Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako nykyaikana ostaa/sijoittaa metsää?

Vierailija
23.09.2020 |

Siis ostaisi metsätilan. Saako tuloja, voittoa?
Vai onko hinnat niin korkeita nykyään. Puumäärät ja lajit tiedossa, ja hinnoitellaan sen mukaan ettei voittoa synny?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 työpaikkaa tiedossa niille metsäkoneenkuljettajille!

https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/mets%C3%A4koneenkuljettaja/

Ehkä kannattaisi kouluttautua sellaiseksi, olisi tulo varmaa lyhyellä tähtäyksellä, muuten et voi ikinä tietää, vaikka jonku kaivos tulisi sun maillesi.

Vierailija
2/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut metsään sijottaineet ovat tehneet ainakin suuria voittoja (miljoonia). Mut vaatii varmaan jonkin verran alan tuntemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.laatumaa.fi/metsatilat/

Vie marjamaille mehiläispesiä, saat moninkertaisen määrän marjoja. Muiden maille niitä ei voi viedä:

https://www.laatumaa.fi/metsatilat/

Vierailija
4/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapohjista, sijainnista ym. riippuen metsälle voi odottaa 3-5(6) % suht vakaata tuottoa. Varjopuolena on julkisessa myynnissä olevien metsätilojen kohonnut hintataso sekä puun kysyntään kohdistuvat muutokset. Metsä ei myöskään ole immuuni myrskytuhoille, maannousemalle tahi kirjanpainajalle.

Suuria ja nopeita tuottoja on turha odottaa. Vakaaseen säännölliseen tuottoonkin metsää tulisi olla mielellään yli 100 ha, joka on tyhjästä aloittavalle metsänomistajalle tekemätön paikka. Taimikkovaltaisia palstoja nuorena ostamalla ja itse raivaamalla on kuitenkin mahdollista luoda eläkeiässä mukavia lisätuloja. Välissä harvennuksistakin voi saada pientä kassavirtaa.

Kannattaa myös muistaa, että puukaupan solmimisesta hakkuuseen ja tilin maksuun voi helposti vierähtää 2 vuotta, joten mitään nopeaa rahaa päätehakkuukelpoisestakaan metsästä on turha odottaa!

Vierailija
5/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tärkein asia on saada tehdä itse metsätöitä. Olen sitä mieltä, että jos ei itse halua töitä tehdä niin kannattaa ehkä sijoittaa mieluummin metsärahastoon tai yhteismetsään.

Metsä tuottaa tasaisesti mutta ei kovin paljoa. Kuitupuun hinta ei ole juurikaan noussut vuosikymmeniin.

Vierailija
6/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän metsä on ihan ok sijoitus. Jos osaa valita oikeat metsäpalat ja tarjota niistä sopivasti. Eli niin paljon että saa kaupan mutta niin vähän että voi tienata. Mutta metsään sijoittaminen on pitkäaikaista hommaa eikä siinä yleensä koskaan ole tarjolla pikavoittoja. Tärkeintä on osata arvioida myynnissä olevat metsäpalat, ostaa oikein, myydä puut oikein ja teettää metsänhoitotyöt ajallaan. Tuottoa parantaa jos itse istuttaa metsää ja tekee raivaukset raivaussahalla itse.

Vierailija
7/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tärkein asia on saada tehdä itse metsätöitä. Olen sitä mieltä, että jos ei itse halua töitä tehdä niin kannattaa ehkä sijoittaa mieluummin metsärahastoon tai yhteismetsään.

Metsä tuottaa tasaisesti mutta ei kovin paljoa. Kuitupuun hinta ei ole juurikaan noussut vuosikymmeniin.

https://yle.fi/uutiset/3-11549653

Se maa muuttuukin sitten politiikaksi, tulet huomaamaan aika pian:

https://yle.fi/uutiset/3-11549653

Vierailija
8/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskejä on. Tuotto on melko maltillinen. Jos laskee arvoa sille, että saa omistaa maata, tehdä esim. polttopuita omasta metsästä ja voi käyttää sitä virkistykseen, voi asia olla ihan ok.

Jos puuntuotto ja metsänpohja ovat kunnossa, voit itse käyttää aikaasi metsän hoitoon, jaksat odottaa tai haluat jättää perintöä, voi metsä olla ihan ok sijoituskohde.

Riskeinä ovat muutokset puun hinnassa ja kysynnässä, mahdolliset politiikan ja suojelutoimien tuottamat yllätykset tulevaisuudessa, myrskytuhot, ja tosiaan puita vaivaavat tuholaiset ja taudit. 

Kannattaa muistaa, että metsän omistaminen ja hoito ei ole missään nimessä kuluvapaata.

Itse ehkä sijoittaisin ennemmin vaikka asuntoihin jos olisi ns. enemmän rahaa. 

Vierailija
9/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näkisin tulevaisuuden merkittävänä riskinä nk. suojelutoimenpiteet. Mielipideilmasto on muuttunut viime vuosina merkittävästi.

Jopa täällä kaukana kehäkolmosesta. Ja jopa sellaiset ihmiset, joiden vanhemmat tai he itse omistavat metsää. Meidänkin naapurustossa asuu parissakin talossa puunhalaaja, ja me sentään asumme tosiaan susirajan tuolla puolen, lähellä itärajaa.

Vaikka metsäpalsta olisi tällä hetkellä hakkuukelpoinen, ei se välttämättä ole tulevaisuudessa. Lainsäädäntö muuttuu. Mutta niinkin voi käydä, et menee välit naapurustoon, koska eivät tykkää, että kauppamatkansa varrelta on puuta kaadettu. Vaikka miten istutetaan uudet taimet tilalle ja muutenkin pyritään huolehtimaan metsänhoidosta.

Minna

p.s. joka neljäs meistä suomalaisista taitaa olla nykyään metsänomistaja. Jos et itse aio metsänhoitotöitä tehdä, suosittelen yhteismetsää tai jotain metsään sijoittavaa rahastoa.

Vierailija
10/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapohjista, sijainnista ym. riippuen metsälle voi odottaa 3-5(6) % suht vakaata tuottoa. Varjopuolena on julkisessa myynnissä olevien metsätilojen kohonnut hintataso sekä puun kysyntään kohdistuvat muutokset. Metsä ei myöskään ole immuuni myrskytuhoille, maannousemalle tahi kirjanpainajalle.

Suuria ja nopeita tuottoja on turha odottaa. Vakaaseen säännölliseen tuottoonkin metsää tulisi olla mielellään yli 100 ha, joka on tyhjästä aloittavalle metsänomistajalle tekemätön paikka. Taimikkovaltaisia palstoja nuorena ostamalla ja itse raivaamalla on kuitenkin mahdollista luoda eläkeiässä mukavia lisätuloja. Välissä harvennuksistakin voi saada pientä kassavirtaa.

Kannattaa myös muistaa, että puukaupan solmimisesta hakkuuseen ja tilin maksuun voi helposti vierähtää 2 vuotta, joten mitään nopeaa rahaa päätehakkuukelpoisestakaan metsästä on turha odottaa!

Kannattaa myös muistaa, että kun teetät päätehakkuun metsässä, olet velvoitettu istuttamaan/kylvämään uudet puut, hoitamaan taimikot jne. Tähän menee kolmannes tuotoista riippuen siitä monrstikko tuholaiset ja hirvet syö taimet.

Vierailija
11/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näkisin tulevaisuuden merkittävänä riskinä nk. suojelutoimenpiteet. Mielipideilmasto on muuttunut viime vuosina merkittävästi.

Jopa täällä kaukana kehäkolmosesta. Ja jopa sellaiset ihmiset, joiden vanhemmat tai he itse omistavat metsää. Meidänkin naapurustossa asuu parissakin talossa puunhalaaja, ja me sentään asumme tosiaan susirajan tuolla puolen, lähellä itärajaa.

Vaikka metsäpalsta olisi tällä hetkellä hakkuukelpoinen, ei se välttämättä ole tulevaisuudessa. Lainsäädäntö muuttuu. Mutta niinkin voi käydä, et menee välit naapurustoon, koska eivät tykkää, että kauppamatkansa varrelta on puuta kaadettu. Vaikka miten istutetaan uudet taimet tilalle ja muutenkin pyritään huolehtimaan metsänhoidosta.

Minna

p.s. joka neljäs meistä suomalaisista taitaa olla nykyään metsänomistaja. Jos et itse aio metsänhoitotöitä tehdä, suosittelen yhteismetsää tai jotain metsään sijoittavaa rahastoa.

Aina löytyy tosiaan niitä, jotka inisee maiseman pelaamisesta. Meillä oli hakkuu erään mummelin tontin rajalta. Käytiin etukäteen kertomassa , että hakkuu on tulossa. Mummeli yllätti sanomalla, että onpa kiva kun heidänkin pihalle tulee auringonpaistetta kun vanha kuusikko lähtee varjostamasta.

Vierailija
12/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän metsä on ihan ok sijoitus. Jos osaa valita oikeat metsäpalat ja tarjota niistä sopivasti. Eli niin paljon että saa kaupan mutta niin vähän että voi tienata. Mutta metsään sijoittaminen on pitkäaikaista hommaa eikä siinä yleensä koskaan ole tarjolla pikavoittoja. Tärkeintä on osata arvioida myynnissä olevat metsäpalat, ostaa oikein, myydä puut oikein ja teettää metsänhoitotyöt ajallaan. Tuottoa parantaa jos itse istuttaa metsää ja tekee raivaukset raivaussahalla itse.

Niinpä! Oma maakellari siellä on kyllä sellainen apu, et voi milloin tahansa alkaa tekemään mökkiä omalle plantaasilleen. Mut jos liittyy yhteismetsään, ei varmaan onnistu enää? Metsästähän saa helposti peltoa ja varsinkin peruna on oikein hyvä uudismaakasvi, katoaa rikkaruohotkin!

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/alkuvuonna-tehtiin-370-peltok…

Myrkytettyä maata tuskin saat enää kaupaksi, maailma on muuttunut. Mitä sillä tekisit itsekään?

Vierailija
13/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna

Olen samaa mieltä. On merkittävä riski että metsänhoito kriminalisoidaan jossain vaiheessa ja metsäomaisuuden arvo nollaantuu ja muuttuu mahdollisesti jopa negatiiviseksi jos yhteiskunta vaatii jotain ylläpitötöitä, patikointireittejä, metsäteitä ja ties mitä mutta kieltää rahaa tuovan hyödyntämisen.

Vierailija
14/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos metsällä saisi varmaa tuloa, tekemättä siellä töitä, niin yhtään metsäpalstaa ei olisi myynnissä.

Metsien hinnat, ovat suorastaan poskettomia. Älä sijoita metsiin!

15/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee metsään sun sijotukset! :D

Vierailija
16/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen parempaa kuin kasvatella ja hoitaa mettää :)

Vierailija
17/27 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos metsällä saisi varmaa tuloa, tekemättä siellä töitä, niin yhtään metsäpalstaa ei olisi myynnissä.

Metsien hinnat, ovat suorastaan poskettomia. Älä sijoita metsiin!

Ne on saatu kasvatettua vuosien varrella lisämaasysteemin avulla niin suuriksi, et suomalaisilla ei ole varaa ostaa niitä. Joku muu ne ostaa sitten. Onko se parempi?

Vierailija
18/27 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsää ei kannata sijoittaa rahaa. Jos perit metsää niin se on ok, mutta älä osta.Oletteko kuulleet miljonääreistä, jotka ovat luoneet omaisuutensa metsäsijoituksilla. On tosin mijoonamiehiä ja naisia joilla on paljon metsää,mutta miljoonat on tulleet muualta. 3-5% vuotuinen tuotto ei ole tuottoa, vaan estää inflaation syömästä omaisuutta. Kun myyt puut metsästä, oli harvennus tai päätehakkuu, niin huomaat kuinka paljon on välistä vetäjiä. Yli 30000€ myynnistä 34% maksat veroa. Jos annat yhdistyksen hoitaa kaupat, niin välistä vetää ihan kohtuullisen osan tuotosta. Sitten työt istutuksista ja taimikon hoidosta.Hirvivahingot päälle, kun ovat syöneet uuden männikön taimet pilalle.Tee uusi istutus ja toivo ettei vahinko uusiudu. Sitten vielä kun olet tekemässä hakkuuta,niin viherpiipertäjä huomaa, että metsässäsi on harvinainen kosteikko jossa saattaa asua viitasammakko, ja ilmoittaa luonnonvarakeskukselle, ely-keskukselle.Hakkuusuunnitelmat seis. Puustoa ei saa hakata tietyltä osaa palstaa. Nyt sitten lasket tuottoa uudelleen palstalta. Tässä vaiheessa pitäisi herätä, että on parempiakin sijoituskohteita.Oston ja myyntitapahtuman voit tehdä kotisohvalta silloin kun näet aiheelliseksi, eikä ole eri viranomaisia välissä kyyläämässä ja asettamassa rajoituksia.No joku sanoo, että voihan tehdä metsävähennyksen verossa.Käykääpä katsomassa Verohallinnon sivulta, että oletko oikeutettu tuohon vähennykseen.On niin hienosti kirjattu lakiin, että harva osaa tulkita sitä omalla kohdallaan oikein. Niin paljon on siinä liikkuvia osia, että sattuuko kohdalleen se veroetu. 

Vierailija
19/27 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astut kuitenkin jonkun haalariukon varpaille.

Vierailija
20/27 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme