Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ilmoittaudun työttömäksi, niin mitä tuleman pitää?

22.09.2020 |

Olen 34 v ja ollut osa-aikatöissä pitkään ja saanut siitä tosi vähän rahaa. Työttömänä en ole ollut kuin lukion ja armeijan välillä vähän. Jos nyt menen työttömäksi, niin mitä minun luultavasti sitten pitää tehdä, työnhaun lisäksi? Mitä on ne kuuluisat työttömien kurssit ja työharjoittelut, ja miten todennäköistä on että niille joutuu/pääsee? Vai saako vain olla kotona? Ei jaksaisi kituuttaa osa-aikaisena jos enemmän rahaa saa kotona hommaillessa.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ilmottaudu työttömäksi ja rupea hakemaan kelan tukia samalla kun työskentelet? Osa-aikatöissä olet oikeutettu sovellettuun työttömyystukeen ja asumistukeen. Ei työkkäri ole ainakaan minua kertaakaan häirinnyt millään kursseilla vaikka tuet juoksee. 300e saa tienata ilman vaikutusta tukiin, sen jälkeen jokaisesta eurosta putoaa tuki 0,5e. Itse tienaan osa-aikaisesti 800e/kk, siihen päälle asumistuki n. 200~e ja soviteltu työttömyystuki 250~e. Ja kun Kela saa nykyisin tulotiedot suoraan niin ei tarvitse erikseen mitään palkkakuitteja yms lähetellä, ja itse työttömyyshakemuksessa menee ehkä minuutti pidempään mitä kokonaan työttömänä.

Mitäs hemmettiä? Sähän tienaat ihan hemmetisti. Ihan käsittämätöntä. Tollaseen verotulot sitten menee. Mihin työttömyystuen tarvitset kun tienaat 800e??? Asumistuen vielä ymmärrän mutta ihan oikeesti.

No jos tuo oli käsittämätöntä niin tiedoksesi ansiosidonnaisella voi saada vielä enemmän soviteltua. Sain viime kuussa osa-aikatyöstä 980e ja sen nojalla minulle maksettiin soviteltua ansiosidonnaista 1600e kiitos koronan vuoksi korotetun suojaosan. Käytännössä nettotuloni ovat samaa luokkaa kuin kokoaikatyössä, mutta työtä teen vain 2-3 päivänä viikossa.

Edelleen on käsittämätöntä ja väärä päätös hallitukselta.

Jos vertaa siihen että sain kausitöistä netto noin 1600e (brutto alle 1800e). Ei muita tukia. Jos nyt saisin jostain 500e/kk osa-aikatyön ja siihen päälle vielä asumistuen noin 290e ja työmarkkinatuen nettona 580e/kk (538e/neljä viikkoa) niin en todellakaan menisi tuohon kokoaikatyöhön. Toivottavasti jatkavat tuota suojaosaa vielä ensi vuonna jos siihen mennessä saisi jonkun tuollaisen 500e homman niin ensi kesänä en todellakaan ole tuossa kausityössä. Ja tokihan käytän itsekkin tuon hyväkseni jos voin mutta silti väärä päätös.

Vierailija
42/47 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen palkka mahtaa olla, jos soviteltu ansiosidonnainen on 1600 e? Kuukaudessako?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulppeata kirjoitti:

Melkoinen palkka mahtaa olla, jos soviteltu ansiosidonnainen on 1600 e? Kuukaudessako?

Työtuntini vaihtelevat, joten saamani sovitellun määrä voi olla mitä tahansa muutamasta sadasta tuohon 1600e. Täysi ansiosidonnaiseni olisi joku 1820e.

Ansiosidonnaiseni määrä on laskettu 3299e palkan perusteella - voit itse kokeilla laskurilla, millaista soviteltua sillä saa. Useimmat laskurit ottavat nyt huomioon tuon korotetun suojaosan 500e.

Vierailija
44/47 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulppeata kirjoitti:

Työtuntini vaihtelevat, joten saamani sovitellun määrä voi olla mitä tahansa muutamasta sadasta tuohon 1600e. Täysi ansiosidonnaiseni olisi joku 1820e.

Ansiosidonnaiseni määrä on laskettu 3299e palkan perusteella - voit itse kokeilla laskurilla, millaista soviteltua sillä saa. Useimmat laskurit ottavat nyt huomioon tuon korotetun suojaosan 500e.

Bruttona tuo 1820. Nettona joku 1400e tai siinä main. Hyvä anssi silti.

Vierailija
45/47 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulppeata kirjoitti:

Bruttona tuo 1820. Nettona joku 1400e tai siinä main. Hyvä anssi silti.

Bruttoni tänä vuonna (palkka+soviteltu) on ollut keskimäärin 3020e. Käteen jää yli 2000e. Ei paha työtunteihin nähden.

Vierailija
46/47 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on virallista - työttömyystuen suojaosa on 500e tämän vuoden loppuun saakka!

Vierailija
47/47 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä osa-aikatöitä teet?

Käsittääkseni olisi hyvä, että olet samalla työnhakija vaikka olet osa-aikatyössä. Ilmoittaudu työnhakijaksi työkkäriin. Laita te-sivuille viesti ja jätä soittopyyntö.

Ja kerro tilanteesi. Niin pääset työnhakijaksi.

Itse pääsin työkkärin kurssille ja vaikka en heti työllistynyt niin kumminkin 3 kk sisällä pääsin töihin.

Suosittelen.