Pastan ystävän laihdutusvinkki :)
Haluan jakaa minua laihdutuksessa suuresti auttaneen vinkin.
Pidän pastasta, mutta siinähän on tietenkin liikaa hiilareita, kaloreita jne. Olen korvannut pastan hyvällä menestyksellä kesäkurpitsalla. Joskus suikaloin kesäkurpitsan kuorimaveitsellä: tagliatellea. Nyt ostin sellaisen kuorimaveitsen, joka tekee kesäkurpitsasta spagetin näköistä. Kesäkurpitsan voi kypsentää tai jättää kypsentämättä. Itse yleensä en kypsennä.
Kalorit minimiin ja hiilarit myös, samalla saa annoksen kasviksia.
Kastikkeeksi käy mikä vaan, itse pidän pestosta ja ihan tomaattikastikkeesta. Tänään lounaaksi viimeksi söin ja kesäkurpitsasta kaloreita en edes laske, tomaattikastikkeesta jossa oli mukana hieman raejuustoa tuli kaloreita n 90. Täyttävää ja kevyttä.
Niin ja tältä se esimerkiksi näyttää :)
http://blissfullyvegan.files.wordpress.com/2010/09/september-2010-0861.jpg
Kommentit (10)
Kiitos vinkistä, ap! Mulla ei ole tarvetta laihduttaa, mutta vaikka pastasta tykkäänkin niin välillä se hiilarisuus ällöttää. Millainen (minkämerkkinen) se sinun uusi kuorimaveitsesi on?
Tuo on ikivanha kiinalainen temppu. Usein kesäkurpitsa suolataan hetkeksi, jotta liika vesi lähtee pois. Ja raakana sitä ei tietenkään Kiinassa syödä vaan keitetään pastan tapaan. Hyvää on.
Tämän näköinen
http://www.room21.fi/bilder/artiklar/zoom/111728_1.jpg
Mutta eri värinen. City marketista ostin.
Nykyään kai kesäkurpitsaa ei ole tarvis suolata? Ennen ovat olleet kitkerämpiä, mutta nykyään maku on jalostettu miedommaksi.
Pastan suurena ystävänä pakko sanoa, että toi ei mitenkään korvaa pastaa. Jos aikoo pysyä hoikkana niin ne kermaisimmat pasta-annokset täytyy pitää satunnaisena herkkuna, ihan hyvin silloin tällöin voi herkutella. Ja tomaattipohjaisia kastikkeita meillä syödään ihan arkiruokana, eikä ole painon kanssa ongelmia.
Olen joskus tehnyt vastaavaa siten, että puolet pastaa ja puolet kesäkurpitsaa. Ei yhtä terveellistä kuin sinun tekemäsi, mutta kuitenkin vähemmän hiilareita kuin pelkässä pastassa. Maku ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:57"]
Pastan suurena ystävänä pakko sanoa, että toi ei mitenkään korvaa pastaa. Jos aikoo pysyä hoikkana niin ne kermaisimmat pasta-annokset täytyy pitää satunnaisena herkkuna, ihan hyvin silloin tällöin voi herkutella. Ja tomaattipohjaisia kastikkeita meillä syödään ihan arkiruokana, eikä ole painon kanssa ongelmia.
[/quote]
Mitä tekemistä kermalla on hiilihydraattien välttelemisen kanssa? Jos katsoo, että laihduttaa poistamalla turhat hiilarit ruokavaliostaan, niin siihenhän tämä vinkki on hyvä. Taas oikein todellinen ravitsemustieteilijä neuvomassa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:53"]
Tämän näköinen
http://www.room21.fi/bilder/artiklar/zoom/111728_1.jpg
[/quote]
Tuo on nimeltään julienne-leikkuri.
Ihan hyvä resepti tuo voi olla, mutta ei pastaa. Italialaisissa dieteissä tämä pasta-asia ratkaistaan niin, että kerta-annos pastaa ennen keittämistä pudotetaan 60 grammaan. Kastikkeeksi tomaatti-basilika -kastiketta. Samalla aterialla syödään joku proteiininlähde erikseen. Mitähän tuosta tulisi, alle 250 kaloria muistaakseni? Toiminut ihan hyvin niinä parina kertana, kun olen dietannut laskemalla kaikki syömäni kalorit.
No, pastanystävät, oletteko joskus kokeilleet? Minusta mielettömän hyvää, kun tekee raw foodina. Tärkeää on valita kiinteä, ohut kurpitsa joka työstetään juuri ennen tarjoilua. Ja tietysti syödä se hyvän raakakastikkeen kanssa. Esim. marinaran maku ei tod. voimistu keittämällä, vaan päinvastoin.
Ei hyvän/ "oikean" pastan tarvitse olla sitä täyteläistä vehnä-juusto-mössöä. Silloin jos pasta-annoksen idea on raikkaus ja keveys, niin kyllä kesäkurpitsaversio onnistuu siinä perinteistä paremmin.
Hyi helvetti, ei kyllä kelpaa pastan ystävälle korvaamaan tuo...
Eikä ole mitään tarvetta tuollaiseen, minä laihdutin 73 kilosta 53 kiloon noin vuoden aikana ihan syöden pastaakin, ihan valkoista jopa... Rajoitin vaan kalorit 1500 kcal / päivä.