Teinisi haluaa alkaa kasvissyöjäksi. Miten reagoit?
Teini-ikäinen ilmoittaa haluavansa olla kasvissyöjä. Mikä on ensireaktiosi?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
No mun molemmat teinit on kasvissyöjiä. Syön itsekin lihaa äärimmäisen harvoin. Ainoa haaste on ollut oppia tekemään hyvää kasvisruokaa. Olen huono maustaja, koska kotona ainoat ns mausteet oli suola ja kokonaiset mustapippurit.
Tätä samaa ongelmaa vähän itselläkin. Lisäksi kun olin tottunut laittamaan ruokaa proteiinikeskeisesti, eli valitsin ensin mitä lihaa tai kalaa on ruoaksi ja siihen ympärillle hiilari- ja kasvis/salaattilisäke, oli vaikea keksiä hyviä kasvisruokia. Että aina jotain tofua tai papupullaa, viereen peruna/riisi/pasta/nuudeli ja kasvisliisäke? Tylsäksi kävi äkkiä. Vähitellen olen oppinut ihan uudenlaisen ajattelutavan koko ruoanlaittoon, joka ei ole proteiinikeskeinen (vaikka toki kaikista komponenteista yhteensä pitääkin tulla riittävästi myös proteiinia).
Kokeiluun lähti koko perhe. Arvasimme ettei teini jaksa paria kuukautta pidempään ja näin kävi. Kuitenkin ruokavaliosta on muutenkin kasvispainotteista n 75%.
Hyvä, asia ok.
Teini-ikä huomioon ottaen huolehtisin siitä, että lapseni ymmärtää ettei kasvissyöjänä olo tarkoita sitä, että syödään pelkkiä salaatinlehtiä. Ruoasta tulee saada kaikki ravintoaineet ja mikäli se ei onnistu niin sitten orgaaninen vitamiinilisä käyttöön.
Meillä 12-v sai aikoinaan sen idean. Tuin häntä ja tein kasvisruokaa. Pyysin kuitenkin, että josko koulussa, jos ei ole vaihtoehtoja, söisi kuitenkin mitä on tarjolla kun satuin tietämään sen koulun kasvisvaihtoehdot (olen ollut siellä töissä), että koostaisi lautasellisen pääosin salaatista ja kasviksista, mutta ottaisi myös sitä pääruokaa. Koton sitten panostetaan kasviksiin ja kunnollisiin kasvisproteiinilähteisiin. Ja suosittelin, että söisi myös munia ja maitotuotteita.
Tämä kausi kesti 3 kk ja sitten tytär sanoi, että liha nyt vaan on niin hyvää.
Enskin kysysiin, miten hän on perehtynyt aiheeseen. Olisin kyllä iloinen, sillä teini hoitaisi aterioiden suunnittelun ja kokkaamisen. Miehellekin tekisi terää syödä enemmän kasviksia ja vähemmän lihatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjeistaisin ensin urheilulukion ravitsemusterapeutin puheille tekemään ruokavaliosuunnitelmaa, jotta taataan riittävä proteiinin saanti. Sitten alettaisiin miettiä, miten suunnitelma toteutetaan.
Proteiini ei yleensä ole minkään sortin ongelma. Jos ryhtyy vegaaniksi niin tietyt vitamiinit (erit. B12 joka on pakko silloin ottaa purkista) ja hivenaineet voi olla, mutta ainakin meille kouluterkkari sanoi, että kun tytär ryhtyy vain lakto-ovovegetaristiksi eikä vegaaniksi, ei ole tarvetta ravitsemusterapeutille eikä mitään erityisiä riskejä ruokavaliossa ole.
Mä vähän luulen, että jos treenaa pari kertaa päivässä, pitää vähän miettiä tarkemmin sitä proteiinin saamistakin, vaikka söisi maitotuotteita ja kananmunaa. Kyse olikin urheilulukiolaisesta, eli tavoitteellisesti treenaavasta nuoresta, jolla on myös lukion aamutreenit päivittäin.
Meillä mies on kasvissyöjä ja minä vegaani eli ihan samalla tavalla syötäisiin kuin aina ennenkin. Jos lapsi on vain kasvissyöjä, hän voi syödä miehen maitotuotteita.
Kunhan siivoaa keittiön kokkailujensa jälkeen ja ruoka on ravitsevaa ja tasapainoista niin siitä vaan. Voi esitellä minulle reseptejä ja katsotaan yhdessä kaupasta soveltuvia aineksia käyttöön sekä perheen muille sekasyöville, että tämän kasvissyöjän tarpeisiin. Valmiiksi en passaa kahta ruokaa, niin saa itse kokkailla pöperönsä.
Intersektionaalisen feministi-ideologian mukaan et saa puuttua, koska silloin olet konservatiivi ja näin tuet patriarkaaisia sortorakenteita.
Hieman surullinen, että on mennyt johonkin trendiin mukaan, eikä ymmärrä ihmisen luontaista ruokavaliota. Mutta en pakottaisi syömään mitään. Syö sitten pelkkää pastaa, jos ei bolognese kelpaa.
Meillä tytön poikaystävä ryhtyi vegaaniksi.
Pokkana antoi kauppalistan näitä pitäisi olla.
Nauroin ja sanoin täällä syldään sitä ruokaa, mitä laitetaan pöytään.
Pari krt sanoi ruokapöydässä jotain lihan kärsimisestä. Tokalla kerralla mies löi nyrkin pöytään ja sanoi pentu hiljaa.
Jos lapsi haluaa erikoisruokaa, voi myös itse tehdä sen. Ketään ei myöskään arvostella.
Ei muuttaisi mitään mun elämässä kun olen ollut itse 17-vuotiaasta kasvissyöjä ja kasvisruokaa syömme myös 13-vuotiaan tyttäreni kanssa. Äitinsä luona ja koulussa syö lihaa.