Paljonko maksaa purkaa talo?
Kiikarissa hieno tontti, jolla seisoo niin homeinen talo, ettei edes sisälle voi mennä ilman happinaamaria ja suojapukua. Jos ostaisi tontin, paljonkohan maksaisi purkaa talo ja kuljettaa jätteet pois, että pääsisi rakentamaan uutta?
Kommentit (32)
siitä pitää tehdä rakennusvalvontaan purkusuunnitelma. Ja ette varmasti voi säästää perustuksia, se olisi aivan hullua. Meillä talon purkamiseen ei mennyt varmaan kuin 5-10 000, mutta mies hoiti homman melkein itse, toki kaivinkonetunnit ja kuorma-autot ja kaatopaikkamaksut tuli.
Uusi lainsäädäntö edellyttää myös purkutyön osalta jätehuoltoselvitystä, joka siis vaaditaan purkuluvan tai-ilmoituksen liitteeksi, säädös on valtakunnallinen.
Määristä pitää pitää kirjanpitoa, joka tarvittaessa näytettävä viranomaiselle punnitustietoineen (urakoitsija siis joutuu kirjanpitoa pitämään, mutta jo etukäteen pitää joku arvio tehdä) ilmoituksessa on siis esitettävä myös, kuinka kukin jätelaatu käsitellään (kaatopaikalle, kierrätykseen jne):
maa-aines
saastunut maa-aines
Asfaltti
betoni
tiili
puu
metalli
lasi
pahvi
energiajäte
asbesti
ongelmajäte
PCB
kaatopaikkajäte
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 15:19"]
Uusi lainsäädäntö edellyttää myös purkutyön osalta jätehuoltoselvitystä, joka siis vaaditaan purkuluvan tai-ilmoituksen liitteeksi, säädös on valtakunnallinen.
Määristä pitää pitää kirjanpitoa, joka tarvittaessa näytettävä viranomaiselle punnitustietoineen (urakoitsija siis joutuu kirjanpitoa pitämään, mutta jo etukäteen pitää joku arvio tehdä) ilmoituksessa on siis esitettävä myös, kuinka kukin jätelaatu käsitellään (kaatopaikalle, kierrätykseen jne):
maa-aines
saastunut maa-aines
Asfaltti
betoni
tiili
puu
metalli
lasi
pahvi
energiajäte
asbesti
ongelmajäte
PCB
kaatopaikkajäte
[/quote]
Uutta tietoa minulle, kiitos!
8v sitten rakentanut
Tottahan toki purkutarjouksissa on jätteenkäsittely mukana. Purkaja (siis esim. juuri Kuusakoski tai jokin kaivinkoneyrittäjä) antaa todistuksen purkujätteen käsittelystä. Pukulupa maksaa erikseen (kaupungin nettisivuilla on yleensä hinnat), mutta summa on voi olla pienempi, jos purkulupaa haetaan samalla kuin rakennuslupaa.
Me purimme rintamamiestalon. Aikaa meni purkuun ja pois kuskaukseen päivä ja uusien maiden levittämiseen ilta. Hintaa tuli 2000-3000euroa, kun lähellä sijaitseva tehdas tai joku muu laitos otti jätteet ilmaiseksi energiatuotantoonsa poltettavaksi. Tiilet isosta muurista vietiin jätelaitokselle kuten myös kattohuopa. Vähän lajittelee jätettä ja suo pari hetkeä sijoituspaikkojen miettimiselle, niin säästää pitkän pennin. Ja kun hyvin valmistelee ja suunnittelee, niin puutalon katoaminen ei tosiaan yli tuota yhtä pitkää työpäivää vie.
Ja purkulupaa hakiessa piti olla naapurien suostumukset, syy miksi purkaa ja jätteenkäsittelysuunnitelma.
Kyllä siihen tonneja menee ja nimenomaan juuri siihen jätteen kaatopaikkamaksuun. Jos on tiilitalo kyseessä, laita ilmoitus paikallislehteen, että talonpurkujätetiilimurskaa tai pohjalaattabetomurskaa itse kuljettaen ilmaiseksi saatavilla. Moni metsänomistaja on tiilimurskasta hyvillään, kun saa siitä metsätien pohjaa itselleen. Ikkunat kannattaa myös laittaa vaikka ilmaiseksi jakoon, moni haluaa niistä värkätä esim. kasvihuoneen itselleen. Ja palokuntaan tosiaan voi ottaa yhteyttä, siellä monasti tekevät palosammutusharjoituksia. Tosin palokunta ei huolehdi palojätteen poiskuljetuksesta, vaan se täytyy itse tehdä.
Syksyllä puretutettiin talo maaseudulla. Tarjoukset olivat 12 000-20 000e. Näihin sisältyi purkujätteen poiskuljetus.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä puretutettiin talo maaseudulla. Tarjoukset olivat 12 000-20 000e. Näihin sisältyi purkujätteen poiskuljetus.
Kuulostaa ihan järkevältä. Kuluja tulee nimenomaa koneista, työstä sekä jätemaksuista. Mitä raskasrakenteisempi talo, yleensä vähän kalliimpi purkaa. Meidän tarjoukset https://kodinplaza.fi/ palvelussa vaihtelivat 14 000 € - 28 000 € välillä ja tämä siis syksyllä 2018. Tutun kautta voi tietenkin saada halvemmalla, mutta ehkä kysyisin silti itse ainakin 2 eri tarjousta, jotta voi edes vähän vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuo usein syty vahingossa palamaan?
Ihan samaa ajattelin minäkin!
Miten nykyisin purkukustannukset lasketaan ja millaisia tarjouksia on saatavilla.
Olen kuullut mitättömän puurakenteisen vanhan rintamamiestalon purkukustannustarjouksesta 25.000 euroa.
eimitään uusia erityisiä materiaaleja.
Miten teillä on tarjoukset käyneet, harkitsen itse 13.000-16.000 euroa , mutta siihen joku tarjoaa m10.000 lisää kustannuksia.
Onko asiassa mitään rajaa. Vai heitetäänkö tarjoukset hatusta.
Asbestiselvitys on tehtävä ja aijai kuluja jos löytyy
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 14:26"]
Tarvitseeko noissa purku-urakoissa muuten huolehtia lajittelusta? Tuosta talosta kun ei mitään voi homeen vuoksi kierrättää rakennuskäyttöön (ikkunoita tms) vaan kaikki menisi kaatikselle. Voiko ne kaikki kauhoa samalle lavalle?
ap
[/quote]
Nykyisin pitää kyllä jonkin verran lajitella, ainakin ongelmajäte, eli jos rakenteissa on asbestia tai kreosoottia, se pitää erotella muusta rakennusjätteestä, 60-luvulla käytettiin ainakin asbestia yleisesti.
[/quote]
Kyllä, ja vermikuliitti on myös huomioitava.