Miksi hajusteherkät haluaa hallita kaikkea ja kaikkia?
Eikä nyt kyse ole mistään hajuvesillä läträämisen kieltämisestä, mikä aiheuttaa oireita varmaan melkein kaikille, vaan ns. tavallisiin hygieniasta huolehtimisesta liittyviin asioihin, kuten vaatimuksiin shampoiden ja käsisaippuoiden vaihtamisesta.
Kommentit (50)
Koska on muotia olla hajusteyliherkkä!
Siis alkaako joku oikeasti vaihtaa pesutuotteita jonkun muun vaatimuksesta?
Mä en välitä pätkääkään hysteeristen akkojen keksityistä yliherkkyyksistä. Kumma muuten miten tämä ongelma ei tunnu vaivaavan miehiä ollenkaan 🙄
Oltiin kerran töissä leipomon vieressä. Ensialkuun oli kiva mennä töihin vastapaistuneen leivän tuoksuun. Parin viikon päästä tuli pahat fiilikset tuosta tuokusta. Hirvitti ajatellakin että asuisi tuon leipomon vieressä, kuten siinä oli taloja aika lähellä.
Että ymmärrän kyllä hajusteyliherkkää.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin kerran töissä leipomon vieressä. Ensialkuun oli kiva mennä töihin vastapaistuneen leivän tuoksuun. Parin viikon päästä tuli pahat fiilikset tuosta tuokusta. Hirvitti ajatellakin että asuisi tuon leipomon vieressä, kuten siinä oli taloja aika lähellä.
Että ymmärrän kyllä hajusteyliherkkää.
....olen mies....
Älkää antako noille pipipäille valtaa.
Työnantaja voi ihan vapaasti järjestää kaikille sellaiset työtilat, että kaikki voivat hengittää töissä. Hajusteita käyttävät sijoitetaan toiseen päähän avokonttoria ja käyttämättömät toiseen. Siinä ratkesi sekin ongelma. Sen lisäksi hajusteyliherkät pitäisi päästää hyvin helposti työkyvyttömyyseläkkeelle. Kuten huomaatte, ongelman ratkaisemiseen ei tarvita rahaa tai vaivannäköä vaan pikkuinen tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis alkaako joku oikeasti vaihtaa pesutuotteita jonkun muun vaatimuksesta?
Aika harva vaihtaa, mutta parempi on järjestää elämä niin, että ei tarvi niitä haistella. Väistää muualle ja tekee elämän mukavaksi niissä oloissa niiden resurssien puitteissa, mitä on käsillä. Ei ole vaikeaa, mutta onnistuu monella, kun käyttää vähän mielikuvitusta. Siitä oli vasta puhetta tuolla:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3886432/hajuste-hysteerikot-tyopaikoill…
Vierailija kirjoitti:
Mä en välitä pätkääkään hysteeristen akkojen keksityistä yliherkkyyksistä. Kumma muuten miten tämä ongelma ei tunnu vaivaavan miehiä ollenkaan 🙄
Se vaivaa naisia sen takia, että he ovat käyttäneet kaikkea pskaa kosmetiikkaa nuorista tytöistä lähtien. Hajusteyliherkkyys kehittyy vähitellen, kuten metalliallergia, allergioihin taipuvaisille.
Nuorena käytin kaikkia halpapskatuotteita sillä seurauksella, että nyt pesen itseni ja pyykkini hajusteettomilla allergia-pesuaineilla. Korvakoruni ovat aina aitoja metalleja, muita koruja ja kelloja vältän, myös metallisia vyönsolkia.
Voin pahoin ja saan migreenin/päänsäryn muiden voimakkaista tuoksuista. Esim. voin todella pahoin ja päätäni alkaa välittömästi särkemään vanhojen naisten eltaantuneista, eli pilalle menneistä, päiväyksen ohittaneista poison-hajuvesistä. Toinen paha on esim. tuoksukynttilät. Yleisillä, julkisilla paikoilla voisi ajatella muita. Kotona saa mun puolesta myrkyttää läheisensä tuoksuillaan - ehkä ei, jos läheisiltä kysytään.
Miksi jotkut halvoille hajuvesille ja voimakkaille deodorandeille haisevat, voivat hallita työpaikoilla työhuoneita, sosiaalisia tiloja ja kokouksia ja palavereita.
Miksi he myös saavat hallita, teattereissa, elokuvissa, musiikkikonserteissa ja muissa.
Tuoksut ovat toisinaaan niin voimakkaita ja yököttäviä, että vaikke ei ole hajuste yliherkkä, niin se alkaa oksettamaan ja käy nenään, kun vieressä pitkään joutuu olemaan.
Ymmärrän siis, miten vaikeaa voi olla niillä, joille tuoksut tuovat voimakkaan pään jyskytyksen, pahoinvoinnin, sydämen tykytyksen, hengenahdistuksen ja muut oireet.
Nuo tuoksuthan ovat pääosin kemikaalisia aineita, tekoaineista tehtyjä tuotteita.
Eivätkä tosiaan ole välttämättömiä käyttää joka tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi keino hallita muita ihmisiä. "Minä olen niin tärkeä, että minulla on oikeus siihen, muista viis".
Juuri tuollainen kertoo suuresta komentelun ja hallitsemisen tarpeesta. Kun kerran on mahdollisuus kitistä, kitistään oikein urakalla.
Ihan ohiksena vaan, että samanlainenhan sinä olet. Kyllä mä käytän hajustettuja tuotteita, muista viis! Olette kumpikin siis yhtä pahoja. Kitisette kuin ruosteinen pyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaivaa naisia sen takia, että he ovat käyttäneet kaikkea pskaa kosmetiikkaa nuorista tytöistä lähtien. Hajusteyliherkkyys kehittyy vähitellen, kuten metalliallergia, allergioihin taipuvaisille.
Nuorena käytin kaikkia halpapskatuotteita sillä seurauksella, että nyt pesen itseni ja pyykkini hajusteettomilla allergia-pesuaineilla. Korvakoruni ovat aina aitoja metalleja, muita koruja ja kelloja vältän, myös metallisia vyönsolkia.
Voin pahoin ja saan migreenin/päänsäryn muiden voimakkaista tuoksuista. Esim. voin todella pahoin ja päätäni alkaa välittömästi särkemään vanhojen naisten eltaantuneista, eli pilalle menneistä, päiväyksen ohittaneista poison-hajuvesistä. Toinen paha on esim. tuoksukynttilät. Yleisillä, julkisilla paikoilla voisi ajatella muita. Kotona saa mun puolesta myrkyttää läheisensä tuoksuillaan - ehkä ei, jos läheisiltä kysytään.
Allergian kehittymisen mahdollisuus vähenee jos on kosketuksissa allergeenien kanssa
Tunsin opiskeluaikoina kaksi hajustehysteerikkoa, heitä kumpaakin yhdisti se, ettei heillä tuntunut olevan elämässä mitään muuta kuin yliherkkyys. Eivät olleet töissä, opiskelut jumittivat, ei harrastuksia, ei puolisoita, ei ystäviä. Molempien Facebook-seinät olivat täynnä julistusta siitä, miten hajusteiden käyttäjä on fyysiseen kiduttajaan verrattava henkilö. Kukapa ei haluaisi olla tällaisen ystävä?
Hajustefriikki saa kiksinsä siitä että perustaa joka päivä uuden ketjun missä solvataan joukolla hajusteherkkiä lapsia. Kirjoitus on kirjoitettu ilmeisesti kemikaalipilven keskeltä ilkeästi nauraen.
Vierailija kirjoitti:
Tunsin opiskeluaikoina kaksi hajustehysteerikkoa, heitä kumpaakin yhdisti se, ettei heillä tuntunut olevan elämässä mitään muuta kuin yliherkkyys. Eivät olleet töissä, opiskelut jumittivat, ei harrastuksia, ei puolisoita, ei ystäviä. Molempien Facebook-seinät olivat täynnä julistusta siitä, miten hajusteiden käyttäjä on fyysiseen kiduttajaan verrattava henkilö. Kukapa ei haluaisi olla tällaisen ystävä?
Etkä tuntenut eikä ollut. Keksit taas koko jutun.
Näiden hajustevajakkien ei ikinä pitäisi päästä läpi työhöntulotarkastuksessa!
”Ei kykenevä työhön muiden kanssa” -merkintä vaan lappuun!
Harrison Ford taisi olla myös hajusteyliherkkä, (?) eikä salli ympärillään olevien käyttävän mitään hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Kun niistä hajusteista aiheutuu pahoja oireita, niin pakkohan siinä on välttää tilanteita, joissa hajusteihin törmää. Väkisinkin siinä ympyrät pienenee, kun joutuu luopumaan opiskelusta, harrastuksista, osasta ystäviä ja jopa työstä. Ja sinä vielä ihmettelet, kun heidän elämässä ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hieman meni yli sulla tämä tarina, mutta kohtalainen yritys kumminkin.
Yksi keino hallita muita ihmisiä. "Minä olen niin tärkeä, että minulla on oikeus siihen, muista viis".
Juuri tuollainen kertoo suuresta komentelun ja hallitsemisen tarpeesta. Kun kerran on mahdollisuus kitistä, kitistään oikein urakalla.