Tarkastatteko lastenne läksyt?
Ala-asteikäisistä siis kyse. Olen nyt saanut vähän ristiriitaista infoa, kuinka kuuluisi tehdä.
Omasta mielestäni koulu on lasten työtä eikä meidän vanhempien pidä läksyjä tarkastaa, vaan oikeat tulokset saa sitten koulussa. Silloin tällöin voin toki kysellä ja varmistaa, että läksyt tulee tehtyä ylipäätään.
Kommentit (31)
Minä olen lapseni ensisijainen kasvattaja ja opettaja. Käymme läksyt yhdessä läpi mutta annan ottaa itsekin vastuuta kertomalla miten asiat tulee hoitaa. Lisäksi opetan hänelle asioita maailmasta, historiasta, tieteestä ja kaikesta muustakin ja luemme paljon kirjoja yhdessä. Pääasia on, että lapsestani kehittyy itse ajatteleva, sosiaalinen ja muut hyväksyvä ihminen joka ei niele kaikkea kyseenalaistamatta tietoa.
Tarkastan, ellen ole ehtinyt olla läksyenteossa mukana auttamassa.
Kyllä tarkastan. Koulusta saa toki oikeat vastaukset, mutta ei siellä todellakaan keretä käymään läpi jokaisen virheitä ja perustella, miks joku vastaus on väärin tai oikein.
Jos siis lapsella on yhtää vaikeuksia oppimisen kanssa, niin suosittelen todellakin käymään läksyt läpi rauhassa lapsen kanssa! Jos taas kyseessä on ihan normi-hyvä-oppilas, niin ei väliä
Minulla ei ole vielä kouluikäisiä lapsia, mutta omalla kohdallani olisi ollut todella omituista, jos vanhempani olisivat tarkastaneet läksyni. Apua pyysin itse, jos jokin oli vaikeaa, ja sitä silloin sain. Muuten huolehdin läksyistäni omatoimisesti, tein itsenäisesti, kertaakaan en jättänyt alakoululaisena tekemättä, ja satunnaiset virheet läksyissä ei kyllä ole maailmaa kaatanut : )
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 16:22"]
Kyllä tarkastan. Koulusta saa toki oikeat vastaukset, mutta ei siellä todellakaan keretä käymään läpi jokaisen virheitä ja perustella, miks joku vastaus on väärin tai oikein.
Jos siis lapsella on yhtää vaikeuksia oppimisen kanssa, niin suosittelen todellakin käymään läksyt läpi rauhassa lapsen kanssa! Jos taas kyseessä on ihan normi-hyvä-oppilas, niin ei väliä
[/quote] Näin meilläkin. Meillä on kolme alakouluikäistä lasta ja yksi lapsista on erityisoppilas. Hänen kanssaan käymme läksyt huolellisesti läpi. Keskimmäisen kanssa vilkaisen läksyt ja kuuntelen tietenkin lukuläksyt. Nuorin on aloittanut syksyllä koulun ja opettaja odottaakin läksyjen olevan tarkistettu ja lukuläksyt kuunneltu.
Näin meillä on toimittu nyt vuosia ja niin meinaan ainakin alakoulun ajan vielä tehdä. Minulla on aikaa kun teen varta vasten 6-7 h/ työpäivää. :)
pidän huolen siitä, että läksyt on tehty. en tarkasta.
kun käytte lapsen kansas läksyt läpi, pidättekö huolen, että kaikissa on oikea vastaus?
on meilläkin 5 koululaista, mutta kaikki ne tekee itse läksynsä
"Minä olen lapseni ensisijainen kasvattaja ja opettaja"
rofl
Lapsi on ihan hyvä oppilas. Yhden opettajan tunneilla läksyjen kanssa on ollut säätöä. Hän ilmeisesti edellyttää vanhemmilta läksyjen tarkastamista. Toki olen nyt selvittämässä asiaa hänenkin kanssaan.
Minulla on ainakin pari perustetta ajatella niin kuin ajattelen:
1) Eräänä päivänä valmistauduimme lapsen ensimmäiseen varsinaiseen kokeeseen, joka oli englannista. Kyselin sanoja, lapsi ei niitä oikein tuntunut osaavan. Vaikka itse luulin, ettei koe tule menemään hyvin, lapsi sai siitä kympin. Kas kun en tiennyt, että ihan alussa lasten ei edes edellytetä osaavan kääntää sanoja suomesta englanniksi vaan päinvastoin, ymmärtäminen on tärkeämpää. Puuttumalla liikaa vain sekoitin pakkaa.
2) Näin meidän kodissa aikanaan toimittiin kaikkien lasten kohdalla ja hyvin me koulumme hoidettiin, ollaan kaikki maistereita, yksi tohtori. Oleellista oli vanhempien kiinnostus koulunkäyntiämme kohtaan; asia oli tärkeä, todistukset katsottiin huolella, puheeksi tulleet asiat ja epäselvyydet (yleensä koulukirjojen ulkopuolelta) selvitettiin lennossa tietolähteistä. Mutta läksyjä ei tarkastettu, kokeisiin ei kuulusteltu joitain ihan yksittäisiä tilanteita lukuunottamatta, koulu oli meidän juttu ja kuului asiaan, että se hoidetaan kunnialla.
-ap
Kyllä tarkastan ekaluokkalaisen läksyt ja korjaamme virheet. Tosin lähinnä matikassa, koska äidinkielessä harvemmin niitä virheitä tulee ja vaikka olisi vähän suttuisempaa jälkeä, opettaja kuitenkin näkee miten lapsi osaa kirjaimet kirjoittaa.
Kyseessä erityiskoulussa oleva lapsi joten on tärkeää käydä läksyt läpi ja antaa tukea vaikeissa tehtävissä.
Auttaminen ei sekoita pakkaa vaan on tekosyy ettei viitsi auttaa. Mun oppimisvaikeuksista kärsivä poika saa kokeista 8-10, kun autan häntä.. Kummatkin englannin kokeet olivat 10+ ja 10. Läksyt on tekemättä juuri niillä joita ei kotona tueta ja huonoja numeroita saa samat oppilaat. Eri asia on sitten lahjakkaat ja pärjäävät lapset, jotka pärjäävätkin ilman apua. Suurin osa on kuitenkin keskiverto oppilaita.
Mä olen oikeasti ihan äimän käkenä, kun pelkkä kysymyksenikin saa vain alas-peukutuksia! Meidän vanhempien kuuluu varmaan kohta mennä kouluun lasten viereen istumaan, jotta osaamme sitten tukea heitä "oikein". En käsitä, en!
Totta kai minäkin autan, jos lapsi tulee pyytämään apua, mutta että joka päivä ja kaikki läksyt...ei, ei ja vielä kerran ei.
mitähän opet ajattelee, kun jollain on kotitehtävät aina oikein tehty? ja sitten kokeet menevätkin ihan persiilleen.
Tekosyy, ettei viitsi auttaa! What??
Sanoin, että lapsi on ihan hyvä koulussa, hyppäsi luokan ylikin koulun aloitteesta. Tekee läksyt, saa ihan hyviä numeroita kokeista.
Välillä on joku tehtävä väärin ja kysyin nyt, onko meidän vanhempien tehtävä tarkastaa, että ne on oikein.
Vastaisitteko siihen, mitä kysytään, tai jos kysymys on epäselvä, pyytäisittekö täsmentämään sitä. Siis sen sijaan, että alatte vanhempia laiskuudesta ja piittaamattomuudesta syyttämään.
Nyt sain tarpeeksi - ja vähän liikaakin - informaatiota. Kiitos ja näkemiin.
-ap
Tarkistan koululaisten läksyt, ja korjaan myös selkeät virheet. Huolimattomuusvirheet matikassa yksi asia, tärkeämpää on huomata, jos lapsi ei olisi ymmärtänyt itse asiaa, logiikkavrheet laskuissa. Ja sitten selitän, jotta lapsi ymmärtää. Ope itse sanoi vanhempainillassa, että ei ehdi tarkistaa kaikilta. En todellakaan ota sitä riskiä, että menisi oppi ohi open kiireen takia. Tartkoitus ei ole peittää opelta virheitä. Open on tärkeää niistä tietää' jotta osaa reagoida ja auttaa oikein.
Meidän lasten opet ovat vanhempainillassa sanoneet, että läksyt on hyvä tarkistaa kotona, koska niitä ei tarkisteta koulussa. Ope katsoo vaan että läksyt on tehtynä (ts. jotain lukee viivoilla).
Pyydän korjaamaan räikeät vireet, eli jos tehtävä on kertakaikkisen väärin. Jotkut huolimattomuusvirheet myös korjataan. Rumaa käsialaa en pyydä pyyhkimään, menisi esikoisella ihan into koulusta jos olisin käsialasta tarkka.
Vastauksista keskustellaan. Esim. pitkiä kirjoitettuja vastauksia en pyydä korjaamaan, vaikka vastaus ei ihan täydellinen olekaan, mutta oikeasta vastauksesta kyllä puhutaan.
Minusta on tärkeää että lapsi on oppinut opeteltavan asian. Selkeästi oppimista tapahtuu juuri vanhemman kanssa tehtäviä läpikäymällä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 16:09"]
Ala-asteikäisistä siis kyse. Olen nyt saanut vähän ristiriitaista infoa, kuinka kuuluisi tehdä.
Omasta mielestäni koulu on lasten työtä eikä meidän vanhempien pidä läksyjä tarkastaa, vaan oikeat tulokset saa sitten koulussa. Silloin tällöin voin toki kysellä ja varmistaa, että läksyt tulee tehtyä ylipäätään.
[/quote] Ap, miinuspeukut eivät ole kysymyksestäsi vaan kysymyksen jälkeen kirjoittamastasi omasta mielipiteestäsi. Sinun mielipide oli, että sinun ei tarvitse läksyjä tarkista ja myös minulta se sai alapeukun. Kirjoitinkin tuonne jo, että tarkistan lasteni läksyt ja korjautan virheetkin, mutta annan lasten virheensä etsiä itse. Opettajan kanssa olemme sopineet, että merkitsemme alaviivalla tai nuolella kohdan, jossa virhe oli.
Ykkösen kanssa samalla linjalla.
Lapsen pitää oppia se jos epäonnistuu niin voi epäonnistumisen näyttää myös vertaisryhmälle. Jos koskaan ei olisi virheitä miten opitaan sietämään pettymyksiä.
ammattikasvattaja
Olen alkuun tarkastanut ja varsinkin siinä mielessä, että osoittaisin lapselle kiinnostusta ja arvostusta hänen tärkeintä työtään kohtaan. Olen halunnut myös tietää pysyykö lapsi kärryillä opetuksen tahdissa.
Sen sijaan en ole korjauttanut tehtäviä täydellisiksi, jotta opettajakin näkisi, jos jossakin on hiomisen varaa. Näin on menty jo viiden lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:27"]
Lapsen pitää oppia se jos epäonnistuu niin voi epäonnistumisen näyttää myös vertaisryhmälle. Jos koskaan ei olisi virheitä miten opitaan sietämään pettymyksiä.
[/quote]
Mistä se lapsi tietää "epäonnistuvansa" läksyissä jos niitä ei koulussa tarkisteta? Ei ainakaan meidän lapsen ope käytä aikaa siihen, että läksyt katsottaisiin kohta kohdalta yhdessä läpi.
Kotona läksyt tarkistetaan, selitetään missä on tullut virhe ja lapsi oppii asian.
Samaa mieltä. Joskus autan, jos lapsi ei osaa jotain. Mutta en tarkista.