Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen äkillinen vatsakipu, mitä tehdä?

Vierailija
26.11.2013 |

Mies ei ole kipeä just koskaan. Nyt, yhtäkkiä, kun sen piti lähteä töihin, menikin lattialle makaamaan. Kuulemma alkoi ihan hirveä vatsakipu, ei ole koskaan ollut kovempaa kipua hänellä vatsassa.

Ei voi olla umpisuoli, koska on vasemmalla puolella. Navan alla se kipu, kuulemma jatkuva. Hiukan ennen kivun alkamista kävi kuulemma vessassa ja uloste tuli voimalla, voisiko johtua siitä?

Katosin joltain lääkärisivulta akuutti vatsa-oireista jutun, ei oikein mikään niistä iske. Mies ei suostu lähtemään lääkäriin.

Mulla on itsellä silloin tällöin ollut kovia vatsakipuja, äkillisiä. En ole pitänyt niitä minään, koska mulla ollut joskus sellasia lapsesta asti. Olen ajatellut, että suoli vaan kiukuttelee, mulla taipumusta ummetukseen. Mutta tuo miehen kipu huolettaa, kun ei hänellä ole ollut.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terkkariin ja neuvottele oireista hoitsun kanssa.

Vierailija
2/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti liittyy vatsan toimintaan. Onko teillä maitoa? Jogurttia? Niitä voisi näin alkuun ottaa. Vatsa kipeytyy joskus, ei se aina tarkoita mitään vakavaa. Kannattaa nyt hetki seurata kivun laatua ja auttaako, jos menee makuulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuulla olo ei tunnu vaikuttavan kipuun - mutta kipu on ilmeisesti niin kova, ettei voi kuin olla pitkällään.

Yritän tuota jogurttia/maitoa.

Tekisi mieli soittaa terveyskeskukseen, mutta ne sitten käskee tuoda miehen sinne ja se ei suostu lähtemään...

Vierailija
4/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei suostu lähtemään lääkäriin, niin annat sille Panadolin ja lähdet vaikka shoppailemaan. 

Vierailija
5/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin jo Panadolia. Ja nyt maitoa. Jogurtti ei kelvannut. Ehdotin soittoa niiden työterveysasemalle, mutta ei kuulemma saa soittaa. (?)

Vierailija
6/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lääkäriä noin paljon pelkää?

Vierailija
7/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tulee välillä kamalat vatsakivut, sitten saakin ravata vessassa ja ensin tulee vain ilmaa mutta helpottaa hetkeks ja sitten alkaa kramppaamaan taas ja tätä jatkuu kunnes suoli sitten tyhjenee ripulina. Saattaa vaatia pari, kolme vessankäyntiä, mutta sitten olo on taas ihan hyvä. Tätä tapahtuu vaikka vatsa toimiikin päivittäin, en tiedä onko sitten jotein divertikkeleitä tai vastaavaa. 

Umppari kun tulehtui sen sijaan kipu alkoi närästyksenä, ylävatsassa, siirtyi sitten alavatsaan. Menin lääkäriin kun Panadolikaan ei auttanut, sattui selkään ja mahaan enkä pystynyt kävelemään kunnolla, pelkäsin että vauvalla oli joku hätä (rv16). Oikeanpuolinen vatsakipu alkoi vasta kun lekuri sitä paineli, ja siitä sitten leikkaukseen.

Odottele nyt ihan rauhassa tunnin että tehoaako Panadol ollenkaan (kai anoit 1g?). Jos kipu ei hellitä ollenkaan soitat lääkärin, jos et saa soittaa niin lähdet muualle ja ilmoitat miehellesi ettet jaksa kuunnella jos ei apu kelpaa.

Vierailija
8/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:27"]

Soita terkkariin ja neuvottele oireista hoitsun kanssa.

[/quote]

Siis soitat vaan sinne terkkariin ja juttelet oireista. Ei ketään tarvitse pakolla lähteä viemän minnekään, mutta kyllä se puhelimessa neuvoo sen minkä etäältä pystyy.

Vierailija
9/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on divertikuloosi, joka aiheuttaa kovia alavatsakipuja. Mies on ollut vaivan takia sairaalahoidossakin. Divertikuliitissa nousee kuumekin.

Vierailija
10/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa toki soittaa ja kysellä vähän. Eihän se soittaminen sitä kumminkaan tarkoita, että pitäisi minnekään lähteä. Sieltä voi kumminkin saada asiantuntevaa apua.

Vierailija
11/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkilliset kovat vatsakivut on aina syy mennä lääkäriin.

Vierailija
12/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä on tässä vielä se ongelma, että pässi äijä ei ole muuttanut kirjojaan tähän kotiimme. Asuu virallisesti naapurikunnassa, jonka terveyskeskukseen ei saa puhelimella yhteyttä ikinä. Meillä on 700 m päässä terveyskeskus, mutta eihän ne suostu siellä miestä hoitamaan, jos ei sillä ole pää irti ja hengenlähtö edessä, kun se ei ole tän kunnan asukas. Vuosi ollaan tässä jo asuttu ja ei voi muuttaa äitinsä luota kirjoja. Aiemmassa kodissakin sillä oli niin, että kirjat vaan äidin luona... En tiedä, mikä peli se on, kun kerran ollaan naimisissakin.

Mä luulen myös, että sillä on joku "suolisolmu", koska pari päivää valitteli ummetusta. Mulla ollut aiemmin nuorempana usein vastaavia kipuja eikä mitään elimellistä vikaa havaittu - nykyisin, kun syön mm. paljon kuituja ja juon kunnolla vettä, ei ole ollut kipujakaan.

Mies vetää kahvia tyhjään mahaan, syö vehnäpullaleipää ja väänsi eilenkin 1/2 l jätskiä ja pussin sipsejä. Kai siinä vatsa kipeytyy. >:I

Vierailija
13/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä nyt kuitenkin kannan huolta... Mutta olkoon nyt sitten, jos ei kerran kummempi apu kelpaa. Ja kuului äsken soittavan töihin, että ei just nyt pääse lähtemään kivun vuoksi, joten voinee soittaa sitten lääkäriinkin itse, jos on tarvetta.

Vierailija
14/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi pelotella, mutta setäni syöpä paljastui juuri noin. Oli hiljaa kärsinyt vatsakivuista, kunnes ne yltyivät sietämättömiksi. Kun sitten viimein meni lääkäriin asti, luvattiin elinaikaa korkeintaan neljä viikkoa. Jaksoi vain viikon. Ja kyseessä täysin terve alta kuusikymppinen mies.

Minä ainakin ottaisin vatsakivut vakavasti. Parempi mennä lääkäriin ja kuulla, että kyse ei ole mistään vakavasta kuin kärsiä kotona tietämättä mikä vaivaa.

Vierailija
15/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo mies on ollut terve aiemmin. En nyt vaan jaksa uskoa, että sille olisi yhtäkkiä joku vakava tauti kehittynyt. Se vaan syö huonosti. Mutta jos on vatsa kipeä vielä illalla tai jos tuo tulee uudelleen, sitten lääkäriin.

Vierailija
16/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa, mutta kirjoilla äidin luona? Onnea vaan teille ;-)

Vierailija
17/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kipu siellä vatsassa vai nivusessa? Ystäväni pojalle tuli äkillinen kipu, joka tuntui alavatsassa, mutta syynä oli kiveksen kierrtyminen. Se voi tapahtua myös aikuiselle. Vaatii pikaisen leikkauksen.

Vierailija
18/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, kirjoilla äidin luona. Vatsa kramppaa, mutta vaimo soittaa lääkäriin. 

Nyt mies itse soittaa vaikka terveysneuvontaan 09 10023 ja kysyy, miten toimia. 

Vierailija
19/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan voi arvata / tietää, mikä miehelläsi on. Isälläni oli esim. virtsatiekiviä ja oli todella tuskainen. SOITA ASIANTUNTIJOILLE, ET SAA TÄÄLTÄ DIAGNOOSIA.

Vierailija
20/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin miehellä alkoi kova vatsakipu. siis todella kova. Ei tullut mitään ylhäältä eikä alhaalta ja kipu jatkui seuraavanakin päivänä. Passitin lääkäriin ja kyseessä oli umppari.

Jos kipu jatkuu niin lääkäriin. voihan se olal suolitukos tms. Mutta odottakaa nyt hetki, jos tulee kipu ns. pihalle.