Voiko kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnan oireet mennä ristiin?
Ainakin mun vajaatoiminnasta kärsivällä tutulla kuulemma on liikatoimintaan sopivia oireita kuten vapinaa (toisaalta voisko ne olla vaan lääkityksen sivuvaikutuksia, en tiedä). Mulla oli verikokeen perusteella vähän vajaatoimintaa, mutta oireet, mm. kova hikoilu, sopisivat paremmin liikatoimintaan.
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:07"]
Voihan sulla olla vajaatoiminta ja sen lisäksi joku muu, jolloin näiden resultantti on yhteensä se oireisto joka näkyy.
[/quote]
Joo, totta tuokin.
ap
Mulla ainakin meni. Vajaalla kärsin hikoilusta, siis ennen lääkitystä. T4V korreloi liikatoiminnan kanssa paljon paremmin kuin TSH. Jos T4V on viiterajoissa, ei oireet luultavasti johdu liikatoiminnasta.
Myös T3V olisi joskus hyvä tarkistaa. T3-hormoni saa ne vaikutukset aikaan, joita kilpirauhasen pitää hoitaa, joten siksi se on tärkeä.
Vitsit mua nyt ottaa päähän, kun en tajunnut edes kysyä mikä se arvo oli ja mikä oli lukema! Jotenkin uskoisin että TSH:stä oli kyse. No, menen kontrolliin joka tapauksessa niin eiköhän sitten selviä...
ap
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 21:26"]
Mulla ainakin meni. Vajaalla kärsin hikoilusta, siis ennen lääkitystä. T4V korreloi liikatoiminnan kanssa paljon paremmin kuin TSH. Jos T4V on viiterajoissa, ei oireet luultavasti johdu liikatoiminnasta.
Myös T3V olisi joskus hyvä tarkistaa. T3-hormoni saa ne vaikutukset aikaan, joita kilpirauhasen pitää hoitaa, joten siksi se on tärkeä.
[/quote]
Saako vielä kysyä, että oliko sulla sellaista "kuuma aalto" -hikoilua vai kainalo-jalka-käsi -hikoilua (vai jotain muuta)? Mulla on sekä että. "Kuumat aallot" on uus juttu, kainalot ja jalat on aina hionneet mutta nyt hikoavat ihan hirveästi. Lisäksi hikoan kauttaaltaan tosi helposti kun vähänkin teen jotain fyysistä.
Joillakin kai voi myös sahata ne niin, että välillä on liika- ja välillä vajaatoimintaa. Itselläni on kokemusta vain liikatoiminnasta mutta ainakin itselläni se aiheutti ihan hirveää väsymystä kun elimistö oli niin ylikierroksilla. Käsittääkseni esimerkiksi väsymys mainitaan herkemmin vajaatoiminnan oireena. Olen myös kuullut, että liikatoiminta ei välttämättä laihduta koska ruokahalu kasvaa eikä vajaatoiminta lihota koska ruokahalu menee.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:25"]
Minä menin lääkäriin liikatoiminnan oireiden vuoksi (sydämentykytys, vatsa melkein ripulilla), ja vajaatoiminta paljastui.
Ja bmi on on ollut aina 21,5.
[/quote]
Saitko sitten tyroksiinin ja paraniko oireet sillä?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:40"]
Joillakin kai voi myös sahata ne niin, että välillä on liika- ja välillä vajaatoimintaa. Itselläni on kokemusta vain liikatoiminnasta mutta ainakin itselläni se aiheutti ihan hirveää väsymystä kun elimistö oli niin ylikierroksilla. Käsittääkseni esimerkiksi väsymys mainitaan herkemmin vajaatoiminnan oireena. Olen myös kuullut, että liikatoiminta ei välttämättä laihduta koska ruokahalu kasvaa eikä vajaatoiminta lihota koska ruokahalu menee.
[/quote]
Jos se sahaa ihan sekalaisesti niin pystytäänkö sitä hoitaa millään?
Minä menin lääkäriin liikatoiminnan oireiden vuoksi (sydämentykytys, vatsa melkein ripulilla), ja vajaatoiminta paljastui.
Ja bmi on on ollut aina 21,5.
Voi, mun yksi tuttu laihtui, vaikka hänellä oli kilpirauhasen vajaatoiminta.
Okei... olisi ihan huojentavaa jos tuo olisi oireideni selitys.
ap
Ainakin mä täältä löydän 10 kohtaa, jotka matchaa. Tietysti mun oireilla voi olla kyse muustakin.
http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/testaa-itsesi/
ap
Voihan sulla olla vajaatoiminta ja sen lisäksi joku muu, jolloin näiden resultantti on yhteensä se oireisto joka näkyy.
Mulla ainakin molemmat aiheuttaa esim. heikotusta ja sydämen tykytystä. Sitten kun menee tosi paljon esim. liikatoimintaan, oireet eroaa enemmän.
Ja vaikka seilaisi vuorotellen liikatoimintaan ja vajaatoimintaan, kyllä niitä voidaan hoitaa. Lääkkeitä ja annostuksia vaihdellaan ja kontrolleissa käydään ja pyritään löytämään tasapaino.