Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuksista huolehtiminen kuuluu lapsille, ei yhteiskunnalle

Vierailija
24.09.2020 |

Maailmalla ehdottomasti yleisimmässä perhekeskeisessä hyvinvointijärjestelmässä lapset muodostavat vanhempiensa sosiaali- ja vanhuuden turvan. Lapset ovat välttämättömiä yhteiskunnan toiminnalle.

Meidän, maailmalla harvinainen, yhteiskuntakeskeinen hyvinvointijärjestelmämme on vääristänyt perheen ja lasten merkityksen yhteiskunnassa. Ajattelemme, että emme tarvitse enää lapsia, koska yhteiskunta vastaa meidän sosiaali- ja vanhuuden turvastamme.

Todellisuudessa lapsemme maksavat meidänkin eläkkeemme ja vanhuuden hoivan. Kuten me maksamme nyt vanhempiemme eläkkeet ja vanhusten hoivapalvelut. Ei yhteiskunnalla ole niihin, mitään omaa rahaa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnalle tulee huomattavasti edullisemmaksi vapauttaa nämä lapset työmarkkinoiden käyttöön ja antaa vanhusten huolto ammattilaisille.

Vierailija
22/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. osani tehnyt. Eli hankin pari lasta, parhaillaan kasvatan heitä yhteiskuntakelpoiseksi. P*ska rasti, mutta tuleepa tehtyä. Omalta suvulta saamani tuki tähän lapsiarkitouhuun on ollut täysi nolla. Kerrassaan upeaa. Pärjään tietysti, mutta olen kyllä todella pettynyt ihmisiin lähipiirissäni. Että sellainen perhekeskeinen kulttuuri meillä tosiaan on. En ihmettele miksi monella jää perhe perustamatta. Saattaisinpa valita toisin jos olisin tiennyt paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voinut itse vaikuttaa syntymääni, saavat vanhemmat itse hoitaa itsensä miten parhaaksi näkevät, ei kuullu mulle.

Ohis: käsi sydämelle, toivoisitko OIKEASTI että he olisivat abortoineet sinut??

Vierailija
24/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalle tulee huomattavasti edullisemmaksi vapauttaa nämä lapset työmarkkinoiden käyttöön ja antaa vanhusten huolto ammattilaisille.

Sehän oli myös apn kanta, otsikko näköjään johti suunnilleen kaikki täällä harhateille...

Vierailija
25/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan pakko tehdä vanhuksista tahdottomasti valuvaa massaa, josta pitää huolehtia? Kysy ihan huviksesi vaikkapa äitini tyyppiseltä teräsmummolla, miten paljon hän haluaa jalkoihinsa pyörimään ns avustajia ja lapsia. Hän ei missään nimessä suostuisi elämään meidän lasten kanssa ja kaikki apu sovitaan yhdessä. 

Vierailija
26/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha mutkat suoriksi. Kaikilla ei ole lapsia.

Vierailija
27/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain siltä lapset hoitavat vanhuksensa ja yhteiskunta hoitaa vanhukset väliltä. Lasten ja lastenlasten kuuluu tietysti olla vanhustensa elämässä läsnä ja vähän apunakin, vanhuksen olisi ensisijaisesti pitänyt työuransa aikana käyttää rahojansa niin että on riittävästi eläke- tai pääomatuloja jotta pystyy iäkkäänikin elämään kuhunkin elämänvaiheeseen sopivaa aktiivista elämää ja pystyy maksamaan elinkustannuksensa ja kohtuumäärän hoitoja ja palveluita omasta pussista tai jopa vakuutuksin. Fiksu tekeekin noin koska yhteiskunta ei kaikkea eikä kovin korkeaa kotipalvelu- ja terveydenhoidon tasoa pysty tarjoamaan, sairaanhoidon kuluihin uppoaa ihan miten paljon hyvänsä yhteiskunnan varaoja. Verovaroin yhteiskunta tai yksityinen sektori hoitaa sitten ne, joilla ei omia tuloja riittävästi tai jotka ovat vakavasti sairastuneita tai sellaisessa kunnossa että tarvitsevat jo jatkuvaa palvelutalohoivaa, johon harvemmalla vanhuksella vielä varaa, tulevaisuudessa toivottavasti useammalla. Ainakin suurten ikäluokkien toivoisi kykenevän maksamaan vanhenemisen kustannuksistaan isomman osan koska kustannustaakka heidän myötään nousee todella korkeaksi. 

Vierailija
28/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kotihoidossa omaiset keskittyy soittamaan hoitajille kuinka nämä voisivat siivota viikottain jääkaapin ja muuta yhtä oleellista. Tai tulevat käymään eivätkä itse voi auttaa vanhempiaan esim roskien viennissä, kun se kotihoito käy! Asiakkaat sanojensa mukaan ”maksavat palvelusta” ja odottavat hoitajan tekevän puolesta kun itse eivät viitsi. Yleensä toimet on aivan muuta kuin hoitajan tehtäviä, eläimenhoitoa/lumenluontia/ruuan valmistusta/siivousta/verhojen vaihtoa jne. Näitä on PALJON. Kyllä viimeisen 10v aikana niin asiakkaiden kuin omaistenkin asenne on muuttunut, ollaan ”maksava asiakas” asenteella eikä sillä, että verorahoilla on tarkoitus taata välttämätön hoiva ja huolenpito, ei seuraneiteily ja kotipiiat.

Oma lukunsa on myös ne kahvittelevat omaiset jotka jättää tiskinsä hoitajille. Juu ei, yhdenkään terveen ihmisen tiskeihin ei kosketa.

Vierailija
29/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja meillähän riittää pohjattomasti hoitotyön ammattilaisia ja hoitopaikkoja, kun se on niin edullista.

Vierailija
30/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kotihoidossa omaiset keskittyy soittamaan hoitajille kuinka nämä voisivat siivota viikottain jääkaapin ja muuta yhtä oleellista. Tai tulevat käymään eivätkä itse voi auttaa vanhempiaan esim roskien viennissä, kun se kotihoito käy! Asiakkaat sanojensa mukaan ”maksavat palvelusta” ja odottavat hoitajan tekevän puolesta kun itse eivät viitsi. Yleensä toimet on aivan muuta kuin hoitajan tehtäviä, eläimenhoitoa/lumenluontia/ruuan valmistusta/siivousta/verhojen vaihtoa jne. Näitä on PALJON. Kyllä viimeisen 10v aikana niin asiakkaiden kuin omaistenkin asenne on muuttunut, ollaan ”maksava asiakas” asenteella eikä sillä, että verorahoilla on tarkoitus taata välttämätön hoiva ja huolenpito, ei seuraneiteily ja kotipiiat.

Oma lukunsa on myös ne kahvittelevat omaiset jotka jättää tiskinsä hoitajille. Juu ei, yhdenkään terveen ihmisen tiskeihin ei kosketa.

Kuulostaa siltä, ettet sovi alalle.

Vierailija
31/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemmat edes halua lastensa vaivoiksi.

Vierailija
32/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kouluttaminen kuuluu vanhemmille, ei yhteiskunnalle.

Lapsien hoitaminen kuuluu äideille, ei yhteiskunnalle (esim päiväkerhot ja - koulu)

Sairaista huolehtiminen kuuluu perheelle, ei lääkäreille tai yhteiskunnalle.

Jatketaanko?

Niin tai siis naisille, miehille nuo ei kuulu. Naisille kuuluu huolehtia lapset, vanhukset ja sairaat sekä käydä töissä, huolehtia oma perhe ja olla yöllä patjana miehelle. Siinä välissä saa nukkua tunnin. Se on omaa aikaa.

Ja se kuka nainen jättäytyy pois tuosta saa kanssasisarilta h u ora lisänimen.

Näin toimii ryhmän sisäinen kurinpito.

Vierailija
33/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset kuule hoitaa nykyäänkin. Huonokuntoiset vanhukset makaavat muuten laitoksissa kaikki päivät pitkällään jos ei joku käy syöttämässä ja kävelyttämässä. Ei se yksi hoitaja kymmentä mummoa todellakaan ulkoiluta, pese ja seurustele.

Vierailija
34/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voinut itse vaikuttaa syntymääni, saavat vanhemmat itse hoitaa itsensä miten parhaaksi näkevät, ei kuullu mulle.

Ohis: käsi sydämelle, toivoisitko OIKEASTI että he olisivat abortoineet sinut??

Kyllä. Ainoastaan oma lapseni haluaa ja tahtoo olla kanssani. Vapaaehtoisesti, pakottamatta, luonnollisesti.

Äiti antoi mut isovanhemmille ja isä häippäsi kuvioista. Hoidin isovanhemmat. Osaltani velat maksettu.

-ohis

Vierailija
35/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä Ap:n kanssa.

M. 55

Bangkok

Vierailija
36/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat mun narsistiäitini. En todellakaan koske pitkällä tikullakaan.

Pannaan kaupan päälle minun, löytyy adhd ja mielialahäiriöitä.

Ja vielä bonuksena mun juoppo isäni.

Tuplabonuksena isäpuoleni joka viskoo tavaroita parvekkeelta ja paskoo housuun. Ihan piruuttaan, ei ole muistisairautta. Huomionhakuinen narsisti.

Vierailija
37/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, ettet sovi alalle.

Kun en suostu omaisten mielivaltaisiin käskytyksiin ja työvelvoitteisiin, aikuisten ja terveiden ihmisten sotkujen SIIVOAMISEEN hoitajakoulutuksella. Sovitaan sitten niin :)

Jos sinusta kunnan vastuulla on passaaminen avuttomaksi ja siten nopeuttaen sänkypotilaaksi päätymistä, niin maksat varmaan mielelläsi lisää veroja.

Vierailija
38/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lapset kuule hoitaa nykyäänkin. Huonokuntoiset vanhukset makaavat muuten laitoksissa kaikki päivät pitkällään jos ei joku käy syöttämässä ja kävelyttämässä. Ei se yksi hoitaja kymmentä mummoa todellakaan ulkoiluta, pese ja seurustele.

Missä laitoksissa?

Suomessa on vanhus ongelmissa, kun on liian sairas kotiin mutta liian terve kunnan ulkoistamaan hoivakotiin. Johon toki pääsee omalla 4000-5000 €/kk maksulla.

Kun rahat on loppu kärrätään vanhus kunnan asuntoon, jossa sitten pyörii kotihoito 5 minuuttia kerrallaan.

Vierailija
39/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan omat vanhempani. He ovat mulle maailman rakkaimmat, ja haluan, etteivät he joudu laitokseen. Olen itse hoitaja, ja tiedän, mitä on olla laitoksessa. Eniten harmittaa huonot hoitajat, en halua, että vanhempiani kyykytetään siihen malliin.

Omat vanhemmat ovat minua hoitaneet, ja minä tulen hoitamaan heidät.

Tiedän kyllä, että kaikilla ei ole niin läheiset välit vanhempiin ja jopa todella huonot. Uskon, ettei silloin niitä halua vanhoina hoitaa, eikä tosiaan tarvitsekaan.

Toki jos vanhempani esim. halvaantuisivat nuorena, saisivat muistisairauden tai vakavan sairauden, en kyllä tiedä, miten sitten. En jaksaisi muistisairasta hoitaa yötä myöten jos vaikka karkailisi yöllä tai persoona muuttuis ilkeäksi tai vaikka väkivaltaiseksi. Ehkä sitten laitokseen, vaikkei se mitään elämää ole sielläkään.

Vierailija
40/43 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Ei kuulu hoitaa. Meillä on ammatti-ihmiset jotka pystyvät vanhuksia hoitamaan, se on sitten eri asia että onko niitä hoivakoti paikkoja kaikille tarvitsiville.

Mitä muuten opettavat terveystiedon tunneilla kouluissa?

Ei sellaista ennen ollut edes yo-kirjoituksissa oppiaiheena, vaan sisältyi liikuntaan. Onko teitä ns.kusetettu?