Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ilmoittaudun työttömäksi, niin mitä tuleman pitää?

22.09.2020 |

Olen 34 v ja ollut osa-aikatöissä pitkään ja saanut siitä tosi vähän rahaa. Työttömänä en ole ollut kuin lukion ja armeijan välillä vähän. Jos nyt menen työttömäksi, niin mitä minun luultavasti sitten pitää tehdä, työnhaun lisäksi? Mitä on ne kuuluisat työttömien kurssit ja työharjoittelut, ja miten todennäköistä on että niille joutuu/pääsee? Vai saako vain olla kotona? Ei jaksaisi kituuttaa osa-aikaisena jos enemmän rahaa saa kotona hommaillessa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle soitetaan kolmen kuukauden välein ja kuulustellaan millaisia työpaikkoja olet hakenut ja miksi et ole tullut valituksi. Sitten sulle tarjotaan muutamaa paikkaa ja osaan niistä on pakko hakea vaikkei kiinnostaisikaan ja joudut ilmoittamaan milloin olet hakenut ja myös että saitko työn ja taas selitys miksi et. Haastattelun aikana päivitetään myös työnhakusuunnitelma. 

Muutaman haastattelun jälkeen jos et ole vielä löytänyt työtä niin alkaa tulla kiivaampi sävy keskusteluun. Haastattelija on turhautunut miksi ihmeessä et ole saanut vielä työtä. Alkaa työkokeilupaikkojen tyrkytys ja uhkailu karenssilla ym. kyykytys. .

Jännä miten erilaisia kokemuksia. Itselleni ei tule osoituksia. Tuttu on jo neljä vuotta ollut työttömänä ja sinä aikana hakenut lähinnä omaehtoisesti työpaikkoja ja käynyt yhdessä työkokeilussa 3kk. 

Sitten olen kuullut näistä joihin ei oteta edes kerran vuodessa yhteyttä mutta nämä ovat kuulopuheita.

Minä olen tuollainen harvinaisuus. Olin itse sinnepäin yhteydessä kun löysin minua kiinnostavan kurssin, ja soittaessa sanoi että sieltä tiedoistani oli joku pieni "rasti ruutuun" hyväksymättä (työkkärin puolelta) ja siksi eivät ole olleet yhteydessä. Tuet silti juoksivat.

Ei siellä järjestelmässä ole mitään tuollaista, jokaiseen tulee ottaa yhteyttä 2 viikossa (ainoa poikkeus on ne, jotka heti ilmoittaa, että tiedossa muutos 3 kk sisällä).

Ei minuun ainakaan kukaan ottanut 2 viikon sisällä yhteyttä kun edellisen kerran jäin työttömäksi. Taisi mennä lähemmäs 3kk. Ja sen jälkeen ei tuo 3kk välinen yhteydenotto toteutunut kertaakaan vaan saattoi olla puoli vuottakin välissä. Ja koko ajan olin kokoaikaisesti työtön.

Vierailija
22/47 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoittauduin työttömäksi ensimmäisen kerran 33 vuotiaana ja tajusin, että täältähän saa rahaa. Olin monet kerrat osa-aikaisessa työssä kituuttanut pienellä palkalla, kun luukulta olisi saanut siihen extraa.

Ilmoityaudu työtyömäksi. Voit saada soviteltua rahaa. Hae myös kelalta asumistukea. Ehkä saat sitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun saat ansiosidonnaista, ei tapahdu oikein mitään. Jotain suunnitelmia työllistymisestä laaditaan muodon vuoksi. Kun putoat peruspäivärahalle, tilanne muuttuu radikaalisti. Sun täytyy osallistua johonkin, siltä ei käytännössä voi välttyä.

Jos käy tuuri, joudut nk. kuntouttavaan työtoimintaan joka on joutavaa, debiileille suunniteltua, ihmisarvoa alentavaa puuhastelua puliukkojen yms. moniongelmaisten kanssa, huonolla säkällä teet samaa työtä kuin ennenkin, mutta saat palkaksi 9 euroa päivässä. Painostus on armotonta ja karenssia paukkuu jos et ole yhteistyökykyinen.

Anssilta pudotaan työmarkkinatuelle ja kuntouttavasta voi kieltäytyä jos on työkykyinen. Tunnen parikin työmarkkinatuella olevaa ja eivät ole osallistuneet mihinkään.

Vierailija
24/47 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmoittauduin työttömäksi ensimmäisen kerran 33 vuotiaana ja tajusin, että täältähän saa rahaa. Olin monet kerrat osa-aikaisessa työssä kituuttanut pienellä palkalla, kun luukulta olisi saanut siihen extraa.

Ilmoityaudu työtyömäksi. Voit saada soviteltua rahaa. Hae myös kelalta asumistukea. Ehkä saat sitäkin.

Tämä tukien alikäyttö ja tietämättömyys näkyy olevan ongelma.

Itse tiedän ainakin yhden vanhemman ihmisen joka ensi kertaa joutui työttömäksi, putosi siitä sitten työmarkkinatuelle eikä tiennyt että asumistukea saa vastikkeeseen. Maksoi vastiketta siitä työmarkkinatuesta ja säästi mieluummin mm. terveydenhoidosta.  Kiitteli kovasti kun kerroin että asumistukea saa kyllä vastikkeeseenkin. 

Vierailija
25/47 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti jos osaat edes esittää normaalia ihmistä, niin ei pitkään aikaan mitään. Jäin pois töistä keväällä. Soittivat pari päivää karenssipäätöksen jälkeen. Kerroin työn lopettamisen syyt ja ymmärsin, että karenssi tulee. Kerroin, että teen CV:tä, aktivoin työpaikkavahdin, kerroin millaista työtä aion hakea ja millä tavoilla. Olin netistä katsonut mitä kursseja on tarjolla ja kerroin, että nyt ei näkynyt mitään mielenkiintoista, mutta tietynlaisille kursseille voisin mennä jos töitä ei löydy. Lupasivat soittaa uudelleen kesäkuussa, ei ole mitään kuulunut. Eli varmasti jos vaan esittää puhelimessa (tai tapaamisessa) reipasta ja aktiivista saa pitkäänkin olla hakemassa työtä, ennen kuin saa mitään pakkotoimia.

Vierailija
26/47 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti jos osaat edes esittää normaalia ihmistä, niin ei pitkään aikaan mitään. Jäin pois töistä keväällä. Soittivat pari päivää karenssipäätöksen jälkeen. Kerroin työn lopettamisen syyt ja ymmärsin, että karenssi tulee. Kerroin, että teen CV:tä, aktivoin työpaikkavahdin, kerroin millaista työtä aion hakea ja millä tavoilla. Olin netistä katsonut mitä kursseja on tarjolla ja kerroin, että nyt ei näkynyt mitään mielenkiintoista, mutta tietynlaisille kursseille voisin mennä jos töitä ei löydy. Lupasivat soittaa uudelleen kesäkuussa, ei ole mitään kuulunut. Eli varmasti jos vaan esittää puhelimessa (tai tapaamisessa) reipasta ja aktiivista saa pitkäänkin olla hakemassa työtä, ennen kuin saa mitään pakkotoimia.

Jos itse olisin irtisanoutunut työstäni nin en todellakaan olisi ilmoittutunut heti työkkäriin vaan vasta 3kk karenssin päätyttyä. Sieltä kun saattaa tulla jo ensimmäisen karenssin aikana jotain mikä aiheuttaa toisen karenssin ja sitä myötä työllistymisvelvoitteen. Miksi ilmoittautua kun ei sillä rahaa saa ja töitä voi hakea muutenkin?

27/47 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:na kiittelen kaikkia asiallisista vastauksista! Mielenkiintoista lukea niitä. 

En usko että itse passivoituisin tai masentuisin kokonaan työttömänä, kun on muuta aktiviteettia elämässä.

Toki voin mennä vaikka ammattikouluun opiskelemaan uuden ammatin jos siltä näyttää, tai ottaa vastaan mitä tahansa työtä, luulisin. Oppisopimus kuulostaa minusta hieman utopistiselta, sillä työkokemuksieni perusteella on osaa oikein kuvitella että joku otettaisi töihin (aina vaikea saada työtä) ja sen päälle vielä laitettaisi kokeneempi henkilö opettamaan tätä, ja sitten vielä paperityöt ja muut muodollisuudet. 

Taidan jatkaa tätä jahkailuani vielä...

Vierailija
28/47 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmoittauduitko? Mitä seurasi?

Vierailija
29/47 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ilmottaudu työttömäksi ja rupea hakemaan kelan tukia samalla kun työskentelet? Osa-aikatöissä olet oikeutettu sovellettuun työttömyystukeen ja asumistukeen. Ei työkkäri ole ainakaan minua kertaakaan häirinnyt millään kursseilla vaikka tuet juoksee. 300e saa tienata ilman vaikutusta tukiin, sen jälkeen jokaisesta eurosta putoaa tuki 0,5e. Itse tienaan osa-aikaisesti 800e/kk, siihen päälle asumistuki n. 200~e ja soviteltu työttömyystuki 250~e. Ja kun Kela saa nykyisin tulotiedot suoraan niin ei tarvitse erikseen mitään palkkakuitteja yms lähetellä, ja itse työttömyyshakemuksessa menee ehkä minuutti pidempään mitä kokonaan työttömänä.

Mitäs hemmettiä? Sähän tienaat ihan hemmetisti. Ihan käsittämätöntä. Tollaseen verotulot sitten menee. Mihin työttömyystuen tarvitset kun tienaat 800e??? Asumistuen vielä ymmärrän mutta ihan oikeesti.

Vierailija
30/47 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olisin irtisanoutunut työstäni nin en todellakaan olisi ilmoittutunut heti työkkäriin vaan vasta 3kk karenssin päätyttyä. Sieltä kun saattaa tulla jo ensimmäisen karenssin aikana jotain mikä aiheuttaa toisen karenssin ja sitä myötä työllistymisvelvoitteen. Miksi ilmoittautua kun ei sillä rahaa saa ja töitä voi hakea muutenkin?

Mun mielestä pitää heti ilmoittautua, että voi hakea ansiosidonnaisen sun muut, vaikka tuleekin se karenssi ensin.

Vierailija
31/47 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pitää heti ilmoittautua, että voi hakea ansiosidonnaisen sun muut, vaikka tuleekin se karenssi ensin.

Ei tartte. Omaa lomaa saa pitää ihan miten tahtoo eikä mitään velvoitetta ilmoittautua työkkäriin ole. Jos haluaa sen virallisen karenssin niin sitten ilmoittautuu heti kun irtisanominen alkaa. Anssi alkaa juosta sittenkin kun 3 kk päästä ilmoittaudut.

Vierailija
32/47 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ilmottaudu työttömäksi ja rupea hakemaan kelan tukia samalla kun työskentelet? Osa-aikatöissä olet oikeutettu sovellettuun työttömyystukeen ja asumistukeen. Ei työkkäri ole ainakaan minua kertaakaan häirinnyt millään kursseilla vaikka tuet juoksee. 300e saa tienata ilman vaikutusta tukiin, sen jälkeen jokaisesta eurosta putoaa tuki 0,5e. Itse tienaan osa-aikaisesti 800e/kk, siihen päälle asumistuki n. 200~e ja soviteltu työttömyystuki 250~e. Ja kun Kela saa nykyisin tulotiedot suoraan niin ei tarvitse erikseen mitään palkkakuitteja yms lähetellä, ja itse työttömyyshakemuksessa menee ehkä minuutti pidempään mitä kokonaan työttömänä.

Mitäs hemmettiä? Sähän tienaat ihan hemmetisti. Ihan käsittämätöntä. Tollaseen verotulot sitten menee. Mihin työttömyystuen tarvitset kun tienaat 800e??? Asumistuen vielä ymmärrän mutta ihan oikeesti.

Sitä kutsutaan sovitelluksi työttömyysetuudeksi. Parantaa kannustimia ottaa vastaan näitä osa-aikatöitä. Korona-aikaan suojaosa on 500e eli kyseinen osa-aikatyöläinen saa luultavasti vielä pari sataa ennemmän. Eipä paljon kannata kokoaikatöihin edes pyrkiä.

Vierailija
33/47 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ilmoittauduit?

Vierailija
34/47 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kesäkuusta lähtien työttömänä ja aika hiljaista on ollut. Netissä piti tehdä joku työnhakusuunnitelma ja sen jälkeen ei ole työkkäristä päin kuulunut mitään. Pari viikkoa sitten soitin itse ja kysyin jotain turhaa ja puhelun jälkeen olivat näemmä siirtäneet netissä olevien "tehtävien" deadlinet johonkin vuoden loppuun. Ja asun siis Suomen mittakaavalla keskikokoisessa kaupungissa.

Vierailija
35/47 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene mihinkään työkkärin kursseille. Se on muodollisuus niille, jotka eivät kykene suunnittelemaan.

Mutta jos työkkäri osoittaa hakemaan kurssille, niin kieltäytymisestä seuraa karenssi. Karenssi tulee myös, jos keskeyttää kurssin ilman hyväksyttyä syytä, joka on yleensä vain työllistyminen. Karenssi seuraa myös silloin kurssille osallittumatta jättämisestä tai keskeyttämisestä, vaikka kurssille olisi hakeutunut oma-aloitteisesti, eikä työkkärin pakottamana.

Vierailija
36/47 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä 3kk tuossa, kun toistuvuuden osalta katsotaan viimeisintä 6kk aikaa, eli siis puolta vuotta. Toisin sanoen siis uutta karenssia ei saa tulla puoleen vuoteen edellisestä, ettei työllistymisvelvoite napsahda.

Vierailija
37/47 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kesäkuusta lähtien työttömänä ja aika hiljaista on ollut. Netissä piti tehdä joku työnhakusuunnitelma ja sen jälkeen ei ole työkkäristä päin kuulunut mitään. Pari viikkoa sitten soitin itse ja kysyin jotain turhaa ja puhelun jälkeen olivat näemmä siirtäneet netissä olevien "tehtävien" deadlinet johonkin vuoden loppuun. Ja asun siis Suomen mittakaavalla keskikokoisessa kaupungissa.

Ilmeisesti tuo suunnnitelmakaan ei ole nyt pakollinen koronan vuoksi. Tai kai se tavalliseen tapaan näkyy omilla sivuilla, mutta siitä ei pitäisi tulla sanktiota jos sen jättää täyttämättä.

Vierailija
38/47 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenävarttaan pitkin sua kattovien ihmisten määrä lisääntyy...

Vierailija
39/47 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuo oli käsittämätöntä niin tiedoksesi ansiosidonnaisella voi saada vielä enemmän soviteltua. Sain viime kuussa osa-aikatyöstä 980e ja sen nojalla minulle maksettiin soviteltua ansiosidonnaista 1600e kiitos koronan vuoksi korotetun suojaosan. Käytännössä nettotuloni ovat samaa luokkaa kuin kokoaikatyössä, mutta työtä teen vain 2-3 päivänä viikossa.

Vierailija
40/47 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä 3kk tuossa, kun toistuvuuden osalta katsotaan viimeisintä 6kk aikaa, eli siis puolta vuotta. Toisin sanoen siis uutta karenssia ei saa tulla puoleen vuoteen edellisestä, ettei työllistymisvelvoite napsahda.

Tiedän että se on 6kk mutta jos irtisanoutuu niin se on 3kk karenssi eli ei oikeutta työttömyysetuuteen.

En siis ilmoittautuisi ennen kuin vähintään 3kk irtisanoutumisesta on kulunut. Olisiko mulle edes tullut virallista karenssia jos pitäisin 4kk omaa lomaa sen jälkeen kun irtisanoutuisin (eli olisin ilmoittautumatta työkkäriin sinä aikana)? Joka tapauksessa sinä aikana kun en ole ilmoittatunut työttömäksi ei voi tulla ainakaan toista karenssia mistään syystä. Tällä siis pelaisin aikaa.

En näe yhtään syytä ilmoittautua heti jos olisin itse irtisanoutunut. Enhän saa sieltä lausuntoa työttömyysetuutta varten joten miksi vaivautua ilmoittautumaan? Töitä voi hakea muutenkin jos huvittaa.