Ex-tenavatähti Konsta Hietasella hurja lapsimäärä ja tiukka kuri - meillä ei pelata eikä katsota telkkaria
https://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/a/f0b23e5c-36de-4374-b7d9-a125…
Poika ja Ilves -elokuvasta tuttu Konsta Hietanen ällistytti viime sunnuntaina somen ja tv-katsojat laulamalla oopperaa Tähdet tähdet -ohjelmassa. Sitä ennen moni hieraisi silmiään, kun Hietanen ryhtyi näyttelemään Salkkareissa tänä keväänä.
Mitä lapsitähden elämässä tapahtui Poika ja Ilves -elokuvan jälkeen? Lapsia Hietasilla on jo peräti viisi. Iältään 2-12-vuotiailla lapsilla ei ole pelikonsolia, eikä pelejä pelata myöskään puhelimilla. Myöskään televisiota ei juurikaan katsota. Miksi Hietaset ovat päätyneet tiukkaan ratkaisuunsa ja mitä se on vaatinut?
Mahtaa olla lapsilla ankea elämä jos pitää suunnilleen käpylehmillä leikkiä.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo vetää lonkkaa himassa. Mikseivät laita lapsia hoitoon ja vaimoa töihin? Mies raataa burn-outissa montaa työtä.
Hän elää suomalaisen miehen unelmaa. Miehethän haluaisi naiset kotiin ja elättää heidät. Ei puututa nyt hyvään järjestelyyn.
Paskapuhetta, jota täällä jatkuvasti jauhetaan. Miehet nimenomaan haluavat taloudellista tasa-arvoa, etteivät joudu yksin raatamaan töissä koko perheen eteen.
Samaa paskaa kirjoitat itsekin. Suomessa naiset käy töissä ihan yhtä paljon kuin miehetkin joten se perheen elatus ei todellakaan ole vain miesten "raadannan" varassa. Naiset vaan joutuu sitten monesti raatamaan siellä kotona sen toisenkin työpäivän, kun mies toipuu työn rasituksista sohvalla.
Et siis ymmärtänyt yhtään nyt. Vastasin siihen valheelliseen väittämään, että miehet toivoisivat naisia kotiin. Tämä ei ole tutkitustikaan totta, vaikka joku katkera uhriutuja säännöllisesti sellaista väittää. Miehet haluavat puolisonsa töihin.
Eiköhän monissa perheissä nimenomaan äideillä ole suurempi sananvalta siinä, kuinka pitkäksi haluavat kotiin jäädä.
Siis kyllä moni mies toivoo, että nainen jää kotiin, kun perheeseen syntyy vauva. Ja varmasti monen miehen painajainen olisi, että vaimo lähtisi synnäriltä töihin ja mies jäisi lapsen kanssa kotiin. Harva mies edelleenkään on innokas jäämään pienen lapsen kanssa kotiin vaan haluaa että vaimo jää, koska kyllähän totuus on se, että ihan pientä laste ei voi hoitoon viedä, vaan hänet on hoidettava kotona. Ja mitä tuohon naisten suurempaa sananvaltaa tulee, niin moni vaimo toivoo, että mies jäisi kotiin lapsen kanssa, mutta eihän se monelle miehelle käy alkuunkaan.
Ja kyllä alle 3v lapsen paras paikka on kotona, sanoi aviomies/lapsen isä siihen mitä tahansa.
Miehenkin täytyy miettiä, pystyykö perheensä elättämään sen aikana , kun toinen ei voi osallistua perheen elatukseen. Jos ei kykene, ei pidä lisääntyä. Tai sitten jää itse kotiin, että se vaimo pääsee tienaamaan.
Mutta tämä ei liene ketjun aihe, joten jääköön tämä tähän.
Voit aloittaa eri ketjun tästä aiheesta.
Ja laita sinä linkkiä siihen, missä nimenomaan naiset haluavat töihin heti lapsen syntymän jälkeen ja miehet pakottavat äidit kotiin.
Joka ikinen tuntemani kotiäiti on tasan tarkkaan valinnut itse kuinka kauan on kotona. Yhdessäkään perheessä ei ole mies näistä asioista päättänyt.
Googlaamalla löydät kyllä tietoa ihan tarpeeksi siitä kuka sinne kotiin haluaa jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se alkaa maailmallakin mennä. Toki Hietasen perhe ei nyt näihin lukeudu, mutta esimerkiksi Piilaaksossa jo useamman vuoden ollut havaittavissa, että teknologian parissa työskentelevät eivät halua lapsilleen esim älypuhelimia ymmärtäen niiden vaikutuksen aivojen kehitykselle mm. keskittymiskyvyn sekä supernormaalin stimulin suhteen.
Ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä ilmiöiden päälekköisyydesta ja yhteyksistä.
Huonosti käy näille lapsille, jotka ponnistavat sieltä kirjekyyhkyjen maailmasta nykyteknologian maailmaan. Tällaisessa tilanteessa on myös vangit, kun tekniikka kehittyy ja itse on kaltereiden takana. Elinkautinen on keskimäärin 15 vuotta ja siinä jää mukavasti jälkeen kaikesta. Osa ei osaa edes soittaa puhelimella.
Nämä Piilaakson aikuiset sanovat lapsilleen ikään kuin tee niin kuin minä sanon, mutta älä niin kuin minä teen.
Heh. Melko fiksua, koska menneeseen ei ole paluuta.
Omat lapset 6kpl, nuorin 10kk, vanhin kohta 18. 12-vuotias sanoi etäkoulun yhdeksi haasteeksi sen, ettei moni osannut käyttää laitteita ja joutui odottelemaan tosi kauan että etätunnilla saatiin jotain aikaan. Hyvä olisi opettaa jonkinlaiset alkeet. Vanhimmat saavat pelata sen verran kuin kokevat kohtuulliseksi, esim. esikoisen päättötodistuksen ka 9,7, muillakin kiitettävä, kavereita on ja harrastuksia. Pienemmillä rajoittuu sen mukaan mitä ehditään päivän aikana tehdä.
Onko lapsen " pahoinpitelyä" estää lasta opettelemasta tietokoneen käyttöä. Vankilaankin on tehty nyt hienot tietokonehuoneet että osaavat hoitaa asioitaan ja pääsee työelämään. Asiaaon syytä miettiä. eristääkö isä lapset omasta innostaan hallita. Koneet ja internet yhteydet myös maksaavat.
Kun pitää tehdä läksyjä ja niihin liittyvää tiedonhakua niin ei saa käyttää konetta joten konsta saa kuskata ipanat kirjastoon missä on tietokirjat tiedonhakua varten. Ai mutta ei saa käyttää autoa kun se totuttaa iskän laiskuuteen ja helppoon elämään. Eli tästä lähtien jalkapeli tai polkupyörä jos pitää päästä johonki kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee Konstasta jotenkin erittäin negatiiviset fiilikset vaikka tosi hyvä tyyppi on päällepäin.
En osaa kuitenkaan sanoa miksi, jotain intuituitiota.
Mä olen luullut olevani yksin tän tunteen kanssa! Hänestä jotenkin jää sellainen mukakiva mutta tosi takakireä ja ehkä vähän aggressiivinen fiilis. En osaa paremmin selittää, mutta voisin veikata ettei ole oikeassa elämässä mikään hurjan kiva tyyppiä.
Minulla tosin on vain kaksi lasta, mutta mielestäni olisi ihan täyttä idiotiaa kieltää heiltä kaikki pelit ja telkkarit.
Molemmat lapset ovat liikunnallisia ja hyviä koulussa. Meillä on kaksi tietokonetta, pleikka, wii sekä molemmilla lapsilla omat Nintendo Switchit. Näitä pelaillaan vaihtelevasti, yleensä peliaikaa jää sellainen tunti päivässä eikä sitä aina tule käytettyä edes.
Lapset pelaavat netissä kavereiden kanssa ja ovat jopa saaneet pelien kautta uusia kavereita. Englanti sujuu huomattavasti paremmin kuin heidän ikäisiltään voisi odottaa. Pienemmän lapsen koululuokalla oli poika joka ei tiennyt kuinka tietokone käynnistetään tai kuinka hiiri toimii - tällaisen lapsen medialukutaito on paljon pidempään nollatasolla kuin sellaisen lapsen, joka on saanut kotoa edes jonkinlaisen pohjan näihinkin asioihin.
Ai niin, ja mikäs sen hauskempaa bondaamista lasten kanssa kuin istahtaa alas ja veivata yhdessä sitä Super Mariota :)
Hyvä Konsta! Ei hän pelaamista ole kieltänyt kokonaan mutta se ei hallitse heidän arkeaan niinkuin monissa perheissä on. Lapsi saattaa pelata koko päivän ja se lisää aggressiivisuutta, keskittymisky herpaantuu yms.
Minusta lapsella pitää ensin olla hyvä pohja ( käytöstavat, sosiaaliset tilanteet, muiden huomioiminen yms) johon voi sitten opetella nuo pelit yms päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee Konstasta jotenkin erittäin negatiiviset fiilikset vaikka tosi hyvä tyyppi on päällepäin.
Mä olen luullut olevani yksin tän tunteen kanssa! Hänestä jotenkin jää sellainen mukakiva mutta tosi takakireä ja ehkä vähän aggressiivinen fiilis. En osaa paremmin selittää, mutta voisin veikata ettei ole oikeassa elämässä mikään hurjan kiva tyyppiä.
Perustele miten saat Konstan vaikuttamaan aggressiiviselta? :D itse pidän häntä todella symppiksenä, ja hänellä on fiksuja pointteja lasten kasvatuksen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele miten saat Konstan vaikuttamaan aggressiiviselta? :D itse pidän häntä todella symppiksenä, ja hänellä on fiksuja pointteja lasten kasvatuksen suhteen.
Se on lähinnä sellainen hieno vire, tavallaan tuntuu siltä että maskin takana on ihan toinen kaveri. Kuten sanottu, fiilispohjan juttuja, voin olla väärässä mutta yleensä osaan lukea ihmisiä aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lähinnä sellainen hieno vire, tavallaan tuntuu siltä että maskin takana on ihan toinen kaveri. Kuten sanottu, fiilispohjan juttuja, voin olla väärässä mutta yleensä osaan lukea ihmisiä aika hyvin.
Selvä. Itsellä on hänestä positiiviset fiilikset. On selvästi sosiaalinen tyyppi, puhelias. Ja hyvät perhekeskeiset arvot!
Konsta On kyllä symppis tyyppi.
Lasten kehitykselle on varmasti hyvin tärkeää saada kasvaa kodissa, jossa vanhemmilla on aikaa olla lasten kanssa ja tehdä asioita perheenä.
Kaikki viihtyy ja kaveritkin viihtyy.
Eivätkä he ole ehdottomia, jos joku nyt vaivautui kuuntelemaan haastattelun.
Mutta ainahan sitä on tarpeen selittää itselleen, että lapsille on tärkeää olla kiinni niissä laitteissaan ja mädäntyä tv:n ääreen. Taitaa olla niin, että vanhemmille on tärkeää se "oma rauha", joka syntyy siten, että lapset on ohjelmoitu hoitamaan itsensä tv:n ja älylaitteiden avulla.
Konsta puhuu tästä myös Hesarin/Meidän Perheen haastattelussa.
Säästää aivoja tai ei niin teknologia on tullut jäädäkseen ja piste
Kehityksestä tulee jäämään jälkeen.
Tämän päivän yhteiskunnassa on jo vaikeaa toimia ilman tietokonetta/tekniikkaa. Miten mahtaa olla 15v päästä kun nämä Piilaakson työntekijöiden lapset ovat aikuisia.
Huonosti käy ja jossakin vaiheessa on pakko liittyä tähän teknologian valtatielle sieltä lankapuhelinten pieneltä hiekkatietä.