Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet tai luuletteko että päiväkodin hoitajat...

Vierailija
27.11.2013 |

hoitavat erilailla eli jotenkin paremmin työssäkäyvien vanhempien lapsia kun esim. sellaisten vanhempien jotka ovat kotona? Tässä siis kysyn teidän mielipidettä. Oletteko törmänneet tuollaiseen ja jos sellaista esiintyy niin mitä mieltä olet?

Omasta mielestäni päiväkodinhoitaja on täysin epäammattilainen jos antaa omien netatiiviisten tunteiden vaikuttaa siihen kuinka lapsia hoitaa tai huomioi päiväkodissa. Sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä mitkä on kyseisen hoitajan omat mielipiteen siitä, pitäisikö sellaisilla lapsilla olla subjektiivinen oikeus päivähoitoon vai ei, joiden toinen vanhempi on kotona. Joka tapauksessa nämä mielipiteet tai tunteet ei saisi misään tapauksessa kohdistua lapseen eikä oikeastaan edes vanhempaankaan.

Olen itse ollut harjoittelijana päiväkodissa ja ihmettelen syvästi kun olen huomannut joidenkin hoitajien omaavaan ihan selvästi jonkinlaisen halveksivan tai negatiivisen asenteen sellaisia vanhempia kohtaan jotka ovat kotona ja tuovat lapsen hoitoon varsinkin kun kyseessä on pieni lapsi.

Hoitajan tehtävänä on ensisijaisesti hoitaa lapsia ja hyvin kaikkia tasapuolisesti. Kyllä ärsytti suunnattomasti parin hoitajan naljailu tai juoruilu tai miksi sitä nyt voi sanoa kun laukoivat mielipiteitään näistä "turhaan hoitoon viejistä". Jopa vanhemmille joskus vähän vihjailtiin tyyliin joka antoi ymmärtää että ei täällä nyt niin hirveesti sun lapsesta välitetä.

Vanhemmillahan voi olla vaikka mitä syitä lapsen hoitoon viemiselle tai ongelmia yksityiselämässä ja ei sekään mikään negatiivinen seikka omasta mielestäni ole jos joku työtön pystyy vaikka etsiä töitä tai jopa työllistymään paremmin jos lapsella on päivähoitopaikka valmiina.

Ja vielä jos alan ammattilaisia ovat niin heidänhän pitäisi tajuta myös se että jos tämä subjektiivinen oikeus purettaisiin ja laitettaisiin kotiin kaikkien työttömien tai perhevapailla olevien lapset niin eihän ne päiväkodit väljemmiksi tai työ helpommaksi siitä tulisi. Päiväkodithan täytetään joka tapauksessa täyttöasteen mukaan maksimissaan eli lapsimäärän vähentyessä vähennetään heti päiväkoteja ja samaa rataa vähenee myös hoitohenkilöstön työpaikat. Jotenkin hassulta tuntui kun erään hoitajan asenne oli sellainen että ihan kun niiden lasten hoitaminen, joiden vanhempi on kotona olisi jotain extraa tai ylimääräistä verrattuna työssäkäyvien lasten hoitoon.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle ainakin Ylivieskan eräästä ryhmäpäikkäristä , jossa olin työharjottelussa -08 jäi sellainen kuva,että varsinkin nuorten vanhempien lapset sai enempi huomiota..sitten taas väsyneitten työssäkäyvien vanhempien lasten haku pyrittiin tekemään tosi rauhalliseks tilanteeks, että myö hoitajat puettiin lapset ja samalla raportoitiin et miten päivä menny tänään..sitten oli yks 8kk vauva,josta pidettiin extrahyvää huolta,et se ei jääny hetkekskään yksin ja sai olla paljon sylissä. Et ei nyt sinänsä voi luokitella kuka sai eniten palvelua,kun jokaisella perheellä/lapsella oli se oma juttunsa missä tartti enempi huomiota. T.lähihoitaja

Vierailija
2/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiukan huomannut tällaista, Kun perhe on hoitajan mielestä kiva ja vanhemmat ammatissa joka hoitajasta on hyvä ammatti niin lapsi saa ihailevaa kohtelua. Päiväkodeissa jotka ovat n.s todella hyvillä alueilla on myös hoitajat lapsille ystävällisempiä ja päiväkodin huonekalutkin ovat uudempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Päiväkodin työntekijät ovat tavallisia tallaajia, omine iloineen ja murheineen, on huonoja päiviä ja hyviä ja vielä huonompia. Myös henkilökunnan suhteet voivat olla tulehtuneet. Kaikista ei vaan voi tykätä, sietää täytyy ja siinä on iso ero.

Vierailija
4/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisten omat asenteet ja ennakkoluulot vaikuttavat valitettavasti ihan kaikkeen työhön. Olen itse työssäni paljon tekemisisää mm. neuvolan ja päiväkodin väen kanssa, ja olen huomannut sen että ne, jotka asuvat itse samalla paikkakunnalla tietävät ja tuntevat perheet ja niiden taustat ja kyllä ne omat asenteet vaikuttaa. Tosi kurjaa, kun esim. hoitoon tulee lapsi, jolle ei anneta edes mahdollisuutta vaan puhutaan että sen veli on semmonen ja semmonen niin kyllähän tämäkin on. Tai tämän äiti oli koulussa jo sellanen ja tällänen niin mitä tästä lapsestakaan voi tulla. Tai kun tunnetaan jonkun nuoren äidin tai isän vanhemmat, niin tehdään suuria oletuksia siitä, että millainen tämä nuori on vanhempana. Itse yritän miettiä omaa käytöstäni tarkkaan ja yritän antaa ennakkoluulojen olla vaikuttamatta, mutta eihän se aina helppoa ole. Ja sen olen päättänyt, etten halua asua samalla paikkunalla/samassa kaupunginosassa missä olen itse töissä!

Vierailija
5/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo henkilökunnan tulehtuneet välit taitaa olla aika yleistä päiväkodeissa? Olen jopa itse osunut paikalle kun kaksi hoitajaa tiuskivat toisilleen kun hain lastani päiväkodista. Enpä saanut jutun syystä selvää mutta jostain näkemyseroista siinä kiisteltiin. Eivät edes yrittäneet piilotella tilannetta vaikka näkivät että olin paikalla.

Jokus on käynyt mielessä että johtuuko joissain päiväkodeissa henkilökunnan useat poissaolot osin tulehtuneista väleistä ja huonosta työilmapiiristä.

Onhan sitä muillakin aloilla sitä en kiellä.

Vierailija
6/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata kysymykseen, mut nostaisin esiin sellaisen pointin, että hoitajien tehtävä on olla myös sen lapsen puolella. Jos lapsen hoitopäivät ovat liian pitkitä, tai jos lapsi tuodaan hoitoon sairaana, tai jos pieni lapsi tuodaan pitkiksi päiviksi hoitoon vaikka vanhemmat ovat kotona, niin silloin jonkun vaan on heräteltävä sitä vanhempaa miettimään muutakin kuin omaa napaa. Ei hoitajan tehtävä ole olla mikään ilmeetön ja persoonaton kone, joka tekee sen mitä tessissä lukee, vaan yksi heidän tehtävistään on olla vanhempien kasvatustyön tukena. Ja jos se lapsi on hoidossa vaikka lapsen olisi parempi olla kotona (sairas lapsi) tai jos vanhempi ei ymmärrä kuinka tärkeää hänen seuransa lapselle on (vanhempi kotona) niin siihen kasvatustyöhön tosiaan tarvitaan tukea. Sen pohja kun on lapsen tarpeiden ja lapsen lähettämien viestien ymmärtäminen ja niihin vastaaminen, ja jos vanhempi ei niitä kuule, on hoitajan toimittava tulkkina.

Vierailija
7/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama mentaliteetti on todella monilla kunnan työntekijöillä. Lääkäreistä, päiväkodin henklökunnasta, opettajista asuntotoimiston sihteeriin asti. Asiakas on välttämätön paha, ilman heitä olisi ihan mukavaa tehdä töitä. Mutta he ovat enemmän tai vähemmän värvättyjä etsimään ja raportoimaan asiakkaidensa ongelmia ja vikoja, kai se vaikuttaa työmotivatioon.

Vierailija
8/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Lapseni on virikeellisessä, koska olen vammainen, enkä pysty kaikkeen lapseni kanssa vammani vuoksi. Minulle ihan päin naamaa ja muitten vanhempien kuulleen piruillaan virikehoiosta. Puolipäivää on eikä vaippaa monasti vaiheta. Hakiessa märkä lähes kuin yövaippa. 

Vierailija
9/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ihan paikkakunnasta ja varsinkin hoitajista kiinni tää homma. Itsekin olin joskus 10 vuotta sitten harjoittelijana päiväkodissa. En huomannut, että lapsia olisi jotenkin kohdeltu erilailla, vaikka kaikilla erilaiset taustat ja kotiolot. Sen sijaan  kahvitauolla sitä juoruilua riitti. Lasten vanhemmista ja lapsista myös. 

Vierailija
10/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai on täysin epäammattimaista ja myös hyvin epäempaattista. Eihän se nyt lasten vika ole, jos vanhemmat käyttävät päivähoito-oikeuttaan väärin. 

Puhuisin esimiehelleni asiasta, jos huomaisin, että hoitajien suhtautuminen lapsiin riippuu moisesta asiasta. 

Vierailija
11/11 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut 10 vuotta töissä eri päiväkodeissa(en enää). Melkein kaikissa tosi tulehtuneet välit. Vanhemmista juorutaan koko ajan ja lasten kuullen. myös minua kiusattiin , kun vein omat lapseni hoitoon ollessani itse sairas. näin myös monta kertaa miten yksi 60-vuotias hoitaja pahoinpiteli lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan