Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluaatto...kumman sukulaisilla?

Vierailija
24.11.2013 |

Joulun kuuluisi olla ihana rentoutumisen hetki läheisten ympäröimänä, mutta viimeiset vuodet ovat olleet ihan jotain muuta. Aattona miehen sukulaiset odottavat, että heillä tietenkin ollaan, koska heidän sukulaiset ovat aina viettäneet joulun yhdessä. Myös mieheni haluaa välttämättä viettää aaton siellä perinteen mukaan. Omat vanhemmat (eronneet) odottavat myös, että ainakin minä vietän aaton sekä isäni että äitini luona. Eli periaatteessa kolmessa paikassa pitäisi aatto viettää, eikä sekään käy, että olisimme esimerkiksi aamun yhdessä paikassa, päivän toisessa ja illan kolmannessa, koska mies haluaa välttämättä olla joulupäivällisen sekä illan "lahjahetken" sukulaisillaan ja myös vuorottain äitini ja isäni haluavat, että olen läsnä heillä jouluruuan aikaan eli iltapäivällä tai alkuillasta. Eli juuri siinä iltapäivästä eteenpäin pitäisi revetä moneen paikkaan.. Voi että haluaisin vain viettää joulun vaihteeksi vaikka kahdestaan miehen kanssa kotona mutta eihän sellanen käy päinsä tuolle ukolle..myöskään joulun viettäminen miehen kanssa erillään ei enää oikein nappaa.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:02"]

Minä sinuna ap antaisin miehen viettää aattonsa sukuperinteidensä mukaisesti ja itse olisin aaton vanhempieni luona. Voithan mennä vaikka isäsi luo kello 13 ja äitisi luo klo 19, näin voisit syödä molempien luona ja miehesi kanssa voitte sitten aloittaa yhteisen joulunvieton esimerkiksi klo 24.

[/quote]

Juuri näin ajattelinkin tehdä:) enkä koskaan kyllä ole yrittänytkään kieltää miestäni viettämästä joulua sukunsa kanssa..keskustellut ainoastaan muistakin mahdollisista tavoista viettää joulua.

ap

Vierailija
42/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat asuu kohtuu lähellä toisiaan joten mennään käymään molemmilla. Viime vuonns vietettiin. Aamupäivä ja mun vanhemmilla, joten tänä vuonna mennään illaksi sinne ja aamusta miehen vanhemmille. :) sitten joskus kun mukeloita tulee niin kutsun suvun meille :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat asuu kohtuu lähellä toisiaan joten mennään käymään molemmilla. Viime vuonns vietettiin. Aamupäivä ja mun vanhemmilla, joten tänä vuonna mennään illaksi sinne ja aamusta miehen vanhemmille. :) sitten joskus kun mukeloita tulee niin kutsun suvun meille :D 

Vierailija
44/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulle on tärkeää, että miehesi ei ole perheensä ja sukunsa kanssa jouluna, jos itsellesi on tärkeää mennä sekä isälle että äidille? Vaikutat kovin ristiriitaiselta vaatimuksinesi.

Vierailija
45/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään aattona aamupuurolla miehen vanhempien luona, sen jälkeen mennään mun vanhempien luokse kahville, ja tämän jälkeen vietetään joulu ihan kaksistaan kotosalla.

Vierailija
46/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:10"]

Miksi sinulle on tärkeää, että miehesi ei ole perheensä ja sukunsa kanssa jouluna, jos itsellesi on tärkeää mennä sekä isälle että äidille? Vaikutat kovin ristiriitaiselta vaatimuksinesi.

[/quote]

En ole vaatinut mieheltä tuollaista..en ole vaatinut häntä jäämään kotiin joulunviettoon. Aluksihan mietin juuri sitä, miten aatosta saisi stressittömämmän, kun kolmessa paikassa käyminen saman päivän aikana on sellaista kelloon katsomista kokoajan eli itse viihdyn hyvin kaikissa kolmessa paikassa, mutta aika ei vain tunnu riittävän. Lisäksi kummatkin tahtoisimme kuitenkin viettää joulua yhdessä edes osan ajasta ja kotona joulun viettämistä voisi ainakin kokeilla. Ääneen vain harmittelin sitä, että mieheni on niin ehdoton joulunvieton suhteen.

Vierailija
47/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 16:56"]

Tässähän on ongelma ollut enemmänkin siinä, miten itse ehdin kolmeen paikkaan aattona..

Ap

[/quote]

Miksi et itse tee kompromissia ja ole joulua yksin kotona?

[/quote]

Niin tai käy vain niiden omien vanhempiesi luona, kuka pakottaa menemään miehen sukulaisiinkin? Vai  huolettaako "mitä ne nyt aattelee jos en tule" - mitä välii?

Vierailija
48/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:17"]

Lisäksi kummatkin tahtoisimme kuitenkin viettää joulua yhdessä edes osan ajasta ja kotona joulun viettämistä voisi ainakin kokeilla. Ääneen vain harmittelin sitä, että mieheni on niin ehdoton joulunvieton suhteen.

[/quote]

Melko lapselliselta vaikuttaa.

Vierailija
49/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vuosia sitten eräs ystäväni sai tarpeekseen samasta ongelmasta ja ilmoitti miehellensä, ettei aio enää aattona revetä joka suuntaan! Hän päätti jäädä yksin kotiin. Mies oli ihan kauhuissaan ja sanoi, etteihän se mitenkään käy päinsä!!

Nainen piti päänsä ja sanoi lämmittävänsä kotona saunan, nauttivansa hiljaisuudesta ja yksinolosta. Mies oli ihan mutkalla monta päivää tietämättä mitä tehdä. Ei kai nyt vaimoa voi yksin kotiin jättää jouluaattona!?!

Mies kysyi ja tarkisti tuhannen kertaa, että onko varnasti ookoo, jos hän lähtee käymään vanhempiensa luona, jonne tulee muitakin sisaruksia lapsinensa ja palaa sitten myöhemmin illalla kotiin vaimon luo? Ettei ole sitten odotettavissa mitään perheriitaa...? Nainen vakuutti kaiken olevan ihan ok ja toivotti kaikille hyvät joulut.

Ystäväni kertoi jälkeenpäin, että se oli yksi ihanimmista jouluaatoista ikinä :) Hän ei stressannut mistään, ei tarvinnut loikkia paikasta A paikkaan B miellyttääkseen muita, hän teki kerrankin kaiken juuri niin kuin itse halusi, vaikka se järkyttikin monia lähipiirissä. Siellä saunan lauteilla kynttilöiden valossa joulurauha oli kuulemma tullut todeksi.

Vierailija
50/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:36"]

Joitain vuosia sitten eräs ystäväni sai tarpeekseen samasta ongelmasta ja ilmoitti miehellensä, ettei aio enää aattona revetä joka suuntaan! Hän päätti jäädä yksin kotiin. Mies oli ihan kauhuissaan ja sanoi, etteihän se mitenkään käy päinsä!!

Nainen piti päänsä ja sanoi lämmittävänsä kotona saunan, nauttivansa hiljaisuudesta ja yksinolosta. Mies oli ihan mutkalla monta päivää tietämättä mitä tehdä. Ei kai nyt vaimoa voi yksin kotiin jättää jouluaattona!?!

Mies kysyi ja tarkisti tuhannen kertaa, että onko varnasti ookoo, jos hän lähtee käymään vanhempiensa luona, jonne tulee muitakin sisaruksia lapsinensa ja palaa sitten myöhemmin illalla kotiin vaimon luo? Ettei ole sitten odotettavissa mitään perheriitaa...? Nainen vakuutti kaiken olevan ihan ok ja toivotti kaikille hyvät joulut.

Ystäväni kertoi jälkeenpäin, että se oli yksi ihanimmista jouluaatoista ikinä :) Hän ei stressannut mistään, ei tarvinnut loikkia paikasta A paikkaan B miellyttääkseen muita, hän teki kerrankin kaiken juuri niin kuin itse halusi, vaikka se järkyttikin monia lähipiirissä. Siellä saunan lauteilla kynttilöiden valossa joulurauha oli kuulemma tullut todeksi.

[/quote]

Kaikkein hulluinta näissä jutuissa on se, että ei muita oikeasti kiinnosta tai kauhistuta, jos joku on joulun yksin. Suuri osa suomalaisista on joulunsa omissa oloissaan, ei siinä ole mitään gloriaa tai kummastelemista. Ainoastaan heikon itsetunnon kanssa kamppaileva luulee, että häntä tarvitaan jouluna jossain muualla.

Vierailija
51/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulu rauhoittui huomattavasti, kun tajuttiin kieltää miniää tulemasta meille. Kun hän tuli, piti elää minuuttiaikataululla sen mukaan, koska oli taas aika mennä mummolaan, kummilaan, vanhemmilleen jne. Haudalla tuli käydä 13.38, aattohartauteen ei ehditty, koska miniä halusi iltapäiväkahvit 14.03 ja jatkoi matkaansa 14.29. Hän itse halusi tulla mukaan haudoille ja ehdottomasti vaati, että pääsi käymään kaikilla sukulaisilla aattona.

Kun kielsimme jouluaaton käynnit, pääsimme vihdoinkin viettämään omaa joulua omassa aikataulussa. Poikakin lasten kanssa ennätti istumaa puolilta päivin pitkälle iltapäivään sen sijaan, että olisivat ajaneet satoja kilometrejä vain siksi, että olivat jossain kyläpaikassa alle tunnin verran.

Vierailija
52/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksipäivä juteltiin miehen kanssa, että onni onnettomuudessa miehen vanhemmat ovat molemmat poismenneet (alapeukkua tulee varmaan yt kun näin ääneen mainitsin) ja sen puolen suku on muutenkin pieni ja etäinen niiN yksi säätörumba vähemmän joulussa. Ei ole vaihtoehtoja jos sukulaisjoulua viettää ja ainakin yksi sukuhaara vähemmän loukkaantumassa kun vietetään joulua meidän kodin kesken 

Vierailija
53/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh olkaa kotona tai joka toine joulu miehen sukulaisilla ja toisinpäin (; elämä ei oo nii vaikeeta

Vierailija
54/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan joka toinen vuosi appivanhemmilla ja joka toinen kotona (appikset tulee meille). Tämä on toiminut hyvin ja kaikki tuntuvat olevan tyytyväisiä.

Vierailija
55/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä kumma teitä vaivaa, otatte vuosi vuoden jälkeen kauhean joulustressin? Miksi siellä omilla vanhemmilla, sisaruksilla, sukulaisilla pitää käydä joka joulu? Ettekö osaa aikuistua ja elää omaa joulua?

Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että ette mene kylään, niin antakaa pahoittaa. Sen verran pitäsi olla jokaisella ymmärrystä, että ihminen elää itselleen ja sen mukaisesti elää myös joulunsa, niin kuin haluaa.

Jollakin tavalla napanuora on jäänyt katkaisematta, aikuisuus ei ole ihan täyttynyt kuitenkaan jos on pakko käydä jossakin, joulun voi elää ihan omassa kodissa oman perheen, kumppanin kanssa tai yksin, ei ole pakko lähteä siihen stressirumbaan.

Milloin se päivä koittaa, että rakennatte itse oman joulunne, sitten kun ne rakkaat vanhempanne ovat kuolleet vai ette koskaan?

Vierailija
56/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia emme vietä joulua. Joulun pitäisi olla ihana ja rentouttava juhla, mutta enemmän se sitä stressiä ja nyrpeää nenää aiheuttaa.

Vierailija
57/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulussa parasta on ne ns. perinteet, ja minusta on törkeää alkaa vaatimaan toista muutamaan niitä omia perinteitään.

Minulla on se tilanne, että olemme aina viettäneet (jo lapsuudesta lähtien) ns. sukujouluja. Kokoonpanot ovat hiukan matkan varrella muuttuneet, kun olin lapsi perheemme oli toisessa mummolassa jonne tuli myös serkkuja vanhempineen (olemme suurinpiiretein samaa ikää kaikki serkukset).

Sitten kun me lapset kasvoimme "aikuisiksi" alettiin viettää joulua  oman lapsuuden perheen kanssa, isovanhemmat olivat vuorojouluin joko meillä tai serkkujen perheissä.

Pikkuhiljaa mukaan on sitten tullut minun ja sisrusteni puolisoita ja lapsia, ja varmaan aikaanaan käy niin että jossain vaiheessa (kun meidän sisarusten lapset kasvavat) alamme viettää ns. perheen kesken jouluja ja meidän vanhemmat ovat vuorojouluisin meidän kanssamme.

Koskaan tuo joulu ei ole ongelma, entinen puolisoni oli jouluna omilla vanhemmillaan, ja se oli titenkin ok. Nykyinen puoliso tulee vanhempieni luokse, koska hänellä ei ole ollut mitään varsinaisia ns. jouluperinteitä, on viettänyt jouluaan miten milloinkin.

Joskus mietin että jos on lapsia niin mitäs sitten, ja päädyin siihen että lapsetkin voivat olla vuorojouluin isän/äidin jouluissa mukana. Loppuviimeksi ei lasten välttämättä tarvitse olla sekä äidin että isän kanssa jouluna, vaan voi olla erilaisia jouluja (ja noinhan on monissa eroperheissäkin).

Vierailija
58/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö äitisi tai isäsi voisi tulla mukaan miehen sukulaisten juhlaa?

Vierailija
59/59 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö äitisi tai isäsi voisi tulla mukaan miehen sukulaisten juhlaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä