Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v ei halua silmälaseja

Vierailija
24.09.2020 |

Hei! 15v poikani oli jo pitkään valitellut päänsärkyä ja outoa oloa. Vein hänet tutkimuksiin silmälääkärille, kun hän myöskin totesi, että silmät tuntuvat oudolta. Tutkimuksissa todettiin voimakas piilokarsastus, johon määrättiin prismahiotut silmälasit. Niiden pitäisi korjata tuo karsastustaipumus.

Ongelma on se, että poikani otti asian todella raskaasti, ja on ollut mieli maassa siitä lähtien. Hän pelkää, miten muut suhtautuvat siihen, että yhtäkkiä hänellä on silmälasit. Hän on vielä siinä iässä, että tytöt ovat alkaneet kiinnostaa jne. Miten voisin rohkaista häntä ajatukseen, että silmälasit eivät ole maailmanloppu? Itselläni ei ole laseja, joten en voi itsekään toimia esimerkkinä niiden käytössä

Kommentit (221)

Vierailija
1/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska itse kieltäydyin 14-vuotiaana laseista enkä ole aikuisenakaan koskaan moisia halunnut käyttää. 

Poika siis päättää itse, ja jos hän katsoo päänsäryt pienemmäksi ongelmaksi kuin silmälasit, niin näin sitten on. Jankuttaminen luultavasti tuonikäiselle vain lisää päättäväisyyttä olla ilman laseja.

Vierailija
2/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkäön ei halunnut tuon ikäisenä, mutta 17 v sitten halusi.

Pitää ostaa trendikkäät, ei mitään insinöörilaseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa päheisiin kehyksiin. Ei mitään tylsiä insinöörilaseja tosiaan, vaan jotkut trendikkäät lasit.

Vierailija
4/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites piilolinssit?

Vierailija
5/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika sai lasireseptin 14-vuotiaana. Hän pärjäsi joten kuten ilman laseja, joten sain sovittua, että silmälasit hommataan vasta lukioon mennessä. Niin tehtiin eikä lasien käytön kanssa ole ollut ongelmia. Kun pojallasi päänsärky ja outo olo menee tarpeeksi huonoksi, alkaa silmälasien käyttö kiinnostaa.

Itse sain silmälasit 9-vuotiaana ensimmäisenä omalla luokalla. Olihan se hirveää, mutta oli kiva nähdä kunnolla ja päänsärytkin loppui. Kaikki ulknäköön liittyvät muutokset huomataan, mutta niiden mielenkiinto loppuu äkkiä. Jotain rillipöllö huutelua voi olla, mutta huutelua tulee milloin mistäkin.

Vierailija
6/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko varaa silmäleikaukseen (tai onko se edes vaihtoehto tuolla diagnoosilla)?

Itsellä oli nuorena sama tilanne, mutta silmälasit pahensi vain noita päänsärkyjä. Leikkaus oli lopuksi ainut mikä auttoi.  Mutta nykymaailmassa toki on jos jonkinlaisia laseja mistä valita, jos ne auttavat.

Vierailija
7/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään halua.

Minä sain lasit 14-vuotiaana ja käytin niitä vain oppitunneilla tilanteissa, joissa en nähnyt kunnolla taululle.

Aina pyrin välttämämään lasien käyttöä silloin teininä.

Että ihan normaalilta poikasi kuulostaa!:D

Mutta puhukaa näistä asioista:

pahentaako lasien käyttämättömyys noita oireita, joista hän kärsi? Voisiko hän käyttää laseja tietyissä tilanteissa kuitenkin ihan itsensä vuoksi. Hankkikaa mahdollisimman hyvännäköiset lasit hänelle.

Entäs piilolinssit, löytyykö niitä sopivia?

Vierailija
8/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistui kun koulu vaihtui, niin meni uuteen kouluun lasit päässä.

Vierailija
9/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäasemalla näyttää olevan esim. Ray Banin lasten kehyksiä puoleen hintaan.

Vierailija
10/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan tuota prismakorjausta ei saa piilolinsseihin, joten niistä ei ole apua. Ainoastaan silmälasit auttavat. Pojallani ei siis muuten ole näössä vikaa, vaan tuo ulospäin piilokarsastus, joka vaivaa. Lisäksi lääkäri vielä määräsi lasit kokoaikaiseen käyttöön.

AP

Vierailija
11/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poika sai lasireseptin 14-vuotiaana. Hän pärjäsi joten kuten ilman laseja, joten sain sovittua, että silmälasit hommataan vasta lukioon mennessä. Niin tehtiin eikä lasien käytön kanssa ole ollut ongelmia. Kun pojallasi päänsärky ja outo olo menee tarpeeksi huonoksi, alkaa silmälasien käyttö kiinnostaa.

Itse sain silmälasit 9-vuotiaana ensimmäisenä omalla luokalla. Olihan se hirveää, mutta oli kiva nähdä kunnolla ja päänsärytkin loppui. Kaikki ulknäköön liittyvät muutokset huomataan, mutta niiden mielenkiinto loppuu äkkiä. Jotain rillipöllö huutelua voi olla, mutta huutelua tulee milloin mistäkin.

Ne päänsärky ja huono olo voivat loppua myös ajan kanssa.  Itsekin ajattelin teininä, että  hankin lasit sitten kun olen aikuinen ja menen opiskelemaan, kun opiskelupaikoissa ei varmaan ole lapsellisia kiusaajia niin kuin yläasteella (oli kyllä turhan optimistinen luulo sinänsä, mutta ei siellä sentään silmälaseista tosiaan juuri kiusata). Mutta mulla päänsäryt loppui parissa vuodessa ilman lasejakin, ja koska saan näöntarkkuuden puolesta ajaa autoakin ilman laseja, ei niitä tullut koskaan hankittua. Nyt keski-iässä näkö on tarkentunut sitten tosi tarkaksi, hassua kun muut alkaa tarvita lukulaseja, nyt minä näen erittäin hyvin sekä kauas että lähelle.

Vierailija
12/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua mopoa tai pyöräillä liikenteessä niin eipä niitä laseja tarvitse.

Vierailija
13/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin mukaan tuota prismakorjausta ei saa piilolinsseihin, joten niistä ei ole apua. Ainoastaan silmälasit auttavat. Pojallani ei siis muuten ole näössä vikaa, vaan tuo ulospäin piilokarsastus, joka vaivaa. Lisäksi lääkäri vielä määräsi lasit kokoaikaiseen käyttöön.

AP

Poikasi voi käyttää laseja sen verran mitä itse tykkää ja pärjää. Silmät ei vahingoitu vaikka laseja ei käytäkään. Näin asiasta sanoi oman poikani silmälääkäri.

Vierailija
14/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko varaa silmäleikaukseen (tai onko se edes vaihtoehto tuolla diagnoosilla)?

Itsellä oli nuorena sama tilanne, mutta silmälasit pahensi vain noita päänsärkyjä. Leikkaus oli lopuksi ainut mikä auttoi.  Mutta nykymaailmassa toki on jos jonkinlaisia laseja mistä valita, jos ne auttavat.

Ei leikkauksia tehdä kasvuikäisille.

Vierailija
15/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasipäiset miehet ovat ihania, odottaa vain muutaman vuoden ja ne ovat plussaa.

Vierailija
16/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun anteeksi, oli hänellä myös miinuskorjausta laseissa nyt kun katsoin, hölmö minä kun en muistanut mainita! On siis myös huono kaukonäkö ja tuota piilokarsastusta. Ei ole nähnyt koulussa taululle, vaan on napsinut kuvia kännykällä ja kopioinut muistiinpanot. Eli siis tarvitsee lasit senkin puolesta

AP

Vierailija
17/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän poikaasi, mutta oman kokemukseni mukaan ei ketään silmälaseista kiusata tai syrjitä, on niitä muillakin samanikäisillä

Vierailija
18/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä poikasi vaan kannattaa sitkeästi käyttää niitä laseja, niin elämä helpottuu huomattavasti. Jos ei kauas nää ja tuo piilokarsastuskin vaivaa, niin silmillä on hirveä määrä ylimääräistä työtä

Vierailija
19/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain rillit 15v. Ei hävettänyt. Helpitti elämää.

Silmäasemalla on hyvän näköisiä kehyksiä. Ja saa bonukset jos on etukortti. Valitkaa pojalle mieluisat ja sopivat kehykset.

Toivottavasti hän kehtaa käyttää rillejä. 😐

Vierailija
20/221 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa valita sellaiset kehykset kuin itse haluaa. Monella on silmälasit, eikä näytä haittaavan seurustelua yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan