Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v ei halua silmälaseja

Vierailija
24.09.2020 |

Hei! 15v poikani oli jo pitkään valitellut päänsärkyä ja outoa oloa. Vein hänet tutkimuksiin silmälääkärille, kun hän myöskin totesi, että silmät tuntuvat oudolta. Tutkimuksissa todettiin voimakas piilokarsastus, johon määrättiin prismahiotut silmälasit. Niiden pitäisi korjata tuo karsastustaipumus.

Ongelma on se, että poikani otti asian todella raskaasti, ja on ollut mieli maassa siitä lähtien. Hän pelkää, miten muut suhtautuvat siihen, että yhtäkkiä hänellä on silmälasit. Hän on vielä siinä iässä, että tytöt ovat alkaneet kiinnostaa jne. Miten voisin rohkaista häntä ajatukseen, että silmälasit eivät ole maailmanloppu? Itselläni ei ole laseja, joten en voi itsekään toimia esimerkkinä niiden käytössä

Kommentit (221)

Vierailija
141/221 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitin silmälääkärille, joka diagnoosin teki, ja hän oli sitä mieltä, että kaikki on kuten pitääkin. Aivot ovat pikkuhiljaa omaksuneet prismalasien käytön, ja oireet voivat palata ja jopa pahentua jos yrittää turhaan sinnitellä ilman. Antoi ohjeeksi käyttää laseja koko hereilläoloajan, pois vain ihan välttämättömissä tilanteissa (sauna, suihku ym.) Näillä mennään, kohti uutta normaalia :)

AP

aivojen toiminnanmuokkausta siis:-D

Jotenkuten näin :D Liikunatunnilla oli ollut lentopalloa, ja poika oli pelannut lasit päässä, eikä ollut mitään ongelmia. Mitään kommenttia ei ollut kuullut keltäkään. Käyttää nyt koko ajan, on kai tottunut hyvin linssien läpi katseluun

AP

Vierailija
142/221 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasien pitäminen helpottaa elämää, kun silmien rasittuminen jää pois ja näkö kirkastuu. Ensi alkuun laseja voi pitää vaikka vain kotona, jotta tottuu tilanteeseen ja laseihin. Jos piilokarsastusta on reilusti, voi sitä hoitaa leikkauksella mutta ilmeisesti näin ei ole. Kannustan kovasti lasien pitoon, koska joskus tulee vastaan aikuisia, jotka ovat hakeutuneet ammattiin, johon ei tarvitse lukea ja ihan vain siksi, että heillä on ollut silmiä rasittava, korjaamaton piilokarsastus. Jos lasit ovat kuitenkin ihan mahdoton vaihtoehto, voi kokeilla piilolinssejä. Niihin ei saa kuitenkaan prismaa mutta lopputuloksen näkee, kun testaa. Pelkän taittovirheen korjaaminen saattaa vähentää piilokarsastusta.Voi myös testata vain 1 silmän piilaria, jos 2 tuntuu hankalalta. .Silloin näkee taululle ja rasittuminen voi helpottaa, kun silmien yhteisnäkö katkeaa(= käytetään yhtä silmää kerrallaan). Tämä pitää kuitenkin testata ennen kuin tietää, toimiiko. Optikko voi siinä asiassa olla avuksi. Piilolinssin käyttö edellyttää optikon seurantaa ja hygienian kanssa pitää olla tarkka.

Terv. Silmälääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/221 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasien pitäminen helpottaa elämää, kun silmien rasittuminen jää pois ja näkö kirkastuu. Ensi alkuun laseja voi pitää vaikka vain kotona, jotta tottuu tilanteeseen ja laseihin. Jos piilokarsastusta on reilusti, voi sitä hoitaa leikkauksella mutta ilmeisesti näin ei ole. Kannustan kovasti lasien pitoon, koska joskus tulee vastaan aikuisia, jotka ovat hakeutuneet ammattiin, johon ei tarvitse lukea ja ihan vain siksi, että heillä on ollut silmiä rasittava, korjaamaton piilokarsastus. Jos lasit ovat kuitenkin ihan mahdoton vaihtoehto, voi kokeilla piilolinssejä. Niihin ei saa kuitenkaan prismaa mutta lopputuloksen näkee, kun testaa. Pelkän taittovirheen korjaaminen saattaa vähentää piilokarsastusta.Voi myös testata vain 1 silmän piilaria, jos 2 tuntuu hankalalta. .Silloin näkee taululle ja rasittuminen voi helpottaa, kun silmien yhteisnäkö katkeaa(= käytetään yhtä silmää kerrallaan). Tämä pitää kuitenkin testata ennen kuin tietää, toimiiko. Optikko voi siinä asiassa olla avuksi. Piilolinssin käyttö edellyttää optikon seurantaa ja hygienian kanssa pitää olla tarkka.

Terv. Silmälääkäri

Täytyypä jossain vaiheessa harkita tuota piilolinssisovitusta. Mutta sitä ennen odotan että poika pääsee lasien kanssa sinuiksi, niin ei tule liian suurta pettymystä jos piilarit ei toimisikaan. Sitähän ei tiedä johtuuko nuo oireet tuosta prisman puuttumisesta vai siitä taittovirheestä. Kuitenkin vahvat lasit, joita aloitti käyttämään. Ja voihan olla, että alun jälkeen nuo oireetkin ilman laseja tasaantuu. Tällä hetkellä kuitenkin ilman laseja olo on hänellä vaikeaa, minkä vuoksi pitää uusia lasejaan nyt jatkuvasti. Ja niiden kanssa kaikki on kunnossa. 

AP

Vierailija
144/221 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hajataittoa likinäön lisäksi, ja silti pärjään normaaleilla miinuspiilareilla, missä ei ole hajataiton korjausta. Toki tuo prisma on hieman eri juttu

Vierailija
145/221 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori on itse kiusannut jotakuta silmälasien vuoksi, voi olla aika kova paikka, jos joutuu yhtäkkiä itse silmälaseja käyttämään.

Vierailija
146/221 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori on itse kiusannut jotakuta silmälasien vuoksi, voi olla aika kova paikka, jos joutuu yhtäkkiä itse silmälaseja käyttämään.

Ei poikani varmastikaan ole ketään silmälaseista kiusannut, tai mistäs minä tiedän mutta epäilen suuresti. Ei hänellä muiden ihmisten laseja vastaan mitään ole ollut, vaan juuri se ettei hän olisi itselleen halunnut

AP

Vierailija
147/221 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä että se on kova paikka muutenkin, etenkin jos vanhemmillakaan ei ole laseja tai muilla tutuilla

Vierailija
148/221 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poikani varmastikaan ole ketään silmälaseista kiusannut, tai mistäs minä tiedän mutta epäilen suuresti. Ei hänellä muiden ihmisten laseja vastaan mitään ole ollut, vaan juuri se ettei hän olisi itselleen halunnut

AP

Onko poikasi kavereista tai tutuista kenelläkään laseja?

Vierailija
149/221 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikasi pärjännyt laseilla nyt hyvin tai onko jaksanut käyttää?

Vierailija
150/221 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, miten on selvinnyt ilman laseja :O -3 on jo todella huono nakö. Mun pojalla on -3.75 ja armeijaa varten tehdyssa terveysselvityksessa on ilman laseja kaytannossa "sokea". Eli vaikutti aika paljon, minne aselajiin joutui. Vaikka siis kayttaa laseja, niin puolustusvoimat ajattelee varmaan niin, etta jos lasit menevat rikki aidossa sotatilanteessa, ei voi olla missa tahansa aselajissa tai tilanteessa, joten siksi tietyt aselajit olivat pois laskuista jo heti alkumetreilta... 

Vierailija
151/221 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poikasi pärjännyt laseilla nyt hyvin tai onko jaksanut käyttää?

Käyttää koko ajan, ilman laseja edelleen pystyy olemaan vain hetken aikaa, kunnes piilokarsastuksen oireet alkavat vaivaamaan.

AP

Vierailija
152/221 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onko poikasi kavereista tai tutuista kenelläkään laseja?

Ironista kyllä, poikani kaveripiirissä ei ole kellään muulla laseja, hänen koulussaankaan ei ole kai laseja kuin parilla muulla tytöllä ja muutamalla vanhemmalla opettajalla. Eli lasittomia ovat melkein kaikki. Onhan tämä ollut melkoinen viikko, reilu viikko sitten laseista ei ollut vielä tietoakaan ja nyt on kakkulat nenällä koko ajan ja todennäköisesti tulleet jäädäkseen :)

AP

Vierailija
153/221 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso muutos varmasti, jos muita lasittomia ei ole. Hyvänä puolena on se, että poikasi voi erottautua muista myös positiivisesti niiden avulla, jos uskaltaa itsevarmasti pitää niitä ja kehykset on hienot.

Vierailija
154/221 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso muutos varmasti, jos muita lasittomia ei ole. Hyvänä puolena on se, että poikasi voi erottautua muista myös positiivisesti niiden avulla, jos uskaltaa itsevarmasti pitää niitä ja kehykset on hienot.

Hän kuvitteli jotenkin, että hänelle kuittaillaan ja nauretaan, kun hän näyttäytyy lasit päässä, mutta on ollut todella vapautunut, kun huomasi että näin ei tapahtunutkaan

AP

Vierailija
155/221 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luulisi olevan ongelma nykypäivänä, kun kaikki wannabejulkkiksetkin käyttävät silmälaseja, vaikkei heillä olisi edes tarvetta niihin. nythän on muotia vielä etsiä kaikista epäedullisemman näköiset kehykset omille kasvoilleen.

Vierailija
156/221 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luulisi olevan ongelma nykypäivänä, kun kaikki wannabejulkkiksetkin käyttävät silmälaseja, vaikkei heillä olisi edes tarvetta niihin. nythän on muotia vielä etsiä kaikista epäedullisemman näköiset kehykset omille kasvoilleen.

Tämä. Tuntuu että mitä rumemmat lasit, sitä hienompana niitä pidetään, koska "muoti"

Vierailija
157/221 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti muuttuu aina tietyn ajan välein, kannattaa valita kehykset jotka ovat "ajattomat". 

Vierailija
158/221 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannepäivitystä, poika käyttänyt laseja nyt maanantaista lähtien ja edelleen pitää koko ajan. Ainoastaan nukkuessa on ilman. Lasien kanssa kaikki ok, eikä oireita ole

AP

Vierailija
159/221 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi lasien käyttö alkoi hieman huonoon aikaan tämän maskipakon/suosituksen kanssa, on meinaan hieman haastavaa pitää maskia ilman että lasit huurustuvat

Vierailija
160/221 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu ap, onko poika pärjännyt lasien kanssa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän