Miten voidaan olettaa, että yksin asuva pystyy elämään korona-altistuskaranteenissa?
Varsinkin, jos ei ole omaa autoa käytössä. Jos nyt oikeita sattuisi ilmaantumaan, niin pitäisikö kävellä koronatestiin se, 3 km, kun ei julkisia ja taksia saa käyttää? Lisäksi kauppojen ruokien kotiinkuljetuspalvelut on superkalliita.
Kommentit (54)
Olen huomannut että monet heräteostokset ostoslistan ulkopuolelta jää tekemättä kun tilaa kaupasta kotiin. Eli se kotiinkuljetushinta olisi normaalilla kauppareissulla mennyt turhuuksiin (ja yleensä se on jotain epäterveellistä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoiset "oisit varautunut, nnnih!11" - kommentit on nyt vähän hyödyttömiä.
Mutta joo. Onhan se kummallista, miten altistuneita kohdellaan nyt kuin jotain vankeja tai koe-eläimiä, vaikka aiemmin altistuneita ei edes määrätty karanteeniin.
Lisäksi on typerä systeemi, että karanteenista ilmoitetaan puhelimitse. Kyseessähän voisi periaatteessa olla tyyliin pilapuhelu. Ja mitäs jos vaan jättää vastaamatta puheluun. Silloinhan voi rehellisesti sanoa, että ei ole asiasta kuullutkaan. :D
Mitä jos ei ole puhelinta? Miten karanteenista sitten ilmoitetaan?
Jos ei ole puhelinta, ei sulle voida ilmoittaa sitä testin tulostakaan. Eli et mene testiin ja pysyt himassa pari vuotta.
Mä taas olen miettinyt, että miten perheet selviää kotivarasta, kyllähän monen hengen ruuat jo vie aika paljon tilaa, vaikka varmaan sitä jo onkin enemmän. Yksi henkilö ei loppujen lopuksi niin paljon tarvitse, jos on vähän valmis soveltamaan, kuten täällä joku kertoi kuukauden haasteestaan. Ostaa ylimääräiset pakkaukset usein käyttämiään tuotteita, niin ei joudu pulaan, vaikka joutuisikin jäämään kotiin juuri kun kauppareissu olisi ajankohtainen. Ja itse vielä tietää tarpeensa, ettei tule ostettua mitään sellaista, joka ei kuluisi.
Kaali, porkkanat, sipulit, omenat ja appelsiinit esimerkiksi säilyvät hyvin, ja tomaattia on helppo varata säilykkeenä. Eikä se nyt ole vaarallista, jos pari viikkoa syö vähän vähemmän kuin puoli kiloa kasviksia päivässä. Itse hommasin purkin monivitamiinipillereitäkin. Kunhan varautuu viimeistään nyt, jos ei ole aikaisemmin ehtinyt, niin pärjää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vain yksi ihminen mainitsi polkupyörän. Kai sellainen nyt joka taloudesta löytyy? Hurauttaa sillä siihen testiin. (Ja kyllä, sillä pystyy aivan hienosti ajamaan 10 km suuntaansa, siihen ei kuole - tietysti jos on karsea koronayskä niin asia erikseen)
Täällä lähin testipaikka 40km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, keväällä toki sitä varmuusvarastoa tuli kerättyä, mutta kesän ja syksyn myötä se vähän kuin jäi. Ja eipä kaikissa kodeissa ole kauheasti tilaakaan millekään viikkojen ruokavarastoille. Ja vähän paha sitä varastoa on sitten ns. karanteenin jälkeen alkaa keräämään.
Kaikilla ei myöskään ole tuttuja lähistöllä, tai sitten ne ainoat tutut voi itsekin olla karanteenissa.
Ja edelleen, kotiinkuljetukset on opiskelijabujetilla melko kalliita.
Kiitti vaan koulun läsnäolopakot.
Keväällä olin "flunssa eristyksissä" ja vaikka kuinka oli koti varaa, piti jo parissa päivässä vaivata muita, kun hedelmät ja kasvikset alkoivat loppumaan, kun tottakai se flunssa iski silloin, kun kaupassa käymisestä oli melkein jo se viikko aikaa.
Kyllähän sitä kotivaralla ELÄÄ, mutta ei se mitään mukavaa saati terveellistä ole ja sairaana sitä tarvitsee terveellistä ruokaa jopa enemmän kuin muulloin.
Ratkaisin tuon laittamalla pakastimeen lihat, pakastevihannespusseja, leipää, lisäksi oli esim. pakastemarjoja. Ikkunalaudalla kasvoi ruohosipuli ja persilja, mistä sai tuoretta, oli tosi hyvä. Monia hedelmiäkin voi myös pakastaa. Kuivatut keittovihannekset söilyvät vuosia ihan kaapissa, samoin kuivatarpeet ja säilykkeet, kestomaito monta kuukautta. Jääkaapissa oli muutaman viikon setit makkaroita, juustoa ja voita ja juureksia, perunaa, porkkanaa, sipulia, salaattia yms.
Tosi helppoa oli, ei pitänyt tinkiä juuri mistään, vaikka kotiinkuljetus tuli vain 2 viikon välein.En tykkää pakastevihanneksista, eikä marjatkaan oikein korvaa minulla hedelmävälipalaa. Ruohosipulit ja persiljat ei mulla pysy kauaa hengissä, enkä sellaisia syö kyllä muutenkaan. Jääkaappini myös on pieni, ei sinne mahdu mitään viikkojen ruokia (on n. puolet normaalijääkaapista, jos sitäkään).
Anna kun arvaan, lisäksi olet moniallerginen ja muuten vaan trendidieetillä. Ja kämppä on niin pieni, ettei sinne samaan aikaan mahdu säilykepurkki ja patonki.
Osalla voi jäädä testeihinkin menemättä sen takia ettei kerta kaikkiaan ole rahaa kulkea sinne ja tuo kotivara niin on ihmisiä kellä ei ole oikeesti rahaa ostaa kun sitä mitä kuluttaa😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain yksi ihminen mainitsi polkupyörän. Kai sellainen nyt joka taloudesta löytyy? Hurauttaa sillä siihen testiin. (Ja kyllä, sillä pystyy aivan hienosti ajamaan 10 km suuntaansa, siihen ei kuole - tietysti jos on karsea koronayskä niin asia erikseen)
Täällä lähin testipaikka 40km päässä.
Eikä minulla ainakaan ole sitä polkupyörää. Pystyn kyllä kävelemään 10km suuntaansa terveenä. Vapaapäivänä. Sairaana en kävelisi. Joten sitä varten on julkinen liikenne ja kasvomaskit.
Vierailija kirjoitti:
Osalla voi jäädä testeihinkin menemättä sen takia ettei kerta kaikkiaan ole rahaa kulkea sinne ja tuo kotivara niin on ihmisiä kellä ei ole oikeesti rahaa ostaa kun sitä mitä kuluttaa😊
No näin varmasti on, tsemppiä heille! Alun perin tässä kuitenkin puhuttiin yksin asumisesta noin yleensä, ja vaikka se onkin taloudellisesti haastavampaa, niin se kotivara tarvitsee ostaa vain kerran ja tarkoitus on juuri ostaa sitä mitä kuluttaa muutenkin. Säästää siinä sitten sen kotiinkuljetusmaksun verran rahaa pitemmän päälle. Ja itse olen kotivaraan napannut esim punalappujauhelihaa pakkaseen ja muuten hyödyntänyt nipputarjouksia.
Ajanvarauksesta eilen sanottiin, että julkisia ei muka saisi käyttää. Henkilö ehdotti myös kävelyä ja pyörää (edesakainen matka 10 km). Kuka pystyy tekemään tämän 6v lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kuinka paljon se kotiinkuljetus voi maksaa? Meillä alle kympin. Miten muualla? Mielestäni aika halpaa, kun siinä säästää bensat, hengityssuojaimet, kertishanskat ja hermot. Ollaan maaliskuusta asti siirrytty pelkästään kotiinkuljetukseen. Useimmiten 2 krt/vko riittää.
Minulla matkaa kauppaan 300 m. Sekä Alepaan että K-markettiin. Ei tarvi autoa eikä bensoja, ei kertahanskoja eikä välttämättä edes maskia, koska kauppa auki 24/7 ja voi käydä kaupassa vaikka klo 5 aamulla, jolloin siellä saattaa olla vain joku eksynyt taksikuski.
Tietääkseni kaupunki/kunta on viimesijainen vaihtoehto, joka tarjoaa apua.
Kuinka täällä viitsitään mistään kotivarasta puhua? Yleisten suositusten mukainen kotivara on 72 tuntia eli siis 3 vuorokautta. Se taas on koronan tai koronakaranteenin osalta lyhyt, jopa hyvin lyhyt aika.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tänä vuonna on kotiinkuljetukset yleistyneet todella paljon eli kannattaa tarkistaa, tilanne voi olla eri kuin keväällä. Eikä se kotiinkuljetus täällä maksa kuin 9,90, ei nyt kovin paha mielestäni?
Ja sillä samalla kuljetusmaksulla voi sitten tilata isommankin satsin ja kotivaran. Keväällä vaan haasteena oli, ettei kuljetusaikoja saanut, tai ne meni tosi pitkälle.
Mitä jos ei ole puhelinta? Miten karanteenista sitten ilmoitetaan?