Sairaanhoitajat tai lääkärit. Kysymyksiä keliakiasta. ov
Voiko olla ns.täysin oireeton keliakia? Ja vaikka verikokeessa vasta-aineet on koholla.
Mulla on ollut taaperosta asti alhainen hemoglobiini ja tuota on suvussa (mm. mummillani oli koko ikänsä alhainen hemppa, samoin siskollani on ollut koko ikänsä). Ei mitään muita oireita.
Vatsa toimii, ei turvotusta (ellei oteta menkkaturvotusta huomioon), ei ihottumaa, ei mitään oireita, joita pitäisi olla keliakiassa (olen lueskellut noita keliakiasivuja).
Ainoastaan verikokeessa oli vasta-aineet koholla. Eli onko tuo verikoe kuinka varma? Tähystykseen olen jonossa eli silloinhan se selviää, mutta..
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:10"]
Vituttaa vaan ja rankasti. Ruokavalio on jo nyt todella rajoitettu (mm. suurinosa hedelmistä, juureksista ja kasviksista on kiellettyjen listalla, samoin pari marjaa). Syön kyllä noita ruokia, mille olen allerginen (ainoastaan ne pahimmat jätän syömättä) eli ne, mistä sitten istutaan vessassa puoli iltaa tai joista tulee hengitysoireita) ja kärsin sitten seuraukset (esim. huulten turpoamisen, kutinan ja ihottuman ym.)..
Siihen kun vielä länttäisi gluteenittoman ruokavalion, niin ai että. Mielummin en lähtisi tuohon rumbaan, en todellakaan. Ja esim. ne leivät maistuu pahalta. Ja se tuki on ihan naurettavan pieni, muutenki pienituloinen, niin ei mulla olisi varaa edes ostaa noita leipiä ja jauhoja ym.
Ihmettelen vaan sitä, että miten mulla on voinut olla koko 31 vuoden elämäni ajan matala hemppa, jos mulla muka olisi ollut keliakia jo lapsena, niin pitäisi mulla olla jo silloin ollut oireita, ihan hyvin kasvoin ja kehityin jne.).
[/quote]Sun allergiat on saattaneet tulla keliakian takia.
Mun tytöllä on keliakia. Sairastui suolisto-oireeseen allergiaan n 1,5 v ja tila paheni koko ajan. Reilu kaksivuotiaana oireili tosi paljon, mikään ruoka ei oikein sopinut! Kolmevuotiaana selvisi keliakia. Viikko gluteenitonta ruokaa ja lähes kaikki allergiat ja kivut hävisivät! Pähkinäallergia oli ainoa joka jäi!
Kun suolisto keliakian myötä on riittävän huonossa kunnossa, mikään ei imeydy. Eli kaikelle tulee ikään kuin allergiseksi!
Keliakia tosiaan on välillä "oireeton". Eräällä tutulla se kävi ilmi juurikin matalasta hemoglobiinista, vatsa ei ollut kipeytynyt koskaan, vaikka tähystyksessä huomattiin suolinukan tuhoutuneen lähes kokonaan. Kannattaa ihan jo pelkästään sen vuoksi vaatia lisätutkimuksia, koska ripulittomuus ka kivuttomuus eivät tarkoita sitä ettei sisäisiä vaurioita voisi olla syntynyt! Koen itse ehkä parempana, että sairastan herkästi reagoivaa keliakiaa, sillä tavoin pysyy paremmin kartalla, kun vatsa reagoi parin tunnin päästä altistumisesta. Ei ainakaan tule tuhottua suolistoa vahingossa.
Mun mielestä gluteenitonta ruokavaliota ei kannata pelätä tai stressata. Mullakin oli jo ennestään ärtyneen suolen oireyhtymä, joka rajoitti syömisiä jo ennen keliakian toteamista. Nykyään valikoimat on kaupoissa tosi laajat ja eikä kaikki vaihtoehdot ole niin älyttömän kalliita. Mun mielestä aika pieni vaiva oli muuttaa ruokatottumuksia.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 18:58"]
Keliakia tosiaan on välillä "oireeton". Eräällä tutulla se kävi ilmi juurikin matalasta hemoglobiinista, vatsa ei ollut kipeytynyt koskaan, vaikka tähystyksessä huomattiin suolinukan tuhoutuneen lähes kokonaan. Kannattaa ihan jo pelkästään sen vuoksi vaatia lisätutkimuksia, koska ripulittomuus ka kivuttomuus eivät tarkoita sitä ettei sisäisiä vaurioita voisi olla syntynyt! Koen itse ehkä parempana, että sairastan herkästi reagoivaa keliakiaa, sillä tavoin pysyy paremmin kartalla, kun vatsa reagoi parin tunnin päästä altistumisesta. Ei ainakaan tule tuhottua suolistoa vahingossa.
Mun mielestä gluteenitonta ruokavaliota ei kannata pelätä tai stressata. Mullakin oli jo ennestään ärtyneen suolen oireyhtymä, joka rajoitti syömisiä jo ennen keliakian toteamista. Nykyään valikoimat on kaupoissa tosi laajat ja eikä kaikki vaihtoehdot ole niin älyttömän kalliita. Mun mielestä aika pieni vaiva oli muuttaa ruokatottumuksia.
[/quote]
Näinpä. Plus niitä kalliita korvikkeita ei ole pakko syödä, voi syödä ihan vaikka luontaisesti gluteenitonta ruokaa, kunhan kuidun saanti varmistetaan (Fibrex tai pellavansiemen ovat erittäin hyviä kuidun lähteitä).
Onhan se aina pieni shokki kuulla sairastavansa kroonista sairautta, jonka kanssa tulee olla lähes hysteerisen tarkka koko loppuelämänsä, mutta kyllä sen kanssa pikkuhiljaa oppii elämään.
Ensimmäiset kerrat kaupassa ovat kuin olisi eksyksissä, kun ei pahemmin tiedä missä sitä gluteenia on ja missä ei, mutta kyllä sekin helpottaa. Tuoteselosteet pitää lukea tarkasti.
Ravintolassa en ole itse vielä uskaltautunut syömään, kun on niin paljon kuullut kauhutarinoita ravintolahenkilökunnan välinpitämättömyydestä gluteenittomuuden suhteen.
Komppaan kahta edellistä, 19 ja 20. Luontaisesti gluteeniton ruokavalio on suht edullinen ja aika helppo, tutustu! Korvikkeita ei tarvi alkaa käytään. Ilman leipää ON elämää!
Karppausresepteistä saattaa myös löytyä vinkkejä uusiin ruokiin.
Voi olla. Ja oman terveytesi tähden gluteeniton dieetti on pidettävä loppuelämäsi.
Jos olet oireeton, niin mitä väliä vaikka sinulla olisikin keliakia? Verikoe ei ole luotettava; keliakiadiagnoosi tehdään tähystyksessä otetusta ohutsuolen koepalasta.
Vituttaa vaan ja rankasti. Ruokavalio on jo nyt todella rajoitettu (mm. suurinosa hedelmistä, juureksista ja kasviksista on kiellettyjen listalla, samoin pari marjaa). Syön kyllä noita ruokia, mille olen allerginen (ainoastaan ne pahimmat jätän syömättä) eli ne, mistä sitten istutaan vessassa puoli iltaa tai joista tulee hengitysoireita) ja kärsin sitten seuraukset (esim. huulten turpoamisen, kutinan ja ihottuman ym.)..
Siihen kun vielä länttäisi gluteenittoman ruokavalion, niin ai että. Mielummin en lähtisi tuohon rumbaan, en todellakaan. Ja esim. ne leivät maistuu pahalta. Ja se tuki on ihan naurettavan pieni, muutenki pienituloinen, niin ei mulla olisi varaa edes ostaa noita leipiä ja jauhoja ym.
Ihmettelen vaan sitä, että miten mulla on voinut olla koko 31 vuoden elämäni ajan matala hemppa, jos mulla muka olisi ollut keliakia jo lapsena, niin pitäisi mulla olla jo silloin ollut oireita, ihan hyvin kasvoin ja kehityin jne.).
Voi olla. Mutta dieettiä ei missään tapauksessa saa aloittaa ennen tähystystä koska silloin tauti voi piilevästi peittyä.
Tuota verikokeen luotettavuutta hainkin takaa eli kuinka varma se on. Sen tiesinkin, että ainoastaan koepala on satavarma. Mulla on allergioiden lisäksi myös atooppinen ihottuma ja astma.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:11"]
Voi olla. Mutta dieettiä ei missään tapauksessa saa aloittaa ennen tähystystä koska silloin tauti voi piilevästi peittyä.
[/quote]
Sori Ohis.. Mullakin on keliakia epäilys päällä ja lekuri vaan jauhaa koko ajan, että SIIRRY gluteenittomaan ruokavalioon, PITÄÄ siirtyä HETI. Yritin selittää, että en todellakaan siirry ENNEN tähystystä. Katsotaan sitten tilannetta uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:12"]
Tuota verikokeen luotettavuutta hainkin takaa eli kuinka varma se on. Sen tiesinkin, että ainoastaan koepala on satavarma. Mulla on allergioiden lisäksi myös atooppinen ihottuma ja astma.
[/quote]
Hoitamattoman keliakian diagnostiikassa laboratoriokokeilla on 94% herkkyys ja 94% spesifisyys (Sulkanen et al. Gastroeneterology 118: 1322, 1998). Et muuten ole oireeton, jos sinulla on anemiaa. Koepalakaan ei nyt täysin satavarma ole, sillä se voi esim. olla vahingossa ei-edustava ja tulokseksi saadaan väärä negatiivinen.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:12"]
[/quote]
Hoitamattoman keliakian diagnostiikassa laboratoriokokeilla on 94% herkkyys ja 94% spesifisyys (Sulkanen et al. Gastroeneterology 118: 1322, 1998). Et muuten ole oireeton, jos sinulla on anemiaa. Koepalakaan ei nyt täysin satavarma ole, sillä se voi esim. olla vahingossa ei-edustava ja tulokseksi saadaan väärä negatiivinen.
[/quote]
Siis 95% herkkyys, spesifisyys on tuo 94%.
No alhainen hemppa on joo se oire, mutta muita oireita ei ole. Ja hemppa mulla on ollut aina alhainen (teininä 105-115,yleensä 105-110). Ja tuota alhaista hemppaa on suvussa eli en oikeasti jaksa uskoa siihen keliakiaan ollenkaan. Varsinkaan, kun suvussakaan ei ole tuota (siis verisukulaisissa).
Eiköhän se alhainen hemppa johdu siitä, että ruuasta ei tule tarpeeksi rautaa (en syö verilettuja enkä maksaruokia, jo pelkkä haju saa mut yökkimään ja allergioiden takia ruokavalio on "suppea hedelmien, kasvisten ja juuresten osalta", lihaa ja kalaa toki syön jne. Mutta ei niistä yksistään saa rautaa.
Kyllähän toki av-mamma, joka puhuu hemoglobiinista hemppana, tietää lääketieteen paremmin kuin hänen hoitava lääkärinsä. Eikä hänellä keliakiakaan ole, jos hän ei siihen jaksa ollenkaan uskoa.
No tuskinpa se lääkäri nyt niin ammattilainen on. Jos ei tajua asioista mitään. Jankkaa vaan yhdestä ja samasta asiasta. Ja kaitpa mulla olisi ollut jotain ongelmaa lapsena, muutakin kuin tuo anemia. Eli en oikeasti usko siihen keliakiaan, mutta senhän sitten näkee, kun se tähystys on tehty.
Ja jos se verikoe on vaan suuntaa antava, niin ei se silloin tarkoita, että mulla olisi keliakia (vaikka lääkäri on niin päättänyt, mulla on pakko olla se, kun kerta verikokeet niin sanoo).
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:55"]
No tuskinpa se lääkäri nyt niin ammattilainen on. Jos ei tajua asioista mitään. Jankkaa vaan yhdestä ja samasta asiasta. Ja kaitpa mulla olisi ollut jotain ongelmaa lapsena, muutakin kuin tuo anemia. Eli en oikeasti usko siihen keliakiaan, mutta senhän sitten näkee, kun se tähystys on tehty.
Ja jos se verikoe on vaan suuntaa antava, niin ei se silloin tarkoita, että mulla olisi keliakia (vaikka lääkäri on niin päättänyt, mulla on pakko olla se, kun kerta verikokeet niin sanoo).
[/quote]
Kyllä se lääkäri on hyvinkin ammattilainen sinuun verrattuna: sanot suuntaa-antavaksi laboratoriokoetta, jonka sensitiivisyys on 95% ja spesifisyys 94%.
En ole sh enkä lääkäri, vastaan silti. 13v tyttärelläni on oikreeton keliakia. Löytyi vahingossa muiden tutkimusten yhteydessä hänen ollessaan 5v. Ei tule mitään oireita vaikka vahingossa saisikin gluteenia. Nykyisin ei tosin vahinkoja satu, mutta esim. päiväkodissa tädit tunnustivat pari kertaa antaneensa hänelle väärää keittoa/kastiketta.
Voi olla oireeton keliakia.
Omalla isoäidillä keliakia ei oireillut näkyvästi - tai no oireili, mutta oireet osasi yhdistää juuri keliakiaan vasta diagnoosin jälkeen. Hänellä tämä diagnosoitiin vasta 75 vuotiaana sydänkohtausen yhteydessä kun meni sairaalaan, sattumalta kuulemma löyty tytkimuksissa keliakiakin.
Ja nämä "jälkikäteen tajutut oireet" siis osteoporoosi ja kuulemma ihan lapsena oli kovia vatsakipuja, vaan eihän siihen aikaan keliakiaa tunnettu.
Muista että _näkyvä_ oireettomuus ei takaa mitään. Siis oireitahan voi olla joita et vain itse huomaa, esim. ajan kanssa luiden haurastuminen. Hoitamaton keliakia altistaa monille monille vakavilla sairauksille joita ei aina edes osata liittää keliakiaan.
En ole sh tai lääkäri, mutta keliakiaa sairastanu 5vuotiaasta asti. Tosin mulla oireilu oli tosi voimakasta ja on yhä jos erehdyn ruuasta. Mutta verikoe on tosiaan suuntaa-antava eikä esim. KELAlle riitä (jos hakee ruokavaliokorvausta). Eli koepala otettava ohutsuolesta.
Ap:lle on varmaan jo selvinnyt tilanne, mutta pakko sanoa tuosta hemoglobiinista, että itselläni se oli kanssa jo lapsesta saakka alhainen. Söin monipuolisesti ja rautakuureja määräiltiin vähän väliä ja niiden ansiosta se aina hetkeksi nousi ylös. Vaan heti kun kuurin teho laski, niin hb lähti heti laskemaan.
Luulin pitkään, että se on vaan sitten minulle luonnollinen tila.
Teini-iässä alkoi vatsan turvotus, näytti pahimmillaan kuin olisi raskaana ollut. Sitten alkoi pikkuhiljaa suolisto voimaan huonosti, pienin askelin niin, että vasta muutamien vuosien päästä aloin kärsiä kunnolla. Alkoi myös närästys.
Lopulta ei enää tiennyt mitä uskaltaa syödä, kun lähes kaikki tuli läpi. Yritin vielä syödä neutraalisti, eli leipää ja täysjyväpuuroa.
Lopulta sitten menin puolihuvikseen keliakia-testeihin, että saisi sen suljettua pois: veriarvot reippaasti koholla, yli sadan (terveellä ihmisellä se on alle 7) ja tähystyksestä vahvistui nukkavauriot.
Nyt hoidettuna sitten se hemoglobiinikin on viimein päässyt nousemaan.
Eli voisin sanoa, että itselläni sitten se hb oli varhaisin oire.
"Jos olet oireeton, niin mitä väliä vaikka sinulla olisikin keliakia? Verikoe ei ole luotettava; keliakiadiagnoosi tehdään tähystyksessä otetusta ohutsuolen koepalasta."
Oireeton keliakia on melkeinpä vaarallisempi keliakiamuoto: et voi koskaan olla täysin satavarma, oletko saanut gluteenimyrkytyksen ja itse tekisin kotitestikontrolleja vähintään joka kolmas kuukausi.
Vaikka näkyviä oireita ei tulisi, niin silti yhtälailla gluteenin takia elimistö käy itseään vastaan ja tuhoaa ohutsuolen pintaa.