Miksi pitäisi olla mahdollisuus kieltää potilastietonsa hoitohenkilökunnalta?
En käsitä. Miten voi olla mahdollista, että ihminen voi kieltää potilastietonsa hoitavan henkilökunnan ulottuvilta? Heillähän pitäisi olla käytössään kaikki mahdollinen tieto, joka voi vaikuttaa henkilön hoitamiseen, joten pitäisi olla itsestään selvää, että he saavat tiedot.
Pitäisi laittaa sellainen sääntö, että jos kieltää tietojensa antamisen eteenpäin, ei myöskään saa hoitoa.
Kommentit (78)
En tiedä. Mitä väliä sillä on. Varmasti jokaisella joka haluaa salata tietonsa on siihen jokin erittäin hyvä syy.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 11:59"]
Koska on tehty tutkimuksia, että esim. mielen sairauksista kärsivät saavat huonompaa hoitoa fyysisiin vammoihinsa kuin mitä henklöt, joilla ei mielen sairauksia ole. Jos on selvät merkinnät, että henkilö on edellisellä kerralla tullut hoitoon masennuksen takia, niin keuhkokuumetta ei esim. tutkita, vaan se tulkitaan aiemman tiedon mukaan, pelkästään psykosomaattiseksi oireeksi masennuksesta.
[/quote]
Juuri näin. Hoitohenkilökuntakin muödustuu vain ihmisistä. Ihmisillä on taipumus muodostaa ennokäsityksiä, jotka vaikuttavat asiaan kuin asiaan.
...ja nyt sitten joudutaan samat vainoharhaiset ja luulosairaat tutkimaan aina uudestaan, uudestaan ja uudestaan.
AP,on olemassa sellainenkin asia kuin potilaan oikeus. Sen mukaan mm. jokaisella on itsemääräämisoikeus esim. hoitoaan koskevissa asioissa. Minä olen jo kauan kieltänyt tietojeni luovuttamisen. Olen työskennellyt vakuutusyhtiössä mm. sairauskuluja korvaavien vakuutusten korvausasioiden parissa. Olen nähnyt, miten tiedot leviävät lääkäreiltä esim. juuri vakuutusyhtiöihin. Kun käyttää esim. kahta lääkäriasemaa ja kieltää tietojen luovutuksen näistä esim. terveyskeskukseen, voi turvata sen, ettei tiedot liiemmälti leviä.
Tapaturmat hoidatan terkkarissa, koska ainakin tällä paikkakunnalla, missä asun saa nopeasti hyvän hoidon. Mutta terkkarin henkilökunnan ei tarvitse tietää sitä, että minulla onkin pitkäaikaislääkitys esim. verenpaineen vuoksi.
Koska jos on asioita, jota ei halua kaikkien tietävän. Minä olen ratkaissut tuon asian muuttamalla usein. Enkä anna lupaa edellisten tietojen hankkimiseen koskaan.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:14"]
AP,on olemassa sellainenkin asia kuin potilaan oikeus. Sen mukaan mm. jokaisella on itsemääräämisoikeus esim. hoitoaan koskevissa asioissa. Minä olen jo kauan kieltänyt tietojeni luovuttamisen. Olen työskennellyt vakuutusyhtiössä mm. sairauskuluja korvaavien vakuutusten korvausasioiden parissa. Olen nähnyt, miten tiedot leviävät lääkäreiltä esim. juuri vakuutusyhtiöihin. Kun käyttää esim. kahta lääkäriasemaa ja kieltää tietojen luovutuksen näistä esim. terveyskeskukseen, voi turvata sen, ettei tiedot liiemmälti leviä.
Tapaturmat hoidatan terkkarissa, koska ainakin tällä paikkakunnalla, missä asun saa nopeasti hyvän hoidon. Mutta terkkarin henkilökunnan ei tarvitse tietää sitä, että minulla onkin pitkäaikaislääkitys esim. verenpaineen vuoksi.
[/quote]
Ehkä sinä tiedät kuinka saat parhainta hoitoa, mutta tietävätkö kaikki? Osaavatko kaikki potilaat kontrolloida mahdollisia päällekkäisiä lääkitysten vaikutuksia ja sitten lääkärikään ei niitä tietoja saa?
Ja tietenkin kun hoito epäonnistuu niin se on sitten lääkärin vika, eikö niin?:(
Olen 6 ja haluan vielä täydentää. En ole mitenkään tapaturmille altis, mutta pari vuotta sitten liukastuin oikein komeasti ja sain istumaluun murtuman. Menin terkkarin päivystykseen ja parin tunnin kuluttua pääsin jo ovesta ulos perusteellisesti tutkittuna ja röntgenkuvatkin oli jo otettu. Sain hyvät särkylääkkeet ja parin päivän kuluttua lääkäri soitti ja vahvisti sen, mitä hän oli nähnyt kuvissa. Röntgenlääkärin lausunnon mukaan murtuma ei ollut iso, mutta ilkeässä kohdassa, mutta kyllä se siitä parani.
[/quote]
Ai että hoitohenkilökunnan ei tarvitse tietää kaikista lääkkeistä joita käytät ja sairauksista joita sairastat!? Jos määräävät jotain lääkettä, joka ei sovi yhteen nykyistesi kanssa tai sitten käyttävät puolestaan jotain lääkettä tai menetelmää, joka aiheuttaa sinulle suuremman riskin tuon verenpaineen vuoksi. Kuka silloin on vastuussa hoidostasi? Sinä itse vai se hoitohenkilökunta?
Luulisi pöpien tulleen jo niin tutuiksi hoitohlöille, että heidät tunnettais ilman potilaspapereitakin...
[/quote]
Oletko tehnyt paljonkin vakuutusvedätyksiä?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:20"]
[/quote]
Ai että hoitohenkilökunnan ei tarvitse tietää kaikista lääkkeistä joita käytät ja sairauksista joita sairastat!? Jos määräävät jotain lääkettä, joka ei sovi yhteen nykyistesi kanssa tai sitten käyttävät puolestaan jotain lääkettä tai menetelmää, joka aiheuttaa sinulle suuremman riskin tuon verenpaineen vuoksi. Kuka silloin on vastuussa hoidostasi? Sinä itse vai se hoitohenkilökunta?
[/quote]Eiköhän henkilökunta osaa kysyä.
Ja vaikkeivät osaisi kysyäkään niin niitä papereita ne eivät kuitenkaan osa alukea. Sen olen huomannut monta kertaa. Täyspäinen potilas osaa nykyään huolehtia itsestään ja kertoa jos on jotakin erityistä huomioitavaa.
Itselläni on astma ja se kyllä lukee niissä papereissa mutta niinpä vaan sain kerran lääkettä, jota ei olisi missään tapauksessa pitänyt mulle antaa ja ne huomasivat sen vasta sitten kun olivat jo antaneet. No en kuollut.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:24"]
Eiköhän henkilökunta osaa kysyä.
Ja vaikkeivät osaisi kysyäkään niin niitä papereita ne eivät kuitenkaan osa alukea. Sen olen huomannut monta kertaa. Täyspäinen potilas osaa nykyään huolehtia itsestään ja kertoa jos on jotakin erityistä huomioitavaa.
Itselläni on astma ja se kyllä lukee niissä papereissa mutta niinpä vaan sain kerran lääkettä, jota ei olisi missään tapauksessa pitänyt mulle antaa ja ne huomasivat sen vasta sitten kun olivat jo antaneet. No en kuollut.
[/quote]
No siinä tapauksessa varmaan jos olet tajuissasi. Mutta entäs jos loukkaannut niin pahasti, ettet kykene itse kertomaan koko hoito- ja lääkehistoriaasi?
Samaa olen minäkin ihmetellyt, ja on nämä vastauksetkin aika outoja. Miten ihmeessä jotkut voivat vaarantaa oman terveytensä sillä että ei anna tietoja? Tuon masennusjutun kyllä jotenkin vielä ymmärrän, että voi joskus vaikuttaa jos on joku idiootti lääkäri, mutta muuten en käsitä mitä salaista on siinä jos syö vaikka verenpainelääkkeitä??? Ja tuo, että tiedot leviää vaikka vakuutusyhtiöihin, siis hä? Eikös tiettyjen vakuutusten ottamiseen pidä toimittaa tiedot terveydestään, jopa lääkärin todistus, ja sillä pitäisi nyt sitten pystyä huijaamaan vakuutusyhtiötä että tietoja ei saa mistään kun käy monessa paikassa hoidettavana ja kieltää kaikkia antamasta tietoja?
En käsitä muutenkaan näitä vainoharhaisia ihmisiä jotka salailevat kaikkia asioitaan pakkomielteisesti kun kuvittelevat että kaikkia ihmisiä kiinnostaa heidän asiansa ihan kauheasti. Minä en ainakaan oleta että mun asiat kiinnostaa ketään, suurempi ongelma onkin se että ketään ei voisi vähempää meikäläisen sairaudet ja ongelmat kiinnostaa. Mua ei myöskään häiritse se että kauppias tietää mitä olen kaupasta ostanut, senhän näkee muutenkin kassatyöntekijä ja jopa muut asiakkaat, en ostele mitään häpeällisen salaisia asioita kaupoista.
Mun elämä ei ole niin jännittävää että minulla olisi mitään salattavaa, kerron avoimesti kaikki asiani kenelle vaan ketä kiinnostaa kuunnella.
No tiedätkö missä kaikialla tiedot näkyvät? Se papereiden kieltäminen ei kyllä riitä. Kaikki labrat näkyvät jokapaikassa.
Ajatella, ihminen voi kieltää jopa itsensä hoitamisen. Ainakin useimmissa tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:24"]
Eiköhän henkilökunta osaa kysyä.
[/quote]
No siinä tapauksessa varmaan jos olet tajuissasi. Mutta entäs jos loukkaannut niin pahasti, ettet kykene itse kertomaan koko hoito- ja lääkehistoriaasi?
[/quote]
No ei niillä sittenkään olisi tiedossa kaikkea sitä tietoa mitä niillä voisi olla jos olisin tajuissani. Ei mun kaikki lääkeaineallergiat yms. ole missään papereissa nytkään. Mut elämä on, toi on niin marginaalinen tilanne, että en ole huolissani. Leikkikööt sitten vaikka Housea.
Samaa hämmästelen kuin nro. 14. Perussairaudet vaikuttaa joihinkin vakuutuksiin, esim. matkavakuutuksen ehdot tai hinta voi olla erilainen, jos on jotain perussairauksia. Ymmärrän tietysti, että tässä mielessä ei haluta omien potilastietojen leviävän itsestään vakuutusyhtiöille. Kaikista ei tarvitse lääkärintodistusta viedä, vaan on oman tunnon asia niistä kertoa. Mutta se on sitten vakuutuspetos, jos pimittää jotain tuollaista olennaista tietoa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:28"] kerron avoimesti kaikki asiani kenelle vaan ketä kiinnostaa kuunnella.
[/quote]
Kerro vaikka nyt ensiksi nimesi.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:30"]
No ei niillä sittenkään olisi tiedossa kaikkea sitä tietoa mitä niillä voisi olla jos olisin tajuissani. Ei mun kaikki lääkeaineallergiat yms. ole missään papereissa nytkään. Mut elämä on, toi on niin marginaalinen tilanne, että en ole huolissani. Leikkikööt sitten vaikka Housea.
[/quote]
Niin no, omapahan on elämäsi. Mutta on minusta hieman epäreilua olettaa lääkäreiden onnettomuustilanteessa hoitavan sinua ja arpoa, että mitähän lääkkeitä tälle voisi laittaa ja mitä ei. Hoitaisi jo monta muuta potilasta siinä ajassa kun nyt suhmuroi yhden kanssa.
Koska on tehty tutkimuksia, että esim. mielen sairauksista kärsivät saavat huonompaa hoitoa fyysisiin vammoihinsa kuin mitä henklöt, joilla ei mielen sairauksia ole. Jos on selvät merkinnät, että henkilö on edellisellä kerralla tullut hoitoon masennuksen takia, niin keuhkokuumetta ei esim. tutkita, vaan se tulkitaan aiemman tiedon mukaan, pelkästään psykosomaattiseksi oireeksi masennuksesta.