Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hajusteherkät haluaa hallita kaikkea ja kaikkia?

Vierailija
23.09.2020 |

Eikä nyt kyse ole mistään hajuvesillä läträämisen kieltämisestä, mikä aiheuttaa oireita varmaan melkein kaikille, vaan ns. tavallisiin hygieniasta huolehtimisesta liittyviin asioihin, kuten vaatimuksiin shampoiden ja käsisaippuoiden vaihtamisesta.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä on niin paljon kemikaaleja ja hajusteita käytössä että herkkyydet lisääntyvät. Ei Kai siinä mitään uutta ole. En ole itse tavannut ketään joka huvin vuoksi puhuu asiasta. Ystäväperheen lapsilla on pahaa astmaa joten vieraille on selvää ettei vieraillessa laiteta hajuvettä tai vahvaa partavettä.

Minä en päästä meille edes sisälle niitä, joilla on jotain hajustetta. Parilla lasten kaverilla on meille porttikielto, kun niiden vaatteet haisee niin pahasti pesuaineelle.

Ai kamala. Tuli paha mieli lastesi puolesta. :(

Toivottavasti uskaltavat jossain vaiheessa avata suunsa äidin mt-ongelmista ja saavat apua.

Vierailija
42/50 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä on niin paljon kemikaaleja ja hajusteita käytössä että herkkyydet lisääntyvät. Ei Kai siinä mitään uutta ole. En ole itse tavannut ketään joka huvin vuoksi puhuu asiasta. Ystäväperheen lapsilla on pahaa astmaa joten vieraille on selvää ettei vieraillessa laiteta hajuvettä tai vahvaa partavettä.

Minä en päästä meille edes sisälle niitä, joilla on jotain hajustetta. Parilla lasten kaverilla on meille porttikielto, kun niiden vaatteet haisee niin pahasti pesuaineelle.

Toivottavasti uskaltavat jossain vaiheessa avata suunsa äidin mt-ongelmista ja saavat apua.

Huh, samaa mieltä. Olisipa ollut nöyryyttävää lapsena, jos oma vanhempi olisi tuollainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Kyllä lapsetkin huomaavat, kun lähden päivystykseen enkä palaa pariin päivään. Tai jos sanon, että ottakaa ruuaksi leipää, kun en tänään kykene tekemään ruokaa. Lapsilla on hyviä ystäviä, jotka saavat tulla meille milloin vaan. Omassa kodissa pitää kaikkien voida hyvin ja se on myös minun oikeuteni.

Vierailija
44/50 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kerran töissä leipomon vieressä. Ensialkuun oli kiva mennä töihin vastapaistuneen leivän tuoksuun. Parin viikon päästä tuli pahat fiilikset tuosta tuokusta. Hirvitti ajatellakin että asuisi tuon leipomon vieressä, kuten siinä oli taloja aika lähellä.

Että ymmärrän kyllä hajusteyliherkkää.

Voi nyt vit. Tu mikä hypokondrinen olmi.

Vierailija
45/50 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi... osan teksti on kuin minun kynästä aikaisemmin....

Työskentelin kampaajana ja olin jatkuvasti kemikaalien kanssa tekemisissä. Vähättelin naapurini hajusteherkkyyttä, enkä ollenkaan voinut ymmärtää mitä ihmettä tämä meuhkaa... kunnes.

Olin tullut töistä ja pessyt lattiat... se järkyttävä haju joka yhtäkkiä alkoi kuvottamaan kamalasti. En voinut olla enää kotonani ja olin käyttänyt aina samaa pesuainetta. Tämän jälkeen alkoivat oireet tulla töissä, kaupassa ja kaikkialla julkisilla paikoilla. En saanut henkeä, naamaani ja hiuspohjaani nousi isoja vesikelloja, jos olin kosketuksissa hajusteiden kanssa.... työkyky ja vapaa-aika meni siinä samalla. Nykyisin saatan jo viettää melkein normaalia elämää, kunhan en itse käytä hajusteita. Vain harvoin joudun siirtymään muiden hajusteiden takia.....

Kouluttauduin sitten kätilöksi, jossa onneksi pääsääntöisesti, vältetään hajusteita, mutta on edelleen niitäkin hoitajia, jotka suhtautuvat herkkyyteen, samallalailla kuin suurinosa täällä.

En toivo tätä kuitenkaan kellekkään. Toivottavasti te oppisitte asian ilman omaa kokemusta. Mie en olisi oppinut.

Vierailija
46/50 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteherkkyyteen tulisi liittää myös niiden liikakäyttö.

Vierailija
47/50 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa on sellainen sairas lähtökohta että kemikaaleissa marinoituminen olisi jotenkin tervettä, vaikka sehän on juuri sairasta.

Vierailija
48/50 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen niin rajoittunut, että haluan sulkea wc:n oven käyntini jälkeen.

Vähemmän hajusteyliherkät nauttivat wc-tuoksuista ja jättävät oven auki. 

Firmassa on töissä noin 300 henkilöä.

Vierailija
49/50 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä olen niin rajoittunut, että haluan sulkea wc:n oven käyntini jälkeen.

Vähemmän hajusteyliherkät nauttivat wc-tuoksuista ja jättävät oven auki. 

Firmassa on töissä noin 300 henkilöä.

YÖK! :D

Vierailija
50/50 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ainoa hyvä leikkikaveri on tällainen tapaus, joka haisee pesuaineelta. Ihminen ei varmasti sitä itse haista, tottuu asiaan. Saan usein migreenin ku on meillä, mutta koetan kestää ja olla eri puolella asuntoa. Mulla on jäänyt vikan raskauden jälkeen jotenkin päälle hajuherkkyys, onneksi ei ihan sellaisena kuin raskausaikana, jolloin ajattelen sen olevan yksi pahoinvointioire. Epämiellyttävää toisinaan mutta on siitä hyötyäkin, haistan purkkia avaamatta jos maito mennyt yhtään vanhaksi ym pientä. Tämä toki on eri asia kuin sellainen vaikea vaiva. Yhdellä tutullani on tällainen hajusteherkkyys, asunut hometalossa ja tehnyt työtä paikassa jossa oli hometta jne. Nykyään tosi allerginen - tosin sit taas vahvoja eteerisiä öljyjä voi käyttää ja jos sellainen puteli on ollut tunnin sisään auki jossain niin haistan sen ulko-ovelle saakka. Välillä ärsytti kun hän sanoi kaukaa "eihän sulla vaan oo hajusteita" ennenku halattiin (kiitos korona, loppui tää meni) ja mulla oli ehkä mietoa luomudödöä jossa just ja just tuoksuu kookos. Tykkään myös käyttää tuoksuvaa hiusöljyä mutta pieniä määriä ja pidän öljystä koska sitä on vuosien aikana kehuttu tosi usein erityisen hyvä tuoksuiseksi.

Hajustetut pesuaineet voisi kyllä yhteispesutuvissa kieltää kun ne estävät esim itseäni käyttämästä pesutupia. Joskus pyöräytin omalla vuorolla koneet tyhjinä eka 90 asteessa mutta eihän se haju lähde. Pesen sitte kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä