Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä saan itseni ylös ja siivoamaan tämän järjettömän sotkuisen kotimme?

Vierailija
22.09.2020 |

Olen vain lykännyt ja loikkinut roinan yli. Täällä asuu lapsiakin ja olen niin masentunut ja poikki. Sen on tapahduttava tänään.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, ettei sun välttämättä kannata ajatellakaan sitä, että siivoat koko talon kerrallaan. Kerrot avauksessasi, että kotisi on järjettömän sotkuinen ja että sinä olet masentunut ja poikki. Minusta se ei ole hyvä yhdistelmä reippaalle ja suuritöiselle suursiivoukselle. Päin vastoin, luulisin, että se jopa estää sinua aloittamasta siivoamista. Mielestäni sinun kannattaa aloittaa yhdestä paikasta. En tiedä, mikä olisi paras paikka, mieti se itse. Jos tuntuu siltä, että siivoamisen aikana alkaa ahdistaa, lopeta ja tee hetki jotain muuta, mitä se nyt voikaan olla: mene ulos tai sitten lue vaikka uutisia tai palstaile. Kun huomio on siirtynyt muualle, palaa takaisin siivoamaan.

Tää on se metodi, jolla mä saan siivottua.

Vierailija
2/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset avuksi. Istu pahimman ja kasan keskelle ja ala pitää lapsille kilpailua: kuka löytää tälle tavaralle paikan, saa viedä. On roskia, pyykkiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulje ensimmäiseksi vauvapalsta. Ota vaikka kuppi kahvia ja aloita vaikka pesemällä koneellinen pyykkiä. Siitä se sitten lähtee. Älä ajattele, mitä kaikkea pitäisi tehdä. Rupeat vain hommiin.

Vierailija
4/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, ettei sun välttämättä kannata ajatellakaan sitä, että siivoat koko talon kerrallaan. Kerrot avauksessasi, että kotisi on järjettömän sotkuinen ja että sinä olet masentunut ja poikki. Minusta se ei ole hyvä Ooyhdistelmä reippaalle ja suuritöiselle suursiivoukselle. Päin vastoin, luulisin, että se jopa estää sinua aloittamasta siivoamista. Mielestäni sinun kannattaa aloittaa yhdestä paikasta. En tiedä, mikä olisi paras paikka, mieti se itse. Jos tuntuu siltä, että siivoamisen aikana alkaa ahdistaa, lopeta ja tee hetki jotain muuta, mitä se nyt voikaan olla: mene ulos tai sitten lue vaikka uutisia tai palstaile. Kun huomio on siirtynyt muualle, palaa takaisin siivoamaan.

Olet aivan ihana! Kiitos, sain voimaa jo tuosta viestistäsi. Keitän nyt alkuun kahvit ja katsastan mistä aloittaisin. ❤

Vierailija
5/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskit, imurointi ja tuuletus, kulkuväylät vapaiksi. 

Vierailija
6/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, ettei sun välttämättä kannata ajatellakaan sitä, että siivoat koko talon kerrallaan. Kerrot avauksessasi, että kotisi on järjettömän sotkuinen ja että sinä olet masentunut ja poikki. Minusta se ei ole hyvä Ooyhdistelmä reippaalle ja suuritöiselle suursiivoukselle. Päin vastoin, luulisin, että se jopa estää sinua aloittamasta siivoamista. Mielestäni sinun kannattaa aloittaa yhdestä paikasta. En tiedä, mikä olisi paras paikka, mieti se itse. Jos tuntuu siltä, että siivoamisen aikana alkaa ahdistaa, lopeta ja tee hetki jotain muuta, mitä se nyt voikaan olla: mene ulos tai sitten lue vaikka uutisia tai palstaile. Kun huomio on siirtynyt muualle, palaa takaisin siivoamaan.

Olet aivan ihana! Kiitos, sain voimaa jo tuosta viestistäsi. Keitän nyt alkuun kahvit ja katsastan mistä aloittaisin. ❤

Kiva kuulla, että viestistäni oli apua! 

Semmoinen neuvo vielä, että kun saat jotain aikaiseksi, mieti myös mielessäsi, että on hienoa, että sait sen tehtyä, vaikka se oli vaikeaa. Mulla on tapana helposti ruoskia itseäni siitä, etten pysty siihen, mihin muut. Mulla on edelleen meneillään sellainen kohtalaisen ahdistava siivousprojekti, ja viime viikolla sain parina päivänä edistettyä sitä huomattavasti. Välillä oli pakko tulla nollaamaan pää, ja silloin aina ajattelin, että mahtavaa, kun sain aloitettua ja sen ja sen jutun tehtyä. Nyt huomaan, että koko projekti ahdistaa huomattavasti vähemmän, myös se, että se on kesken ja tulee olemaan sitä vielä pitkään.

Tsemppiä päivääsi <3

Vierailija
7/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisit lähellä auttaisin, olen auttanut jo n kymmentä tuossapa juuri. Erään kodin siivoaminen vei 3 pvää ja toisen koko viikon, oli enää vaan polkuja siellä täällä. Oli palkitsevaa ja ilmaiseksi tein.

Vierailija
8/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ensimmäistä vastaajaa. Mieti, minkä kohdan siivoaminen tuo sinulle parhaan fiiliksen. Onko se keittiön tasot, jotta pystyt helpommin laittamaan ruokaa? Vai eteinen, että kotiin tullessa et astu ensimmäiseksi sotkun keskelle? Vai telkkarin ympäristö, että illalla rentoutuessasi voit unohtaa sotkut hetkeksi? Vai joku ihan muu, mikä on just sulle tärkeää. Käytä tämä päivä ja tarvittaessa huominen tai vielä ylihuominenkin tämän kohdan siivoamiseen ja sen tuloksesta nauttimiseen. Päätät, että tämän kohdan pidät tästä eteenpäin siistinä, vaikka muu kämppä olisi kaaos.

Muutaman päivän päästä valitset seuraavan kohdan, jonka siivoaminen lisää hyvää fiilistä. Olisiko se joku noista edellä listatuista vai sittenkin kylppäri, että voit pitää ihananm spa-päivän viikonloppuna? Vai vaatekaappi, johon laitat kauniisti esille syyssäihin sopivat vaatteesi?

Aina, kun saat jonkun kohdan siistiksi, teet päätöksen, että tämä kohta pysyy siistinä. Siirtyessäsi eteenpäin käytät päivittäin vartin tai puoli tuntia myös aiempien kohtien siistimiseen. Rytökasoja jää tällä metodilla pitkäksi aikaa, mutta kun ne alkavat ahdistaa, voit löytää kotoasi kuitenkin niitäkin paikkoja, joissa on siistiä ja jotka tuovat sulle hyvän fiiliksen.

Vierailija
9/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet sen mikä tuntu kivoimmalta, kun saat edes jotain tehtyä, on yksi pala tehty. Sitten taas huomenna tai ylihuomenna seuraava helpoimmalta tuntuva juttu.

Vierailija
10/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääs suomalaiset auttamaan toisianne jos on aikaa.

Vierailija
11/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi hyvä musiikkilista ja laita se soimaan!

1. Valitse täksi päiväksi yhden huoneen tai yhden paikan, mitä haluat tehdä. Esimerkiksi keittiön.

2. Valitsit minkä tahansa huoneen, kerää koneellinen pyykkiä ja laita pyörimään sekä tyhjää ja täytä tiskikone. Tämän jälkeen voit jo olla ylpeä itsestäsi!

3. Jatka niin, että laitat 15 minuutin päästä kellon soimaan, siivoa niin kauan. Jäjestys: roskat, likaiset astiat ja vaatteet, paperit avara yhteen laatikkoon, tavarat paikoilleen.

4. Kun kello soi, keitä kahvit ja pidä 15min tauko.

5. Sen jälkeen uudestaan kello soimaan ja 15min siivousta. Tähän onkin hyvä lopettaa tänään ja huomenna sama uudestaan. Tsemppiä!

Vierailija
12/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös tehnyt niin että ajattelen että siivona 5 metriä kotia tänään johonkin suuntaan kokonaan, sitten kun se 5 on tehty innostuu tekemään 15 ja jopa sen 35 tai jopa 65 neliöö,

Vierailija
13/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii munakellotaktiikka. Laitan munakelloon jonkun ajan ja sen ajan siivoan enkä tee muuta. Näin saan edes jotain tehtyä.

Kun aika loppuu, saa olla taas rauhassa.

Mikä aika kellekin on sopiva, se pitää itse arvioida. 15 minuuttia, 30 minuuttia jne.

Vierailija
14/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisit lähellä auttaisin, olen auttanut jo n kymmentä tuossapa juuri. Erään kodin siivoaminen vei 3 pvää ja toisen koko viikon, oli enää vaan polkuja siellä täällä. Oli palkitsevaa ja ilmaiseksi tein.

Pari ihmistä innostui siististä kodistaan niin paljon että innostui heti hankkimaan uudet verhot ja maalasi kotia, nykyään on ihana koti, ei palannut ikinä siihen polkusotkuunsa enää. Se oli palkitsevin keikka.

Vierailija
15/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kämppä lävitse. Kerää ensin kaikki likaiset pyykit. Seuraava rundi: kerää kaikki likaiset astiat. Sitten roskapussi käteen ja kerää kaikki roskat. Pöytätasoilta kaikki ylimääräinen vaikka johonkin laatikkoon. Ylimääräiset kamat lattialta samaten laatikkoon. Nyt pitäisi olla tilaa varsinaiselle siivoukselle. Toki lataa pesukone ja astianpesukone täyteen tässä vaiheessa ja laita pauhaamaan. Seuraavaksi rätti käteen ja pyyhi kaikki pöytätasot. Anna mennä ronskisti vaan suoraan lattialle sillä seuraavana on imuroinnin vuoro. Nyt pidä tauko. Keitä kahvia ja nauti. Ohjeet jatkuvat hetkisen kuluttua.

Vierailija
16/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari ihmistä innostui siististä kodistaan niin paljon että innostui heti hankkimaan uudet verhot ja maalasi kotia, nykyään on ihana koti, ei palannut ikinä siihen polkusotkuunsa enää. Se oli palkitsevin keikka.

Joskun jokainen tarvitsee pikku sysäystä ja helpotusta ja sitten kun saa apua niin jaksaa taas. On ihanaa nähdä ihminen joka ihastelee kaunista kotiaan.

Vierailija
17/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monia hyviä vinkkejä ja saitte mut uskomaan, että pystyn tähän. Aiemmin näin vain kaiken epäjärjestyksen ja olo oli toivoton, mutta ei pitäisi olla liian ankara itselleen ja yrittää kohdata kaikkea kerralla. Aloitan nyt keittiöstä ja teen päätöksen pitää sen aisoissa jatkossakin. Musiikki korville. Te ootte huippuja, mä olen täältä ennenkin saanut apuja ja voimia jaksaa. ❤

Vierailija
18/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös pari kertaa käynyt auttamassa tällaisissa projekteissa ilmaiseksi. Itse rakastan siivoamista ja järjestämistä, se on minulle terapeuttista. Olisi kiva jos tällaisissa tilanteissa olisi joku tukisivusto jossa voisi helposti ottaa yhteyttä jos haluaa apua kodin järjestämiseen/siivoukseen.

Vierailija
19/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä! Keittiön siivoamista olisin itsekin ensimmäisenä ehdottanut. Raivaa taso kerrallaan: roskat roskiin, tiskit suoraan pesuveteen altaaseen tai koneeseen, vanhat lehdet kierrätykseen, muut paperit yhteen nippuun jonka käyt myöhemmin läpi, lasten tavarat lasten huoneisiin. Pyyhi pinnat puhtaiksi ja järjestele tavarat takaisin. Lopuksi viet roskat ulos ja keität palkintokahvit itsellesi!

Vierailija
20/41 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne, koti sekaisin, liikaa tavaraa. Olen yrittänyt pikku hiljaa siivoilla. Sekaiseen kotiin liittyy meillä naisilla niin paljon häpeän tunteita. Tuntee olevansa niin huono ja laiska ihminen, toisen luokan kansalainen. Itse olen yrittänyt ajatella, että se ei tee minusta pahaa ihmisä, asia ei ole moraalinen vaikka monet niin suhtautuvatkin.

Minäkin olen masentunut ja ahdistunut, tilanne on vain jotenkin ajautunut tällaiseksi.

Mutta pikku hiljaa tosiaan, pienissä erissä ja itse asiassa minä olen hyvä siivooja kun saan aloitetuksi. Onhan elämä myös niin paljon helponpaa siistissä kodissa. Ole itsellesi armollinen, kyllä se siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan