Onko 100 μg D3-vitamiinia päivässä liikaa?
Olen kyllä vuosikaudet syönyt jotain 50-100 mikrogramman valmistetta, kesäaika poislukien. Mutta yhtäkkiä iski joku epäilys josko teenkin hallaa terveydelleni noin ”isolla” annoksella? En ole käynyt mittauttamassa veriarvoja tms. Aikuinen normaalipainoinen naisihminen olen.
Kommentit (65)
No käy mittaamassa se D-vit taso labrakokeella. Itse olen syönyt ainakin vuoden-pari 150 mikrogrammaa päivässä eikä silti ole noussut arvo kuin hieman yli sataan.
Turvallinen päivän saantiraja on 100ug, joten sinänsä luulisi olevan ok.
Löysin tällaisen uutisen, jossa suomalainen lääkäri kertoo syövänsä tuota satasta päiväannoksena. Porilainen tyttö muka vuosia sitten saanut 75 mikrogramman annoksesta myrkytyksen!!? En voi uskoa että pitää paikkaansa, tainnut höntti teinityttö suihkutella d-vitamiinia menemään oikein urakalla 🙄
https://www.is.fi/terveys/art-2000000876109.html
Ap
Ja imeytyminen on hyvin yksilöllistä, joten kannattaa käydä mittauttamassa.
Vierailija kirjoitti:
No käy mittaamassa se D-vit taso labrakokeella. Itse olen syönyt ainakin vuoden-pari 150 mikrogrammaa päivässä eikä silti ole noussut arvo kuin hieman yli sataan.
Pääseekö sinne mittaukseen ihan soittamalla terveyskeskukseen ja pyytämällä mittausta vai pitääkö maksaa maltaita yksityiselle? Anteeksi tyhmyyteni, käytän tosi vähän terveyspalveluja hammaslääkäriä lukuunottamatta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama kiinnostaa.
"D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana, kesäkuukausina eniten."
Se on rasvaliukoinen vitamiini ja kertyy kudoksiin. Täytyy tuntea kuukaudet, jotta tuon ymmärtää: kesä katsotaan maaliskuun ja lokakuun väliseksi ajaksi. MUTTA vaaleaihoisella elimistö on sellainen, että se hyödyntää pilvistä siroavan valon. Jos on liian alhainen kolesteroli, ei sitä tietenkään muodostu koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö sinne mittaukseen ihan soittamalla terveyskeskukseen ja pyytämällä mittausta vai pitääkö maksaa maltaita yksityiselle? Anteeksi tyhmyyteni, käytän tosi vähän terveyspalveluja hammaslääkäriä lukuunottamatta. Ap
Tk tuskin suostuu, joten mene yksityiselle.
Kuka mielisairas täällä alapeukuttelee täysin asiallista keskustelua? 😂 Ja joo, on turvallinen annos.
Päivittäisessä käytössä tuo 100ug on ihan hyvä, ei liikaa laisinkaan. Imeytyäkseen paremmin rasvaliukoiset vitamiinit pitää ottaa ruoan yhteydessä.
Ennen muinoin nostellessa puntteja enemmänkin vedin 150ug päivässä (nainen 44v), eikä liian korkeita arvoja ole ollut koskaan. Toki toisilla imeytyminen on erilaista.
Noi viralliset saantisuositukset on kuitenkin ihan alakanttiin. Tästä on ollut jo vuosia keskustelua hyvinvointi - /fitness- ja vastaavilla palstoilla. Meillä on vuodesta ehkä kolme kuukautta sellaista, että saamme D-vitamiinia auringosta jonkun verran.
Olen syönyt yhden talvikauden yli noin 200 mikrogramma päivässä (alussa enemmän, lopussa vähemmän). Veressä oli alkutilanne 43 ja keväällä 125 (en muista mitä yksikköä ne oli). Eli en päässyt lähellekään ylärajalle joka on jossakin 200:ssa. Toki olen 54 v. eikä vitamiini välttämättä imeydy niin kuin jollakin nuorella. Veritesti maksoi jotakin 60 euroa, enkä enää niitä tee vaan syön kylmästi aina kun muistan useita kapseleita.
Vierailija kirjoitti:
Kuka mielisairas täällä alapeukuttelee täysin asiallista keskustelua? 😂 Ja joo, on turvallinen annos.
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/201701312200062006
Täytyy tietää ensin, onko se lanoliinista vai maissista vai jäkälästä tehty. Saatko sen selville?
Ei se yksityisellä maksa kuin muutaman kympin mittauttaa. Sen kun varaa yksityisestä laboratoriosta testin ja menee.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt yhden talvikauden yli noin 200 mikrogramma päivässä (alussa enemmän, lopussa vähemmän). Veressä oli alkutilanne 43 ja keväällä 125 (en muista mitä yksikköä ne oli). Eli en päässyt lähellekään ylärajalle joka on jossakin 200:ssa. Toki olen 54 v. eikä vitamiini välttämättä imeydy niin kuin jollakin nuorella. Veritesti maksoi jotakin 60 euroa, enkä enää niitä tee vaan syön kylmästi aina kun muistan useita kapseleita.
Onko sulla joku vaiva, jonka takia on määrätty? Kai huomioit sen, mitä lisättyä saat muusta ruoasta?
Mulle on sanottu, että kannattaa mittauttaa arvot helmi-maaliskuussa, koska silloin on matalimmillaan.
Riippuu terkkarista, mulla kyllä mitattiin. En kyllä tiedä nyt korona-aikana, kun on siellä kiireitä muutenkin.
150 mikrogrammaa menee tällä hetkellä, käyn parin kk päästä taas mittauttamassa. Keväällä kävin viimeksi. Oma syysi, jos olet niin pihi, että et mittauta ja sitten tuskailet annoksen kanssa. Ei täällä kukaan sinun veriarvojasi arvailemalla tiedä, niin kuin et tiedä sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synlab ja Puhti laboratoirioita, jonne voi mennä ilman lääkärin lähetettä. Ei ole siten kovin kallis mittaus.
Vierailija kirjoitti:
Imeytyy tietysti kaikilla, mutta jos sun kolesteroliarvo on alhainen, ei elimistö pysty sitä muodostamaan. Määrät on tarkoitettu sitä varten, et itse osaat laskea sen tarpeen ja saannin. Sitä sanotaan omavalvonnaksi:-D
https://www.kespro.com/tuotteet/valio-luomu-d-vitaminoitu-rasvaton-mait…
Tuossa menee valtava määrä proteiinia ihan pilalle. mahtaako se vitamiiniannos olla tuossa purkin päällä ja kun viimeinen ottaa, se saa kymmenkertaisen annoksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synlab ja Puhti laboratoirioita, jonne voi mennä ilman lääkärin lähetettä. Ei ole siten kovin kallis mittaus.
Siellä saat varmuudella sen koronankin, jos yhtään oma hyvinvointi kiinnostaa...!
Sama kiinnostaa.