Miksi aikuisopiskelijat kyseenalaistaa aina opettajat?
Oli sitten proffa tai aineopettaja. Yleensä nämä luokan vanhimmat opiskelijat alkaa jankkaamaan turhanpäiväisestä asiasta eikä päästä opetuksessa eteenpäin. Jotkut taas alkaa kaveeraamaan opettajan kanssa koska ollaanhan me samaa ikää - ei noi nuoret tiedä mitään.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
En ala jankkaamaan, mutta en tee tehtäviä kuten opettaja haluaisi, ainakaan useimmilla kursseilla. Olen töissä opiskelemani alan tehtävissä, yksityisellä sektorilla, ja tiedän huomattavasti paremmin monet asiat kuin ne kursseja opettavat proffat ja tohtoriopiskelijat, joilla ei ole tietoa siitä miten hommat hoidetaan käytännössä yksityisellä sektorilla. Tämä juontuu paljolti suomalaisen akateemisen kentän ongelmista; professoreilta ja tutkijoilta ei vaadita työelämäsuuntautuneisuutta, vaan saavat säätää ihan mitä tahansa skeidaa kunhan akatemia keskenään arvostaa niitä juttuja.
t. nelikymppinen mies opiskelemassa maisteritutkintoa aiemman kandin päälle
Tuota noin. Mitähän opiskelet? Kauppateitelijänä toki tunnistan ongelman, opettajakunnalla saattaa olla puhtaasti akateemisia meriittejä, mutta jos palautteesi kurssitöistä on huono, niin oletko täysin varma, että ymmärrät tehtäväksi annot oikein? Sekin on nimittäin nähty, että "näin meillä töissä" ei ole vastaus siihen, mitä kysytään.
Opettajan pitää tulla toimeen. Opettajan pitää osata opetustapahtuman hallinta.
Niin kuuluukin. Ei opettaja ole mikään jumala. Tieteen keskeinen lähtökohta on kriittisyys, kyseenalaistaminen ja keskustelu, tutkiminen. Pska opettaja ei osaa perustella kantojaan.
Nykyään, kun olen vanhentunut, opettaja on usein elämänkokemusta vailla oleva kirjanoppinut ja tekoviisas nulikka. Pakkohan sitä on hieman valistaa.
AP ei tasan ole mikään professori.
Kriittinen keskustelu kuuluu tieteeseen. Jos joku pitää "kyseenalaistamista" lähtökohtaisesti huonona juttuna, niin tuskin on viettänyt päivääkään yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
En ala jankkaamaan, mutta en tee tehtäviä kuten opettaja haluaisi, ainakaan useimmilla kursseilla. Olen töissä opiskelemani alan tehtävissä, yksityisellä sektorilla, ja tiedän huomattavasti paremmin monet asiat kuin ne kursseja opettavat proffat ja tohtoriopiskelijat, joilla ei ole tietoa siitä miten hommat hoidetaan käytännössä yksityisellä sektorilla. Tämä juontuu paljolti suomalaisen akateemisen kentän ongelmista; professoreilta ja tutkijoilta ei vaadita työelämäsuuntautuneisuutta, vaan saavat säätää ihan mitä tahansa skeidaa kunhan akatemia keskenään arvostaa niitä juttuja.
Jos mielestäsi tiedät paremmin kuin opetushenkilökunta, miksi opiskelet? Järjestä oma koulutus, jossa voit määrätä miten tehtävät pitää tehdä.
Itse olen kolmekymppinen yliopisto-opettaja. On totta, että erityisesti aikuisemmalla iällä opiskelevat kyseenalaistavat ja haastavat minua huomattavasti enemmän, mutta se ei varsinaisesti haittaa. Akateeminen ja professionaalinen itsetuntoni kestää kyllä kyseenalaistuksen, sehän tieteen pointti ja kehityksen edellytys on. Se, mikä kuitenkin joskus ärsyttää, on tällaisten vanhempien opiskelijoiden tarve vaatia suoraa vastausta kysymykseen, joka ei edes suoranaisesti liity opetettavaan aiheeseen tarkoituksena vain osoittaa, etten tiedä. Nykyään neuvon näitä opiskelijoita katsomaan vaikka googlesta, koska en ole kaikkien tietyn tieteenalan ilmiöiden asiantuntija. Jankkaamiseen en lähde enkä sitä mahdollista, koska tämä on kuitenkin vain leipätyöni ja toivon, että kaikki opiskelijat saavat yhtä paljon - tai vähän - irti opetuksestani.
Muistan opiskeluajoilta rasittavia besserwissereitä, jotka usein oli vähän vanhempia ja poikkeuksetta miehiä. Jatkuvaa keskeyttämistä ja vastaanväittämistä ihan vain periaatteen takia. Muut aina pudisteli päätään, kun nämä herrat aloittivat monologinsa luennoilla. Oli aihe mikä hyvänsä, se oma mielipide piti tuoda julki kaikesta maan ja taivaan välillä.
Ilmeisesti otti koville olla samoilla kursseilla ja samalla viivalla 20-30 vuotta nuorempien kanssa.
Minä en niin professorin mielipiteestä välitä. Ei kirjaviisaus ratkaise käytännön ongelmaa. Töissä Harkkonen on opettanut paremmat niksit kuin akateemiset opettajat. Kyllä Harkkosen pitäisi siellä olla opettamassa. Näin olkoon jämpti
Kandi 48v
Vierailija kirjoitti:
Minä en niin professorin mielipiteestä välitä. Ei kirjaviisaus ratkaise käytännön ongelmaa. Töissä Harkkonen on opettanut paremmat niksit kuin akateemiset opettajat. Kyllä Harkkosen pitäisi siellä olla opettamassa. Näin olkoon jämpti
Kandi 48v
Niin, ja this is humor.
Kiva kommentti.
Mutta ne nuoremmat jotka siellä opiskelee, ne eivät tiedä mistään mitään.
Antakaa heidän kuunnella ja oppia sen mitä haluavat.
Sitten itse näkevät asiat käytännössä.
Tottahan se useissa asiossa on niin, että käytäntö ja teoria ovat aivan erilaisia.
Jos ei malta pitää suutansa kiinni oppitunneilla ja luennoilla, voi poistua niiltä, ja antaa niiden muiden opiskella rauhassa.
Onhan työelämässäkin niin, että asiantuntija ammatissa juuri se työntekijä tietää enemmän kuin esimies. Esimies ei ole mikään kaikkien alojen erikoisasiantuntija, mutta hänen alaisinaan voi olla asiantuntijoita useilta eri aloilta.
En kyseenalaista mutta kyllästyin opettajien itserakkauteen nuorena ja nyt aikuisena en anna heidän kävellä ylitseni.
Nuorille saattaa tulla yllätyksenä, että opettajat eivät tiedä kaikkea. Opettamaan tietyillä aloilla pääsee hyvin nopeasti, jopa kesken opintojen. On täysin mahdollista, että alaa käytännössä tai muun harrastuneisuuden kautta suorittanut ihminen tietää enemmän kuin opettaja. Opettajan työ toimii ihan samalla tavalla kuin muukin työelämä: työ tekijäänsä opettaa. Viiden vuoden opinnot maisteriksi ovat vain pintaraapaisu alasta.
Meillä lukiossa aikoinaan opettaja (mies) kaveerasi nuorten kundien kanssa tunnilla ja vapaalla baarissa.
Meitä oli muutama vanhempi oppilas, jotka jouduimme opettajan epäsuosioon koska uskalsimme avata suun ja olla tarvittaessa eri mieltä hänen kanssaan oppitunnin asioista.
Lopulta homma meni siihen että baari-illan jälkeen opettaja vei pari opiskelijapoitsua kämpilleen ja yritti laittaa yksimielisesti lihaa piiloon...
Tuli hälle yllätyksenä ettei poitsut olleetkaan ruskean reiän Ritareita..
Tästä syystä en myötäile opettajia.
No itse opiskelen tradenomiksi ja luennoitsijat jopa toivovat kriittisiä kysymyksiä, joista voi aloittaa keskustelun.
Hyvä opettaja sanoisi, että joko olet jankannut tarpeeksi, voidaanko jatkaa opetusta, täällä yrittää muutkin saada tästä ajasta jotain kuin sinä etc.
Ei ihmisen pitäisi enää yli kolmekymppisenä joutua opiskelemaan muuta kuin jotain yhden päivän kursseja.
Minä "kyseenalaistin" opettajia jo nuorena, eikä siitä tykätty ollenkaan. Halusin vain tietää enemmän asioista ja selvittää vanhentunutta ja ristiriitaista tietoa.