Voi ohutsuoli- ja paksusuolen tähystyksen tehdä samalla kertaa?
Kommentit (31)
Pyytäkääpä herkkäkurkkuiset hammaslääkärissä kielen kärjelle pieni ripaus suolaa, se saattaisi auttaa yökkäysrefkleksiin. Minulla auttaa. Tavan hammastahnalla hampaiden pesu on joskus pelkkää yökkäilyä, mutta kun pesen suolalla (tavan hienoa suolaa ripottelen kostealle hammasharjalle), niin eipä yökötä yhtään! Kerroin tämän havaintoni lääkärille ja siitä lähtien on käytetty suolaripausta hammashoidossa. Myös fluoria pitää käyttää, jos pesee jatkuvasti vain suolalla!!! Itse pesen välillä fluorihammastahnalla, välillä suolalla, riippuu yökkimisestä. Mahan tähystyksessä en ole ollut vuosikymmeniin, joten ei ole tullut mahdollisuutta testauttaa siellä. Sigmoideoskopia ja kolonoskopia sen sijaan tehty ...oisko reilut toistakymmentä kertaa, ja ilman esilääkityksiä.Kokenut parhaimmaksi saada olla aktiivisesti mukana tähystyksessä ja tuntea, missä mennään.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:27"]
Minusta se letkun nieleminen ei ollut ollenkaan kamalaa. Paksusuolen tähystys oli paljon epämiellyttävämpi kaikkine tyhjennyksineen. Se sattuikin hetkittäin, toisin kuin mahalaukun tähystys. Hengissä selviää kyllä kirkkaasti molemmista.
[/quote]
Samaa mieltä JOS itsekin nielee sitä letkua ja paksunsuolen tähystyksessä itse painaa kädellään reippaasti vatsaa sisäänpäin niin johan helpottaa. Kannattaa huolehtia myös kunnollisesta suolen tyhjentämisestä silloin ei toimenpide veny turhaan.
Mulla on ohutsuoli tähystetty varjoainekuvauksella eli nenä-maha letkulla liuosta kroppaan ja sitten röntgenpöydälle käänneltäväksi. Huomattavasti miellyttävämpi kokemus kuin mahalaukun tai paksusuolen tähystys. Mutta sairaalassa ei tarvitse tuntea kipua, niillä on kyllä tarpeeksi vahvat lääkkeet tarvittaessa. Paksusuoeln tähystyksessä aloin hyperventiloimaan ja sitten annettiin sellaiset lääkkeet, että mikään ei tuntunut miltään, mutta kaikki nauratti....
Menee samalla kertaa molemmat!! Onneksi..
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:53"]
[/quote]Nii, että tungetaan molemmista päistä letku yhtäaikaa?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:54"]
[/quote]
Tutkippa anatomiaa, mikä suoli tulee paksunsuolen jälkeen?
[/quote]
Siis eihän paksusuolen tähystyksessä tähystetä kuin pikku pätkä ohutsuoltakin ja yläkautta tähystätteässä sitä ohutsuolta tähystetään pikku pätkä.
Ja jos lääkäri on määrännyt kumpaankin tähystykseen.
Ei ohutsuolta pystytä tähystämään kokonaan. Paksusuolen tähystyksessä päästään yleensä ohutsuolen puolelle ja saadaan se ohutsuolen loppupää katsottua (muutamankymmentä senttiä). Mahalaukun tähystyksessä sitten saadaan ohutsuolen alkuosa tsekattua. Siihen väliin jää monta metriä ohutsuolta, jonne ei saada ujutettua letkua. Sitä voidaan tutkia esim. kapselikameralla, eli nielaistaan pieni kamera, joka suolessa kulkiessaan räpsii koko ajan kuvia, kunnes tulee ulos luonnollista tietä.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:57"]
[/quote]
[/quote]Tulee tai ei, mutta ainakin mulla katsottiin ohutsuolta yläkautta ja paksusuolta alakautta.
OHUTSUOLEN TÄHYSTYS ELI ENTEROSKOPIA
Suun kautta mennään
Eli siis voiko nuo tähystykset tehdä samana päivänä vai pitääkö mennä kaksi kertaa kidutettavaksi?
Mulle tuli kutsu gastroskopiaan ja kolonoskopiaan, ei yhtä aikaa, mutta puolen tunnin välein. En mennyt, kun jouduin hätäleikkaukseen tutkimuksia odotellessa.
Toihan menisi jo ihan oikeasta kidutusmuodosta, puistattaa ajatellakin. Yläpäässä kuvittelet ensin että ihan oikeasti delaat siihen tukehtumisen tunteeseen, ja siihen kun... no mieti itse ja omalle kohdallesi, jos et ole sitä kivaa pikku toimenpidettä koskaan kokenut, ja entäpä alapäässä sitten... no mieti toinen mokoma lisää. Ja ettäkö molemmat yhtä aikaa; pitäisi olla sellainen hevostainnutus ettei muistaisi oikeastaan enää ikinä yhtään mistään mitään. Mutta voithan sä kysyä, kaipa sitä asiakasta/potilasta pitää aina kuunnella... kaksi kärpästä yhdellä kertaa ja käy epäilemättä extreme-urheilustakin se kokemus sitten.
[/quote]
[/quote]Kyllä mä tiedän, anatomian, mutta tutkitaanko ne samaa kautta? Eihän mahalaukkua eikä ruokatorveakaan tutkita alakautta (ainakaan toivottavasti), vaikka ne on ohutsuolen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]Kyllä mä tiedän, anatomian, mutta tutkitaanko ne samaa kautta? Eihän mahalaukkua eikä ruokatorveakaan tutkita alakautta (ainakaan toivottavasti), vaikka ne on ohutsuolen jälkeen.
[/quote]
Riippuu varmaan hiukan siitä, miksi tutkimus tehdään, jos ei ole tarpeen mahalaukkua ja ruokatorvea tutkia, niin sitten varmaan alakautta katsotaan ohusuolen loppupäätä, jos esim. keliakiadiagnoosia varten tarvitaan koepala ja paksunsuolentähystyskin määrätty.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]
Riippuu varmaan hiukan siitä, miksi tutkimus tehdään, jos ei ole tarpeen mahalaukkua ja ruokatorvea tutkia, niin sitten varmaan alakautta katsotaan ohusuolen loppupäätä, jos esim. keliakiadiagnoosia varten tarvitaan koepala ja paksunsuolentähystyskin määrätty.
[/quote]KIITOS asiallisesta vastauksesta :)
Ottakaa vastaan kaikki rauhoittava- ja kipulääkitys mitä tarjotaan tähystyksissä.
Mä en oikeasti pelkää paksusuolen tähystystä (joo, voin olla tyhmä!! Mutta oikeasti en osaa tuota pelätä..). Mutta se letkun nieleminen oikeasti pelottaa ja mä olen jo nyt täysin paniikissa. Vaikkei edes aikoja/aikaa ole tullut.
En nyt tajunnut miksi hitossa se lääkäri edes tunki tuohon paksusuolen tähystykseen mut :( Keliakiadiagnoosi siis "haussa" ja eikö sitä voisi edes ottaa paksusulen tähystyksen yhteydessä?
Kun ymmärsin lääkärin huonosta suomesta sen, että vatsaa ja nielua ei tarvi tähystää, ainoastaan suolisto ja eihän sillä vissiin ole mitään väliä kummasta päästä (siis alku- vai loppupäästä) sen näytepalan ottaa...
Joo, mä yritän oikeasti keksiä mitä tahansa syitä, ettei tarvis mennä nielemään sitä letkua.
Soitin tuonne sairalaan, mutta en muistanut kysyä, että voiko nämä tehdä samana päivänä, kysyin vaan voiko tehdä ns. humauksessa ja voidaan tehdä, JOS soitan sinne, kun saan ajan JA tulen puolta ennen aikaa paikalle.
Donni, nyt on tarkistettu asia sairaalasta ja ne voidaan tehdä halutessa samana päivänä.