään, omaan asuntoon, parisuhteeseen ja lapsiin (tai niiden puuttumiseen) liittyvää asiaa. Eli odottaisin vielä kymmenen vuotta ennen Trendin tilaamista :) Demistä tykkäsin itse yläasteiässä.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:29"]
Mielestäni nuoret saa niitä hömppävaikutteita ihan kylliksi joka suunnasta. Hyviä, älyllisiä, kuntoiluun, terveisiin elämäntapoihin tai järkeviin harrastuksiin ja analyyttiseen ajatteluun ohjaavia virikkeitä taas tulee liian vähän.
Siksi tilaisin ennemmin lehden, josta saa jotain muutakin kuin meikkivinkkejä.
Mutta jos noista pitäisi valita, niin mun mielestä Trendi on ihan ok, siinä on välillä ihan hyviäkin juttuja. Naistenlehdistä Olivia on paras. Gloriankin voisi harkita tilattavaksi.
[/quote]
Jaa. No minä tilaisin, etenkin kun lahjasta puhutaan, jotain sellaista mitä se nuori haluaa lukea ja mikä sitä kiinnostaa. En mitään "järkeviin harrastuksiin ja analyyttiseen ajatteluun ohjaavia virikkeitä", jos se ei ole sitä mitä nuori itse haluaa. Minulle esim. tuo Olivia edustaa näin aikuisiällä sitä hömppää, mitä on mukava lukea rentoutumistarkoituksessa. Nuorilla sitten nuo muut lehdet. Tosin Trendi ja Olivia ovat minusta aika samanlaisia, joten ihmettelen että Trendi niputetaan Demin kanssa yhteen, on mielestäni yli parikymppisten lehti.
Ap:lle siis sanoisin, että noista Demi. Riippuu tietysti myös teinin luonteesta, itse olin tuolloin paljon "aikuisempi" kuin 20+ ikäisenä, esim pidin valmiiksi naurettuja jenkkisarjoja tosi tyhminä ja lapsellisina, luin maailmankirjallisuuden klassikoita jne. Tuo hömppä tuli elämään vasta myöhemmin, kun velvollisuudet ja stressi lisääntyivät.
Demi. Siinä on viisitoistavuotiaalle monet hyvät artikkelit terveydestä, mielenterveydestä, kaikkea koulumaailman ja tet- jakso paikkoihin liittyvää mikä on ihan suoraan sen ikäisen maailmaan kuuluvaa. Lisäksi mukana vaatteista, staroista yms. Muistaakseni siinä lehdessä oli monia hyviä artikkeleita siihen sävyyn tytöille, joissa yritetään höllätä koulumaailman ja ympäristön asettamia haasteita. Mm. numeroissa on ollut joskus juttua syömishäiriöstä, tyttöjen perfektionismista, seksistä siihen sävyyn miten nuorille siitä voi kertoa, miten etsiä omaa suuntaansa elämässä jne. Trendi taas on parikymppisten lehti, enkä usko, että viisitoistavuotiasta kannata vielä viedä aikuisten maailmaan koska sen se ehtii tehdä myöhemminkin ja monta muutakin kautta.
Tilaa netistä jokin englanninkielinen lehti, tuon ikäinen osaa jo tarpeeksi ymmärtääkseen ja kielitaito kasvaa
Suosittelen Demiä! 15-vuotiaalle se on oikein sopiva, kehtaako tässä edes myöntää että vielä 18-vuotiaana luin sitä mielelläni. Monipuolisia juttuja kaikilta elämän osa-alueita, eikä todellakaan mikään pienten lehti.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:41"]
Miten olisi ennemmin:
National Geographic
Geo
Kamera-lehti
Suuri Käsityö-lehti
Kunto Plus tai Fit tai joku muu kuntoilulehti
Koto Living
Taika askartelulehti
Tieteen kuvalehti
Tiede
Juoksu
Fillari-lehti
Tähdet ja avaruus
Tai ihan mikä tahansa lehti, joka liittyisi lapsen kiinnostuksen kohteisiin. Miksi pitää tyrkyttää tuollaisia löyhäpäälehtiä?
[/quote]
Apua, mulle on tullut aikanaan SinäMinä, Regina, Trendi ja Cosmo (ei yhtä aikaa). Niin löyhäpää minusta tuli, että nyt alle 4-kymppisenä tilaan MeNaisia ja Suurta Käsityötä. Lisäksi tulee liiton kautta 3T.
Yhden lehden perusteella tuskin kannattaa määritellä saajan "löyhäpäisyyttä".
[/quote]
Tuo löyhäpäiseksi nimittelijä on luultavasti sama jankkaaja joka mm ei "tajuu" strigejä ja "vihaa" tuubihuiveja :D ainaskin samanhenkinen palstahahmo joita oikeassa elämässä soisi olevan hyvin vähän.
[/quote]
Höm... Mulla on useammatkin stringit ja ainakin kaksi tuubihuivia. Enkä ole osallistunut aiheista keskusteluihin, en edes lukenut noita ketjuja, vaikka otsikot olen ainakin stringeistä nähnyt :)
Demissä on aika paljon seksistä ja pojista juttuja. "oletko hyvä suutelija" "kelle puhun ihanasta seksistä" "näyttelijäkaunotar antaa vinkkejä pojan hurmaamiseen" tuollaisia ollut parissa uusimmassa Demissä. Mun tyttö 12
Mutta ota demi! Hyviä muoti ja meikkivinkkejä. Ja kiusatuille hyvä, koska siitä saa suosiovinkkejä tytön mukaan.
28
Cosmopolitan!!! Tai sitten se demi.. Demi tosin voi olla jo vähän liian lapsellinen. Trendiä ei todellakaan! Aivan liian aikuiseen makuun.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:30"]
Tilaa netistä jokin englanninkielinen lehti, tuon ikäinen osaa jo tarpeeksi ymmärtääkseen ja kielitaito kasvaa
[/quote]
Tätä mäkin olin tulossa ehdottamaan. Itselleni esimerkiksi tuli teini-ikäisenä Seventeen. Sanavarasto koheni kuin huomaamatta, ja oli aivan mahtavaa päästä kurkistamaan samanikäisten todellisuuteen muualla. Plus että ainakaan silloin ei ollut tarjolla vastaavantasoista suomalaista lehteä.
Hmm, minulla on viime kuun Demi hyllyssä, sain sen hiljattain kaverilta. Siinä oli mielestäni yllättävän hyväntasoisia juttuja: motivaation löytämisestä, ohjeita tyttöjen iltaan, neulomisesta, ystävien löytämisestä yms. Lisäksi toki oli ne vakioartikkelit kauneudesta, tyylistä ja rakkaudesta. Mielestäni Demi on nykyään paljon tasokkaampi kuin joskus kymmenen vuotta sitten (jolloin kuuluin itse kohderyhmään eli varmaankin noin 13-18-vuotiaisiin), tuli jopa mieleen että se on kuin trendin pikkusisko :) En allekirjoita nro 28:n väitteitä seksipainotteisuudesta ollenkaan. Lehdessä puhutaan seksistä vähän ja ikätasolle sopivasti, lähinnä jutut tuntuvat olevan tyliä "painostetaanko sinua seksiin, sano ei".
Katu-uskottavin olisi varmaankin Teen Vogue. Tilaa se, niin kielitaitokin kehittyy, kun lueskelee niitä juttuja.
Cosmopolitan on juuri sellainen, jonka pääartikkeli on edelleen tyyliä "50 tapaa tyydyttää miehesi" - hyi helvetti. En ymmärrä, miten joku sitä ehdotteli, toivottavasti ei vakavissaan.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:07"]
Hmm, minulla on viime kuun Demi hyllyssä, sain sen hiljattain kaverilta. Siinä oli mielestäni yllättävän hyväntasoisia juttuja: motivaation löytämisestä, ohjeita tyttöjen iltaan, neulomisesta, ystävien löytämisestä yms. Lisäksi toki oli ne vakioartikkelit kauneudesta, tyylistä ja rakkaudesta. Mielestäni Demi on nykyään paljon tasokkaampi kuin joskus kymmenen vuotta sitten (jolloin kuuluin itse kohderyhmään eli varmaankin noin 13-18-vuotiaisiin), tuli jopa mieleen että se on kuin trendin pikkusisko :) En allekirjoita nro 28:n väitteitä seksipainotteisuudesta ollenkaan. Lehdessä puhutaan seksistä vähän ja ikätasolle sopivasti, lähinnä jutut tuntuvat olevan tyliä "painostetaanko sinua seksiin, sano ei".
[/quote]
Ok, no sitten mulla on se mielikuva Demistä, kun olin itse sen ikäinen. Mua ei olisi voinut se vähempää kiinnostaa, joskus joku täti toi mulle sen tuliaisiksi.
T. Se, joka ehdotti niitä kaikkia muita lehtiä, joita muut sitte parjas. :)
Harmi, kun ei enää ole Suosikkia eikä mitään sen oloistakaan lehteä. Ei ollut leimallisesti tyttöjen/poikien vaan yleensä nuorten lehti. Ja oli sitten sopivasti molemmille sukupuolille juttua esim. seksistä ja ihonhoidosta niiden julkkis/bändi/leffajuttujen lomassa.
Toi teen vogue kuulostaa todella hyvältä idealta, taidan tilata omalle teinillenikin :)
Noi suuri käsityö ja juoksija lehti provot voi sitten jättää omaan arvoonsa
Riippuu tytöstä, toisille demin jutut 14v liian "lapsellisia" toiset taas kehittyy myöhemmin. Trendi toisaalta lehtenä ehkä fiksumpi.
Ehkä parempi ostaa nuorten kirja tai lahjakortti kirjakauppaan.
Mutta älä kuiteskaan osta noita marginaalilehtiä jota joku friikki suositteli, olisi todella noloa tuonikäiselle väkisin tuputtaa jotain jos ei ole varma onko kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:07"]
[/quote]
Ok, no sitten mulla on se mielikuva Demistä, kun olin itse sen ikäinen. Mua ei olisi voinut se vähempää kiinnostaa, joskus joku täti toi mulle sen tuliaisiksi.
T. Se, joka ehdotti niitä kaikkia muita lehtiä, joita muut sitte parjas. :)
[/quote]
Ymmärrän..ihan okei jos sinua ei teini-ikäisenä kiinnostanut muoti, kauneudenhoito, ystävyys ja poikaystävä aiheiset jutut, mutta tiedostathan sentään että juuri nuo ovat asioita joita nuoret haluavat lukea? (vaikka eivät vielä meikkaisi eikä olisi poikayst. jne mutta kiinnostus aiheeseen suuri.)
Myyn itse kumpaakin lehteä ja voin suositella tuon ikäiselle demiä suoraan. Ei todellakaan ole lapsellisia juttuja, vielä moni 17 vuotias tilaa lehteä.
Lehden terveysjutut on tehty asiantuntijoiden kanssa, ei huuhaata.
Joka numerosta löytyy laadukas juliste ajankohtaisista jutuista, löytyy myös lemmikeistä yms.
Ja tuo trendi on myös hyvä, mutta ennemmin demi :)
Jos tilaat suoraan puhelinmyyjältä saat pari trendia siihen samaan hintaan.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:41"]
Miten olisi ennemmin:
National Geographic
Geo
Kamera-lehti
Suuri Käsityö-lehti
Kunto Plus tai Fit tai joku muu kuntoilulehti
Koto Living
Taika askartelulehti
Tieteen kuvalehti
Tiede
Juoksu
Fillari-lehti
Tähdet ja avaruus
Tai ihan mikä tahansa lehti, joka liittyisi lapsen kiinnostuksen kohteisiin. Miksi pitää tyrkyttää tuollaisia löyhäpäälehtiä?
[/quote]
argggh olet se sama jankkaaja siitä teinitytön lahja ketjusta..
onko niin vaikeeta tajuta että nuoria kiinnostaa myös vaatteet&meikit&hiukset&muut nuoret &musiikki jne??? No onko, kerro, vai onko päässä vikaa kun et aikasemmasta ketjusta tajunnut. Vai luetko vain omat kommenttisi,häh?
No väännän vielä,ihan sulle. Mun 13v poika lukee tiede lehteä, GEO lehteä, Aku Ankkaa, V8 lehteä, kirjoja, teinikirjoja,siis "hömppää" ja vaikeampaa esim Federico Garcio Lorcaa ja Mika Waltaria. Katsoo opettavaiset luontodokumentit ja myös amerikkalaiset teinileffat. Ja hyvä näin. olet rajoittunut.
Ja ap:lle, molemmat tonikäiselle kivoja, varmista ekaks ettei niitä tule sille :)
[/quote]
Mielestäni nuoret saa niitä hömppävaikutteita ihan kylliksi joka suunnasta. Hyviä, älyllisiä, kuntoiluun, terveisiin elämäntapoihin tai järkeviin harrastuksiin ja analyyttiseen ajatteluun ohjaavia virikkeitä taas tulee liian vähän.
Siksi tilaisin ennemmin lehden, josta saa jotain muutakin kuin meikkivinkkejä.
Mutta jos noista pitäisi valita, niin mun mielestä Trendi on ihan ok, siinä on välillä ihan hyviäkin juttuja. Naistenlehdistä Olivia on paras. Gloriankin voisi harkita tilattavaksi.
[/quote]
Sinäkö määrität mikä on järkevä harrastus?