Onko muissa perheissä vaikeuksia tehdä ruokaa josta kaikki pitävät?
Meillä on :(
Mies tekee tosi hyvää ruokaa, mutta hänellä on vain joku 5 ruokaa joita hän laittaa vuorotellen. Mua jo kyllästyttää. Ruoka on hyvää ja terveellistä, mutta kyllästyttää. Miestä ei kun syö aina hyvällä ruokahalulla ja tekee aina uudestaan.
Minä yritän keksiä jotain uutta. Esim. tein uuniperunoita ja siihen kermaviilikastiketta, ei syönyt (oli liian valkosipulista). Paistoin naudan ulkofileepihviä ja tein kermaperunat, pihvi oli raaka (medium), ei voinut syödä ja kermaperunat ei muuten vaan ilmeisesti koostumukseltaan olleet oikeanlaisia.
Tänään metsästäjänleipää. Kermainen sienikastike oli liian kermaista, leipä oli ihan turha joten söi suolakurkut ja jauhelihapihvit.
Yritän olla kuin mua ei ottais päähn tuo miehen nirsoilu, mutta kyllä se nyt hitto soikoon ottaa kieltämättä päähän että mitää vaihtelua tai uutta ei voi maistella/laittaa.
Perusmakaronilaatikkokaan ei miehelle maistu, en tiedä miksi.
Joskus meis on laittanu omaa ruokaa kun mulla on just jotain nakkikeittoa itselle ja lapsille mutta tuntuu jotenkin haaskaukselta... :(
Kommentit (38)
Mies tekee vaan viittä ruokalajia ja kuinka monta ite osaat? Opetella tekemään ruokia että lista oisi laajempi. Totuttaa lapset syömään monenlaisia ruokia. Mikäli ei kelpaa niin lautanen edestä pois.
Lapsi nirsoilee, mutta saa luvan syödä pääasiassa samaa ruokaa kuin me tai jää nälkäiseksi. Yleensä syö ainakin osan ruuasta. Eri ruokaa laitetaan hänelle silloin kun meillä on kalaa (on allerginen) tai syödään pitsaa tai kebabia (lapsi ei tykkää niin mausteisesta eikä viitsi einesruualle suotta opettaa). Tämä vaihtisruoka on yleensä makaronia ja nakkia/ kananmunaa tms., joka ei suurta vaivannäköä vaadi.
Ei. Meillä tehdään ja kokeillaan paljon erilaisia ruokia - lihaa, kalaa, kasviksia, etnisiä ja perinteisiä ruokia. Kaikkea syödään innolla, jälkikäteen kuopus on pari kertaa sanonut (ison annoksen jälkeen) ettei se nyt ollut ihan satahyvää.
Onko sun miehesi perheen ylimääräinen lapsi vai miksi annetaan kiukutella ruokapöydässä? Aikuinen kyllä syö jos on nälkä eikä natise turhia. Voihan sitten sanoa myöhemmin että ensikerralla vois olla vähän vähemmän valkosipulia tai kypsempi pihvi (tai mennä ja paistaa sitä itse lisää....!)
Emmä oo koskaan yrittänytkään tehä semmosta ruokaa mistä
kaikki pitäis. Miksi pitäisi? teen vaihtelevaa ja terveellistä ruokaa ja jos joku ei tykkää niin jättää sitten syömättä, ei siinä sen kummempaa. Mies myöskin tekee sellaisia ruokia mistä tykkää enkä minä niistä niin aina välitä mutta ei meillä kukaan ala valittaa että ruoka ei kelpaa jos valmiiseen pöytään kerta tullaan.
ja ihan sama opetetaan lapsille. sitte jos ite on tehny ruoan niin sitä voi arvostella, muutoin jättää sitten vain syömättä jossei tykkää.
On, koska pilaan kaiken kasvissyönnilläni. Sen takia onkin jokaiselle omat ruuat, mistä kukin pitää :)
Miehesi voisi kyllä yrittää opetella pois nirsoudestaan. Kauhean kuuloista valitusta, varsinkaan jos kenenkään muun perheenjäsenen mielestä ruoissa ei ollut vikaa.
Meillä tehdään usein 2-3 erilaista ruokaa. Ne valmistuvat samaan aikaan liedellä, jossa on 4 keittolevyä. Syy: yksi on kasvissyöjä, kaksi tarvitsee erittäin runsaskalorista sekaruokaa, yksi on hivittävän valikoiva erityispiirteidensä vuoksi. Pääasia, että syö ihan mitä vain. Ylipätään sitten raavaat miehet tarvitsevat kunnon liharuokaa.
Usein siis on sama "perusmättö" tai lisäke, mutta sille erilaiset kastikkeet, lihat tai kasvikset.
Meillä tehdään ruokaa josta minä tykkään, onhan kauppareissuista tullut näköjään vain mun homma. Niinpä en edes osta ruokaa, josta en pidä, saati sitten valmista sellaista. Toivomuksia voi esittää ja kyllä niitä saatan tehdäkin. Lapset ovat oppineet syömään aika kivasti erilaisia ruokia, pitävät salaateista ja vihanneksista, mutta jokaisella on kyllä ruokia joista ei pidä. Mies ei paljoa meillä valita. Viimeksi kahdella lapsella tuli marinaa uunibataateista, sitä ennen lihasta löytyi purukumia ja tätä rataa. :)
Olin ihan varma, että ap:n lapset nirsoilevat. Mutta MIES??? Voi elämä.
Meitä on vain kaksi foodieta, jotka syövät mitä tahansa.
Siskoni perheessä keitetään erikseen pasta, lihapullat ilman sipulia, lihapullat sipulin kanssa ja tomaattikastike. Sitten joku ottaa pelkkää ketsuppa pastan kanssa, ja salaatti täytyy koota jokaiselle lautaselle. Ihmeellistä touhua.
Voiko ulkofilepihvin jättää mediumiksi?
Meillä lapset nirsoilee. Kysyn usein lasten mielipidettä, mutta välillä teen myös omaa lempiruokaa vaikka tiedän ettei se lapsille maistu. Syövät tai eivät, maistelevat kuitenkin yleensä. Mitää erityisen voimakkaasti maustettuja ruokia en odota lasten syövän, joten silloin lapsille on jokin muu vaihtoehto tai muunneltu versio. Aikuisen ihmisen nirsoilusta, en viitsi ottaa ressiä. Tehköön itse ruokansa, jos ei kelpaa se minun laittama.
Mitä ne miehesi tekemät ruoat on? Ihan mielenkiinnosta. Meillä tehdään kaikenlaista, mutta ei niin mieluisia miehelle on kasvisruoat ja tonnikalaruokia ei syö ollenkaan.
Miehen kotona on aina tehty ainakin kolmea (mautonta) perusruokaa jokaiselle ruokailukerralle. Mitään erikoisempaa ei siellä kukaan suostu edes maistamaan.
Mies onneksi ei ole samasta puusta veistetty, vaan tykkää kokeilla kaikenlaista uutta. Meillä tehdään monenlaista ruokaa laidasta laitaan, minä yleensä mutta viikonloppuisin mieskin ottaa joskus vetovastuun. En itse suostuisi ikinä siihen, että pitää tehdä monta ruokaa, jos kyse on pelkästään siitä, ettei joku tykkää sipulista tai palsternakasta. Eri asia on sitten kasvissyöjät ja allergioiden yms. takia välttämättömät ruokavaliot.
Jos pihviä ei voi jättää mediumiksi, sitä ei kannata syödä. Sulla on nirso mies
Ei ole vielä, toivottavasti ei tulekaan. Teen kyllä jonkin verran eri ruokia, koska mies ei syö kalaa eikä isoja määriä kananmunaa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 22:13"]
Voiko ulkofilepihvin jättää mediumiksi?
[/quote]
Tottakai voi ja pitääkin jättää. Ravintolassa naudanfilepihvit tarjotaan mediumina automaattisesti ellei asikas muuta toivo.
keittiömestari
Ei ole vaikeuksia. Meillä ollaan kaikkiruokaisia, niin lapset kuin aikuisetkin
Mun lapsi oli erittäin allerginen pienenä. Nyt, 8-vuotiaana on muutama ruoka-aine edelleen pois ruokavaliosta. Poika on todella ennakkoluuloinen oudompia ruokia kohtaan. Aika perusruokia teen, jotka tiedän maistuvan.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 12:44"]
Nirso = supermaistaja, villi normaali lapsi = adhd tai asperger.... aina pitää olla joku hieno syy kaikkeen!!??
[/quote]
Näinhän se nykyaikana menee. Ennen olisi huonosti käyttäytyvää lasta vedetty vitsalla persuuksille, nykyaikana syötetään lääkkeitä että jos se kullannuppu vähän rauhoittuisi. Jos ennen ei ruoka kelvannut, sai olla syömättä, nykyään sitä ollaan vaan supermaistajia joille tehdään eri menu.