Onko avoimen kurssit jotenkin helpompia kuin oikean yliopiston?
Kaverini, joka ei tunnetusti ole penaalin terävin kynä kehuskelee että saa avoimen yliopiston kursseista kiitettäviä. Sanoin hänelle että oikeassa yliopistossa ei kuitenkaan tulisi pärjäämään.
Kommentit (35)
Tuleeko nämä kaikki jostain toisesta kulttuurista nämä verissä päin kilpailevat ja toisia lyttäävät ihmiset? Älyä ei kuitenkaan ole päässä.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa vaan ei kulu luennolla istumiseen ja typerien kysymysten kuunteluun, joten ehtii keskittyä itse asiaan. ts. päivässä jää 8h enemmän aikaa itse opiskesluun. Vain pöhköt ja penaalin tylsimmät kynät kuluttuvat 8h päivässä aikaa tehottomaan taululta vihkoon kopiointiin.
Et sitten tiennyt, että aina ei ole vaihtoehtoja. osa kursseista on saatavissa ja ladattiavissa mm. netin kautta mutta ei suinkaan vielä läheskään kaikki, eikä minusta täysin pidä ollakaan. Yliopistotason opetuksen pitäsi olla muutakin kuin kirjekurssi.
Sinänsä etänä vaikka siten läppärin kautta tapahtuvissa opinnoissa on paljon hyvää.
Mutta on siinä myös riski, että opintoja suorittaa voi olla tällöin, joku muu kuin se, joka saa opinnoista merkinnän.
Olen opettanut samaa kurssia sekä avoimen puolella että yliopiston päiväopetuksessa.
Avoimen puolella pitää opetuksessa ottaa huomioon, että opiskelijoiden tausta ja siksi pohjatiedot ovat heterogeenisemmät. Pohjatietojen aukot sitten kyllä monin kerroin ovat korvautuneet motivaatiolla ja paremmilla opiskelutaidoilla (oma oppiminen ja sen vahvuudet ja sudenkuopat usein tunnetaan paremmin) sekä elämänkokemuksesta/aiemmista opinnoista/ammatista kumpuavalla kontekstilla johon uutta tietoa on helppo sijoittaa. Olen tykännyt ihan hirveästi opettaa avoimen puolella :).
Arvostelu on sama kummassakin ryhmässä.
Sitten nämä ketkä ei ihan ymmärrä, miksi yleensä opiskellaan, niin tämän maan korkeakouluilla ei sitten paljon kehuskella, jos kerran kilpailemaan pitää käydä. Tai sitten voi hyväksyä sen, että yksittäiset ihmiset voivat onnistua mitä erilaisimmissa haasteissa, kuten aloittaja osoittaa.
Hirveän vaikeaa ainakin minulle, vaikka lukion olen käynyt. En ymmärrä edes tehtävänantoa kunnolla. Tai sitten on huonot tehtävät.
Samat opettajat opettivat minua sekä avoimessa että myöhemmin yliopistossa.
Avoimen suoritukset kelpasivat hyvin maisterin tutkintoon. Samoilla kursseilla oli sekä yliopisto-opiskelijoita että näitä avoimen "freelancereitä". -Samat vaatimukset.
Ne ovat täysin samoja kursseja, ap!
Vaikeita ovat avoimen kurssit, kun hirveä määrä sivistyssanoja heti alkuun mitä ei ole koskaan kuullutkaan. Ensin pitää ihan niitä opetella ennenkuin pääsee itse aiheeseen. Avoimessa voi samalla kurssilla olla sitten vaikka maisteri, joka yliopiston käyneenä jo tietää nämä termit eikä niiden opetteluun mene aikaa. Lisäksi koko akateeminen opiskelu on aivan uutta, eikä siihen pääse samalla tavalla sisälle etänä omissa oloissaan kuin jos olisi fyysisesti yliopistolla opetuksessa.
Minäkin mietin, että pitäisikö ilmoittautua jo kokeilla. Lukiosta on jo aikaa, mutta ehkä pitäisi yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin, että pitäisikö ilmoittautua jo kokeilla. Lukiosta on jo aikaa, mutta ehkä pitäisi yrittää.
Minulla tuli sellainen olo että ei olisi pitänyt yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli sellainen olo että ei olisi pitänyt yrittää.
Onhan se raskasta ja suorastaan viheliäisä huomaa, että opinnot eivät suju ja ota sujuakseen vaikka näkee toisinaan vähän enemmänkin vaivaa ja ajoittain jopa huomattavastikin työtä niiden eteen. Kaikki eivät tietenkään tätä koskaan tajua, kun kuulunevat joko heihin, joille opiskelu on ja on ollut aina verraten helppoa ja mutkatonta tai sitten heihin, joka eivä ole koskaan rohjennee edes yrittää.
On hieman surullista, että edelleen on ihmisiä, jotka eivät lähde edes yrittämään kun pelkäävät, etteivät osaa vaikka asia ja opettettava ala polttaisi kuumana mielessä. Mutta miski opiskella saati hakuetua opiskelemaan, jos kaiken jo osaisi ja tietäsi; sitä varten osaksi opiskellaan ja tehdään sitä työtä, että saatettaisiin oppia! - Alku on useimmille aina hankala mutta kyllä se siitä vaikka välillä täytyy ottaa muutama askel taakse.
Avoimen yliopison kautta tapahtuva opiskelu on monessa mielessä erinomainen mahdollisuus. Yksi niistä on se, että sen kautta kuka hyvänsä voi päästä kokeilemaan ja yrittämään mutta myös iloitsemaan ja nauttimaan -kliseisesti- maan ylintä ja korkeinta opetusta.
- Olkoonkin, että vanha totuus on myös, että se tunnettu ja maineikas huippu professori ei arkoita aina samaa kuin alansa paras ja ylivertaisin opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Läpimenovaatimus laskentatoimen tenteistä korkea ainakin minulle.
Joissakin aineissa vaatimustaso voi olla jopa korkeampi avoimessa, sillä kaikki maksavat asiakkaat otetaan sisään. Joskus tulijoita on enemmän kuin opetusresursseja. Silloin karsitaan pääsykokeen sijasta ensimmäisissä tenteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeita ovat avoimen kurssit, kun hirveä määrä sivistyssanoja heti alkuun mitä ei ole koskaan kuullutkaan. Ensin pitää ihan niitä opetella ennenkuin pääsee itse aiheeseen. Avoimessa voi samalla kurssilla olla sitten vaikka maisteri, joka yliopiston käyneenä jo tietää nämä termit eikä niiden opetteluun mene aikaa. Lisäksi koko akateeminen opiskelu on aivan uutta, eikä siihen pääse samalla tavalla sisälle etänä omissa oloissaan kuin jos olisi fyysisesti yliopistolla opetuksessa.
Aina ne uuden aineen ensimmäiset luennot ja tentit ovat vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpimenovaatimus laskentatoimen tenteistä korkea ainakin minulle.
Joissakin aineissa vaatimustaso voi olla jopa korkeampi avoimessa, sillä kaikki maksavat asiakkaat otetaan sisään. Joskus tulijoita on enemmän kuin opetusresursseja. Silloin karsitaan pääsykokeen sijasta ensimmäisissä tenteissä.
Mitä helvettiä höpiset! - Jos tulijoita on enemmän kuin opetusresursseja niin sanotaan, että pahoittelemme, mutta haluamasi kurssi on jo täynnä. - Mutta toivottavasti kurssi tarjonnastamme löytyy joku toinen teille mielenkiinoinen kurssi. Ja jos tiedeään, niin saatetaan kertoa milloin seuraavan kerran ao. kurssi on käytävissä. Myös tutkinto e. pääoimisena opiskelijana saattaa kohdata tilaneita, ettei pääsekään vaikka halua olisi enemmänkin haluamalleen kurssille silloin kun se sopisi parhaien omaan kalenteriin. Ja ämä voi johua puhtaasti siiä, että opetusresurssi eivät ole pysyneet viiem vusoian hurjasi kasvaneiden opiskelijamäärien mukana, -Aivan kaikkea kun ei voi opettaa/ toteuttaa massaluennoilla tai opiskelija(t) etänä omissa oloissaan.
Onkin ihan tavallista, että kaikkien suosiuimmille avoimen kautta(kaan) järjestettäville kursseille ei aina mahdu kaikki halukkaat ja kiinnostuneet mukaan.
Siis jestas tätä tasoa, ketkä yleensä opiskelevat? Kytätään toisten suorituksia ja ollaan olevinaan jotain parempaa kun on päässyt johonkin tiettyyn kouluun jollakin tietyllä tavalla? Eikä kuitenkaan olla nykyajan suoritustavoista perillä, että on monta tapaa?