Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako nykyaikana ostaa/sijoittaa metsää?

Vierailija
23.09.2020 |

Siis ostaisi metsätilan. Saako tuloja, voittoa?
Vai onko hinnat niin korkeita nykyään. Puumäärät ja lajit tiedossa, ja hinnoitellaan sen mukaan ettei voittoa synny?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue uusin Talouselämä. Älä osta ainakaan rahastojen kautta. ESG meni perseelleen, ehkä hiilinielutoivekin. Eli tuotto jää silloin tulevaisuuden puun kasvun varaan, ei hiilinielun varaan.

Vierailija
22/27 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue uusin Talouselämä. Älä osta ainakaan rahastojen kautta. ESG meni perseelleen, ehkä hiilinielutoivekin. Eli tuotto jää silloin tulevaisuuden puun kasvun varaan, ei hiilinielun varaan.

Hiilinielusta ei ole maksettu koskaan, joten miksi kukaan ostaisi metsää tuon takia? Kannattaisi ostaa vesijättömaata, jos hiilinielulla haluaa rahastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, eivät enää ole nieluja.

Vierailija
24/27 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on syntynyt vuonna 1940 ja kun pääsi työelämän makuun armeijan ja yliopiston jälkeen, on alkanut sijoittamaan metsään.

Kotipaikkakunta oli silloin jo, Pohjanmaalla, iso nukkumalähiö. Osti tyhjiä torppia, talot purettiin hirsi kerralla ja n 15-20 v sitten nämä myytiin. 

Metsä kasvaa, koko ajan, palkkalistoilla on 5 työntekijää, joka on siinä kyläpahasessa tosi paljon. 

Tällä hetkellä alueelle on alettu rakentamaan. Lähinnä lapsiperheitä muuttaa. Alueella on todella hyvä ilmanlaatu ja metsä on elämää täynnä.

Metsään sijoittamisessa ei ole, kuin hyvää

Vierailija
25/27 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo 3-5 %:n vuosituotto sellaiselle, joka teettää kaikki käytännön työt ulkopuolisella vai sellaiselle, joka tekee mahdollisimman paljon töitä (esim. istuttaminen jne) itse? Jos tuo tuotto vaatii sitä, että pitää mennä metsään itse tekemään töitä, niin ei se kyllä ole hyvä.

Vertaan tätä siihen, että saan itse viimeisen 13 vuoden aikana ostamilleni suomalaisille pörssiosakkeille joka vuosi osinkoja yli 5 % osakkeiden ostohinnasta. Tämän tuoton saamiseksi en tee muuta kuin ostan lisää osakkeita muutaman kerran vuodessa. Osto vaatii muutaman klikkauksen verkko- tai mobiilipankissa.

Vierailija
26/27 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsää ja metsämaata kannattaa ehdottomasti ostaa, koska sitä ei valmisteta enää.

Vierailija
27/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa