Marimekon surkea laatu nykypäivänä
Kuinka suomalainen, ulkomaillakin seilaava yritys Marimekko voi tehdä niin laadultaan ala-arvoisia vaatteita? Olen ostanut useita Marimekon trikootunikoita, paitoja, hameita ja hyvin usein värit haalistuvat pesussa nopeasti, tekstiilin pintaan tulee "harmaus". Muoto menee pesussa, saumat purkautuvat. Ihan käsittämätöntä että vaate jonka hinta on 70-90 eur, on näin huonolaatuinen. Ja, niin, olen noudattanut pesuohjeita. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Pidän Marimekon kuoseista, harmittaa siksi, koska ei ole oikein muutakaan merkkiä joka tekisi samankaltaisia vaatteita.
Kommentit (24)
Minä olen pettynyt Marimekon lakanoihin. Mulla on yhdet, vuosia vanhat lakanat. Edelleen paksua, hyvää puuvillaa, värit kuin uudessa, vaikka paljon käytetty ja pesty.
Sain viime vuonna joululahjaksi uudet Marimekon lakanat. Todella surkeaa laatua, onnettoman ohutta kangasta. Meillä on kesäpeitot värillistä kangasta ja se väri näkyy uusien lakanoiden läpi valkoisista kohdista, kun peitto on pussilakanassa. Vanhoissa lakanoissa ei näy.
Muutenkin parin pesun jälkeen nuo lakanat jo ihan virttyneen oloiset. Enää en Marimekkoa valitettavasti osta paitsi metritavarana kangasta ehkä.
Minusta myös uudet kuosit ovat aika luontaantyöntäviä. Samoin vaatteiden mallit. Vielän. 5-7 vuotta sitten Marikuvastoissa oli paljon vaatteita, joita teki mieli mennä liikkeeseen katsomaan ja ostamaankin. Nyt joulun kuvaston vaatteet oli sellasiia muodottomia loimia, ei kiitos.
Sama ongelmahan on lähes kaikissa ennen laadukkaina pidetyissä tuotteissa, ei yksinomaan Marimekossa.
Samanlaisia kokemuksia on minullakin. Minulla on useita T-paitoja ja yöpaitoja. Vanhemmat ovat paksumpaa trikoota, pehmeää ja lämmittävää iholla. Uudemmat ovat ohuempaa ja jotenkin kovaa materiaalia. Yöpaidat ovat jopa kalseita pukea ylleen. Saumat kiertävät heti ensipesusta lähtien. Värit ovat pysyneet varsin hyvin enkä ole havainnut harmaantumistakaan. Hinta on noussut niin paljon, että korkeintaan käyn alennusmynnissä katsomassa, löytyisikö jotain sopivaa. Normaalihinalla en ole ostanut vähään aikaan mitän.
Olen pettynyt lasten raitapaitojen saumoihin. Langat eivät kestä pesussa. Materiaali myös on liian ohutta ja nopeasti kuluvaa. Lasten raitayöpuvut ovat suorastaan reijillä! Eivät kestä kierrätystä lapselta toiselle. Alamme boikotoimaan Marimekkoa.
Tää nyt on vanha keskustelu, mutta aktivoin koska asia on (edelleen) ajankohtainen. Mua harmittaa kun Marimekon laatu vaihtelee niin hirveästi eikä koskaan voi tietää mitä saa. Ostin muutama vuosi sitten kotiin ja mökille kerralla uudet mustavalkoiset Kaksi raitaa -käsipyyhkeet, useita kappaleita siis, ja niistä suurin osa hajosi ekan pesun jälkeen, eli sauma purkautui lenkin alta ja pyyhe alkoi repsottamaan. Lisäksi pyyhkeiden frotee on ohutta/karkeaa/huonolaatuista. Reklamoin tästä Marimekolle, he toimittivat uudet pyyhkeet (jotka taas ovatkin kestäneet vaikkakin frotee edelleen yhtä huonon tuntuista), ja heitä ei siis laisinkaan kiinnostanut esim. tutkia niitä orkkispyyhkeitä että mikähän on niissä vialla, lähettivät vaan uudet eivätkä edes anteeksipyydelleet. Toisaalta sitten taas olen saanut lahjaksi muutaman käsipyyhkeen Tiili-sarjasta jotka on paksua froteeta ja siis ihan huippulaatua.
Nyt ostin itselleni Matkalla Kivet untuvatakin, joka oli itselleni merkittävä sijoitus, ja ajattelin että saan siitä ns. loppuelämän takin. Takkihan on malliltaan ym. aivan ihana, ja suurimmilta osin todella lämmin, mutta - keskellä hartiaa menee sauma, jonka molemmilta puolin untuva puuttuu täysin. Hartioissa ei ole mitään vahviketta tai lämmittävää osiota, sitä ei ole jaoteltu pienempiin osioihin vaan etu- ja takaosan isot osiot yhdistyy hartiassa saaden aikaan sen että hartia-alueen untuvat ei pysy hartioilla. Nyt kovilla pakkasilla olen joutunut pitämään villahuivia takin alla jottei hartiat jäädy. Kuvitelkaa! Se takki on todella kallis ja tällaiselle tavalliselle ihmiselle aikamoinen sijoitus, ja sitten siinä pitkässä untsikassa on hartialla reilut kaistaleet jossa on pelkkä polyesterkangas. Miten tällainen voi olla edes mahdollista?
Marimekon musta Weekender-laukku on mennyt pesussa kamalannäköiseksi ja kaikissa reunoissa on reikä. Ihan normaalilla käytöllä on ollut, mutta ei vaan näköjään kestä. Hinta oli yli 100 euroa…
Meillä on vanhat Marimekon pussilakanat 70-luvulta jotka eivät ole haalistuneet, kangas on niin paksua että se on melkein jäykkää, ne menisi edelleen uutena vaikka on 50-vuotta vanhat. Joskus 10 vuotta sitten sain lahjaksi Unikko-lakanat, joista toinen tyynyliina repesi saumasta koko pituudeltaan kolmannen pesun jälkeen.
Jotenkin luulisi että kun tuotanto on siirretty Suomesta "kiinaan" (en tiedä missä ne tehdään) niin tuotteista saisi edelleen hyvän katteen vaikka ne olisi todella hyvälaatuisia, koska tuotanto on nykyään niin halpaa, mutta ei. Tuotanto on halpaa, materiaaleissa säästetään, hinnat nousee. Jossain vaiheessa tämä alkaa näkyä kun asiakkaat äänestää jaloillaan. :-(
Onko laatu parantunut?
Ketju on aloitettu 2013.
Ihan samaa on edelleen. Trikoomekot heti puhki, värit haalistuneet jne. Todella harmi. Miksi miksi miksi mikään ei ole kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Onko laatu parantunut?
Ketju on aloitettu 2013.
Luitko ketjua?
Marimekon Unikkomukien pohjaan on tullut tavallisesta Savonia lusikasta ikäviä naarmuja. Ei auttanut peseminen astianpesukoneessa. Arabian mukeissa ei samaa ongelmaa?!
Ei ole ollut tuollaisia ongelmia Marimekon vaatteiden kanssa.
Stadinmimmi kirjoitti:
Marimekon Unikkomukien pohjaan on tullut tavallisesta Savonia lusikasta ikäviä naarmuja. Ei auttanut peseminen astianpesukoneessa. Arabian mukeissa ei samaa ongelmaa?!
Arabian mukeissa on ongelmia, kulutustavaraa.
Sain juuri kommentin Marimekon asiakaspalvelusta, että tuotteen kuuluukin nukkaantua ja nyppääntyä viikon käytön jälkeen.
Ei ole ollut tuollaisia ongelmia Marimekon tuotteiden kanssa.
No mitä kuvittelette kun niissä lukee nyt made in portugal tai mikä lie. Jossain halpamaassa ne pikkulapset ompelevat.
Ostin juuri tori.fi: stä 1980 luvun Marimekon mekon. Kangas on aivan erilaista kuin uusissa mekoissa.
Aivan ihana paksu vahva puuvilla 🤎
Tänään IS kirjoitti, miten mukin pohja oli pudonnut ja kuumat kahvit päälle. Ihmettelen muutenkin Marimekkoa. Hinta on kallis, mutta esim. Lakanat ommellaan muualla kuin Suomessa. Samaa ihmettelen Pentikistä, miksi ompelutyö Pakistanissa?
Onneksi on Vilpola, lakanat ommellaan Raumalla. Kangas huippulaatua ja saumat suorassa. Itse pidän Iiro Ahokkasn kuoseista. Eli huippulastua, Suomessa tehtyä työtä, saa prändihintaa edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
No mitä kuvittelette kun niissä lukee nyt made in portugal tai mikä lie. Jossain halpamaassa ne pikkulapset ompelevat.
Nykyään on Made in China....
Marimekko ei ole enää suomalaista nähnytkään, toivottavasti boikotoitte!
Kysyin kerran Marimekolta, miksi vaatteet tehdään nykyään ohuesta trikoosta. Vastaus oli, että kuluttajat haluavat pehmeää kangasta.
Ohut trikoo kuluu nopeammin, kiertää, ei lämmitä, on velttoa. Vanha paksu trikoo oli pehmeää, kesti hyvänä vuosikausien käyttöä ja pesua (toisin kuin nykyinen, joka nukkaantuu muutamassa pesussa kuluneen näköiseksi). 20 vuotta vanha tasaraitapaita on parempi kuin nykyään myytävät uutena.
Hinta on vastaavasti noussut.Tottakai ohut, huono kangas on paksua ja hyvää halvempaa. Tuotto kasvaa.
Minä en kyllä osta enää. Huonoja kokemuksia olen kuullut muiltakin, mm. miten satojen eurojen takista hajoaa heti useampi kohta...