Miksi joku on ilkeä ystävälliselle asiakaspalvelijalle?
Tietenkin näin ilta ja yöaikaan monet asiakkaista ovat enempi tai vähempi humalassa. Tähän oon jo 2 vuoden aikana tottunut, mutta en jaksa näitä ilkeitä ja suoraan sanottuna vittuilevia asiakkaita. Miksi ystävälliselle, hyvin työtään tekevälle asiakaspalvelijalle tarvii olla ilkeä? Miksi hyvän työillan päätteeksi tulee se kaikkein rasittavin tyyppi, joka pilaa hyvän fiiliksen? Asiakaspalvelijakin on ihan vain tavallinen ihminen, jolla on tunteet. Onhan tämä ammatinvalintakysymys, mutta tällaisena aikana, kun työn saanti muutenkin vaikeaa, niin on lähes pakko tehdä sitä työtä, mitä saa - työttömäksi en halua jäädä. Sainpa purettua tähän pahan olon, niin jäljelle jää vain hyvä olo. Kiitos.
Kommentit (36)
Itse en ikinä sulata jos joku rähjää asiakaspalvelijalle, annan samalla mitalla takaisin.
Joskus vuosia sitten sain tilaisuuden, kun erään ruokakaupan kassalla mummo laittoi maitopurkin kassan hihnalle ja välissä ei ollut kapulaa, joten kassa oletti sen purkin kuuluvan kassan kohdalla olevalle asiakkaalle. Tästähän mummon b e r g e l e aloitti älyttömän huutamisen ja käveli sadatellen ulos kaupasta ostoksensa tehtyään. Kassa vielä toivotti hyvää päivänjatkoa perään ja en ole ikinä kuullut niin kiukkuista vastausta tältä g u r t t u naamalta kohteliaaseen toivotukseen. Tulin mummon kanssa samaan aikaan ulos kaupasta ja istuin kaupan vieressä autossa odottavan kaverini viereen, veivasin ikkunan auki ja huusin h e l v e d i n lujaa, että "B e r g e l e e n äm mykkä, anna olla viimeinen kerta kun olet tuollainen gu sibää idi ooddi kaupan kassalla!!" Pää kääntyi niin nopeasti, että taatusti säikähti minua, ei sanonut mitään. Se oli sille gurt tu ämmy källe aivan oikein, ehkä oppi jotain.
Koska Suomi. En ymmärrä miten olemme voineet sijoittua jossain onnellisuusmittarissa maailman kärkeen. Täällä ei ole kuin tympeitä valittajia.
Olen pitkän linjan asiakaspalvelija, ja kaiken nähneenä ja kuulleena tiedän vastauksen tähän. Se on niinkin yksinkertainen kuin ihmisille jankutettiin iäisyys tätä: ”asiakas on aina oikeassa” mantraa. Kumpa sitä ei olisi koskaan keksittykään, koska se on suorastaan aspojen ihmisarvon polkemista. Olisi pitänyt opettaa pikemminkin että: ” jos odotat henkilökunnalta hyvää käytöstä, osoitat sitä myös itsekkin”. Asiakkaat saivat aivan liian kauan elää täysin väärässä kuvitelmassa että kaiken oman pskan saa oksentaa oikein luvan kanssa siihen vastaantulevaan asiakaspalvelijaan, ilman seuraamuksia, koska myyjänä saat aina pelätä esimiehelle päätyviä valituksia, mikäli uskaltautuisit reilusti puolustamaan itseäsi samalla mitalla. Tämän täytyy muuttua, lukemattomat myyjä ressukat vetävät ahdistuslääkkeitäkin yms.!!!
Kaupoissa ärsyttää maireat myyjät.
Ilkeät asiakkaat ovat joko mieleltään sairaita, tai ihan vaan huonolla tuulella olevia, tai sitten niitä jotka eivät ole tehneet asiakaspalvelijan työtä.
Tiedän itse, kuinka paljon pskaa aspat saavat niskaan, joten koitan aina olla erityisen kohtelias vaikka olisikin päivä mennyt päin prinkkalaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi KUULE, näitähän riittää.
Ihmiset voidaan jakaa kahteen kastiin. Jos virhe sattuu, normaalit ihmiset ymmärtävät jos asiakaspalvelija on aidosti pahoillaan ja haluaa selvittää tilanteen.
Sitten on näitä, joiden maailma romahtaa. Tämän tyyppisille ihmisille ei voi tehdä mitään. Yleensä lohduttaa, että muutkin asiakkaat ovat järkyttyneitä.
Etkä puhu nyt edes pahimmista tyypeistä.
Kaikkein ilkeimmät asiakkaat käyttäytyvät huonosti jopa myös muita asiakkaita kohtaan. Hitaasti asioiville vanhuksille huudellaan jonon perältä ihan suoraan, että mikä mättää, etkö voi olla nopeampi. Silloin tekisi mieli vähän kasvattaa junttia, mutta et voi puolustaa vanhusta, vammaista, unohtelijaa tm tahatonta hidastelijaa muuten kuin vittuilla hyvin hienotunteisesti ja rivien välistä, kun olet kuitenkin asiakaspalvelijana töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeät asiakkaat ovat joko mieleltään sairaita, tai ihan vaan huonolla tuulella olevia, tai sitten niitä jotka eivät ole tehneet asiakaspalvelijan työtä.
Tiedän itse, kuinka paljon pskaa aspat saavat niskaan, joten koitan aina olla erityisen kohtelias vaikka olisikin päivä mennyt päin prinkkalaa.
Itse olen kohtelias myös siitä syystä, että tiedän niin saavani parempaa palvelua. Jos aikuinen ihminen ei osaa olla näyttämättä huonoa tuultaan, niin eiköhän hänkin kuulu tuohon ensin mainitsemaasi sakkiin?
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kannattaisi olla aito.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkän linjan asiakaspalvelija, ja kaiken nähneenä ja kuulleena tiedän vastauksen tähän. Se on niinkin yksinkertainen kuin ihmisille jankutettiin iäisyys tätä: ”asiakas on aina oikeassa” mantraa. Kumpa sitä ei olisi koskaan keksittykään, koska se on suorastaan aspojen ihmisarvon polkemista. Olisi pitänyt opettaa pikemminkin että: ” jos odotat henkilökunnalta hyvää käytöstä, osoitat sitä myös itsekkin”. Asiakkaat saivat aivan liian kauan elää täysin väärässä kuvitelmassa että kaiken oman pskan saa oksentaa oikein luvan kanssa siihen vastaantulevaan asiakaspalvelijaan, ilman seuraamuksia, koska myyjänä saat aina pelätä esimiehelle päätyviä valituksia, mikäli uskaltautuisit reilusti puolustamaan itseäsi samalla mitalla. Tämän täytyy muuttua, lukemattomat myyjä ressukat vetävät ahdistuslääkkeitäkin yms.!!!
Mä taidan sitten olla oikeassa ammatissa, kun ei tartte ahdistuslääkkeitä vetää. Ja meillä voi tosiaan kertoa esimiehille ja kollegoille vaikeista asiakkaista, ja saa tukea. Tosin itseä auttaa se, että ajattelen heti itse tilanteessa, että kestän sua tän pari minuuttia, sä elät tossa surkeudessasi koko elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, myyjät ei mitään niin kovasti toivoisi kuin että voisivatkin olla aitoja, omia itseään töissä, mutta se kääntyy esimiehelle menevissä asiakaspalautteissa valoa nopeammin muotoon: ”myyjä X ei ole iloinen ja pirtsakka asiakaspalvelija” tai ”ompa teillä tympeitä myyjiä töissä”. Siitä ylikorostunut ”maireus” joillakin johtuu kun näyttelijän lahjat ei riitä, mutta pitäisi silti onnistua miellyttämään jopa satoja ihmisiä joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:55"]
Mun mies oli asiakaspalvelussa melkein 25 vuotta ja loppuaikana alkoi olla tosi ilkeä. Sanoi, että yksinkertaisesti loppui mielenkiinto yrittää.
Minä en ihan ymmärrä tätä lausetta. Tietenkin on kuluttavaa ottaa vastaan kaikkea sitä sontaa, mitä monet asiakkaat syytävät, mutta en minä ainkaan koe hirveänä ponnisteluna pitää omaa käytöstäni asiallisena. Minusta asiakkaiden tökerö käytös on pelkästään heidän häpeänsä, ei minusta ole vaikeata olla käyttäytymättä yhtä tökerösti kuin he.
Olisko vaan väsynyt?
Itse käyttäydyn välillä oikein yli-kohteliaasti tökeröille, koska tiedän että se vaan lisää heidän häpeäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, myyjät ei mitään niin kovasti toivoisi kuin että voisivatkin olla aitoja, omia itseään töissä, mutta se kääntyy esimiehelle menevissä asiakaspalautteissa valoa nopeammin muotoon: ”myyjä X ei ole iloinen ja pirtsakka asiakaspalvelija” tai ”ompa teillä tympeitä myyjiä töissä”. Siitä ylikorostunut ”maireus” joillakin johtuu kun näyttelijän lahjat ei riitä, mutta pitäisi silti onnistua miellyttämään jopa satoja ihmisiä joka ikinen päivä.
Väärä ammatinvalinta? Täytyy olla oikeasti iloinen ihminen, ei sellaista jaksaa 8 tuntia näytellä. Tosin minulle riittää huolellinen ja avulias asiakaspalvelija, ei tarvitse näytellä mitään hypervilkasta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Ihan ku lapselle sanois, että saat tehdä mitä haluat, ja seuraavaksi ihmettelisi, miten susta on tullutkin noin k-pää.
Tota "asiakas on aina oikeassa" ei olisi kannattanut koskaan kertoa kuin henkilökunnalle, ja siihenkin lisätä, että joskus saattaa olla myös ihan väärässä, mutta teeskentele silti, että muka on.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijana pitkään työskennelleenä voin todeta sinulle, ettei vika ole juuri koskaan sinussa. Maailmaan mahtuu miellyttävien ihmisten lisäksi todella hankalia ihmisiä. Juopuneita, fyysisesti ja henkisesti sairaita, täysin sekopäitä, kurjan tilanteen kokeneita, todella surullisia, dementoituneita, inhottavia, katkeria ja lääkkeiden väärinkäyttäjiä jne.
Huomaat varmasti monista palstakommenteista, että kirjoittajalla ei ole kaikki kunnossa. Anonyyminä on helppo hyökätä ja tyrmätä vastapuoli. Ikävää, mutta toisaalta ymmärrettävää. Jokaisella on oma elämänsä. Jos kirjoittajaa auttaa toisten nolaaminen, niin ehkä hänen oma elämänsä tuntuu hetken paremmalta.
Minulle on huutanut kasvotusten kolmen (3) tunnin ajan dementoitunut vanha mies, jonka sukulaiset kiemurtelivat häpeästä hänen seurassaan. Millään tekemälläni ystävällisellä ja kohteliaalla teolla ei ollut merkitystä. Mies jatkoi edustamani yrityksen ja tarjoamani avun sättimistä tauotta.
Asiakaspalvelijan työ on välillä todella vaikeaa. Onneksi valtaosa ihmisistä on vähintään asiallisia. Suurin osa on kohteliaita. Tilanne auttaa kestämään ihmisiä, joiden kanssa on erittäin hankalaa olla tekemisissä.
Toivon, että seuraava työpäiväsi on rauhallisempi ja miellyttävämpi.
3 tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin asiakaspalvelijana luokittelin ihmiset mt-potilaiksi, jos olivat käytökseltään töykeitä. Ei tuntunut pahalta sen jälkeen. En ainakaan voi ymmärtää miksi normaali ihminen hermostuisi asiakaspalvelijalle inhimillisestä virheestä, jos tämä pahoittelee ja on ystävällinen. Onneksi nuo tapaukset unohtuvat ainakin minulta nopeasti ja positiiviset ihmisten kohtaamiset jäävät mieleen. Yllättävän paljon asiakaspalvelija voi saada myös positiivista palautetta kassalla.
Just näin.
Siksi että ihminen ei ole kasvanut omiin nahkoihinsa, eli henkisesti aikuiseksi.
Aikuinen ihminen osaa ottaa vastuun itsestään, käytöksestään ja siitä mitä energiaa tuo milloinkin menemäänsä tilaan. Henkisesti aikuinen ihminen ei kuvittele olevansa muiden yläpuolella, eikä tarvitse alistaa toista ihmistä huonolla käytöksellään kokeakseen itsensä tärkeäksi tai huomatuksi.