Miten ihmeessä saan itseni ylös ja siivoamaan tämän järjettömän sotkuisen kotimme?
Olen vain lykännyt ja loikkinut roinan yli. Täällä asuu lapsiakin ja olen niin masentunut ja poikki. Sen on tapahduttava tänään.
Kommentit (41)
Itse kehittelin "pelin", kun ei innostusta riittänyt muuten. Ihan ekana: musiikkia maestro! Sitten olet yhdessä huoneessa. Kerää kädet täyteen tavaraa, jotka menee esim. keittiöön, vie ne sinne paikalleen. Sitten keittiössä etsi kaikki, mitkä menee makkariin ja vie ne sinne paikalleen. Kierrä kaikki huoneet näin niin kauan kuin "väärän huoneen" tavaroita löytyy. Sitten pysähdy siihen huoneeseen, minne viimeiseksi päädyit ja laita loputkin tavarat paikalleen. Tsadaa, eka huone valmis! Kierrä koko koti vielä kerran näin ja rojut on poissa. Nyt kahvia naamaan, pölyt pois tasoilta ja imuroimaan. Näin sain itse muutamassa tunnissa esittelykelpoista jälkeä, eikä edes tuntunut raivaukselta
To do -lista. Eli paperille allekkain ihan pieniä osatehtävä. Esim. ruoka-aineet kaappeihin, lasit tiskikoneeseen, lautaset tiskikoneeseen, aterimet koneeseen, muut tiskikoneeseen, kattiloiden tiskaus, keittiön tasojen pyyhintä. Mitään ovien pyyhintää tai roskiskaapin pesua ei missään nimessä vielä tässä kohtaa. Perfektionismi hiiteen. Itse laitan aina rivin alkuun ruudun, jonka rastitan tehtävän tehtyäni. Se on nätimpi kuin yliviivatut rivit. Ja tadaa, suht nopeasti rastitettuja rivejä on tosi paljon!
Sama täällä. Ratkaisin asian kutsumalla kylään vieraita lauantaiksi. Jos siihen mennessä orakoisi.
Ja tuo to do - listan ehdottaja myöntää, että listan tekoon voi mennä paljon aikaa. Mutta jos se auttaa selventämään päätä, niin hyvinkin voi auttaa saamaan aikaiseksi enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ratkaisin asian kutsumalla kylään vieraita lauantaiksi. Jos siihen mennessä orakoisi.
Urakoisi.
Ap päivittelee tässä pienen paussin lomassa. Hiki on! Täällä pyörii tiskikone ja pesukone. Keittiön tasot tyhjenee ja iso urakka vielä tyhjentää keittiön pöytä mihin kertyy kaikki roina ja paperit ym. Olen imuroinut keittiön, olkkarin ja eteisen. Nyt volyymit kaakkoon ja sen pöydän kimppuun. Tästä tuli hyvä päivä, kiitos teille tsempparit! Ihana lasten pölähtää kotiin avarammasta eteisestä 😊
Luulisin, että kodin siivoamista tärkeämpää on pyrkiä saamaan apua masennukseen. Sitä kautta teille voisi järjestyä myös kotiapua, joka ohjaa ihan arkipäivästen asioiden hoitamisessa.
Toki jo avun hakeminen masentuneena on todella rankkaa, joten toivottavasti voisit saada siihenkin apua.
Vierailija kirjoitti:
Käy kämppä lävitse. Kerää ensin kaikki likaiset pyykit. Seuraava rundi: kerää kaikki likaiset astiat. Sitten roskapussi käteen ja kerää kaikki roskat. Pöytätasoilta kaikki ylimääräinen vaikka johonkin laatikkoon. Ylimääräiset kamat lattialta samaten laatikkoon. Nyt pitäisi olla tilaa varsinaiselle siivoukselle. Toki lataa pesukone ja astianpesukone täyteen tässä vaiheessa ja laita pauhaamaan. Seuraavaksi rätti käteen ja pyyhi kaikki pöytätasot. Anna mennä ronskisti vaan suoraan lattialle sillä seuraavana on imuroinnin vuoro. Nyt pidä tauko. Keitä kahvia ja nauti. Ohjeet jatkuvat hetkisen kuluttua.
Lisään tuohon vähän: laatikot kannattaa olla niitä kannellisia läpinäkyviä, jotka voi latoa päällekkäin. Niihin sit lapset voi piirrellä asioita: "korjattavaa", odottaa osia tai "ljiteltavaa" "sovitettavaa". Saat rauhaa siivota ne mitä olet aikonut. Huolehdi ristiveto, et ei tule pölyä ilmaan liikaa.
Jos olet Jyväskylässä, voin tulla pariksi tunniksi auttamaan.
T. Työtön N23
Vierailija kirjoitti:
Ap päivittelee tässä pienen paussin lomassa. Hiki on! Täällä pyörii tiskikone ja pesukone. Keittiön tasot tyhjenee ja iso urakka vielä tyhjentää keittiön pöytä mihin kertyy kaikki roina ja paperit ym. Olen imuroinut keittiön, olkkarin ja eteisen. Nyt volyymit kaakkoon ja sen pöydän kimppuun. Tästä tuli hyvä päivä, kiitos teille tsempparit! Ihana lasten pölähtää kotiin avarammasta eteisestä 😊
Älä loukkaannu, jos eivät sitä huomaa! Aukase telkkari TVkakkoselle nyt, kivoja ohjelmia kaikille:-)
Tee lista päivän töistä vaikkapa viikon ajalle. Ota lapset mukaan talkoisiin.
Ensin keräät biojätteet, sekajätteet, pahvit, lehdet, metallijätteet, muovijätteet yms ja viet pois.
Sitten peset astiat ja pyykit, vaikka vähitellen.
Sen jälkeen lajittelet vaatteet ja laitat naulakkoon, pesukoriin, laatikoihin jne.
Sitten imuroit ja pyyhit pinnat. Vaihdat vuodevaatteet, tuuletat tarvittaessa.
WC:n ja kylppärin voit pestä viimeiseksi.
Komppaan ja suosittelen esim. tuota 15 minuutin ajastin kikkaa. Toimii monessa.
Onpa ihanan positiivinen ketju! Tämän innoittamana taidan itsekin tarttua imuriin mitä olen aamusta saakka siirtänyt. Tsemppiä ap:lle ja muille siivoajille!
Oletko hamastrannut myös kaikki roskat huusholliisi.
Vie ne ensin ulos.
Lajittele pyykit.
Jne
Mun vinkit
- aloita keittiön pöydästä. Tyhjä, puhdas pöytä keittiössä parantaa huomattavasti yleisvaikutelmaa.
- jos joku iso paikka on tosi epäjärjestyksessä eikä ole kiire, käytän neliötaktiikkaa. Siivoan neliön päivässä. Tämän seurauksena mieheni rupesi kutsumaan minua hallikuiskaajaksi.
Mulla add ja tuttua tuo aloittamisen vaikeus.
Itsellä myös ajatus että kun siivotaan niin se tarkoittaa koko kodin siivoamista joka nurkasta. Ei houkuta varmaan ketään ha tietysti aloitusta lykkää kun on niin vastenmielistä.
Olen oppinut pilkkomaan kotitöitä. Tiskikoneenkim tyhjennän joskus niin että otan sieltä pois vaan ne jotka saa nopeaa paikoilleen eli lautaset. Jatkan taas myöhemmin ja sitten otan sieltä vaikka kattilat ja muutaman ruokailuvälineen. Kohta siellä ei paljoa enää ole ja äkkiäkös ne loput jo tyhjentää. Sitten tulee täytettyäkin se samalla usein kun käy nopeampaa. En esihuuhtele.
Siitä taas helppo tarttua rättiin ja pyyhkäistä tiskipöydän ympäristö. Hetki taas puhelimella tms ja ohimennen vaikka kerään lelut. Kohta huomaa että alkaa näyttää siistiltä ja siistimpää on helppo ja mielekös siivota eli loppu sujuu itsestään. Tai jää seuraavaan päivään.
Tällä tavoin meillä on pysynyt koti suht' siistinä jo vuosia. Aiemmin asuin läävässä.
Ja vielä jatkan...
Jos tosi sotkuista, siis niin että lattioilla tavaraa jne niin ota suihkulasta tms kuivain ja vetele sillä kaikki yhteen nurkkaan. Sitten istut kasan viereen roskapussin kanssa ja alat heittää roskia roskiin, pyykit omaan kasaan jne...
Jos pöydilläkin paljon tavaraa niin siihen samaan kasaan nekin. Tuskin ovat ne pöydänkään tavarat oikeilla paikolla jo valmiiksi joten kaikki vaan samaan läjään. Näyttääkin heti siistimmältä kun tasot vapaana tavarasta.
Hienoa, että ollaan avuksi. Tämä palsta on välillä niin täynnä sitä itseään, että mukava huomata tälläisiä helmiä.
Jotenkin nämä ketjut palauttavat hieman uskoa ihmisiin. ❤❤❤