Miehenne aikuinen sisko majoittuu teille 1vko/kk seuraavat neljä vuotta?
Meillä käynnissä tilanne, jossa miehen sisko aloitti tänä syksynä opiskelut paikkakunnalla, jossa me asumme, mutta miehen sisko ei. Opetusta, jossa on oltava paikalla, on n. viikko/kk, ja nämä ajat miehen sisko asuu meillä.
Nyt on siis kolmas kerta, kun hän pakkautui meille viikoksi. Ei tämä aluksikaan kovin hyvältä idealta tuntunut (meiltä tosin ei kysytty, sillä tottakai sukulaiset toisiaan auttavat...), mutta nämä vierailut sotkevat arkemme aivan totaalisesti. Ensinnäkin hän joutuu tilanpuutteen vuoksi elelemään olohuoneessamme, joka tottakai on kuin pommin jäljiltä koulukirjojen, patjan, laukkujen jne. vuoksi, joten emme siellä itse oikeastaan pysty rauhoittumaan, katsomaan iltaisin tv:tä jne. Lisäksi meillä on viikon ajan iltaisin "viihdytettävä", eli emme voi keskittyä oman perheen juttuihin kunnolla, vaan yritämme keksiä siskolle tekemistä, ellei hän tee koulutehtäviään. Toki siskosta on hyötyäkin, hän saattaa välillä täyttää/tyhjentää tiskikonetta jne, mutta aika raskaalta tämä silti tuntuu.
Miten ihmeessä pääsisimme tilanteesta eroon? Täällä päin ei asu miehen siskolla muita tuttavia, ja hotelli on kyllä liian kallis vaihtoehto jopa minun mielestäni. Sisko on siis 32 vuotias eli ihan aikuinen ihminen kuitenkin.
HELP!
Kommentit (54)
Että on kälylläsi otsaa! Minkä takia teidän perheenne pitää joustaa aikuisen ihmisen elämänratkaisujen mukaan? Jos on päättänyt opiskella, kantaa itse taloudellisen vastuunsa, ei se ole teidän tehtävänne.
Meillä on suvussa samankaltainen tilanne, yli kolmekymppinen etätyöläinen tunki itsensä sukulaisen nurkkiin "kun tällä on tilaa", eikä sukulainen kehdannut kieltäytyä. Erittäin raskas tilanne, sillä vieras on aina vieras ja silloin ei omassa kodissaan voi olla juuuri niin, kuin itse haluaa. Ja teidän kohdalle vielä parisuhteen yksityisyyskin (esim. seksi) varmasti kärsii jo tuollaisilla vierailumäärillä, saati muut ongelmat, joita tämä tilanne pitkittyessään varmasti tuo välillenne.
Joko käly alkaa maksamaan käypää vuokraa + osuutensa muista kuluista tai sitten ulos. Tällaisten pummien ja loisijoiden puolustelijat ovat ihan käsittämättömiä!
Haittaako miestäsi hänen siskonsa vai lähinnä sinua? Sori nyt vaan..olen itsekäs mutta en kovin helpolla majoittaisi mieheni sukulaisia tai perheenjäseniä meille noin pitkäksi aikaa pieneen kämppään...enkä kovin mielelläni omiakaan... en vain jaksaisi jatkuvia yövieraita omassa kodissani, vaikka olisikin mukava sisko. Ei tähän varmasti teillä hirveesti vaihtoehtoja ole, jos ette halua isompaa asuntoa hommata tai ette halua pyytää vuokraa tai hänen asuminen esim jossakin solussa tulisi liian kalliiksi ettekä kehtaa hänelle sanoakaan ettei saa enää tulla...
Oho, luulin että teillä on lapsia. Kolmella aikuisella on helpompi asua kämppiksinä kuin lapsiperheellä ja kälyllä/ tädillä.
Oliko se niin, että kälyllä on lapsia? Luulisi hänen perheenäitinä osaavan ottaa muut huomioon niin ettei levittele kamojaan pitkin teidän kotia. Levitteleekö oikeasti - siis ihan oikeasti? Vai onko vain joku yksittäinen hammasharja väärässä paikassa?
Neljä vuotta on joka tapauksessa liian pitkä aika. Uskon, että olosuhteet muuttuvat kun käly asettuu opiskeluelämäänsä ja tutustuu opiskelutovereihin.
26
Perhe on minulle sellainen jossa on lapsia. Te olette joko aviopari tai avopari tai pariskunta.
Mikähän tässä tarinassa on totta.
En jaksa uskoa että joku noin vaan kysymättä tulee punkkaamaan viikoksi kerran kuukaudessa kenenkään kotiin. Ei muu suku sellaista päätä. Ilmeisesti miehesi on luvannut siskolleen tämän järjestelyn sinun tietämättäsi.
Ihmettelen sitäkin miksi lapseton kirjoittaa vauva-palstalle. Jos tämä tarina on totta niin ilmeisesti tarkoituksena on että miehen sisko on av-palstailija ja aloittaja olettaa hänen lukevan tämän ketjun.
Voi olla että tämä on provo.
Olet saanut monta vastausta, jotka kannustavat rajaamaan tilannettanne.
Itse tartun ap:n viestiin, jossa hän kirjoittaa suunnilleen näin: Meiltä ei kysytty vaan suku päätti näin.
Suku ei päätä, ketä teillä asuu, vaan te itse.
Jos kuka tahansa suunnittelee elämäänsä, kuten sisar opiskeluaan, hänen pitää myös ottaa vastuu resurssien järjestämisestä, kuten asumisesta. Mutta vielä suurempi pointti minusta on, miksi 'ostitte' tämän päätöksen? Mitä tapahtui, koska ette sanoneet, ettei tämä käy? Kenellä on parisuhteenne päätösvalta?
Meillä on ollut tuollainen tilanne. Kaupassa ollaan käyty vuorotellen ja tarvittaessa on katsonut lapsia ja tehnyt kotitöitä. Avain annettu. Toiminut.
Paljon oletkin jo saanut vastauksia, kaikkia en jaksanut lukea.
Itse miettisin tuossa vielä omaa parisuhdettani, joka on tärkeä asia!
Pidä huolta parisuhteestasi, hoida sitä.
Osa näistä on varmaan jo sanottu, mutta listaan mitä me tekisimme
-siskolta joku pieni majoitusmaksu (vaivanpalkka tai miksi sitä nyt haluaakaan sanoa)+vastuu hoitaa oma osuutensa kauppareissuista niillä viikoilla kun on paikalla
-nukkumapaikaksi patja, taitettava sänky tms jonka saa helposti pois tieltä. Ehkä joku kevyt sermi näkösuojaksi (kumpaakin ajatellen, mä en esim. tykkää siitä jos vieraat nukkuu 'avoimesti' kun tykkään hilpiä yöllä vessaan pelkässä t-paidassa jne).
-joku tila kamoille, ei nyt kaapillista vaan kämpästä riippuen esim. pari hyllyä vaatekaapista, pari-kolme laatikkoa lipastosta tms. Ja velvoite että ne kamat ei leviä pitkin pientä kämppää ja kaikki on pois tieltä silloin kun taas lähtee!
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 11:52"]
Perhe on minulle sellainen jossa on lapsia. Te olette joko aviopari tai avopari tai pariskunta.
En jaksa uskoa että joku noin vaan kysymättä tulee punkkaamaan viikoksi kerran kuukaudessa kenenkään kotiin. Ei muu suku sellaista päätä. Ilmeisesti miehesi on luvannut siskolleen tämän järjestelyn sinun tietämättäsi.
Ihmettelen sitäkin miksi lapseton kirjoittaa vauva-palstalle. Jos tämä tarina on totta niin ilmeisesti tarkoituksena on että miehen sisko on av-palstailija ja aloittaja olettaa hänen lukevan tämän ketjun.
[/quote]
Se, että sulla on ihan oma määritelmäsi perheelle, ei tee kenekään kirjoituksesta provoa. Katsos, on olemassa erilaisia käsitteitä, joilla on vakiintuneet merkitykset. Sinun tulkintasi ei välttämättä ole se oikea.
Tässäpä tilastokeskuksen (ja merkitukseltää vakiintunein selvitys aiheesta) tiivistetty määritelmä:
Perhe
Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.
Lapsiperheitä ovat perheet, joissa kotona asuu vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 11:52"]
[/quote]
Tämä ei ole provo, ja johan täältä on käynyt ilmi että moni muukin on ollut samassa tilanteessa, joten mikähän tässä on provoa?
Perhe on juuri se yksikkö, miten kukakin perheensä määrittelee. Meidän ydinperheeseen kuuluu mies ja minä.
Sukuja on erilaisia. Miehen suku on kieltämättä aika persoonallinen, mutta ei se SUKU ole sitä päättänyt, että käly meillä asuu. Olemme olleet tilanteesta tietoisia siitä lähtien, kun käly haki ko. kouluun, ja kun hyväksymiskirje tuli, kaikkien oletus oli, että meillä voi tottakai asustella. Mies olisi joutunut tosi ikävään tilanteeseen jos olisi sanonut että ei muuten onnistu - lisäksi emme tajunneet, millaista kälyn meillä punkkailu oikeasti on, ennen kuin hän nyt on täällä.
Ja tavaroiden "levittelystä" kirjoittajalle numero 26: jos asuisit itse viikon kerrallaan muualla, tuskin pitäisit kaikkia kamojasi kassissa. Hygienia- ja esimerkiksi hiustenlaittotuotteet kylppäriin, ruoat jääkaappiin, ulkovaatteet eteiseen (viikon aikana sää voi varsinkin näin syksyllä vaihdella paljonkin, joten ihan yhdellä takilla ja kengillä ei pärjää), vaate- ja tavarakassi jonnekin, läppäri pöydälle, puhelimen laturi pistokkeeseen jne., niin vaikka niitä tavaroita ei varsinaisesti levittelisi, niin kyllä ne vain leviävät. Sehän ei sinänsä häiritse, mutta meillä on normaalisti aika siistiä (koska olemme kahden aikuisen perhe!), niin kyllä tuollainen ylimääräinen tavara pistää silmään. Joku kaappi tms. on siis kyllä nyt ensi alkuun hommattava!
-ap
Suku ei päätä teidän asioita. Jos olette aikuisia toteatte sukulaisille, että tämä järjestely ei sovi teille, tai sopii teille tietyin ehdoin.
Teidän kotinne on teidän kotinne. Jos sysäätte vastuuta suvulle ettekä aseta omia rajoja olette, iästänne riippumatta, lapsia tai uhreja. Uhrina on tietty helpompi olla lyhellä aikavälillä kuin omat rajansa asettavana aikuisena. Vastuu on kiva siirtää muille. Ei kuitenkaan ole suvun syy, että nyt olette tuossa tilanteessa, vaan teidän. Tehän olette hyväksyneet sen, suvulla on ollut vain mielipiteitä.
Miehen siskollekin tilanne on varmaan tukala. Istukaa saman pöydän ääreen ja puhukaa tilanne läpi. Ottakaa siis vastuu omista kotioloistanne.
AP, kommenttisi 34. Oletteko huomioineet vuokraisäntänne, mitä mieltä hän on ylimääräisestä asukkaasta, joka asustelee teillä. Kannattaa selvittää asia nyt heti ja sitten puhua tämän siskon kanssa. Tilannehan on se, että teillä asuu nyt vuokraisännän tietämättä yksi ihminen enemmän, kuin asunnossa on kirjoilla.
Mene nyt hyvä ihminen googlettamaan aikuisopiskelijan tuet. Netistä löytyy vaikka mitä. Minäkin olen jo 56-vuotias, mutta ei tulisi mieleenkään ihmetellä täällä sellaisia juttuja, jotka saa googlettamalla selville. Mutta en halua olla sinulle ilkeä, kannustan vain selvittelemään tilannetta.
Oletteko muuten selvittänyt onko oppilaitoksella opiskelija-asuntolaa. Nehän ovat varsin edullisia, etenkin jos on kyseessä soluasunto. Teidän ei miehesi kanssa todellakaan tarvitse alistua järjestelyyn, josta ei teiltä ole edes kysytty mitään.
Ja jollei muu auta, otatte todellakin esiin sen vuokraisäntäkortin.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 09:54"]
Meillä käynnissä tilanne, jossa miehen sisko aloitti tänä syksynä opiskelut paikkakunnalla, jossa me asumme, mutta miehen sisko ei. Opetusta, jossa on oltava paikalla, on n. viikko/kk, ja nämä ajat miehen sisko asuu meillä.
Nyt on siis kolmas kerta, kun hän pakkautui meille viikoksi. Ei tämä aluksikaan kovin hyvältä idealta tuntunut (meiltä tosin ei kysytty, sillä tottakai sukulaiset toisiaan auttavat...), mutta nämä vierailut sotkevat arkemme aivan totaalisesti. Ensinnäkin hän joutuu tilanpuutteen vuoksi elelemään olohuoneessamme, joka tottakai on kuin pommin jäljiltä koulukirjojen, patjan, laukkujen jne. vuoksi, joten emme siellä itse oikeastaan pysty rauhoittumaan, katsomaan iltaisin tv:tä jne. Lisäksi meillä on viikon ajan iltaisin "viihdytettävä", eli emme voi keskittyä oman perheen juttuihin kunnolla, vaan yritämme keksiä siskolle tekemistä, ellei hän tee koulutehtäviään. Toki siskosta on hyötyäkin, hän saattaa välillä täyttää/tyhjentää tiskikonetta jne, mutta aika raskaalta tämä silti tuntuu.
Miten ihmeessä pääsisimme tilanteesta eroon? Täällä päin ei asu miehen siskolla muita tuttavia, ja hotelli on kyllä liian kallis vaihtoehto jopa minun mielestäni. Sisko on siis 32 vuotias eli ihan aikuinen ihminen kuitenkin.
HELP!
[/quote]
Ihmiset on niin erilaisia. Meille miehen sisko voisi aivan hyvin tulla asumaan tuolla tavoin.
Mutta suomalaiseen tapaanhan te ette ole puhuneet säännöistä etukäteen, vaan jurnutatte miehen kanssa salaa makkarissa ja sitten kirjoitat tänne.
Keskustelemalla asiat selviää. Ei miehen siskostakaan varmaan kovin kivaa ole asua teillä.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:41"]
Asun yksin kaksiossa, enkä haluaisi tähän edes toista ihmistä, puhumattakaan kolmatta vierasta toistuvasti.
Mielestäni ongelma on se, ettei teille yksinkertaisesti mahdu kolmatta aikuista. Ihan sama, vaikka kuinka on sukulainen ja haluttaisiin häntä auttaa. Luulen kyllä, että tuossa neljässä vuodessa teiltä menee hermot.
[/quote]
On se niin erilaista nykyään . Asuin pitkiä aikoja veljeni ja hänen vaimonsa kaksiossa 90-luvun alussa. Heillä oli 2 lastakin.
Onneksi veljeni ja hänen vaimonsa ovat sellaisia ihmisiä, kuin ovat. Sain asua heillä, kun muuta asuntoa ei ollut ja pakko oli jossain olla, kun sain töitä.
Olemme edelleen todella hyvissä väleissä
A) Muuttakaa isompaan asuntoon, jonka yhdestä lisähuoneesta sisko maksaa jonkinlaista vuokraa
B) Järjestäkää siskolle oma kaappi tönöttämään jonnekkin nurkkaan jonne kaikki rojut on laitettava päivin/öin, hommatkaa vuodesohva ja patjan heitätte huitsiin. Sopikaa oleiluviikolle selvät säännöt ja rutiinit. SIsko voi vaikka sille viikolle käydä kaupassa ja tehdä osan ruuista. Te lopetatte hösäämisen ja passaamisen. Sovitte, että tällä järjestelyllä mennään vaikka 6kk ja sitten katsotaan uudestaan.
C) Puratte koko systeemin ja sisko etsinee halvan kommuuniasunnon (jossa mahdollisesti halvempi vuokra kun perusyksiössä
Ehkäpä toimivin B + C, A voisi sopia minulle.
No kuka helvetti muuttaa jonkun siskon takia yhtään mihinkään jos oma koti on perheelle muuten sopiva ja viihtyisä?
Sisko ulos, opiskelija-asuntoja melko varmasti löytyy?
Niin.. ja sisko tulemaan ma-aamusta suoraan kouluun ja lähtee pe suoraan koulusta. 4 yötä yhteensä / kk. Jonkin aikaa voisi mennä noin.
Meillä on majoitettu erinäisillä järjestelyillä porukkaa kun asuimme Helsingin keskustassa, sinne oli tunkua maalaisserkuilla. 6 viikkoa taisi olla pisin yhtäjaksoinen vierailu. Hajotatte itsenne jos lähdette passaamaan ja viihdyttämään. Pyydät, ei mutinoita selän takana.
Nyt kun meillä 3 lasta ovat vierailut vähentyneet joka suunnalta ;) Liikaa härdelliä ilmeisesti ja "pakko-osallistumista" lastenhoitoon...
3:lle, muutto siis jos on muutenkin etsimässä isompaa.
Eikö löydy soluasuntoja teiltä päin, niissä luulisi vuokran olevan melko edullinen. Paljonko maksaa teille asumisestaan, ruokailuistaan teillä jne.
En kyllä ottais ketään meille asumaan viikoksi per kuukausi, vaikka on vierashuone. Menee oma elämärytmi sekaisin ja tarvitsen paljon omaa aikaa ja tilaa. Opiskelu on vapaaehtoista, ei kannata opiskella jos ei ole varaa siihen.
Toki hätätapaukset erikseen, jos läheiselläno tulisi nopea ero/ asunto palaisi/ puolisosta tulisi väkivaltainen niin meillä on aina ovet avoinna.