Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnan oireet mennä ristiin?

Vierailija
28.11.2013 |

Ainakin mun vajaatoiminnasta kärsivällä tutulla kuulemma on liikatoimintaan sopivia oireita kuten vapinaa (toisaalta voisko ne olla vaan lääkityksen sivuvaikutuksia, en tiedä). Mulla oli verikokeen perusteella vähän vajaatoimintaa, mutta oireet, mm. kova hikoilu, sopisivat paremmin liikatoimintaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin molemmat aiheuttaa esim. heikotusta ja sydämen tykytystä. Sitten kun menee tosi paljon esim. liikatoimintaan, oireet eroaa enemmän.

Ja vaikka seilaisi vuorotellen liikatoimintaan ja vajaatoimintaan, kyllä niitä voidaan hoitaa. Lääkkeitä ja annostuksia vaihdellaan ja kontrolleissa käydään ja pyritään löytämään tasapaino.

Vierailija
2/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:07"]

Voihan sulla olla vajaatoiminta ja sen lisäksi joku muu, jolloin näiden resultantti on yhteensä se oireisto joka näkyy.

[/quote]

Joo, totta tuokin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin meni. Vajaalla kärsin hikoilusta, siis ennen lääkitystä. T4V korreloi liikatoiminnan kanssa paljon paremmin kuin TSH. Jos T4V on viiterajoissa, ei oireet luultavasti johdu liikatoiminnasta.

Myös T3V olisi joskus hyvä tarkistaa. T3-hormoni saa ne vaikutukset aikaan, joita kilpirauhasen pitää hoitaa, joten siksi se on tärkeä.

Vierailija
4/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit mua nyt ottaa päähän, kun en tajunnut edes kysyä mikä se arvo oli ja mikä oli lukema! Jotenkin uskoisin että TSH:stä oli kyse. No, menen kontrolliin joka tapauksessa niin eiköhän sitten selviä...

ap

Vierailija
5/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 21:26"]

Mulla ainakin meni. Vajaalla kärsin hikoilusta, siis ennen lääkitystä. T4V korreloi liikatoiminnan kanssa paljon paremmin kuin TSH. Jos T4V on viiterajoissa, ei oireet luultavasti johdu liikatoiminnasta.

Myös T3V olisi joskus hyvä tarkistaa. T3-hormoni saa ne vaikutukset aikaan, joita kilpirauhasen pitää hoitaa, joten siksi se on tärkeä.

[/quote]

Saako vielä kysyä, että oliko sulla sellaista "kuuma aalto" -hikoilua vai kainalo-jalka-käsi -hikoilua (vai jotain muuta)? Mulla on sekä että. "Kuumat aallot" on uus juttu, kainalot ja jalat on aina hionneet mutta nyt hikoavat ihan hirveästi. Lisäksi hikoan kauttaaltaan tosi helposti kun vähänkin teen jotain fyysistä.

Vierailija
6/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin kai voi myös sahata ne niin, että välillä on liika- ja välillä vajaatoimintaa. Itselläni on kokemusta vain liikatoiminnasta mutta ainakin itselläni se aiheutti ihan hirveää väsymystä kun elimistö oli niin ylikierroksilla. Käsittääkseni esimerkiksi väsymys mainitaan herkemmin vajaatoiminnan oireena. Olen myös kuullut, että liikatoiminta ei välttämättä laihduta koska ruokahalu kasvaa eikä vajaatoiminta lihota koska ruokahalu menee.

Vierailija
7/13 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:25"]

Minä menin lääkäriin liikatoiminnan oireiden vuoksi (sydämentykytys, vatsa melkein ripulilla), ja vajaatoiminta paljastui.

Ja bmi on on ollut aina 21,5.

[/quote]

Saitko sitten tyroksiinin ja paraniko oireet sillä?

Vierailija
8/13 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:40"]

Joillakin kai voi myös sahata ne niin, että välillä on liika- ja välillä vajaatoimintaa. Itselläni on kokemusta vain liikatoiminnasta mutta ainakin itselläni se aiheutti ihan hirveää väsymystä kun elimistö oli niin ylikierroksilla. Käsittääkseni esimerkiksi väsymys mainitaan herkemmin vajaatoiminnan oireena. Olen myös kuullut, että liikatoiminta ei välttämättä laihduta koska ruokahalu kasvaa eikä vajaatoiminta lihota koska ruokahalu menee.

[/quote]

Jos se sahaa ihan sekalaisesti niin pystytäänkö sitä hoitaa millään?

Vierailija
9/13 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin lääkäriin liikatoiminnan oireiden vuoksi (sydämentykytys, vatsa melkein ripulilla), ja vajaatoiminta paljastui.

Ja bmi on on ollut aina 21,5.

Vierailija
10/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mun yksi tuttu laihtui, vaikka hänellä oli kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
11/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei... olisi ihan huojentavaa jos tuo olisi oireideni selitys.

ap

Vierailija
12/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mä täältä löydän 10 kohtaa, jotka matchaa. Tietysti mun oireilla voi olla kyse muustakin.

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/testaa-itsesi/

ap

Vierailija
13/13 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sulla olla vajaatoiminta ja sen lisäksi joku muu, jolloin näiden resultantti on yhteensä se oireisto joka näkyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan