Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava pussasi vauvaani suulle

Vierailija
26.11.2013 |

Olenko liian hysteerinen äiti kun tuttava sylissään pitäessä moiskautti vauvani suulle suukon ja nyt vain mietin mitä siitä on voinut tarttua? Vauvalla on ikää 7 kk ja sekä alhaalla että ylhäällä on hampaat. En tunne tuttavan terveyshistoriaa ja tilanne tapahtui niin nopeasti etten ehtinyt estää.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain av-mamma ei tiedä, että yleisistä vessoista voi saada hepatiitti A.ta ja B.tä.

Vierailija
42/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Mä pussaan mun 5-vuotiasta bonuslastani suulle kun lapsi itse niin haluaa. Ja niin pussaa lapsen isä ja äitikin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Mä pussaan mun 5-vuotiasta bonuslastani suulle kun lapsi itse niin haluaa. Ja niin pussaa lapsen isä ja äitikin. :)

Vierailija
44/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nohyisaakeli. Aika ällöttävää. En tykkäis yhtään jos joku kävis pussailemassa suulle mun vauvaa. Ja en todellakaan ole mikään bakteerikammoinen. vain tuo kariesbakteeri on se mitä koitan olla tartuttamatta ja jumankekka jos joku kävis sabotoimassa kuukausien, ehkä vuosien tuloksen omalla hellyydenkaipuullaan.

Vierailija
45/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:47"]

Nohyisaakeli. Aika ällöttävää. En tykkäis yhtään jos joku kävis pussailemassa suulle mun vauvaa. Ja en todellakaan ole mikään bakteerikammoinen. vain tuo kariesbakteeri on se mitä koitan olla tartuttamatta ja jumankekka jos joku kävis sabotoimassa kuukausien, ehkä vuosien tuloksen omalla hellyydenkaipuullaan.

[/quote]

En minäkään ymmärrä miksi ihmisten täytyy tyrkyttää niitä eritteitään muille. On muitakin tapoja osoittaa hellyyttää mutta jostain syystä näille lääppijöille ei riitä mikään muu kuin se, että saa oman sylkensä toisen naamalle.

Vierailija
46/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävää. Luokittelisin pahoinpitelyksi.

Vielä ällöttövämpää oli katsoa tuttavaani ruokkimassa sisarensa vauvaa purkkipöperöllä. Jokainen lusikallinen kävi ruokkijan suussa. Lienee joku vähemmän sivistyneiden tapa varmistaa ettsi ruoka ole kuumaa.

Vierailija
47/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en kariesbakteereista friikkailisi niinkään (sen ne lapset saa joka tapauksessa jotain kautta jossain vaiheessa) mutta kyllä mä pidän tuota tosi outona tapana. Joissain maissa vanhemmat pusuttelee lapsiaan suulle eikä siinä mitään outoa ole niiden mielestä, mutta Suomessa niin ei vaan ole tapana tehdä. Suulle suutelu kuuluu mielestäni aikuisten välisiin suhteisiin. 

Vierailija
48/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä se tuttava sanoi, kun kerroit ettet pitänyt moisesta?

Vierailija
49/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen surullisena tätä ketjua siksi, että juuri tällaisten rajoittavien tunnetalousnormien, mitä perustellaan milloin milläkin syyllä, meillä on huonosti voivia lapsia ja aikuisia, jotka syövät masennuslääkkeitä kuin leipää.

Kannattaisi ottaa meidänkin mallia niistä italialaisista.

Vierailija
50/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät ole koskaan syöttäneet minua samalla lusikalla tms. Limsoja ja karkkeja ei ole juotu ja hampaitani on harjattu pienestä saakka, fluoritablettejs syöty jne. Kuitenkin äitini muistaa kuinka eräs tuttu jolla huonot hampaat, plussasi minua suulle ollessani vuoden ikäinen. Varmaan siitä nämä reiätkin saaneet alkunsa. Veljelläni ei yhtäkään reikää. Eli kannattaa sitä lapsen suuta suojella! Itse aion olla tarkka oman lapseni kanssa kun sen aika on. Ottaisi myöskin päähän jos joku sen menisi pilaamaan.

Vierailija
51/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei pussailla suulle. Pedaritouhua.

Vierailija
52/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Italiassa ja mieheni pussaa vauvaamme suulle. Muut sukulaiset pussaavat otsalle tai poskelle. Ihan normaalia vanhemmilta, mutta ei täälläkään nyt ihan ventovieraat vauvaa suulle pussaa.

Ja pakko vielä sanoa, että italialaisten hampaat ovat useimmilla ihan järkyttävässä kunnossa. Parikymppisilläkin hampaanvälit ruskeina tai ihan kokonaan mätiä hampaitakin suussa. Että ihan tyytyväinen olen, ettei se nyt ihan jokaisen "oikeuksiin" kuulu tulla pussailemaan vauvaa suulle.

Eikä täällä myöskään varoitella karies-bakteerin tarttumisesta. Eli ihan taatusti menee sieltä vanhemman mädästä suusta lusikkaa lasten suuhun. 

Vierailija
53/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta.. siis ihan tosissaanko ihmiset välttää lapsiensa suukottelua? Tässä kohti minulta meni yli ymmärryksen. Olen perheestä jossa on suukoteltu suulle (huom, nopea suukko ei ole sama kuin suuteleminen!!!) ja itse olen jatkanut perinnettä, joten minulta löytyy pieniä poikalapsia jotka ihan varmasti nasauttaa pusun tuttujen suulle ihan omalla aloitteella. Eipähän voi sanoa että meidän pojista kasvaisi miehiä, jotka eivät puhu eikä pussaa.

Myös tuttavaperheellä on tapana suukotella lapsia ja myös heidän lapsiltaan voi saada pusun kun on lähdössä kotiin.

Kyllä ne huonot hampaat tulee jostain ihan muusta syystä kuin pusuista..

Vierailija
54/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 15:29"]

Mielestäni olisi lapsen lähipiiriltä aika upea lahja lapselle hänen koko elämäänsä ajatellen, jos pidettäisiin huoli ettei sylkikontaktia tule (suukot, ruokailuvälineet, saman jäätelön nuoleminen, ym). Kariesta eli niitä reikiä hampaisiin ei tule, ellei sitä bakteeria ole saanut lapsena suuhunsa. Aikuisiällä kariesbakteeri ei käytännössä enää pesiydy suuhun toisen syljestä.

Eli jos lapsuuden ajan saadaan suu pidettyä puhtaana kariesbakteerista, lapsen hampaat eivät reikiinny, vaikka hän ei pesisi niitä ikinä. Toki likaisista hampaista tulee ienvaivoja ja sitä kautta toisenlaisia hammasongelmia, mutta reikien puuttuminen koko elämän ajan säästäisi aikamoiselta rahanmenolta, kivulta, säryltä, jännitykseltä, ulkonäköhaitoilta  ja toiminnallisilta ongelmilta (esim.syömisen vaikeus, lohkeilevat hampaat/paikat).

[/quote]

Aivan,  vauvojen/lasten pussaamisesta suulle pitäisi antaa paljon enemmän valistusta, näin toitottavat myös hammaslääkärit. Kariesbakteeri on tunnettu jo vuosikymmeniä ja silti aikuiset pussailevat vauvoja suulle.  

Meillä lapset ovat säästyneet hampaiden reikyytimiseltä, vaikka ovat olleet laiskoja hampaiden pesijöitä  ja siksi uskon vahvasti teoriaan kariesbakteerin tarttuvat juuri suulle suukotuksesta.

Vierailija
55/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:15"]

Joo onhan hän teidän silmäterä ja ihana pieni ja awwwww, mutta camoon!! Missähän neuvolassa näin ohjeistetaan?

[/quote]

Suulle pussaamisen haitoista/vaaroista ja kariesbakteerista valistettiin neuvoloissa jo 70-luvulla. Tiedosta ei luulisi olevan tänä päivänä pulaa.

Omat lapseni ovat kiittäneet, ettei heitä ole vauvana suukoteltu suulle ja tartutettu kariesbakteeria, ja niin he ovat tehneet omilleen, eikä heidänkään hampaissaan ole ainuttakaan reikää, vaikka ovat jo lähes teini-ikäisiä.

Vierailija
56/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:20"]

Minä luen surullisena tätä ketjua siksi, että juuri tällaisten rajoittavien tunnetalousnormien, mitä perustellaan milloin milläkin syyllä, meillä on huonosti voivia lapsia ja aikuisia, jotka syövät masennuslääkkeitä kuin leipää.

[/quote]

Väität nyt siis masennus johtuu siitä, että vanhemmat ja lapset eivät olleet sylkikontaktissa?

Vierailija
57/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:20"]

[/quote]

Nimenomaan! :-) Suomalaiset on varmaan kosketuspelkoisimpia ihmisiä koko pallolla.

Vierailija
58/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kariesbakteerin voi saada myös vanhempana esimerkiki tyttö/poikaystävältään. Se siis todistetusti tarttuu myös vauvaiän jälkeen. Ruotsissa tutkimuksissa todettu että kariesbakteeri oli noin puolella 12-vuotiaista mutta jo 80%:lla 17-vuotiaista. Tutkimuksessa seurattiin samaa lapsijoukkoa.

Vierailija
59/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:18"]

Ei voi olla totta.. siis ihan tosissaanko ihmiset välttää lapsiensa suukottelua? Tässä kohti minulta meni yli ymmärryksen. Olen perheestä jossa on suukoteltu suulle (huom, nopea suukko ei ole sama kuin suuteleminen!!!) ja itse olen jatkanut perinnettä, joten minulta löytyy pieniä poikalapsia jotka ihan varmasti nasauttaa pusun tuttujen suulle ihan omalla aloitteella. Eipähän voi sanoa että meidän pojista kasvaisi miehiä, jotka eivät puhu eikä pussaa.

[/quote]

No joo... Toivon mukaan olet myös opettanut pojillesi, ettei ketään saa pusutella väkisin - vaikka niin ilmeisen ylpeä heidän estottomuudestaan oletkin.

Vierailija
60/62 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasta ei törkyturvat suukottele, en itsekään suukottele suulle. Ties mikä pervo tommonen suukottelija on. Lisäksi ihmisen intiimialue on alle metri ja sinne ei luvatta idiootit tunge, minä en olis tommosen idiootin kans missään tekemisissä joka luvatta lapseeni koskee. Te paskaturvat voittekin paskasella suullanne pussata kakrujanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi