Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tuo vanhaa lahjaksi, mitä mieltä?

Vierailija
25.11.2013 |

Taas tulee joulu ja etukäteen harmittaa anopin tapa antaa lapsillemme vanhaa tavaraa pakettiin käärittynä. Osa lahjoista voi olla uusiakin, mutta valtaosa on kirpputorilöytöjä.:(

Koen, että lahjan pitäisi olla uusi ja arvokas. Minusta vaikka gantin sukat olisi parempi lahja kuin 10 vanhaa kirppispaitaa. Kierrätys on ihan mukava juttu, mutta mielestäni ei jouluna!

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:34"]"Lähinnä inhottaa lasten puolesta, kouluikäinen taisi viime vuonna käsittää, että mummi ei arvosta."

No aika paksua, kouluikäinen lapsi on kyllä tuollaisen asenteen oppinut ihan kuule teiltä vanhemmiltaan. Mietipä jotain oikeasti köyhää lasta vaikkapa, olisi iloinen ihan mistä vaan, käytetystäkin, lelusta. Arvot ja asenteet opitaan vanhemmilta -jos te olette sitä mieltä, että lahja on arvoton ja nolo ja tyhmä, niin pian on lapsikin sitä mieltä vaikka alkuperäinen mielipiteensä olisi voinut olla ihan muuta.

[/quote]

Ei tasan ole! Sanomme aina, että kaikkia lahjoja pitää kunnioittaa ja olla mummille kohtelias. Kuitenkin meillä saa vapaasti ilmaista tunteita, kuten pettymystä.;) Emme myöskään kannusta lasta häpeämään tällaisia tunteita, saati leimaa käytöstä noloksi. Kuulostat jotenkin ahdistuneelta! Ap

Vierailija
2/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:29"]Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.

Itselleni ja lähipiirilleni ekologiset ja eettiset arvot (ja sitä kautta siis kierrätys ja mahdollisimman vähän uuden tavaran ostaminen) ovat todella tärkeitä ja minä ainakin arvostaisin huolella ja ajatuksella juuri minulle valittuja kirppistuotteita paljon enemmän kuin minua varten uutena ostettuja juttuja. Ja niin arvostavat onneksi lähipiirinikin. Olen jopa antanut omia vanhoja vaatteitani lahjaksi ystävilleni, jotka ovat niitä ihastelleet ja himoinneet minun niitä käyttäessäni.

[/quote] jos kehun tutun paitaa, niin se ei tarkoita että haluan löytää rätin käytettynä joululahjapaketista!

[/quote]

No sitä et ehkä, meidän kaveripiirissä vaatteiden vaihtelu ja kierrätys kaverilta toiselle on ihan normaalia ja arkipäivää :)

[/quote]

Niin. On aika tavallista, että ystävät ja tuttavat kierrättävät omien lastensa vaatteita toisilleen. Hyväkuntoiset ja vähänkäytetyt on otettu mieluusti vastaan, mutta koska se on sellainen arkinen juttu kaverien välillä, josta ei yleensä tehdä suurta numeroa puolin tai toisin, ei tulisi mieleenkään antaa vastaavia tuotteita "lahjoina".  Kierrätyksessä usein otan kassin omien lasten vanhoja vaatteita ja muut saavat katsoa ja valita, jos sieltä haluavat jotain itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:12"]

On kova neulomaan niin jälkikäteen on jäänyt harmittamaan etten pyytänyt etukäteen virkattua sängyn peittoa..sille olisi ollut käyttöä ja arvostaisin. Edelleenkin haaveilen peitosta mutta en ole raaskinut sanoa vaan otan vastaan villasukkia yms. joita jo monia pareja.

[/quote]

Tähän OT, mutta sen peiton neulomisessa/virkkaamisessa on ihan h-tin kova homma, vaikka kuinka olisikin kova neulomaan. Samalla vaivalla saa tehtyä villasukat koko suvulle vuosiksi eteenpäin, ja langatkin maksavat helposti useita satasia. Häälahjaksi voisin ehkä tehdä, jos todella läheinen pari kyseessä (esim oma tytär), muuten en kyllä ole raskinut edes itselle moista ruveta pykäämään. 

Aiheeseen, mielestäni lahjan on tärkeintä olla hyväkuntoinen ja ajatuksella saajalle valittu. Kirppislöydötkin voivat mennä tähän kategoriaan, ja vastaavasti uutena ostetut tuotteet voivat mennä sen ohi. Itse ostan melkein kaiki lahjat joko uutena tai teen itse, mutta en pahastuisi saajana käytetyistäkään, kunhan ei tosiaan ole mitään nuhjaantunutta trikoopaitaa tms kirpparin perusmateriaalia. 

Vierailija
4/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:29"]Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.

Itselleni ja lähipiirilleni ekologiset ja eettiset arvot (ja sitä kautta siis kierrätys ja mahdollisimman vähän uuden tavaran ostaminen) ovat todella tärkeitä ja minä ainakin arvostaisin huolella ja ajatuksella juuri minulle valittuja kirppistuotteita paljon enemmän kuin minua varten uutena ostettuja juttuja. Ja niin arvostavat onneksi lähipiirinikin. Olen jopa antanut omia vanhoja vaatteitani lahjaksi ystävilleni, jotka ovat niitä ihastelleet ja himoinneet minun niitä käyttäessäni.

[/quote] onko sinulla montakin lähipiiriä?:D

Vierailija
5/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuolla yllä, äitini ostaa siis meille paljon kirpparilta. Minusta tuntuu oudolta tuo ajatus, ettei mummi arvoistaisi lastenlapsia, jos ostaa käytettyä..? Äitini ostaa vaikka mitä rojua ja ihan hassuja juttuja usein, eikä siis aina minulle mieleisiä asioita. En silti suurin surminkaan ajattelisi ettei arvosta lapsiani. Ihan vieras ajatus. Hän nyt ensinnäkin pitää kirppareista, toisekseen on eläkkeellä eikä niin älyttömän varakas, kolmannekseen tykkää ostaa paljon pieniä jänniä juttuja lapsille. Ja arvostaa kierrätystä. 

Ehkä nämä on niitä asioita, joita on helpompi ottaa vastaan omilta kuin appivanhemmilta. Koska on tosiaan niin, etten pääse lapsuudenkodista lähtemään ilman kassillista uutta rojua. En haluaisi sitä kaikkea, ei meillä ole sille tilaakaan. Mutta se on hyvällä tarkoitettu, ja äiti aina löytää meille tarpeellisiakin asioita. kuten nyt viimeksi villapuvun.  Otan siis aina vastaan, kiitän, laitan eteenpäin sen mitä en tarvitse.

Vierailija
6/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:34"]"Lähinnä inhottaa lasten puolesta, kouluikäinen taisi viime vuonna käsittää, että mummi ei arvosta."

No aika paksua, kouluikäinen lapsi on kyllä tuollaisen asenteen oppinut ihan kuule teiltä vanhemmiltaan. Mietipä jotain oikeasti köyhää lasta vaikkapa, olisi iloinen ihan mistä vaan, käytetystäkin, lelusta. Arvot ja asenteet opitaan vanhemmilta -jos te olette sitä mieltä, että lahja on arvoton ja nolo ja tyhmä, niin pian on lapsikin sitä mieltä vaikka alkuperäinen mielipiteensä olisi voinut olla ihan muuta.

[/quote]

Ei tasan ole! Sanomme aina, että kaikkia lahjoja pitää kunnioittaa ja olla mummille kohtelias. Kuitenkin meillä saa vapaasti ilmaista tunteita, kuten pettymystä.;) Emme myöskään kannusta lasta häpeämään tällaisia tunteita, saati leimaa käytöstä noloksi. Kuulostat jotenkin ahdistuneelta! Ap

[/quote]

Meillä vastaava tilanne ja on ihan lapsesta lähtöisin tuo, että vaatteiden ja lelujen pitää olla niitä uusimpia. Harvempi lapsi ihan tosi arvostaa kierrätystä.

Vierailija
7/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen suvussa on myös harrastettu tuota. Lopulta sanoin suoraan, etten tykkää vanhoista tavaroista lahjoina. Lopettavat niiden tuomisen.

Vierailija
8/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:58"]Miehen suvussa on myös harrastettu tuota. Lopulta sanoin suoraan, etten tykkää vanhoista tavaroista lahjoina. Lopettavat niiden tuomisen.

[/quote] lahjan pitäisi olla jotain arvokasta luxusta, voin ostaa ne vessapaperit ja sloggit itse....

Vierailija
9/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:34"]"Lähinnä inhottaa lasten puolesta, kouluikäinen taisi viime vuonna käsittää, että mummi ei arvosta."

[/quote]

[/quote]samaa mieltä! Kyllä se kirppislahja vaan tuntuu nololta vastaanottajasta, jos on vähänkään parempaan tottunut.

Vierailija
10/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:53"]

[/quote] onko sinulla montakin lähipiiriä?:D

[/quote]En ihan ymmärtänyt mihin kysymys liittyi, mutta kyllähän minulla tavallaan on useampia lähipiirejä jotka eivät ole toisiinsa sidoksissa (esim. suku, ystävät, työtoverit).

Vierailija
11/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:58"]

Taas tulee joulu ja etukäteen harmittaa anopin tapa antaa lapsillemme vanhaa tavaraa pakettiin käärittynä. Osa lahjoista voi olla uusiakin, mutta valtaosa on kirpputorilöytöjä.:(

Koen, että lahjan pitäisi olla uusi ja arvokas. Minusta vaikka gantin sukat olisi parempi lahja kuin 10 vanhaa kirppispaitaa. Kierrätys on ihan mukava juttu, mutta mielestäni ei jouluna!

[/quote]

Lahjan arvo ei ole sen hinnassa eikä iässä, vaan sen henkilökohtaisuudessa ja osuvuudessa. Tarkoitatko arvolla rahaa/ hintaa vai hyvää tahtoa, jolla lahja on annettu?

Joskus lahjan historia voi lisätä sen arvoa. Ap, vieroksuisitko myös divarista/ antikvaarista ostettua kirjaa? Jos anoppisi tai äitisi antaisi perheelleenne perintöastiaston joululahjaksi, niin olisiko sekin huono lahja, koska se perintötavarana ei ole maksanut antajalle mitään?

Entä itse tehty, vähän kömpelö lahja?

Jos teillä on pieniä lapsia, jotka kuluttavat paljon vaatteita, tuo lahja voi osoittaa hyvää ymmärtämystä perheenne tilanteesta. Lahja säästää sinulta ja mieheltäsi aikaa ravata kauppoja ja koluta kirppareita. Se säästää myös rahaa! Ja säästetyn ajan voitte käyttää lastenne kanssa. Ehkä se on se varsinainen lahja? 

Vierailija
12/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kauhistelit että kamala homma sängyn peitossa. Niinhän siinä onkin ja siksi olisin sitä arvostanutkin häälahjana huomattavasti enemmän kuin kuppeja jotka muuten saimme monen viikon päästä pahvilaatikossa. Sitä paitsi meillä anoppi neuloo ihan koko ajan mm. villapaitoja.

Arvokas antiikki on sitten erikseen kirpparilta ostettuna lahjana tai joku mitä toisen tietää keräävän mutta ei enää muualta saa. Meillä tämmöistä olisi arabian teemat vihreänä..ei saa kuin käytettynä.

Vierailija
13/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:03"]Gantin sukat?!

[/quote]

Niin, ne olisivat parempi lahja kuin kirppispaita. Pointti oli, että mieluumin jotain todella pientä, mutta laadukkaampaa samalla hinnalla. Ap

[/quote]

Onko nää Gantin sukat jotenkin erityisen laadukkaat? Kelpaisko sulle joku ei-merkkituotekin vai oletko sitä mieltä, että vain merkki takaa laadun?

Vierailija
14/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:58"]

Meillä vastaava tilanne ja on ihan lapsesta lähtöisin tuo, että vaatteiden ja lelujen pitää olla niitä uusimpia. Harvempi lapsi ihan tosi arvostaa kierrätystä.

[/quote]

Ei arvosta, jos ei ole pienestä pitäen siihen  kasvanut ja tottunut. Kuten sanottu, ihan kotikasvatuksesta se on lähtöisin joka tapauksessa.

Meidän kahdelle lapselle (8v ja 5v) on opetettu pienestä pitäen vanhempien omalla toimintamallilla eettiset ja ekologiset arvot ja he haluavat käydä kirpputoreilla ja pitävät kirppishankintoja yhtä tärkeinä ja arvokkaina kuin uutenakin hankittuja. Tai siis, eivät tee niille mitään eroa. Tavara kuin tavara, alkuperällä ei ole väliä.

Meillä oikeastaan pelkät kengät sekä säänkestävät ulkoiluvaatteet ostetaan uutena (niin aikuisille kuin lapsillekin), muut vaatteet sekä myös useat lelut on ostettu kirpputoreilta, vaihdeltu kavereilta tai tehty itse. Lapsi on onnellinen mistä tahansa tavarasta joka on hänelle uusi, jos hänet on alunperinkin opetettu siihen, että kaikesta ollaan kiitollisia ja kaikki on arvokasta ja tärkeää. Samanlaisen kasvatuksen olen itsekin saanut kotoa ja ihan pienestä pitäen viihtynyt ja arvostanut kirppareita.

Ja ei, emme tee näitä valintoja sen takia että olisimme köyhiä ja pihejä, vaan nimenomaan niiden eettisekologisten arvojen vuoksi jotka toivomme siirtävämme myös lapsillemme (ja ilmeisesti ainakin toistaiseksi siinä melko hyvin onnistuneetkin).

Vierailija
15/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:17"]

Ymmärrän täysin, että äitinä on herkillä silloin kun omalle lapselle annetaan jotain "sekundaa" lahjaksi. Lahja on symbolinen ele, vahva viesti omana itsenään. Varmasti jokainen haluaa kokea, että oma lapsi on sen arvoinen, että hänelle annetaan uusi tai arvokas lahja. Jos joku haluaa kuitata lahjan jollain kirppisrätillä, niin se on kyllä vähän ikävää. Tulee vaikutelma, että näinkö sinä lapseni arvotat.

Ja siihen pohjattomaan kiitollisuuteenkaan ei voi tämän päivän yltäkylläisyydessä enää vedota. Se on ollut todellisuutta joskus pulavuosina, jolloin ei ollut kerta kaikkiaan mitään tarjolla. Mutta nykyään edullisia uusia tavaroita on nykyään kaikkien saatavilla. 

[/quote]

Asian voi nähdä toisinkin. Joku päättää ostaa ostaa 20 euron uuden lahjan sijaan monta kirpparilahjaa ja ajattelee, että lapsi varmaan ilahtuu siitä enemmän kuin vaikka yksistä gantin sukista. Eikö lahjan antaja näin toimiessaan ja ajatellessaan muka arvosta silloin lasta. Lahjan saaja voi nyrpistellä nenäänsä, mutta vähän pitkällevietyä tuo ajatus, että kirpparimummo ei arvostaisi lasta.

Vierailija
16/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma filosofiani lahjojen suhteen: 98 % pieleen menee. Siksi ostan itse ne asiat, mitä haluan ja en odota mitään muilta. Joskus tuhansien sattumusten kautta osuu kohdalle se 2 % onnistumismahdollisuus, jolloin lahja onkin mukava yllätys.

Vähän vanhempana osaan sitä paitsi arvostaa ihan erikseen  omana kategoriana niitä lahjoja, jotka menevät vanhuudenhöperyyden, liikuttavuuden  tai tahattoman huumorin piikkiin. 

Vierailija
17/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:tä. Minun anoppini asuu palvelutalossa (appi on jo kuollut), ja kaikki rahat, eläkkeet sun muut menevät siihen asumiseen. Omaa käyttörahaa jää satasen verran, mutta sekin kuluu lääkkeisiin, vaippoihin, lääkärireissuihin, tupakkaan jne. Palvelutalosta soitetaan sitten miehelleni, että voisitko tuoda äidillesi ylimääräistä rahaa, että äitisi pääsisi kauppareissulle. Jouluisin mieheni vie vähistä rahoistaan äidillensä satasen, että anoppi saa ostettua lastenlapsilleen joululahjoja. Miehen veljenpojille anoppi ostaa melkein koko rahalla tavaraa ja meidän tyttö saa sitten jonkun lakritsipatukan. Siis vaikka veli ei ole äidillensä antanut penninhyrrää vaan kaikki on ostettu mieheni antamilla rahoilla. Emme tosiaan viitsi mennä mihinkään sukujouluun katsomaan, kun lapsemme serkkupojat availevat ties mitä hienoja lahjoja ja meidän samanikäinen tyttömme saa sitten vuorostaan jonkun ihan arvottoman lahjan. Harmittaa tytön puolesta.

Vierailija
18/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:29"]

Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.

[/quote]

Saitko ap:n tekstistä todella sellaisen kuvan, että he saisivat "huolella ja ajatuksella valittuja kirpparituotteita"?! Risat lelut ja kulahtaneet vaatteet eivät varmaan sinuakaan ilahduttaisi, joten ekologisuus sädekehän kiillotus ei nyt sopinut tähän kohtaa lainkaan.

Vierailija
19/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimmalla pääset, kun otat vastaan ne anopin lahjat ja vaihdat ne itse ostamaasi, jonka lapsi sitten saa. Anoppi saa hankkia haluamaansa lahjat ja lapsi saa toivotun lahjanelinikää lienee kukaan huomaa mitään, sillä olisihan anoppi muuten jo tajunnut vinkin.

Ja kyllä, lahjaa hankkiessa ajatellaan SAAJAA, ei antajaa, mikäli sitten ei olla ihan oikeasti eettisiä ja hankita (suht hintavia) Globe hope tai SPR/PLAN- lahjoja. 

Vierailija
20/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen anoppi täällä. Aikaisemmin ostin aina kunnon lahjan hänelle.  Tai sitten kudoin villapaidan, villatakin yms.

Mutta kun lahjat lapsille alkaa olemaan tyyliä yhdet sukat, yöpaita  AINA :  Minulle antaa Yves Rocherilta ilmaiseksi saatuja juttuja.  Niin kuppi on mennyt nurin, varsinkaan KUN RAHASTA EI OLE PULAA, ei todellakaan.

Rippilahjaksi antoi molemminlle 20 e ja rihkamakorun (saanut varmasti  ilmaiseksi jostain).  18 v lahjaksi sanoin pikkutyölle tarkoitettu rihkamakoru, jossa roikkui jotain koiria ja kissoja.  Mielenkiinnolla  odotan yo-lahjaa: varmaan 20e

Siksi en näe enää minkäänlaista vaivaa hänen lahjastaan.  Mies ostakoon jotain jos ostaa.  sitä saa mitä tilaa- pihi akka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän