"Mateemaattisesti" tyhmä ei pääse edes lähihoitajaksi...
toisin kuin usein kuulee että kuka vaan pääsee niin ei se iha niin mene!
Jos jakolaskut on jo hukassa niin mihin on mahdollisuudet?
Kommentit (51)
Matemaattisesti tyhmä ei ehkä pääse lähihoitajaksi, mutta voi päästä mille tahansa alalle, jolla ei tarvitse laskea. Alkaen siivoojasta ja keittiöapulaisesta minkä tahansa humanistialan (paitsi filosofian, koska logiikan peruskurssi on läpäistävä ja se on oikeasti vain abstraktia matematiikkaa) akateemiseksi.
Kuka viitsii väittää että lähihoitajat ovat matemaattisesti älykkäitä? Jos olisivat eivät toimisi ko.ammatissa vaan ihan vähän tähtäisivät korkeammalle.
Tuskin sitä pellen leimaa otsaan lyödään ellei sitä itte ansaitse ;)
Mulla oli keskiarvo 9. Lk päättötodistuksessa 6.9. Matikka 6. Pääsin sisään mun ulospäinsuuntautuneisuuden, sosiaalisuuden, energisyyden avulla; kouluaineet joissa oli parempi arvosana ku 7, oli kuvaamataito ja kotitalous :D Hyvinhän koulun sain käytyä ja nyt sh-kouluja käyn toista vuotta :) perusmatematiikkaa ei paljoa tarvii, lähihoitajakoulussa tulee lääkelaskut jotka opetllaan sillä sit läpikotaisin. Ja siellä saa helposti myös henkilökohtasta opsstusta vaikeisiin asioihin, ite otin matematiikassa 2h viikossa kahdenkesken lisäopetusta mat. oplta ja koket meni helposti läpi :)
hoiva-apulaiseksi sitten, siinä ei tarvitse lukea matikkaa ja pääsee kuitenkin tekemään jotain samojakin tehtäviä kuin lähihoitajat.
http://www.takk.fi/koulutus/koulutusyleisesite/print.html?koulutusyleisesite=&esite=1038
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:30"]
Kuka viitsii väittää että lähihoitajat ovat matemaattisesti älykkäitä? Jos olisivat eivät toimisi ko.ammatissa vaan ihan vähän tähtäisivät korkeammalle.
[/quote]
Minä ainakin olen matemaattisesti lahjakas, olen Mensan jäsen ja olen kouluttautumassa lähihoitajaksi. Että revi siitä!
En jaksa uskoa että kukaan olisi oikeasti niin yksinkertainen (ellei taustalla ole jotain kehitysvammaisuutta, vakavia oppimishäiriöitä tms.) etteikö oppisi ihan perus matematiikkaa, vaan tällöin kyseessä on ihan motivaation puute. Haet sinne kouluun mihin haluat ja perehdyt matematiikan tunnilla oikeasti siihen aiheeseen. Monet muut pääsevät matikassa varmasti helpommalla ja vähemmällä työllä kuin sinä, mutta se ei tarkoita ettetkö voisi läpäistä kovalla työllä ja vaivannäöllä. Kaikki eivät ole yhtä hyviä tietyissä oppiaineissa, mutta kyllä kuka tahansa voi läpäistä (vaikka sitten rimaa hipoen) perustason opinnot kovalla työllä.
Terveisin yliopisto-opiskelija, joka juuri läpäisi virkamiesruotsin ihan rehellisellä kovalla työnteolla, vaikka ei osannutkaan ennen yhtään ruotsia.
En tiedä lähihoitajista, mutta ainaki bioanalyytikon pääsykokeen matikan kokeesta saadut pisteet niin olemattomat, ettei niillä juurikaan väliä. Haastattelun perusteella sinne sisälle mennään, ja ensimmäisen hakutoiveen pisteillä.
[/quote] Ei kaikki matemaattisesti lahjakkaat toimi matematiikan professoreina
[/quote]
Minä kirjoitin pitkästä matematiikasta E:n, ja harkitsen lähihoitajaksi opiskelua. Enkä suinkaan ole ainoa. Ei se matemaattinen lahjakkuus läheskään aina tarkoita hohdokasta uraa, varsinkaan näillä työttömyysluvuilla.
Sen sijaan olen sitä mieltä, että on hyvä että lähihoitajalta (jolla on paljon vastuuta, mm lääkityksen annossa, vaikkakaan ei liuosten varsinaisissa laskuissa) vaaditaan tietty laskennallinen peruskyky, mikä ei kyllä todellakaan tarkoita matemaattista lahjakkuutta. Perusprosenttilaskut, mitä vaikeampia ei pääsykokeissa täydy osata, pitäisi olla jokaisella hallussa. Sellaiset peruslaskut kyllä oppii ihan puhtaalla ahkeruudella, jos vain viitsii. Ei todellakaan tarvitse olla mikään nero, jotta voi laskea esimerkiksi liuoksen vahvuuden. Toisilta se vaatii enemmän pitkäjänteisyyttä, toisilta vähemmän, mutta niin tyhmää tapausta en ole vielä tavannut, jolle olisi sellainen peruslasku mahdoton oppia. Monesti kyse on vaan laiskuudesta. Oli minullekin ruotsi lukiossa yhtä helvettiä, vaikka tajuttoman helppo kurssi onkin. Tein vain pirusti enemmän töitä kun muut, niin johan ne kurssit läpi pääsi, ja nykyään jopa uskallan puhuakin alkeellisesti kieltä, vaikka kielipää ei todellakaan ole edes keskiverron tasoa.
Mun yläastekaveri, joka lähti opiskelemaan lähihoitajaksi oli kyllä niin vitun tyhmä että ei päässyt lääkelaskukokeita oikein läpi paitsi sitten kun oppi niitä kokeita uusiessaan ne kysymykset jo ulkoa. Ja siitä tuli lähihoitaja, joka annostelee vanhainkodissa lääkkeitä vanhuksille, aika scary. Ja kertoi vielä että miten ei yhtään osaa niitä laskuja, mutta onneksi oppinut jo kyssärit ulkoa että kyllä kohta pitäisi koe mennä läpi. Todella järkyttävää.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:44"]
Mun yläastekaveri, joka lähti opiskelemaan lähihoitajaksi oli kyllä niin vitun tyhmä että ei päässyt lääkelaskukokeita oikein läpi paitsi sitten kun oppi niitä kokeita uusiessaan ne kysymykset jo ulkoa. Ja siitä tuli lähihoitaja, joka annostelee vanhainkodissa lääkkeitä vanhuksille, aika scary. Ja kertoi vielä että miten ei yhtään osaa niitä laskuja, mutta onneksi oppinut jo kyssärit ulkoa että kyllä kohta pitäisi koe mennä läpi. Todella järkyttävää.
[/quote]
Minä olen käsittänyt, että lääkäri (tai sairaanhoitaja?) suorittaa ne varsinaiset lääkelaskut ja lähihoitajien tehtävänä on vain toimittaa potilaalle lääkärin määräyksestä annetut määrät lääkettä. En jaksa uskoa että lähihoitajat näitä lääkelaskuja suorittaisivat, vaikka jonkinlaiset perusteet lääkelaskuihin heidän opintoihinsa kuuluukin.
Äly sitä läpäläpä.
Normaali ihminen, sillä tunnetulla älykkyysosamäärälläkin ilmaistuna 80 riittää hyvin lähihoitajan vaatimuksiin. Ihan jo siksi, että enimmäkseen kyse on harjoittelusta, jota onneksi Suomessa jo peruskoulussa tulee ihan hyvin matikasta. Jos jollakin on peruslaskutaidot lähärikoulun aikaan hukassa, niin ne voi treenata. Apua löytyy, jos taustalla on lukiongelmia.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:44"]
[/quote]
Minä olen käsittänyt, että lääkäri (tai sairaanhoitaja?) suorittaa ne varsinaiset lääkelaskut ja lähihoitajien tehtävänä on vain toimittaa potilaalle lääkärin määräyksestä annetut määrät lääkettä. En jaksa uskoa että lähihoitajat näitä lääkelaskuja suorittaisivat, vaikka jonkinlaiset perusteet lääkelaskuihin heidän opintoihinsa kuuluukin.
[/quote]
No toivottavasti ei, koska silloin on jokaikinen vanhus todellisessa vaarassa keitä hän vanhainkodissa hoitaa. Ehkä noin kertomallasi tavalla sitten onkin, koska en ole kuollut vielä yhtään hänen huolimattomuudestaan johtuvaa kuolinuutista sieltä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:54"]
Mä oon matemaattisesti tyhmä ja mulla on yliopistokoulutus.
[/quote]
Eiks tuo ole ihan normaalia tietyissä tiedekunnissa?
Näin mäkin luulisin, kuin 13, mutta sairaanhoitajakin on vaan inhimillinen ihminen virheineen. Sen vuoksi olisi hyvä sillä lähkärilläkin olla virheen huomatessaan se normi matikan taito ja hyvä hox, jotta seula olis tiuhempi.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:54"]
Mä oon matemaattisesti tyhmä ja mulla on yliopistokoulutus.
[/quote]
Eiks tuo ole ihan normaalia tietyissä tiedekunnissa?
[/quote]
On aineita, joissa tarvitsee matikkaa ja sitten on sellaisia, joissa ei tarvitse. Vaikkapa nyt psykologiassa tarvitsee, mutta filologioissa ei juurikaan. Itse olen opiskellut kieliä, enkä ole opinnoissani tarvinnut muuta matikkaa kuin yksinkertaisia prosenttilaskuja.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:57"]
Näin mäkin luulisin, kuin 13, mutta sairaanhoitajakin on vaan inhimillinen ihminen virheineen. Sen vuoksi olisi hyvä sillä lähkärilläkin olla virheen huomatessaan se normi matikan taito ja hyvä hox, jotta seula olis tiuhempi.
[/quote]
Aivan, eihän se tietenkään sen ihmisen oma vika ole että on tyhmä kuin saapas. Ja kun on vielä niin tyhmä että ei edes itse tajua sitä. Ihminen vain, harmi vaan että niin tyhmä ihminen kuitenkin niin vastuullisessa hommassa missä on ihmisten hyvinvointi kyseessä. Siivooja olisi hänelle parempi ala esimerkiksi kun ollaan vastuussa vain roskista.
Olen sh erikoissairaanhoidossa. Lääkelaskuja tarvitaan todella vähän työssä tai ne ovat tasoa "montako pilleriä annan kun potilas tarvitsee 20 mg ja pillerin vahvuus on 10 mg" tai "paljonko vedän ruiskuun morfiinia, kun sen vahvuus on 20 mg/ml ja lääkäri on määrännyt kerta-annoksena 4 mg". Monimutkaisemmat on laskettu valmiiksi. Vaikeimpia laskuja joita joudun laskemaan on vaikkapa (ihan esimerkkinä, en muista tarkkoja mg-määriä tässä) se että antibioottia tarvitaan 600 mg ja ampullissa on esim 125 mg, montako ampullia laitan liuokseen ja kuinka paljon liuosta tarvitaan ettei se olisi liian väkevää.
Tiettyjen vaarallisepien lääkkeiden antonopeudet, kuten vaikkapa rytmihäiriöiden hoitoon tarkoitettu Cordarone, on laskettu valmiiksi tai lääkäri antaa annosteluohjeet.
Lastenosastolla tilanne on toinen, koska lääkkeet annostellaan painon tai ihon pinta-alan mukaan. Näillä osastoilla laskut varmistetaan toisella sairaanhoitajalla, jotta menevät varmasti oikein. Erikoissairaanhoidossa ainakaan meillä lähihoitajat eivät ilman erillistä LOVE-koulutusta osallistu lääkehoitoon ollenkaan, eivätkä siihen osallistuttuaankaan saa käyttää lääkehoito-osiota potilastietojärjestelmässäkään. Vaikka lh-koulutukseen sisältyykin lääkelaskuja ja lääkeaineoppia.
Jokaisen sairaanhoitajan täytyy 5 vuoden välein uusia IV-lupansa (eli lupa antaa suonensisäisiä ja selkäydinnestetilaan annettavia lääkkeitä, pistää kanyyleja ääreislaskimoon ja antaa verensiirtoja). Joten aika hyvin nämä asiat ovat hoidossa. Harvoin suun kautta annettavilla lääkkeillä ketään tappaa, suurimmat riskit liittyvät juuri IV-lääkkeisiin, joita lähihoitaja ei anna paitsi joissain ensihoitoyksiköissä ja erikoiskoulutettuna, ja joihin liittyy siis koko uran kestävä valvonta ja koulutus sairaanhoitajillakin.
Mitä mä oon jutellut lähihoitajien kanssa, ovat kyllä aika tyhmää sakkia. Eivät tiedä paljoakaan asioita, yleistiedon tasolla paljon puutteita yms. Siksi en halunnut lähihoitajaksi, etten saisi pellen leimaa.