Kiusaajani
Sain kuulla, että minua yläasteaikana kiusannut henkilö on 6-vuotiaiden kaksosten yksinhuoltaja. Näillä lapsilla on kuulemma ADHD ja jonkinlainen laaja-alainen kehityksen viivästymä.
Kiusaaja haukkui minua ulkonäköni takia. Toinen syy kiusaamiseen oli se, että olin hyvä koulussa. Nyt tunnen salaista vahingoniloa: entinen kiusaajani on ruma ja lihava yksinhuoltaja, jonka elämä on ohi. Hänellä ei ole koulutusta, ja lapsensakin ovat tyhmiä ja rumia. Itse olen hoikka, hyvävartaloinen, tyylikäs ja hoidettu. Vietän ihanaa lapsetonta elämää, harrastan ja matkustelen. Olen hyväpalkkaisessa työssä unelma-ammatissani. Kiusaajani sen sijaan on kahlehdittu loppuiäkseen kahteen kuolaavaan idioottiin. Veikkaanpa, että näistä debiileistä tulee samanlaisia moniongelmaisia häiriköitä kuin äidistäänkin.
Karma is a bitch.
Kommentit (46)
Aika katkeraksi on sinut saanut. Jatkaisit elämässäsi eteenpäin.
Aika katkeraksi on sinut saanut. Jatkaisit elämässäsi eteenpäin.
Karma totisesti. Nauti vahingonilostasi ja muistuta sitä kiusaajaa karmasta aina kun saat mahdollisuuden.
Minuakin kiusattiin läpi ala-asteen mutta en ikinä haukkuaisi kiusaajieni lapsia. En edes nettipalstalla.
Kiusaaminen on aina väärin, mutta "vikaa" on myös kiusatussa. Mikä saa kiusaajan kiusaamaan, miten hän valitsee kohteensa? Arat, ujot, hiljaiset, fyysisesti ja/tai sosiaalisesti kömpelöt. Tai vastakohtaisesti keskimääräistä räväkämmät, liikaa muista erottuvat ulosanniltaan. Tällaisia ovat yleisimmät kiusattujen profiilit. Koululaitos tasapäistää ihmiset, sehän jo tiedetään. Ei saisi erottua liikaa porukasta, ettei joudu silmätikuksi.
Lapsena voi olla vaikea nähdä, minkälaista kuvaa antaa itsestään ulospäin. Kiusatulla ei ehkä ole referenssejä, miten kiusaamistilanteista voisi selvitä. Hän alistuu kiusatun rooliin. Mitä pidempään kiusattu antaa kiusaamisen jatkua, sen enemmän muodostuu itseään toteuttava kierre: kiusattu alkaa osin elää sellaisena, kuin kiusaajat hänet näkevät. Rumana, tyhmänä, hitaana, hölöttäjänä, häslääjänä jne. Mitä kauemmin tämän antaa jatkua, sitä enemmän kiusattu hukkaa omaa persoonaansa.
Tähän ei lapsia valmenneta mitenkään, asiat pitää vain itse tajuta jossain vaiheessa. Kun teen näin, kun sanon näin -> toiset ottavat sen näin. Tiettyjä analogioita on vaikea nähdä ennalta, jos ei ole referenssejä.
Mistä niitä käytösmalleja sitten saadaan? Ihan sieltä asti, milloin aletaan olla vuorovaikutuksessa muiden samanikäisten kanssa. Päiväkodista, koulusta, myöhemmin työpaikoilta.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 14:42"]
Sanoin vain totuuden. Pitäkää te hurmosmammat häirikkökakaranne paremmin kurissa, niin koulukiusaaminenkin ehkä vähenee.
ap
[/quote]
Pojallamme on lievä ADHD. Hän on herkkä eikä kiusaa muita. Hän ottaa erittäin herkästi itseensä kun häntä kiusataan. Ei pitä yleistää, että kaikki toimivat kuten joku tuntemasi ADHD on joskus tehnyt. Itse asiassa tytöillä 90% ADHD:sta jää diagnosoimatta, koska eivät kovin usein ole ylivilkkaita vaan pikemminkin hiljaisia hiirulaisia ja pärjäävät koulussa hyvin.