Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkastatteko lastenne läksyt?

Vierailija
20.11.2013 |

Ala-asteikäisistä siis kyse. Olen nyt saanut vähän ristiriitaista infoa, kuinka kuuluisi tehdä.

Omasta mielestäni koulu on lasten työtä eikä meidän vanhempien pidä läksyjä tarkastaa, vaan oikeat tulokset saa sitten koulussa. Silloin tällöin voin toki kysellä ja varmistaa, että läksyt tulee tehtyä ylipäätään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nelosluokkalaisella ei ainakaan tarkisteta läksyjä koulussa. Olen tämän opettajalta kysynyt, koska huomasin, että lapsella oli virheitä läksyissä, joiden luulin olevan koulussa tarkistettu. Selvisi, että lapsi ei ollut ymmärtänyt pätkääkään tehtäviä, vaan suurinpiirtein arvannut vastaukset. Opettajan mukaan ei ehditä tarkistaa tehtäviä koulussa. Lapsen mukaan opettaja ei myöskään ehdi auttaa tunnilla, vaikka tarvitsisi apua. Onneksi osaan vielä itse opettaa nuo asiat. Mihin koulua täällä vielä tarvitaan, kun vanhempien pitää opetus jokatapauksessa hoitaa? Miten ennen ehdittiin tarkistaa läksyt?

Vierailija
22/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, porvoosta päivää,

Sun lapsi on jo pompannut yli normimeiningin, joten älä huoli, jos kerran ei ongelmia ole, ei niitä tule.

Anna me muut taaperretaan omalla tasolla.

ps. älä tarkista niitä läksyjä jatkossakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vasta ensimmäinen viidestä koulussa mutta olen päättänyt itse lapsena että tahdon seurata lapsieni läksyjen tekoa ja osoittaa kiinnostusta.

Minusta siinä ei ole mitään väärää miettiä lapsen kanssa tehtäviä, pointti kuitenkin että lapsi tekee ja päättelee itse mutta voin minäkin auttaa jos tiedän etten sekoita lasta tavallani joka on ehkä eri mitä koulussa opetetaan.

Minusta se tarkoitus on että lapsi oppii. Ei siinä ole mitään väärää tehdä kotona oikein, jos lapsi oppii asian. Se että läksy olisi väärin ja vasta koulussa tarkistetaan on epäoleellista jos lapsi kerran osaa opetetun asian. Kokeessakin tämä sitten tulee ilmi.

Olen itse isosta perheestä ja kuullut äidiltä ettei hän enää minun kohdalla tee kun teki jo isompien sisaruksieni kanssa: minä en ole sisarukseni vaan oma yksilö. Eli tämä on ollut pohjalla lapsieni kanssa ja tätä tahdon noudattaa jatkossakin: jokainen lapseni tarvitsee minua ja saa huomioni.

Tänäänkin olen kysellyt läksyjen perään ja niitä silmäillyt. Hyvin lapsi niitä raapusteli ja huomasi virheitä kun niitä lopuksi yhdessä luettiin. Huomenna menee kouluun tietäen mitä on opiskellut ja osaa toivottavasti yhdessä huomattujen virheitten kautta paremminkin oppia kuin se että koulussa se korjataan. Ja paljonko lapsi sittenkään virheestä oppii?

Vierailija
24/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarkastanut, kannustanut toki ja hyvin on mennyt, tulee ysejä ja kymppejä.

Vierailija
25/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarkastanut, kannustanut toki ja hyvin on mennyt, tulee ysejä ja kymppejä.

Vierailija
26/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän noita olisi hieman tarkemmin silmäillä.

Tiedän monta sellaista oppilasta/laste jotka matematiikan tunnilla "virittelevät" jotakin numeroita ja käyvät näyttämässä tehtynä... Sama "toimii" mm öidinkielessä, näytetän vanhoja kirjotuksia tai jotakin aivan liirumlaarumia:).

Vierailija
27/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalla tarkastin ja vielä tokan alussa. Sen jälkeen olen vain tarkistanut, että tulee tehtyä. Tietysti kumpikin vanhempi auttaa ja neuvoo tarvittaessa. Läksyt kuuluu kuitenkin tarkastaa koulussa! Ei niin, että ope tarkistaa kakkien esim. 24 oppilaan tehtävät, vaan tarjoaa oikeat vastaukset ja lapset oppivat itse tarkistamaan.

Vierailija
28/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen. Matematiikan läksyt tarkastetaan koska koulusta tuli ohje tarkastaa ne. Tunnilla ei muka ehdi. Lapsi tulee itse näyttämään tehtävät tehtyään ne.

Vierailija
29/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun vanhin lapsi oli alakoulussa, opettaja, vastavalmistunut viimeisen tiedon soveltaja, teki vanhemmille hyvin selväksi, että vanhempien tehtävä on järjestää aika läksyjen tekemiselle ja vahtia että niitä tehdään. Opettajan tehtävä on koulussa yhdessä oppilaiden kanssa tarkastaa tehtävät ja opettaa asia uudelleen tai antaa tukiopetusta, jos/kun hän huomaa että jossain on tullut paljon virheitä.

Tämä on vissin mahdollista vain luokassa, jossa on ope, koulunkäyntiavustaja ja usein pari opetusharjoittelijaa. Jos opettaja ei tähän tarkisteluun ehdi paneutua, niin toki silloin vanhemmille jää enemmän vastuuta.

Vierailija
30/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastan että läksyt on tehty, mutta jos niissä on virheitä, en ala puuttua.

Jos taas on tehtävänanto ymmärretty väärin, vaikkapa lapsi on laskenut kaikki laskut yhteenlaskuina kun piti miinustaa, niin huomautan.

Vierailija
31/31 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käyn. Itse asiassa taitaa riippua lapsesta. Toinen tarvitsee sitä, toinen ei. Kuitenkin vanhemman tehtävänä o valvoa, että hommat hoituu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi