Julmetun pitkä kuukautiskierto, onko muilla?
Olen kolmekymppinen lapseton nainen ja minulla on koko ikäni ollut epätavallisen pitkä kuukautiskierto, yleensä 32-45 päivää. Eilen illalla alkoivat taas menkat kierron 37. päivänä. En ole koskaan käyttänyt e-pillereitä tai muitakaan hormonivalmisteita, koska en tarvitse niitä (olen parisuhteessa naisen kanssa). Gynekologi ei osaa sanoa ongelmaan muuta kuin että "sinä nyt olet luonnostasi tällainen". Eihän tästä mitään varsinaista haittaa ole, mutta ärsyttää vaan, kun ikinä ei etukäteen tiedä milloin kuukautiset mahdollisesti alkavat ja suojia pitää roudata päiväkaupalla käsilaukussa siltä varalta, että menkat alkavat kesken työpäivän. Pari matkaakin on mennyt pilalle, kun kuukautisten piti olla siihen mennessä ohi ja ne alkoivatkin poikkeuksellisen myöhään.
Onko teillä muilla samanlainen "vika" vai olenko ainoa?
Kommentit (2)
Joo, mulla on kanssa, aina ollut ja olen vajaa 30v. En ole myöskään käyttänyt hormonivalmisteita, koska en halua kehooni keinotekoisia hormoneita. Mutta joskus kun kierto oli säännöllisimmillään, niin väli oli päivälleen 35 päivää. Nykyisin on taas aika isojakin heittoja, tosin hyvin hyvin harvoin tuota lyhyempi kierto, lähes aina pidempi. Toisaalta ihan kiva, kun ei ole niin usein kuukautisia, mutta PMS-oireet kestävät minulla yleensä kauan ja sitten saa jännittää jotain viikon ajan, että alkaakohan ne tänään. Kuukautiset ovat myös melko kivuliaat.
Mulla oli samantyyppinen pitkä ja epäsäännöllinen kierto (35-50 päivää) monta vuotta, sekä ennen pillereitä että pillereiden lopettamisen jälkeen. Sitten sain pari lasta ja käytin pari vuotta hormonikierukkaa. Ja kas, kierukan poiston jälkeen kierto on yhtäkkiä ollut jo yli vuoden suht tasainen, 32-36 päivää. Helpottaa kummasti elämää! Mutta muistan nuo hankalat ajat, varsinkin nuorena, kun ei koskaan tiennyt milloin menkat mahtavat tulla.