Miten kertoa miehelle etten hoida hänen lapsiaan?
Olen alusta asti sanonut, että saavat tulla saman katon alle ja syödä pöydässäni, mutta vastuut ja velvollisuudet hoitaa vanhemmat. Nyt pikku hiljaa mies on vaivihkaa alkanut käyttämään minua hoitoapuana. Mennään ulkoilemaan pihalle yhdessä ja kappas miehelle tulikin mieleen yksi pieni autoremppa ja minä jään lasten kanssa. Tai lähtee "nopeasti" käymään kaupassa ja huomaan olevani monta tuntia yksin vastuussa lapsista.
Miten voisin sanoa miehelle ettei tämä ole ok. En haluaisi riitaa aiheesta, mutta olla kuitenkin napakka että viesti menee perille.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Niissä tilanteissa, kun mies aikoo jättää lapset sinulle, edes hetkeksi, sanot miehellesi, että ottaa lapset mukaan sinne kauppaan tai mihin lähteekään, ja sinä lähdet pois tilanteesta.
Toinen vaihtoehto on, että kylmästi jäät pois niistä tilanteista, joissa on riski, että miehesi livistää paikalta ja jättää sinut lasten kanssa.
Voit myös soittaa perään, jos huomaat jääneesi yllättäen lasten kanssa keskenään.
Yksi selkeä vaihtoehto on, että teillä on eri asunnot, ja ette ole tekemisissä silloin kun miehesi lapset ovat isällään.
Minun mielestäni tämä on ainoa toimiva vaihtoehto.
Toinen on se että suosiolla ottaa jonkin tason vastuuta miehensä lapsista , riippuu paljon myös näiden iästä.
On se hiukan outoa jos yhdessä asutaan eikä " äiti- tai isäpuoli" osallistu mitenkään lasten kanssa olemiseen.
Miksi, oi miksi otit lisääntyneen miehen, kun pennut ovat ongelma. Ainoa lääke on lähtä suhteesta, tai pelata tätä peliä monta vuotta, no omapa on valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex kyllä huolehti lapsistaan ihan parhaan taitonsa mukaan. Joka oli aika eri kuin mun käsitys vanhemmuudesta. Meillä ongelma oli pikemminkin se, ettei osannut tehdä mitään yhteistyötä mun kanssa kun lapsensa tulivat, vaan erottautui lastensa kanssa omaksi porukaksi jotka tulivat ja menivät ihan omia juttujaan. Eroon sekin johti, kun ei ollut mitään yhteistä.
Riittää, että sinullaon yhteistä miehen kanssa. Lasten kanssa ei tarvitse olla yhteistä.
Niin. Heillä on jo äiti. Kotileikit voi leikkiä yhteisten lasten kanssa. Toisten perhekuvioihin, jota siis myös eron jälkeen ollaan yhä eräällä tapaa sen exän kanssa lasten kautta, ei pidä puuttua.
Ratkaisuja: Älkää erotko siitä ensimmäisestä kumppanista. Pysykää sinkkuna. Etsikää pelkkää hauskanpitoa. Etsikää lapseton mies.
Leila Koo kirjoitti:
Kun lasten vuoro on olla isällään, anna isälle laatuaikaa olla yhdessä lastensa kanssa. Isä laittaa ruuat, ulkoilee ja touhuaa lastensa kanssa. Lapset tulevat mielellään isän kaveriksi vaikka remppaamaan autoa, siivoamaan tai mitä nyt mies muutenkin tekisi viikonloppuna.
Ajoita omat menosi niin, että et ole kotona viikonloppuisin kuin yöllä. Näin vahvistat parhaiten isän suhdetta lapsiinsa.
Juuri näin. Erinäisistä syistä johtuen exäni, lasteni isä tulee muutamia kertoja vuodessa minun kotiini viikoksi olemaan lapsiensa kanssa. Minä häivyn silloin heti. Telttailemaan, kaverin luokse, lomamatkalle.... Koska minun läsnäoloni häiritsee heti sitä isän ja lapsien yhteishengen syntymistä, he löytävät paremmin oman tapansa olla yhdessä, ja ennenkaikkea: mies ottaa paremmin vastuunsa. Ja todellakin tulen takaisin siistiin kotiin (usein jopa siistimpään kuin lähtiessäni) ja valmiiseen pöytään.
Tee samoin ap. ”Pakota” isä ottamaan vastuu koko hommasta. Voit sitten vaikka muutaman tunnin vierailujen lopussa olla itse vierailevana tähtenä. Kun homma oikeasti sujuu miehen puolelta, ja hän oikeasti ottaa vastuun, sitten voit olla enemmän läsnä.
Mies luulostaa hyväksikäyttäjältä.
On jo ulkoistanut kotityöt ap:lle, yrittää ulkoistaa lastenhoitoa.
Ap, miten taloudellinen vastuu jakautuu? Mies muutti lasten kanssa luoksesi, mitä mies maksaa asumisestaan ja juoksevista muista kuluista?
Ihan turha iskeä mitään katkeruutta ja vihaa tähän motiiviksi, kun sitä tuskin kukaan hyväksyy että lapsia kohdellaan huonosti. Nyt oli kyseessä kuka ottaa vastuun niistä ja onko ok olettaa puoliso lastenhoitajaksi kysymättä. Itsekin kirjoittelit tuolla säännön mukaisuudesta ja sellaisestahan tässä ny ton puhuttu.