Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias nuori...mistä saamme tukea elämiseen?

Vierailija
26.11.2013 |

Eli tilanne se, että 18-vuotias poikani asuu vielä kotona, mutta opiskelee toisen asteen tutkintoa. Minun palkallani en tahdo pystyä meitä molempia elättämään. Onko pojan mahdollista saada esim. opintotukea tai toimeentulotukea? Otetaanko laskelmissa huomioon uuden mieheni tulot (eihän hänellä voi olla elatusvelvollisuutta minun täysi-ikäiseen lapseeni?) Kiitos!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kelassa ;)

Vierailija
2/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai otetaan miehen tulot huomioon kun kerran asutte yhdessä! Olette perhe,nääs. En tajua pointtiasi kun kerran elät miehen kanssa. Itse olen kolmasti ollut tilanteessasi, erotuksena,että olen yksinhuoltaja (tai siis OLIN,nyt lapset aikuisia). Enpä tukea saanut silti mistään. Sossussa naurettiin päin naamaa ja sanottiin "yleensä tämmösissä tapauksissa vanhempi TAJUAA tilanteensa,mutta sä ilmeisesti et"! Eli tosi törkeetä ollut palvelu apua hakevalle-ainakin Hämeenlinnan sosiaalitoimistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "tajuaa tilanteensa muttä sä et"? kai sen nyt tajuaa, ettei rahaa ole. Alkuperäiselle neuvoisin, että asu miehen kanssa erillään, sinulla ei ole varaa pitää häntä, jos menetät tukia, esim asumistuen tai muuta hänen takiaan. Pojan opiskelut nyt ykkössijalle, sitten vasta miehet sun muu höpsötys tai ainakaan ei noin köyhää vaki kumppania kannata ottaa.

Vierailija
4/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 niin oikeassa eli miehelle eri asunto niin että saatte pojan kanssa yhteiskunnan tuet tai sitten miehesi elättää pojan. Kaikilla tahoilla teidät lasketaan perheeksi eli sinä, miehesi ja poikasi. Voisitte hyvin asua eri osoitteissa sen pari vuotta, kun poikansa asuu kanssasi.

Vierailija
5/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias saa opintotukea, mutta opiskellessaan toisen asteen oppilaitoksessa vanhempien tulot vaikuttavat opintotuen määrään siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 20 vuotta. Jos siis asutte samassa asunnossa, tuskin enää pätee jos lapsi asuu omillaan/muualla.

Vierailija
6/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen vaikka asuisi poissa kotoa. Mutta toki opintotuki kannattaa hakea.

Lapsen isä(jos lapsella sellainen on) voidaan velvoittaa maksamaan opiskeluun tukea jos tämä on alle 21 -vuotias

Perheenä voitte hakea asumistukea ja toimeentulotukea mutta koko perheen tulot otetaan noissa huomioon

Vierailija
7/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on epäreilua pakottaa nuori ottaamaan opintolainaa!

Vierailija
8/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä kynnysmatto sinä olet kun asut miehen kanssa joka ei pidä poikaasi perheenjäsenenä?

Muuta pojan kans pois ja hakekaa yhdessä tukia ja elättäkööt mies itsensä yksin.

Vierailija
9/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PARHAIMMAT TUET POIKASI SAA NIIN; että muuttaa erilleen asumaan, eli yhteiskunta ei todellakaan halua, että "lapset" asuu kotona vaan tarkoitus on erottaa nuoret vanhemmistaan mahdollisimman varhain ja rikkoa perheet. Eli parhaat tuet kun poika muualle asumaan!

Vierailija
10/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea voi hakea heti kun lapsilisät loppuu eli 17v. Tosin siinä katsotaan sinun tulosi kun hän asuu vielä kotona. Heti paperit kelaan tai netin kautta.

Vierailija
11/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina!

Vierailija
12/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi olisi voinut saada opintotukea jo silloin, kun oli 17v...

Mutta, tottahan sun avokin tulot niihin vaikuttaa, vaikka luulet ihanan naiviisti toisin :)

hymiö hymiö

Miksi te ette ota asioista selvää, edes sun lapsesi, joka opiskelee, ei ota selvää?????

Vierailija
13/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:35"]

[/quote]

Miksi?

Minä ja miehenikin otimme, aikana jolloin korko oli todella iso. Ja maksoimme sen palkasta pois.

Vierailija
14/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 20:25"]

[/quote]

Miksi?

Minä ja miehenikin otimme, aikana jolloin korko oli todella iso. Ja maksoimme sen palkasta pois.

[/quote]

Tääs näitä vänkyttäjiä että kun ennen oli noin niin sitten pitää olla ikuisesti. haloo maailma on muuttunut!!!!

Vierailija
15/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 20:25"]

[/quote]

Miksi?

[/quote]

En ole edellinen kirjoittaja, mutta lähtökohtaisesti ei ole minun oikeustajun mukaista että 18-vuotias nuori joutuisi ottamaan lainaa opiskellakseen, joka siis pitää maksaa takaisin, kun muut ikätoverit saavat kotona makaamalla ilmaisen ylläpidon yhteiskunnalta. Miksi nuorta pitää rangaista opiskelusta?

Vierailija
16/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää miten täällä on jatkuvasti näin tietämättömiä ihmisiä kyselemässä. Saako 18-vuotias kotona asuva opintotukea, saako aikuisopiskelija opintotukea vai joutuuko elämään lainalla jne. Kelan sivuilla on tarpeellinen tieto, löytyy myös googlettamalla. Aloittajan poika voisi vaikka heti huomenna marssia oppilaitoksensa opintotoimistoon ja pyytää apua opintotuen hakemiseen jos asia ei selviä netistä.

Vierailija
17/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukeen ei vaikuta isä/äitipuolen tulot.

Vierailija
18/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 20:47"]

Opintotukeen ei vaikuta isä/äitipuolen tulot.

[/quote]

Tämä pitää paikkansa. Heti opintotuki vireille! Laskurilla voitte kelan sivuilta tarkastaa paljonko tukea tulee.

Vierailija
19/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan saa anteeksi kokonaan jos siihen tulee tarvetta. Joten ei se ole mikään velkaloukku.

Itse sain anteeksi opintolainani korkoineen ja luottotiedot eivät menneet. Kela vaati selvityksen minulta kun en ollut maksanut pankille lyhennyksiä ja laina siirtyi kelan haltuun. Lopulta sieltä tuli päätös, jossa ilmoitettiin lainan ja siihen liittyvien korkojen anteeksiannosta.

Vierailija
20/37 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 20:54"]

Opintolainan saa anteeksi kokonaan jos siihen tulee tarvetta. Joten ei se ole mikään velkaloukku.

Itse sain anteeksi opintolainani korkoineen ja luottotiedot eivät menneet. Kela vaati selvityksen minulta kun en ollut maksanut pankille lyhennyksiä ja laina siirtyi kelan haltuun. Lopulta sieltä tuli päätös, jossa ilmoitettiin lainan ja siihen liittyvien korkojen anteeksiannosta.

[/quote]

Se, että sinä sait opintolainan anteeksi, ei tarkoita että kaikki saisivat. Kela tosiaan maksaa lainasi pankille, mutta Kela saa kyllä periä sitä sinulta takaisin. Kaikki eivät niitä todellakaan saa anteeksi, vaan joutuvat tekemään Kelan kanssa maksusuunnitelmia yms. etteivät menettäisi luottotietoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä